Wiadomości

stat

Żółte pola na trójmiejskich skrzyżowaniach?

W Londynie od lat stosuje się tzw. yellow boxy.
W Londynie od lat stosuje się tzw. yellow boxy. fot. Michael Spring / 123rf.com

Charakterystyczne, rzucające się w oczy żółte pola namalowane na skrzyżowaniach można spotkać m.in. w Wielkiej Brytanii. Powstały po to, aby ograniczyć blokowanie ruchu i zwiększyć płynność przejazdu. Być może w przyszłości żółte strefy pojawią się także w Polsce. Tym pierwszym miastem, w którym pilotażowo zostaną namalowane, jest Szczecin. Czy Trójmiasto potrzebuje takiego rozwiązania?



Żółte pola namalowane na skrzyżowaniach rozwiążą problem blokowania ruchu?

tak, to świetny pomysł, który na pewno przyniesie zamierzone efekty 24%
raczej tak, ale potrzebna jest stosowna edukacja kierowców 31%
raczej nie, nie wierzę, że żółte pola czegokolwiek nauczą kierowców 30%
nie, to kompletna bzdura, na pewno nie poprawi sytuacji na skrzyżowaniach 15%
zakończona Łącznie głosów: 1023
Skrzyżowania wymalowane w żółte pasy tworzące kratę to rozwiązanie sprawdzone w wielu krajach na całym świecie, w szczególności w Wielkiej Brytanii. W praktyce to pole ma przypominać kierowcom, że nie powinno się wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli widać, że będzie je trudno swobodnie opuścić z powodu nadmiaru aut.

- Na Wyspach Brytyjskich takie rozwiązanie najczęściej towarzyszy sygnalizacjom świetlnym. Oznacza wówczas, że kierowca nie może wjechać na to skrzyżowanie jeżeli nie będzie w stanie go opuścić zanim zapali się sygnał zielony dla kolizyjnej relacji - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.
Czy tzw. żółte pola na skrzyżowaniach mają szansę przyjąć się w Trójmieście?

- Trudno powiedzieć. Trzeba pamiętać jednak, że polskie przepisy regulują tę kwestie, i nawet bez żółtych pól sprawy są jednoznacznie określone, choć z przestrzeganiem tych przepisów jest - delikatnie mówiąc - różnie - dodaje.
W Gdańsku ten pomysł się podoba i był już nawet poruszany. Pojawiło się jednak pewne "ale".

- Tego typu rozwiązania nie mają obecnie żadnego umocowania w przepisach. W polskim prawie nie ma definicji obszaru skrzyżowania. W naszej ocenie był to warunek konieczny do jakichkolwiek dalszych rozmów co do przyszłości tego rozwiązania. Jednak z ciekawością będziemy się przyglądać szczecińskim doświadczeniom - tłumaczy Wawrzonek.
W Trójmieście skrzyżowań, na których przydałoby się namalować żółtą kratownicę, jest wiele. Na pewno jednym z nich jest skrzyżowanie przy Zieleniaku w Gdańsku. Najpierw zobaczcie poniższy film, na którym przedstawiona została klasyka gatunku, czyli notoryczne blokowanie ruchu przez auta opuszczające Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska. To miejsce świetnie obrazuje problem blokowania skrzyżowań.
A teraz rozwiązanie, które mogłoby w jakimś stopniu rozwiązać problem. Pytanie tylko, czy kierowcy stosowaliby się do tej formy przypominania o możliwości zablokowania ruchu?

Żółta kratownica na skrzyżowaniach ma przypominać kierowcom, żeby nie wjeżdżali na nie, jeśli przed nimi brakuje miejsca.
Żółta kratownica na skrzyżowaniach ma przypominać kierowcom, żeby nie wjeżdżali na nie, jeśli przed nimi brakuje miejsca. mat. Trojmiasto.pl
Klasyka gatunku: zablokowany ruch na skrzyżowaniu. Żółte pole mogłoby w jakimś stopniu rozwiązać ten problem.
Klasyka gatunku: zablokowany ruch na skrzyżowaniu. Żółte pole mogłoby w jakimś stopniu rozwiązać ten problem. mat. Trojmiasto.pl
Pierwszym polskim miastem, w którym wymalowane zostaną żółte pola, jest Szczecin. Póki co będzie to trzymiesięczny okres próbny.

Poniżej stanowisko resortu infrastruktury w tej sprawie.

Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym, a także rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach nie dają podstaw do stosowania oznakowania poziomego tzw. yellow box.

W oparciu o przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 140c ust. 2 pkt 3) jest możliwe wprowadzenie w organizacji ruchu czasowych projektów badawczych w zakresie doświadczalnego (eksperymentalnego) oznakowania dróg, mających na celu sprawdzenie właściwości oznakowania, zweryfikowanie założonych zasad stosowania, ustalenie zmiany jego parametrów w toku eksploatacji, a także określenie wpływu badanego oznakowania na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Do przeprowadzenia takiego projektu badawczego jest jednak wymagana zgoda działającej przy Ministerstwie Infrastruktury Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dotychczas do MI i KRBRD taki wniosek nie wpłynął.

W styczniu 2019 r., ze względu na prowadzoną analizę zasadności wdrożenia rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom kierowców, którzy pomimo zakazu wjazdu na skrzyżowanie, kiedy nie ma możliwości kontynuowania jazdy, nie stosują się do obowiązujących przepisów, MI wystąpiło do niektórych prezydentów miast na prawach powiatu (w tym prezydenta Szczecina) o wyrażenie stanowiska w tej sprawie. MI nie sugerowało jednak wprowadzenia rozwiązań typu "yellow box" w oznakowaniu skrzyżowań.

Sprawdź się

Chademo to: