• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

mHEV, HEV i PHEV - co oznaczają te hybrydowe skróty?

mJ
21 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Współczesną motoryzację można podzielić na trzy hybrydowe filary. Współczesną motoryzację można podzielić na trzy hybrydowe filary.

W ofertach dealerów samochodowych pojawia się coraz więcej modeli z napędami hybrydowymi. Nie są to już wyłącznie klasyczne, pełne hybrydy. Rodzajów tego alternatywnego napędu jest więcej, a sami producenci często korzystają ze skróconych nazw. Wyjaśniamy, co owe skróty oznaczają.



Który napęd hybrydowy jest najlepszy?

Kilkanaście lat temu, gdy hybrydy w naszym kraju nie były jeszcze popularne, ten niekonwencjonalny napęd kojarzył nam się z jednym modelem... Toyotą Prius. Obecne wygląda to zupełnie inaczej.

Hybrydowy rynek na przestrzeni ostatnich lat mocno ewoluował, pojawiły się nowe rozwiązania i bardziej zaawansowane technologie, a producenci oferują po kilka modeli wyposażonych w układy hybrydowe.

Dziś można przyjąć, że hybrydowa motoryzacja dzieli się na trzy główne filary.

Miękka hybryda (mHEV)



Miękka hybryda w modelu Volvo. Miękka hybryda w modelu Volvo.
Łagodny układ hybrydowy (Mild Hybrid Electric Vehicle) to aktualnie bardzo często stosowane rozwiązanie w nowych modelach aut. Powód jest prosty: w związku z coraz to bardziej restrykcyjnymi obostrzeniami producenci aut zmuszeni są minimalizować emisję spalin w swoich modelach. Dlatego wymyślono stosunkowo prosty i niedrogi układ miękkiej hybrydy, dzięki któremu mogą obniżyć zużycie paliwa i emisji dwutlenku węgla na poziomie 10-15 proc.

- Miękka hybryda to wsparcie silnika spalinowego przez elektryczny w sytuacjach największego poboru paliwa. Instalacja elektryczna 48 V, która połączona jest z akumulatorem litowo-jonowym, ma za zadanie podnieść moc silnika, zwiększyć jego wydajność, zmniejszyć apetyt na paliwo i - co najistotniejsze - obniżyć emisję spalin. W tym układzie tradycyjny rozrusznik i alternator zostały zastąpione specjalnym modułem, który odpowiada za te wszystkie operacje. Energia odzyskiwana podczas hamowania jest magazynowana we wspomnianej baterii i wykorzystywana do wsparcia silnika oraz systemów elektronicznych - tłumaczy Michał Osowski, doradca ds. sprzedaży w salonie Volvo Drywa.

Pełna hybryda (HEV)



  • Synonimem napędu hybrydowego jest Toyota.
HEV (Hybrid Electric Vehicle) to pełny napęd hybrydowy. Zadebiutował w 1997 roku we wspomnianej wcześniej Toyocie Prius. Trzy lata po światowym debiucie pierwsza hybryda zawitała także do Europy. Od tamtego wydarzenia minęły dwie dekady, a protoplasta dziś korzysta z czwartej generacji tego napędu. Zresztą Toyota to synonim hybrydy. Dziś większość producentów ma w swojej ofercie chociażby jeden model z napędem HEV.

- Układ klasycznej hybrydy składa się z dwóch połączonych ze sobą źródeł napędu - silnika benzynowego i elektrycznego, a także z pojemnego akumulatora magazynującego energię. Współdziałanie tych trzech elementów sprawia, że hybryda odznacza się dużą oszczędnością paliwa. Kluczem współpracy jest zoptymalizowany przepływ energii między nimi. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora, aby powtórnie ją wykorzystać, np. podczas jazdy w korku. W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum - wyjaśnia Jarosław Omelańczuk, kierownik działu sprzedaży w Toyota Walder.

Czytaj także: Napęd hybrydowy - z czym to się je?



Hybryda typu Plug-in (PHEV)



Plug-in to hybryda, którą można ładować z gniazdka. Plug-in to hybryda, którą można ładować z gniazdka.
Trzecim typem napędu hybrydowego jest PHEV, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle. To hybryda ładowana z gniazdka sieciowego.

- Plug-in to rozwinięcie klasycznego układu hybrydowego, w którym zastosowano baterię trakcyjną o zwiększonej pojemności (często od 9 do nawet 13 kWh). Dzięki czemu istnieje możliwość ładowania jej z gniazd elektrycznych 230 V i ogólnodostępnych ładowarek miejskich. Przykładowo, pełne ładowanie akumulatora w Toyocie Prius Plug-in z gniazda domowego zajmuje około trzech godzin. Zasięg samochodu po naładowaniu baterii wyłącznie na silniku elektrycznym wynosi około 50 km. Po wyczerpaniu baterii w trybie czysto elektrycznym samochód samoczynnie przechodzi w standardowy tryb hybrydowy z wykorzystaniem silnika spalinowego - dodaje Rafał Zaborowski, doradca ds. sprzedaży w Toyota Carter Gdańsk.
mJ

Miejsca

Opinie (45)

  • Jest jeszcze skrót PZEV

    Partial Zero Emision Vehicle. Tak tak, częściowe zero :) taki skrót mógł tylko wymyślić mieszkaniec USA ;-)

    • 2 0

  • Prawdziwy silnik (2)

    Prawdziwy silnik to 5,7 V8 HEMI, a nie jakieś tam kastraty 1.0 czy inne hybrydowe guana.

    • 1 1

    • tylko sięjuż tak nie rozpędzaj... ile takich wielkich grzmotów jeździ z korskiem wstydu na tylnym zderzaku? chyba większość...

      • 0 0

    • Popieram. Jeszcze dorzuciłbym 6.6 Duramax :)

      • 0 0

  • a kiedy hybryda bez szkodliwej awaryjnej i zawodnej skrzyni biegow?

    4 silniki elektryczne przy kolach duza bateria maly silnik spalinowy ladujacy baterie.
    oszczedne i ekologiczne rozwiazanie a nie znalazlo miejsca w zaprezentowanej klasyfikacji

    • 0 1

  • Jak dla mnie najlepsze są pełne hybrydy jakie oferuje toyota. Nie ładuje się ich, a spalanie zapewniają sporo niższe w porównaniu z benzyniakami

    • 0 1

  • Hybryda PHEV jak w priusie, na miasto auto ideał, do 50Km na samych bateriach bez problemu, co często ludziom na dojazdy do pracy w zupełności wystarczy

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane