• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BMW M3. Magia litery M

BaWo, Mart
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

BMW M3 jest naprawdę niesamowity.



Pierwsze BMW M3 urodziło się na torze wyścigowym. I tak już zostało. Geny przekazywane z pokolenia na pokolenie sprawiły, że obecna generacja tego modelu wydaje się być szczytem możliwości producenta z Monachium. Patrząc na obecne M3 można się tylko zastanawiać, czy ta ewolucja ma kres swoich możliwości.



25 lat temu Eberhard von Keunhaim, ówczesny szef BMW, zamarzył sobie wyczynowe auto na bazie serii 3. Konstruktorem silnika do tego samochodu miał zostać Paul Rosche - człowiek, który już wtedy miał status kultowej postaci w świecie motoryzacji. Pod maskę pierwszego M3 - E30 trafił więc 2.3 litrowy silnik o mocy ok 200 KM. Premiera nowego samochodu odbyła się w 1985 roku. Zachwytom nie było końca. Mała masa, rewalacyjne przyśpieszenie i prowadzenie sprawiło, że auto od razu było skazane na sukces.
BMW poszło za ciosem. W 1992 roku ukazało się nowe M3 - E36. Jako jedyne produkowano je wtedy w trzech wersjach nadwozia: sedan, coupe i kabriolet. Początkowo pod maskę trafiała rzędowa, trzylitrowa "szóstka" o pojemności 3 litrów i mocy 286 KM. Później pojemność zwiększono do 3.2 l, a moc do 321 KM. Samochód rozpędzał się w 5,2 sekund do setki.
Przez wielu fanów marki to właśnie ten model do dziś cieszy się największym uznaniem. Stawiany jest nawet wyżej niż jego następca oznaczony symbolem E46. Mimo 343KM i wszystkich walorów serii M, samochód krytykowano za zbyt powolną skrzynię biegów SMG. Zdaniem entuzjastów marki to właśnie ta zautomatyzowana przekładnia odebrała wiele lekkości i emocji temu M3.
Obecnie triumfy wśród miłośników marki święci model E92. V8, 420 KM, 4,8 sekundy do setki, wyśmienite właściwości jezdne i... wyjątkowa użyteczność na co dzień. W porównaniu z pierwszym M3 obecny model utył o 300 kg.

Dla torowych maniaków przygotowano coś bardziej ekstremalnego, czyli M3 GTS z silnikiem powiększonym do 4360 cm3 o mocy 450 KM, sprzężonym z przeprogramowaną dla tego modelu 7stopniową przekładnią DKG. Do tego dwa wyścigowe fotele, klatka bezpieczeństwa oraz... brak klimatyzacji oraz radia by jeszcze obniżyć masę auta. To samochód, którym jazda po miejskich ulicach sprawiłaby tyle frajdy, ile zdobywanie ośmiotysięcznika w sandałach pielgrzyma. "Zwykłe" M3 wydaje się być zoptymalizowane dla potrzeb zarówno sportowych emocji jak i zadawania szyku na miejskich bulwarach.
BaWo, Mart

Opinie (72) 2 zablokowane

  • rzeczywiście auto super, lecz
    ile jest dróg w pomorskim by rozwinąć nim skrzydła

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane