• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BMW M5. Drogowy skalpel chirurga

BchKm
9 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

BMW M5. Supersportowiec w garniturze.



Niełatwo jest zmierzyć się z legendą literki M, topowym BMW M5. Od debiutu w 1984 roku (kiedy pokazano pierwsze wcielenie tego samochodu), to ten model wyznaczał kierunek rozwoju sportowych samochodów luksusowych i przecierał szlaki innym. Czy teraz osiągnął poziom doskonałości?



Emocje zdradza muskularne, charakterne, kipiące adrenaliną nadwozie, robi to jednak w sposób niezwykle subtelny. A mimo to, widok ten skutecznie uruchamia władzę nad sercem i skutecznie zagłusza zdroworozsądkowy rozum. Jako całość M5 robi fenomenalne wrażenie i trudno mieć do takiej koncepcji jakiekolwiek zastrzeżenia. Tym bardziej że samochód jest niewiarygodnie dopracowany. Mimo zastosowania mniejszego silnika, czego wielu się z początku obawiało.

Stara, pięciolitrowa jednostka w układzie V10 (507 KM) musiała ustąpić mniejszej, co wcale nie oznacza, że skromniejszej. To wciąż V8 o pojemności skokowej 4,4 litra, nie jest to bynajmniej tylko wpływ ery "downsize'ingu". Po raz pierwszy mamy pod maską M5 dwie turbosprężarki, które skutecznie podnoszą efektywność tego "agregatu". Umieszczono je między rzędami cylindrów, a skomplikowany sposób doprowadzania do nich spalin ogranicza tzw. "turbodziurę" w sposób niezwykle odczuwalny.



Z gazem trzeba obchodzić się z rozsądkiem. Dla najodważniejszych pozostawiono możliwość odłączenia układu kontroli stabilności jazdy. Pierwsza blokada to tryb MDM (M Dynamic Mode), opóźniający ingerencje systemu. Po jego wyłączeniu - nie ma litości, kierowca jest zdany na swoje umiejętności. Przy takim nadmiarze mocy granica między "driftem", a wycieczką poza jezdnie jest niezwykle cienka i możliwa w najmniej oczekiwanym momencie. M5 błyskawicznie uczy pokory, ale daje sporo pokładów radości.

Silnik charakterem przypomina konstrukcje japońskie, lubi wysokie obroty (moc maksymalna utrzymywana jest w zakresie 6000-7000 obr./min), szybko reaguje na każdy ruch prawej stopy i równomiernie "pcha" samochód do przodu. Osiągi? 100 km/h na liczniku pojawia się w 4,3 sek. Nic dziwnego: Moc 560 KM to poziom Lamborghini i Ferrari. Na pochwałę zasługuje aktywny mechanizm różnicowy z blokadą, ograniczający w pewnym stopniu uślizgi kół podczas agresywnej jazdy po zakrętach. Prędkość maksymalna standardowo ograniczona do 250 km/h jest jak sim lock w telefonie. Po przejściu szkolenia (pakiet M Driver's) ogranicznik może zostać zdjęty. Koszt tej przyjemności... 12 300 zł, ale prędkość maksymalna wynosi wówczas aż 305 km/h.

Dźwięki w kabinie są "podrasowane" przez system audio, który dokłada trochę od siebie, może to małe oszustwo, ale zrobione dla dobra podróżnych. M5 jest świetnie wyciszone, a warto ukazać piękną barwę wydechu i jego czterech końcówek.. To właśnie dzięki systemowi firmy Bang & Olufsen, pasażerowie mogą poczuć się w M5, jak pod czas koncertu w operze. Najprzyjemniejsza jest zmiana biegów, dla tradycjonalistów dźwignią, dla szpanerów, jak w F1 lub w WRC, przyciskami przy kierownicy. Czas przełączania regulowany w ogromnym zakresie, łącznie system może wygenerować aż 11 stopni jej agresywności. Minusy? Cena (481 tys. zł) oraz stacja benzynowa kilka razy dziennie, zbiornik ma tylko 80 litrów. Spalanie na poziomie 17 litrów, tylko droższej, 98-oktanowej, mieszanki.

Samochód do testów udostępniony przez Premium Motors, niezależnego dealera specjalizującego się w sprzedaży rocznych samochodów BMW
BchKm

Miejsca

Opinie (68) 5 zablokowanych

  • super (1)

    co wy wiecie o tym gosciu w niebieskich butach ten gosc ma taką klase i takie ciuchy że nikt nie pasuje a pachnie zawsze tak ze nogi mdleją przychodzi czasami do mojego sklepu jest cudowny

    • 5 5

    • eh

      oh

      • 0 1

  • < a ja!

    Wole R8 1.8

    • 1 2

  • 4.3 s do setki to poziom Ferrari?
    Czyli daaaaleko do Nissana GTR ktory z ta sama moca i niemal ta sama waga robi setke w 3s.
    I nie pitolcie ze to inna klasa-skoro Ferrari jest ta klasa.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane