- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (104 opinie)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (199 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Hamowanie przed autem to bandyterka (175 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
W Trójmieście budowane są dwie stacje tankowania wodoru
W Gdańsku i w Gdyni już niebawem otwarte zostaną stacje tankowania wodoru Neso. Trzeba przyznać, że stacje wyglądają niezwykle designersko. Kto będzie z nich korzystał?
Operatorem stacji Neso jest spółka PAK-PCE Stacje H2, która z kolei należy do ZE PAK i Grupy Polsat Plus. Plany są ambitne, bo spółka chce stworzyć w Polsce sieć stacji tankowania wodoru. Takie obiekty działają już w Warszawie i Rybniku. Celem są kolejne miasta, w tym Gdańsk i Gdynia. Dodajmy, że PAK-PCE wkrótce rozpocznie także proces produkcji zielonego wodoru w Koninie.
Stacje samoobsługowe
Stacje Neso są samoobsługowe, a tankowanie wodoru nie różni się w zasadzie niczym od tego tradycyjnego tankowania benzyny czy oleju napędowego.
Na stacji kierowcy zatankują zarówno auta osobowe, jak i autobusy. Pojazdy skorzystają jednak z dwóch różnych dystrybutorów - "osobówki" z H70, a autobusy - H35. W praktyce oznacza to, że samochody osobowe zatankują z dystrybutora z ciśnieniem 700 bar, a autobusy - 350 bar.
Kto skorzysta?
Wiemy, że latem po Gdańsku będzie jeździło 10 autobusów napędzanych wodorem. Pierwszy z nich wyjechał na ulice 2 kwietnia. Wszystkie pojazdy będą tankowane właśnie na Szadółkach. Zatankowanie autobusu do pełna potrwa kwadrans, a samochodu osobowego - kilka minut.
Nowy Mirai oficjalnie oferowany jest w katalogu Toyoty, a jego cena startuje od kwoty 334 900 zł. Póki co aut napędzanych wodorem na naszych ulicach... ze świecą szukać.
Wodór do stacji będzie dostarczany przy pomocy wodorowozów, które jednorazowo są w stanie przetransportować do 1 tys. kg H2.
Trójmiejskie stacje tankowania wodoru zostaną uruchomione prawdopodobnie już w maju.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-25 15:32
Nie wróżę temu paliwu przyszłości (33)
Auta na wodór zawsze będą niszowe. Bardziej prawdopodobne jest to, że ustąpią miejsca autom elektrycznym, które będzie można łatwo zatankować z gniazdka elektrycznego. Co prawda producenci tych aut zaczęli "zniechęcać" klientów do ładowania aut w garażach, ale jak elektryki się upowszechnią, tak iż ich zakup będzie tańszy niż auta spalinowego, to i ten problem łatwo da się obejść, tak jak to miało miejsce np. w przypadku nieoryginalnych zamienników tuszy do drukarek...
- 19 137
-
2024-04-30 12:37
No chyba nie.
Wodór tankujesz jak LPG - 5 minut i cieszysz się osiągami auta z silnikiem spalinowym i zasięgiem, którego niemęskie elektryki nigdy nie osiągną na ogniwach litowych. W dodatku spalanie wodoru jest bezemisyjne! Można dostosować prawie każdego benzyniaka montując opracowaną dawno w Japonii instalacją do zasilania wodorem. I to jest prawdziwa ekologia - nie złomujemy, nie produkujemy kolejnych tylko korzystamy ze sprawnych aut które posiadamy.
- 0 0
-
2024-04-29 21:15
Najpierw się dokształc, a potem wypisuj bzdury... Sieć energetyczna nigdy nie będzie w stanie zaspokoić potrzeb ładowania aut w przypadku ewentualnego spopularyzowania. Elektryki są skazane na porażkę.
- 0 0
-
2024-04-28 08:58
Karol synku ... (1)
Jesteś za mały aby pamiętać gdy tak samo pisali że LPG jest do kuchenek a nie do samochodów.A teraz okazuje się że po Włoszech Polska ma drugie miejsce pod względem ilości aut na gaz.Tak synku - to prawda czasu ,prawda ekranu.A teraz idź do tatusia i zapytaj się jak było krzewiej.
- 1 1
-
2024-04-28 13:51
Na paliwie do kuchenek jeżdżą biedacy których nie stać na benzynę.
Najczęściej albo tanimi małymi samochodami, albo starymi trupami z segmentu premium.
- 1 1
-
2024-04-26 20:30
Paliwem przyszłości będzie dalej benzyna ,ropa i gaz LPG
Połączone z hybrydą . Na auta elektryczne masowe nigdy nie będzie infrastruktury przesyłowej i nie będzie opcji na produkowanie takich ogromnych ilości prądu skoro dziś go brakuje .Na przykład Niemcy pożyczają prąd Polsce albo Polska Niemcom w czasie słabej produkcji prądu z wiatraków i paneli solarnych.
- 4 3
-
2024-04-25 23:26
Jest dokładnie odwrotnie (7)
To wlasnie wodorowe auta są przyszłoscią ze wzgledu na łatwosc tankowania. Elektryki są niepraktyczne i takie pozostaną chyba ze wymyslą baterie które naładujesz w 5 może 10 min.
- 28 9
-
2024-04-26 17:41
Jest dokładnie odwrotnie, wodór nie ma przyszłości i dobrze o tym wiesz. - CD
PS. 100km Nesobusem na H2 - 550zł, 100km MANem Lions E na prąd - 150zł. Tyle w temacie.
- 3 9
-
2024-04-26 17:35
Jest dokładnie odwrotnie, wodór nie ma przyszłości i dobrze o tym wiesz.
Wodór nie jest paliwem przyszłści i łatwość tankowania nie ma tutaj żadnego znaczenia. Wodór jest niepraktyczny, bo stacje tankowania wodorem mogą powstać tylko w niektórych miejscach - nawet dużej części stacji paliw nie da się przerobić, bo wymogi odnośnie przechowywania skrajnie niebezpiecznego gazu są ogromne i widać to po stacjach Neso -
Wodór nie jest paliwem przyszłści i łatwość tankowania nie ma tutaj żadnego znaczenia. Wodór jest niepraktyczny, bo stacje tankowania wodorem mogą powstać tylko w niektórych miejscach - nawet dużej części stacji paliw nie da się przerobić, bo wymogi odnośnie przechowywania skrajnie niebezpiecznego gazu są ogromne i widać to po stacjach Neso - udająca do bólu sklep z klasycznej stacji budka to tak naprawdę gruby mur oporowy mający za zadanie uchronic okolicę przed skutkami ewentualnej eksplozji "paliwa przyszłości". Wodór jest niepraktyczny, bo trzeba go sprężać hałaśliwą sprężarką do 700 barów, a obniżenie ciśnienia o połowę powoduje, że zasięg Toyoty Mirai spada o dwie trzecie. Wodór jest niepraktyczny, bo cały system produkcja prądu - wytwarzanie wodoru - transport na stację - przetwarzanie na energię elektryczną ma zaledwie 35-40% skuteczności systemu produkcja prądu - ładowanie elektryka, i to ostatecznie to zamorduje samochody wodorowe - zawsze i wszędzie będzie drożej niż elektrykiem, a do tego klient wodoru dalej będzie zmuszony do tankowania u gigantów petrochemicznych, gdzie elektryki będą w ciszy ładowane koło domu. Rachunek ekonomiczny, a nie idologia czy czas tankowania sprawią, że elektryk wygra. Za jedną Toyotę Mirai można kupić dwie Tesle Model 3 i jeździć od nieskończenie taniej (jak ktoś ma spłaconą fotowoltaikę i de facto darmowy prąd) do nawet połowy taniej, gdy ładuje się na mieście. Ostatecznie wodór zniknie z motoryzacji jak ludzie sobie uświadomią, że bali się elektryków "bo pożar", a chcą wozić pod siedzeniem tykającą bombę - w teorii samochód elektryczny nie ma opcji, by się zapalił po wypadku - a jednak to się zdarza, rozszczelnienie zbiorników wodoru będzie dużo dramatyczniejsze, niż pakietu bateryjnego i każdy chyba sobie zdaje z tego sprawę. Wodór zniknie po pierwszym samochodowym Hindenburgu. I dobrze.
- 3 6
-
2024-04-26 10:08
Po co mam ładować baterie w 5-10min? (2)
Samochód stoi przez przynajmniej 16h dziennie. Wystarczy, że będę miał zasięgu na cały dzień jazdy i tyle.
- 4 12
-
2024-04-26 15:04
A jak w trasie ci się rozładuje? (1)
Tez postoisz cały dzień albo noc w polu zeby pojechać dalej?
- 8 3
-
2024-04-26 16:58
Juz tankuja sie w 30 min, a 90% jedzie od A do B nie wiecej niz 30 km
- 7 3
-
2024-04-26 05:51
Serwis (1)
Auta na wodór mają dwie wielkie wady. Pierwsza to gabaryty ustrojstwa, a druga to skomplikowana konstrukcja. Z punktu widzenia serwisu to super bo interes będzie się kręcił, ale Kowalski już statystycznie taki głupi nie jest i wybierze to co tańsze.
- 5 9
-
2024-04-26 15:19
Ok, ale wodorowe to nowosc
Jesli zaczną rozwijać technologie bedzie lepiej. Tak samo było z autami spalinowymi pierwsze tez nie były małe silniki duze a mocy mało. Narazie najwiekszym problemem jest tanie i mniej energetyczne pozyskiwanie wodoru.
- 3 1
-
2024-04-25 22:26
700 barów bezobsługowo? (2)
Będzie ciekawie XD
- 5 3
-
2024-04-26 08:12
poczytajcie o stacji wodorowej w Norwegii (1)
po ktorej pozostal tylko krater. Super pomysl w miescie...
- 1 2
-
2024-04-26 15:22
Bywało ze i zwykła stacja bezynowa wyleciała w powietrze
Wodór jest wybuchowy podobnie jak bezyna jest łatwopalna
- 2 0
-
2024-04-25 21:45
tyle że baterie są problematyczne, samochody ciężkie, a utylizacja kosztowna (6)
Jeśli nie zablokuje tego lobby Muska, to właśnie samochody na wodór będą przyszłością. Nie te elektryczne - chyba że wymyślą nowy typ akumulatora, co także jest możliwe.
- 11 3
-
2024-04-25 22:28
Samochody na wodor (5)
To ślepa uliczka. Próbują od kilkudziesięciu lat i nic
- 3 10
-
2024-04-25 23:05
Ojej, ojej - a od kiedy próbują z samochodami elektrycznymi? (4)
Dokładnie od momentu wymyślenia pojazdu jakim był samochód....
- 18 2
-
2024-04-26 08:01
(1)
no wlasnie o to chodzi. W koncu wymyslili takie technologie elektrykow ktore dzialaja. A wodorowe sa nie praktyczne i od dekad nie ma nic nowego niz ogniwa
- 1 12
-
2024-04-26 08:54
Logiki to uczyli cię na lekcjach religii?
Wtórny analfabetyzm zaczyna być tak samo powszechny w obecnej Polsce jak w USA.... tragedia
- 2 1
-
2024-04-26 07:39
Wybór (1)
Kiedyś to wybór był ograniczony i to nieliczni producenci decydowali, co ma się sprzedawać. W aucie elektrycznym nie ma czego naprawiać i serwisować więc nie ma też na czym zarabiać. Teraz jest konkurencja i Tesla, która zmusiła innych do zmiany modelu biznesowego i to klient decyduje, co widać doskonale po Tesli Y. Ludzie, którzy ją kupują mają swój rozum i zapewniam Cię, nikt ich nie zmusza.
- 3 3
-
2024-04-27 21:04
byś się zdziwił
elektryczna badziewie ma duży potencjał żeby się zepsuć
- 2 0
-
2024-04-25 20:38
Dopóki nie wynajdą akumulatorów o jakich się dziś nie śni (2)
Przyszłością aut elektrycznych mogą być tylko znormalizowane, akumulatory wymieniano szybko przez obsługę na stacjach paliw jak butle gazowe. Oczywiście samochody muszą być przystosowane do takiej wymiany a na to potrzeba lat i porozumienia producentów jak z wtyczkami do smartfonów. Żeby wtłoczyć szybko w akumulator setki amperogodzin trzeba albo godzin albo amperów przez kabel gruby jak do starej betoniarki.
- 10 1
-
2024-04-26 08:57
Mnie zawsze dziwiło to, ze w samochodach jest brak choćby części wymienialnej baterii - jak w motocyklach czy hulajnogach (1)
Zintegrowana bateria może jest dobra, ale tylko dla Muska, który sprzedaje jednorazówki.
Nie wiem dlaczego nikt nawet o tym nie myśli (albo jak widać nieliczni).
No ale chodzi o zysk miliarderów, nie o sensowność czegokolwiek.- 3 0
-
2024-04-26 10:10
Bateria w większości samochodów jest wymienialna.
Tylko Tesla bawi się w antykonsumenckie zagrywki.
Baterię do Leafa, Zoe, czy ID3 kupisz i wymienisz bez problemu.- 1 0
-
2024-04-25 20:25
co za bełkot pseudoekologa jeszce sobie wywróż sobie trafnie w totka na pewno trafisz :)
- 3 3
-
2024-04-25 17:49
(4)
Z gniazdka ładować elektryka? Takiego z baterią 80 kWh? Masz pojęcie ile taka operacja by trwała?
- 9 2
-
2024-04-26 09:13
Powielasz zasłyszane argumenty zamiast samemu policzyć (1)
Zwykłe gniazdko, jedna faza 16A 230V, tania taryfa od godz 23 do 6 rano czyli 7 godzin, to daje 25 kWh. Ładowanie tanio zajmie 3 noce, albo jak komuś się spieszy to niecałą dobę. Ale jak ktoś ma elektryka to raczej montuje sobie gniazdko siłowe 3x16Ax400V - 4 godziny od zera do pełna.
- 1 1
-
2024-04-28 13:53
Ciekawe to 3x16x400....
- 1 0
-
2024-04-26 05:52
6h
U mnie to trwa
- 3 2
-
2024-04-25 23:48
Nie wiem, śpie jak się ładuje i mnie to nie interesuje
Przy codziennym jeżdżeniu ok. 100km dziennie nie ma żadnego problemu i ładuje mi się ze zwykłego gniazdka w ciągu nocy. Jak wracam z trasy to albo na chwile na szybką ładowarkę, albo normalnie 100+km zasięgu w noc i na następny dzień nie ma problemu.
- 4 1
-
2024-04-25 15:54
Tyle się karolek napisałeś a konkretów brak. Same domysły opinie i niezbyt celne wnioski
- 8 0
-
2024-04-27 07:46
Bez szans (1)
Pięknie zmarnowane pieniądze, budowanie stacji dla samochodów których nie ma to coś wspaniałego. Auta drogie paliwo drogie
- 9 7
-
2024-05-01 23:46
Ale autobusy
Ale autobusy już są i jeżdżą. Budowa z myślą o nich, bo lokalizacja w Gdyni jest przy zajezdni.
- 0 0
-
2024-04-25 17:51
Co to za lokalizacja (2)
Zamiast przebudować węzeł w tym miejscu żeby zmiejszyć korki to budują stacje do tankowania autobusów.
i**otyzm czy kolejne łapówkarstwo,żeby właściciel stacji za pare lat mógł żądać odszkodowania jak będzie trzeba stacje rozebrać na potrzeby przebudowy węzła.- 44 25
-
2024-04-25 20:32
przeciez tam bedzie zajezdnia budowana
zakorkowany wybierales wladze -wiec milcz
- 4 3
-
2024-04-25 20:08
Stacja nie koliduje z projektem przebudowy węzła.
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.