• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezszelestne ciężarówki i kierowca jak król

Marcin Tymiński
12 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Koncern Volvo uważa, że to co dzisiaj jest jedynie wizją projektantów, już za 10 lat może pojawić się na drogach. Koncern Volvo uważa, że to co dzisiaj jest jedynie wizją projektantów, już za 10 lat może pojawić się na drogach.

Ekologiczne ciągniki siodłowe, bezszelestnie poruszające się w "zielonych konwojach", po wydzielonych specjalnie dla nich pasach dróg. A w środku otoczony luksusem kierowca. Utopijna wizja przyszłości transportu drogowego? Nie według Volvo.



Czy wizja Volvo ma szansę sie ziścić?

- Postęp dokonuje się coraz szybciej. Już za dziesięć lat samochody ciężarowe będą zupełnie inne niż dziś - twierdzi Rikard Orell, dyrektor działu wzornictwa w Volvo Truck Corporation.

Dlatego firma pokusiła się o zaprojektowanie ciężarówek, jakie już w niedalekiej przyszłości mogłyby wyjechać na drogi Europy.

W koncepcyjnym pojeździe Volvo Concept Truck 2020 przewidziano wiele rozwiązań mających na celu stworzenie kierowcy idealnych wręcz warunków pracy.

Tradycyjną deskę rozdzielczą zastąpiono panelem ciekłokrystalicznym, na którym wyświetlane są informacje potrzebne kierowcy w danej chwili. Rozwiązanie to przypomina panel dotykowy znany z telefonów komórkowych.

Fotel kierowcy wyposażono w cienkie, ażurowe, wentylowane oparcie, przypominające swoim wyglądem raczej nowoczesny mebel biurowy, niż konwencjonalny fotel kierowcy. Za stanowiskiem kierowcy znajduje się rozkładana kanapa, którą można przekształcić, w szerokie, wygodne łóżko.

Kabinę wyposażono w strefowe oświetlenie wnętrza, dostosowane do specyfiki różnych zadań wykonywanych przez kierowcę i sytuacji, np. wypoczynku.

Prowadzącego otacza duża przeszklona powierzchnia, zapewniająca dobrą widoczność na zewnątrz i do wnętrza pojazdu. Zasłony i stopień zaciemnienia szyb są sterowane elektronicznie.

Do elementów podnoszących komfort pracy kierowcy dodano także innowacyjne systemy z zakresu bezpieczeństwa.

Jedną ze śmielszych koncepcji Volvo jest bezprzewodowe łączenie pojazdów w długie pociągi drogowe, które pokonywałyby międzykontynentalne trasy z prędkością 90 km/h.

- Stanie się to możliwe, gdy urzeczywistni się wizja zielonych korytarzy transportowych - mówi Rikard Orell. - Samochody ciężarowe zostaną odseparowane od pozostałych uczestników ruchu, poruszając się po wydzielonych pasach ruchu niczym pociągi, które nie potrzebują szyn. Mogą też być sterowane autopilotem.

Volvo uważa, że koncepcyjne rozwiązania mogłyby wejść w życie za ok. 10 lat. Zdaniem koncernu wiele technologii potrzebnych do budowy Volvo Concept Truck 2020 jest już dostępnych. - Trzeba mieć odwagę, by zdecydowanie wejść do gry, pokazując, co można zrobić i co chce się osiągnąć. Samoograniczenie się pociąga za sobą ryzyko pozostania w tyle - ambitnie (i patetycznie) przekonują wizjonerzy z Volvo.

Opinie (25) 3 zablokowane

  • tirOwiec w Glanach

    Witam wszystkich, pracowałem jako najbardziej nie lubiany osobnik na polskich drogach, magazynach rozładunkowych i załadunkowych, o szefostwie już nie wspomnę. Zrezygnowałem z tej pracy głównie przez wrogo nastawionych ludzi z którymi miałem kontakt w miejscach o których wspomniałem. Trochę wyrozumiałości dla tych panów w klapkach i chodakach, odwalają brudną robotę.
    Pomysł z zielonymi korytarzami bardzo dobry, tylko że do nas jeszcze TGV nie dotarło ;)

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane