• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zezwolić na rejestrację aut z Angli?

Maciej Naskręt
30 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Auta z kierownicą z prawej strony kuszą polskich kierowców przede wszystkim niską ceną. Auta z kierownicą z prawej strony kuszą polskich kierowców przede wszystkim niską ceną.

Minister Infrastruktury stoi przed dylematem, czy zmienić prawo i zezwolić na rejestrację samochodów kierownicą po prawej stronie. Nowelizacji domaga się Unia Europejska. Sprawdziliśmy co w tej kwestii myślą kierowcy z Polski i Wysp Brytyjskich.



Czy w Polsce powinien byc zniesiony zakaz rejestracji aut z kierownicą z prawej strony?

Przypomnijmy: W Polsce nie wolno rejestrować aut z kierownicą po prawej stronie. Dokonać tego może jedynie Minister Infrastruktury, ale wyłącznie w sytuacji, gdy pojazd jest specjalistyczny lub zabytkowy. Nieliczni importerzy samochodów z Anglii decydują się na wykonanie "przekładki", ale zabieg dostosowania pojazdu z Wysp Brytyjskich do polskich norm jest bardzo drogi.

Komisja Europejska zajęła się sprawą zakazu po interwencji Polaków mieszkających w Anglii. Na początku października tego roku organ wykonawczy Unii Europejskiej stwierdził po raz kolejny liczne uchybienia polskich norm względem prawa wspólnotowego i naruszenie zasady przepływu towarów - jednej z czterech swobód Unii Europejskiej. Ministerstwo Infrastruktury na zarzuty odpowiada innym zapisem prawa unijnego, który stanowi, że od wdrożenia przepisu unijnego można odstąpić w sytuacji, gdy jego wprowadzenie zagraża bezpieczeństwu publicznemu i ochronie zdrowia.

Za zniesieniem zakazu rejestracji "anglików" przemawiają przede wszystkim ceny. Nowy Opel Astra (tzw. Vauxhall) z kierownicą z prawej strony jest o 20 proc. tańszy od wersji przystosowanej do polskich przepisów prawa. Dopuszczenie do ruchu tańszych "Anglików" spowodowałoby, że sprowadzanie głównie z Niemiec tanich aut po wypadku przestałaby się opłacać. Kierowcy sięgnęliby po tanie i w dobrym stanie technicznym auta z Anglii.

Kierowcy, którzy mają już doświadczenie w prowadzeniu auta na angielskich drogach popierają działania Komisji Europejskiej. - Szybko można przywyknąć do jazdy autem z kierownicą po prawej stronie. Inna niż zwykle konstrukcja samochodu sprawia, że kierowcy na polskich drogach zmuszeni są do ostrożniejszej jazdy, niż jak bywa to w auta z kierownicą po lewej stronie. Po zniesieniu zakazu będzie równie bezpiecznie - przekonuje pan Wojciech, który mieszka i pracuje w Dover, na południu Anglii

Niestety w ten argument nie wierzą kierowcy z Polski. - To bzdura! Wyprzedzanie "anglikiem" na naszych drogach jest niemożliwe. Trzeba najpierw wjechać niemal na cały przeciwległy pas, aby upewnić się, że nic nie nadjeżdża z przeciwnej strony. O zderzenie czołowe samochodów wtedy nie trudno - komentuje pan Michał, kierowca z Gdańska.

- Gdyby problem bezpieczeństwa faktycznie istniał to państwa całej zachodniej Europy nie zezwoliłaby na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie - ripostuje pan Wojciech.

Póki co dyspozycje Komisji Europejskiej w sprawie rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie nie są wiążące dla polskiego ministra. Zmian nie będzie. Jednak problem jest palący i nie jednokrotnie angielska Polonia będzie interweniować w organach Unii Europejskiej. Szacuje się, że na Wyspach Brytyjskich mieszka ok. 300 tys. Polaków.

Opinie (222) 7 zablokowanych

  • cóż... (1)

    bezspornie auto takie na polskich drogach wymaga znacznie większej ostrożności. Nie w tym jednak rzecz, albo jesteśmy członkiem UE i respektujemy jej prawa, albo nie. Nie można wejść do UE jedną nogą i udawać durnia, wybierając tylko te przepisy, które na odpowiadają... W końcu przestaną traktować nas ulgowo i zaczną nakładać kary, a wtedy nie będzie już tak kolorowo...i nie dotyczy to bynajmniej tylko tego jednego przepisu.

    • 1 0

    • przeczytaj artykuł jeszcze raz - nie łamiemy prawa Unijnego

      • 0 0

  • Niech Unia najpierw wymusi, żeby w Polsce drogi i kolej były takie jak w Unii, potem porozmawiamy

    Ogólnie, to ja już widziałem jak zachowują się na drodze (akurat na Obwodnicy) kierowcy z żółtymi rejestracjami i kierownicą po prawej stronie, dlatego jestem zdecydowanie przeciwny.

    Mam inną propozycję: niech w ramach unifikacji prawa państw unijnych UK zamiast lobbować zmianę przepisów w Polsce, by łatwiej sprzedawać swój szmelc, w końcu dostosuje swój ruch do ruchu większości państw na świecie.

    • 0 1

  • z Anglii pisze się przez dwa "i"

    • 0 0

  • PRAWO WYBORU

    Władze powinny zezwolić na rejestracje aut z Anglii. Większość społeczeństwa chciała dołączyć do Unii Europejskiej więc teraz prawo trzeba respektować. Jak komuś nie pasuje to niech sobie po prostu kupi auto w Polsce z lewą strona kierownicy i TYLE na ten temat... Ja osobiście wolałbym jeździć 6 letnim sprawnym autem z Anglii niż 12 letnim trupem z Polski, bo takie są różnice w cenie.

    Dziękuje.

    • 0 0

  • jak ministrowie robia durni ze swych obywateli

    Dyrektywa nr 70/311/ewg dotyczy ukl kierowniczych a nie usytuowania kierownicy to wypowiedz ministra infrastruktury.
    A teraz juz dotyczy tylko drogi mamy zle i zagraza bezpieczenstwu publicznemu
    gratulacje mamy politykow do afer...................

    http://angliki.info/f38/rejestracja-anglika-z-kierownica-po-prawej-stronie-22-3.html

    • 0 0

  • rownie dobrze mozna zakazac produkcji alkoholu to to samo

    • 0 0

  • Ograniczanie wolności poprzez bzdurne przepisy. Nie doczekanie aż pewni zmądrzeją!!

    Bzdurne argumenty o poprawie bezpieczeństwa. Posiadam auto tzw. Anglika i przejeździłem nim całą europę aż do p(P)olski ( specjalnie piszę małą literą aby zaznaczyć jaki wstyd mieszkać w tym kraju i pracować za wynagrodzenie jak w Chinach), a w polsce całe wakacje i nigdy nie miałem problemów z manewrami, także w Szczecinie i na trasie. Prowadząc pojazd, jak i też podczas manewru ( jakiegokolwiek ) należy utrzymać bezpieczną odległość ( przep. ruchu dr. ), a patrząc jak to "mistrzowie" na naszych drogach robią- na trzeciego trzymając telefon przy uchu i dłubiąc w radiu lub w nosie - to proszę mi nie pierniczyć o kierownicy z prawej. Jak ktoś jest Lamer to jest i już. a jak masz ciasno to zjedź do prawej krawędz przed manewrem- bo inni na ogół jadą środkiem- więc zobaczysz co się dzieje przed pojazdem wyprzedzanym zanim zaczniesz manewr. No i nie wszystkie auta na naszych wspaniałych drogach mają czarne i zaparowane tylne szyby aby nie mozna zobaczyc co się przed pojazdem dzieje ( tym co go chcemy zawstydzic naszym wyjeb***m manewrem ocierając się o jego lusterko - bando amatorów ). Dodatkowo jeżeli auto jedzie przepisowo i z przepisową bezpieczną i ekonomiczną prędkością to wyprzedzanie jest łamaniem przepisów, ale to u nas normalka, patrzeć na innych a nie widziec swoich baboli. Ja sam niejednokrotnie musiałem złamać przepisy, np. wyprzedzając ciągnik jadący 25 km/h po międzyzdrojskich tzw. górkach, przecinając podw. ciągłą. A czasem nawet i po 3 auta na zakręcie i to właśnie anglikiem,ale na zakręcie w lewo a nie w prawo i to dlatego, że szanowni partacze przedemną jechali 40 i 50 na godz. po drodze gdzie się jedzie 80 - 120 km/h ( górna granica jest nielegalna, ale łatwo osiągalna dla ludzi którzy wiedzą co jest co bez ściemy i mówię tu o prędkości w zakrętach!! ). Spowalnianie ruchu to też łamanie przepisów i prowokowanie do ich łamania.Chcę przez to wszystko powiedzieć że jak nie umiesz tańczyć to nie rób z siebie kretyna na parkiecie.ŻAL mi was Ludziska z Ciemnogrodu.

    • 0 0

  • Polska kraj obłędu

    Polska jest bardzo specyficznym krajem, jest to miejsce chyba jedyne na świecie, gdzie przepisy utrudniają życie każdemu mieszkańcowi tego Naszego pięknego kraju. Można dużo polemizować pozwolić czy nie pozwalać za import aut z kierownicą "RHD" , ten problem rozwiązano na całym świecie oprócz Polski, tlumaczenie jest jedno STWARZAJĄ ZAGROŻENIE NA NASZYCH DROGACH, moim zdaniem jest to stek bzdur!!!! Jak wytłumaczymy porównanie auta np. sprowadzonego z Wielkiej Brytanii auto kilku letnie po pierwszym właścicielu z udukomentowanym o połowe mniejszym przebiegiem i pełną dokumentacją z autem sprowadzonym z np: Francji Belgii czy NIEMIEC sprowadzonym na lawecie o połowe krótszym przodem i tyłem z bez żadnej książki serwisowej kupionym ze złomowiska i przekręconym licznikiem? Myślę ze jak piernik do wiatraka czyli nijak! Za bezpieczeństwo na Polskich drogach odpowiada każdy inwidualnie oraz stan naszych dróg. Trasa z Dover do Frankfurtu około 12godzin a z Frankfurtu do Elbląga około 7 godzin. Ta druga trasa o ponad połowę krótsza. Uważam że auta leciwe prowadzone przez 18-sto latków tzw Golfy Audi 80 czyli nie spełniające wszelkich norm bezpieczeństwa zagrażają nam bardziej niż Angliki . Uważam rejestracje aut z kierownicą po prawej stronie za dobrą alternatywę dla aut już wysłużonych. Jestem za rejestracją anglików

    • 0 0

  • polskie prawo

    elbląg frankfurt 432km a frankfurt dover 1100km
    az wstyd że taki kraj mam jeszcze takie przepsy i drogi

    • 0 0

  • mam 3 lata auto z Anglii w Polsce i nie mialem jak do tej pory jakichkolwiek problemów z jazda czy wyprzedzaniem . Wiec proszę o nie udzielanie się osob którzy nie mieli kontaktu z autami UK bo g*wno wiecie jak się takim autem jezydzi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane