• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"

Michał Jelionek
9 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Bezpłatne korzystanie ze stacji szybkiego ładowania - to póki co jedyny przywilej dla posiadaczy eko-samochodów z Gdańska. Bezpłatne korzystanie ze stacji szybkiego ładowania - to póki co jedyny przywilej dla posiadaczy eko-samochodów z Gdańska.

Na naszych drogach sukcesywnie przybywa samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Niektóre polskie miasta, w tym Gdańsk i Sopot, premiują właścicieli samochodów przyjaznych środowisku. Na jakie korzyści mogą liczyć posiadacze takich pojazdów w Trójmieście? W porównaniu do innych miast, niestety na niewielkie.



Czy właściciel auta "na prąd" powinien być zwolniony z poboru opłat w strefie płatnego parkowania?

Symboliczne abonamenty albo całkowite zwolnienie z opłat za parkowanie w SPP (strefa płatnego parkowania), darmowe korzystanie ze stacji szybkiego ładowania, przejazd buspasami czy wjazd do wybranych stref ograniczonego ruchu - to kilka przywilejów przysługujących właścicielom aut hybrydowych i elektrycznych w wybranych miastach Polski.

Do programu nagradzania kierowców dbających o środowisko przystąpiło kilka aglomeracji, m.in. Warszawa, Wrocław, Kraków, Toruń, Katowice czy Gdańsk. Każde miasto indywidualnie ustala zakres udogodnień dla eko-samochodów. Sprawdziliśmy, na co mogą liczyć kierowcy z Trójmiasta.

Z takim też zapytaniem zgłosił się do nas Pan Jacek, czytelnik portalu Trojmiasto.pl. Właściciel samochodu z napędem hybrydowym zapoznał się z treścią uchwały i osobiście zgłosił się do gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni po specjalny identyfikator zwalniający go z opłat za parkowanie. Został odesłany z kwitkiem.

- Zgodnie z uchwałą chciałem uzyskać plakietkę uprawniającą do parkowania samochodu bez opłat. Udałem się do biura ZDiZ w Gdańsku. Na miejscu dowiedziałem się, że nie wyznaczono miejsc do bezpłatnego parkowania aut elektrycznych oraz hybrydowych, i w zasadzie uchwała nie działa - zakomunikował czytelnik.
To niestety prawda. Na terenie Gdańska właściciele samochodów "na prąd" mogą liczyć wyłącznie na korzyść w postaci bezpłatnego korzystania ze stacji szybkiego ładowania. Żeby uzyskać dostęp do trzech gdańskich terminali ładujących (na ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska, Partyzantów zobacz na mapie GdańskaZawodników zobacz na mapie Gdańska) najpierw należy zgłosić się ZDiZ po specjalną kartę.

We wspomnianej uchwale nr. XLVI/1033/13 z dnia 28 listopada 2013 roku czytamy:
"Ustala się zerową stawkę opłaty dla kierowców unieruchamiających pojazdy elektryczne i hybrydowe na specjalnie wydzielonych stanowiskach postojowych w SPP - na podstawie identyfikatora zerowej stawki opłat lub dokumentu wydanego na podstawie świadectwa homologacyjnego zawierającego informacje właściwe dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych".

Fragment opublikowanej uchwały budzi spore wątpliwości i wprowadza zainteresowanych kierowców w błąd. Mówi przecież o zwolnieniu z opłat w miejscach, które nie istnieją. Brzmi absurdalnie. Jak udało się ustalić, "specjalnie wydzielone stanowiska postojowe w SPP", o których mowa w powyższej treści, dopiero powstaną, ale będą to wyłącznie terminale ładujące. Zatem o bezpłatnym parkowaniu (na miejscu parkingowym, nie na stanowisku ładującym) w SPP właściciele eko-pojazdów muszą zapomnieć.

Czytaj także: Stacje ładowania aut na prąd powstają w Gdańsku

- Obecnie kierowcy posiadający auta hybrydowe i elektryczne mogą za darmo korzystać ze stacji ładowania w Gdańsku. A w momencie kiedy takowe stanowiska powstaną wewnątrz strefy płatnego parkowania, w trakcie postoju na ładowanie, również będą zwolnieni z opłat. Taki jest plan i polityka miasta. Póki co, przywilejem jest jedynie darmowe ładowanie na istniejących stacjach - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ Gdańsk.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w Sopocie. Osoby posiadające samochody hybrydowe albo elektryczne mogą zgłosić się do ZDiZ po specjalny identyfikator, który zezwala bez ograniczeń parkować w płatnych strefach. Warunek jest jeden: należy być zameldowanym w Sopocie. "Przepustka" wydawana jest na rok, a aktualnie z takimi plakietkami porusza się 15 aut.

Miejsca

Opinie (92) 2 zablokowane

  • Gdynia (2)

    Czy w Gdynii są jakieś przywileje z tego powodu?

    • 1 4

    • tak, mogą bezpłatnie parkować na lotnisku :)

      • 3 0

    • kutry rybackie nie sa prad

      • 0 1

  • W ogóle jakiś nieporozumienie (1)

    Pomijając kwestie fiskalne, płatne miejsca postojowe są wprowadzane po to, żeby zwiększyć rotację aut,z uwagi na problem ograniczonej przestrzeni i w praktyce nieograniczonej ilości aut (lub jak kto woli: przewagi popytu na miejsca parkingowe nad ich podażą). Z tego punktu widzenia to, czy ktoś porusza się autem na prąd, czy na węgiel drzewny nie ma żadnego znaczenia. Przecież analogicznie moglibyśmy mówić, że kierowcy hybryd powinni być zwolnieni z mandatów za zastawianie chodników. Zysk z aut elektrycznych to przede wszystkim mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniej hałasu - ale za to akurat kierowcy takich pojazdów są premiowani: prąd nie jest póki co obciążony takimi podatkami jak akcyza. Ciekawostką jest fakt, że premia dla aut hybrydowych w postaci darmowych miejsc parkingowych jest czynnikiem zachęcającym do wjeżdżania do centrów miast samochodami, czyli przyczyniania się do powstawania korków. Korków w których stoją pojazdy z tradycyjnymi napędami. Skoro korki większe, to i środowisko bardziej zanieczyszczone. Czyli absurd. Podsumowując: wszelkie formy zachęt wyboru auta elektrycznego względem diesla, czy benzyny są co do zasady słuszne, ale zachęty do zastawiania i korkowania centrum już nie, bez względu na to o jakim pojeździe mowa.

    • 8 5

    • Mając na uwadze "ciekawostki i fakty" pójdę krok dalej w tejże co do zasady słusznej rozprawie, podważając w całości sens istnienia miejsc parkingowych w centrach miast. Brak miejsc = brak samochodów = życie w centrum miasta bez korków i smrodu! Eureka!

      • 2 1

  • A co to ma za znaczenie? (2)

    A co to ma za znaczenie jakim paliwem zasilany jest pojazd. Może być napędzany nawet na "pył gwiezdny" ale wciąż będzie zajmował jedno miejsce parkingowe. Celem wprowadzenia opłat parkingowych w centrum miast jest odblokowanie tych że miejsc. Mają być częściej dostępne dla ludności która przyjechała do centrum załatwić swoją sprawę. A Ekologia nie ma tu nic do rzeczy. Żeby zrobić prąd i tak trzeba spalić cała masę węgla, więc to żadna Ekologia!!!

    • 10 7

    • gimbus najpierw zgłoś się do lekarza na prześwietlenie (1)

      by sprawdził czy masz mózg ,potem niech ci powie jak żniwo korzystać i obudzić go z śpiączki:)

      • 1 5

      • a co to jest gimbus?

        bo ja za stary już jestem na ten Wasz młodociany slang

        • 2 3

  • Zenada urzednicza klamstwem pisana. (1)

    SOPOT.Musisz byc zameldowany,zeby bezplatnie parkowac.Prosze wskazac jaka jest roznica z sopockim o np.gdynskim(zameldowaniu) elektrycznego auta.Tak samo nie zatrowa sopockiego srodowiska.Przez Wasza urzedaska-sopocka glupote bede do Sopotu przyjezdzal TYLKO swoim 400konnym v8 potworem i spalinami raczyl wasze platne parkingi...bo nie potraficie uruchomic swoich szarych komorek!A elektrycznym bede tylko przejezdzal glowna do Gdanska i Gdyni.
    GDANSK.
    Klamliwe urzedasy.Napiszcie prawde,ze nie ma zadnych przywilejow poza tankowaniem...a nie klamiecie o wolnych buspasach,bezplatnych parkingach i strefach ograniczonego ruchu...bo w przyszlosci moze powstanie kilka miejsc.Zenada!Nie osmieszajcie sie i nie klamcie,ze cokolwiek robicie eko.Stac mnie na platny parking itd...ale zygac mi sie chce jaka propaganda,obluda i klamstwem raczycie spoleczenstwo...i w gazetach oglaszacie sie,jakie to przyjazne miasta dlaelektryczniakow to jestescie.Nie dawac zadnych przywilow i noe KLAMAC!,albo dac to co obnazacie w roznych mediach-bezplatne parkingi,stacje ladujacr,buspasy i wjazd do stref zamknietych(np.stare miasto).Bez pozdrowien.Wlasciciel ekowozu

    • 5 6

    • Powinieneś zmienić nick bo normalny to nie jesteś

      Sopot jako jedyny poszedł najdalej dla swoich mieszkanców, a ten zamiast takich samych przywilejów żądać w swoim mieście, z pianą na ustach zaatakował sopocki urząd. Chore...

      • 2 2

  • A ja się pytam (2)

    komu do szczęścia jest potrzebna taka hybryda. Drogie to, niby bardziej ekologiczne a w rzeczywistości tak nie jest. Toyota Auris a różnica pomiędzy benzyną a hybrydą 15 tys. zł. Ile trzeba by jeździć aby taka różnica się opłacała? Poczekajmy kilka lat jak Ci wszyscy co kupili hybrydy zaczną płakać, że muszą wymienić akumulatory. Wtedy to będzie lament jaka to drożyzna i nic tylko aut na złom bo się nie opłaca. Aktualnie sensu w zakupie takiego auta nie ma. Już lepiej zwykłą benzynę niż hybrydę.

    • 7 2

    • Powiem Ci tak - chcialem kupic Toyote Yaris , do jazdy po miescie .
      Jak wyliczyl mi koles w salonie cene za wyposazenie ktore sobie zyczylem to roznica z hybryda wyszla cos okolo 6 tysiecy zlotych.
      Jezdze juz 3 lata , srednie spalanie w miescie to 4.0 - 4.4 na sto kilometrow .
      Mam juz zrobione 40 tysiecy , wyglada na to ze mi sie oplaca.

      • 3 0

    • A ja odpowiadam

      To co opłaca się jednemu, niekoniecznie opłaca się drugiemu.
      Kupiłem hybrydowego yarisa ze względu na wygodę jazdy po mieście płacą prawie 20 tys zł więcej i zapewniam, że nie będę płakał wymieniając akumulatory na nowe.

      • 1 0

  • Budyn je jezdzi elektrycznym

    Kto placi za prad na tej zasadzm benzyna za darmo ao to w promocj

    • 1 3

  • Polska jest najbardziej zanieczyszczonych krajem w UE!! (3)

    I najwięcej w europie w Polsce umiera tego powodu ludzi!!!Grozi nam smog!!!Kraje zachodnie chcą ograniczyć ruch aut w centrum miasta do minimum a unas w ciemno grodzie się go promuje!!Hybryda to ściema 90% na benzynie 10 %na prądzie!!Ulgi tylko na prąd powinny być !Promować komunikację miejską ale nie trujacymi autobusami diesla których UE chce zabronić bo są najbardziej szkodliwe tylko autobusy elektryczne i na gaz CNG.Obniżyć ceny biletów ,a podnieść za parkowanie!!wszystkie bezpłatne parkingi wprowadzić opłaty ,bezpłatne tylko dla mieszkańców dzielnicy!!

    • 3 16

    • łykasz jak młody pelikan to co Ci media rzucą na talerz- przestudiuj w domu problem - wróć i przeproś.

      • 4 3

    • A ile tego smogu leci do nas z zachodu?

      • 3 2

    • niestety ale to ty jesteś pelikanem

      wolał by było inaczej ale także są fakty,TK to jest ze sporą część ludzi sobie nie zdaje sprawę jak sami trują i są zatruwani,nieba kuje takim co im się wydaje ze spaliny nie trują,podobnie jak ci co truja najbardziej i palą w swoich dziurach byle czym!!!

      • 0 1

  • Panie redaktorze Jelionek . (3)

    Proszę opisać silnik hybrydowy, bo to zupełnie nowy "silnik" . A może ktoś inny podejmie ten dziwny temat. SILNIK HYBRYDOWY, to coś zupełnie nowego.

    • 3 5

    • leniwy jestes (2)

      poczytaj sobie
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Nap%C4%99d_hybrydowy

      • 2 3

      • Wiem co to jest i jak działa napęd hybrydowy . (1)

        Chcę poznać zasadę działania silnika hybrydowego .

        • 1 2

        • Hybryda

          To połączenie czegokolwiek z czymkolwiek, połączenie benzyna gaz też jest hybrydowe, kanapka z serem i szynką to też swego rodzaju hybryda ;)

          • 0 0

  • A co z Gdynią? (2)

    jak można ją pominąć?

    • 0 6

    • gdynia wioska rybacka

      • 1 4

    • Jak? Szybko!

      • 2 0

  • Kaczmarek rządzi! "A w momencie kiedy takowe stanowiska powstaną wewnątrz strefy płatnego parkowania, w trakcie postoju na ładowanie, również będą zwolnieni z opłat."
    A co ze stacjami benzynowymi w strefie? Trzeba dodakowo za parkowanie płacić?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane