- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (80 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (361 opinii)
- 3 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (151 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (327 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"
Na naszych drogach sukcesywnie przybywa samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Niektóre polskie miasta, w tym Gdańsk i Sopot, premiują właścicieli samochodów przyjaznych środowisku. Na jakie korzyści mogą liczyć posiadacze takich pojazdów w Trójmieście? W porównaniu do innych miast, niestety na niewielkie.
Do programu nagradzania kierowców dbających o środowisko przystąpiło kilka aglomeracji, m.in. Warszawa, Wrocław, Kraków, Toruń, Katowice czy Gdańsk. Każde miasto indywidualnie ustala zakres udogodnień dla eko-samochodów. Sprawdziliśmy, na co mogą liczyć kierowcy z Trójmiasta.
Z takim też zapytaniem zgłosił się do nas Pan Jacek, czytelnik portalu Trojmiasto.pl. Właściciel samochodu z napędem hybrydowym zapoznał się z treścią uchwały i osobiście zgłosił się do gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni po specjalny identyfikator zwalniający go z opłat za parkowanie. Został odesłany z kwitkiem.
- Zgodnie z uchwałą chciałem uzyskać plakietkę uprawniającą do parkowania samochodu bez opłat. Udałem się do biura ZDiZ w Gdańsku. Na miejscu dowiedziałem się, że nie wyznaczono miejsc do bezpłatnego parkowania aut elektrycznych oraz hybrydowych, i w zasadzie uchwała nie działa - zakomunikował czytelnik.
To niestety prawda. Na terenie Gdańska właściciele samochodów "na prąd" mogą liczyć wyłącznie na korzyść w postaci bezpłatnego korzystania ze stacji szybkiego ładowania. Żeby uzyskać dostęp do trzech gdańskich terminali ładujących (na ul. Karwieńskiej , Partyzantów i Zawodników ) najpierw należy zgłosić się ZDiZ po specjalną kartę.
We wspomnianej uchwale nr. XLVI/1033/13 z dnia 28 listopada 2013 roku czytamy:
Fragment opublikowanej uchwały budzi spore wątpliwości i wprowadza zainteresowanych kierowców w błąd. Mówi przecież o zwolnieniu z opłat w miejscach, które nie istnieją. Brzmi absurdalnie. Jak udało się ustalić, "specjalnie wydzielone stanowiska postojowe w SPP", o których mowa w powyższej treści, dopiero powstaną, ale będą to wyłącznie terminale ładujące. Zatem o bezpłatnym parkowaniu (na miejscu parkingowym, nie na stanowisku ładującym) w SPP właściciele eko-pojazdów muszą zapomnieć.
Czytaj także: Stacje ładowania aut na prąd powstają w Gdańsku
- Obecnie kierowcy posiadający auta hybrydowe i elektryczne mogą za darmo korzystać ze stacji ładowania w Gdańsku. A w momencie kiedy takowe stanowiska powstaną wewnątrz strefy płatnego parkowania, w trakcie postoju na ładowanie, również będą zwolnieni z opłat. Taki jest plan i polityka miasta. Póki co, przywilejem jest jedynie darmowe ładowanie na istniejących stacjach - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ Gdańsk.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w Sopocie. Osoby posiadające samochody hybrydowe albo elektryczne mogą zgłosić się do ZDiZ po specjalny identyfikator, który zezwala bez ograniczeń parkować w płatnych strefach. Warunek jest jeden: należy być zameldowanym w Sopocie. "Przepustka" wydawana jest na rok, a aktualnie z takimi plakietkami porusza się 15 aut.
Miejsca
Opinie (92) 2 zablokowane
-
2015-12-09 13:32
jdhkjh (1)
Jakie przywileje żeby kupic auto na baterie trzeba zarabiać najpierw troszkę kasy bo za średnia krajowa na baterie to można wibrator kupic i co tez będę mial/a przywileje
- 4 2
-
2015-12-09 13:39
W gdańsku koleś przerabia auta - koszt to koło 20 tyś zł + cena budy z elektryką - bez silnika wiadomo. Na silnik masz gwarancje producenta - na robotę również - jedyne co wymieniasz to zawieszenie i akumulatory żelowe co parę lat. Ja własnie zastanawiam się nad taką inwestycją.
- 2 0
-
2015-12-09 13:34
wazne (2)
A na szczycie klimatycznym podjezdzaja s600 spalanie 25 wachy na 100 a durny narod wierzy w magie klimatu
- 8 4
-
2015-12-09 15:43
jak byś pomyślał to byś wiedzial (1)
że opancerzone limuzyny to jak czołgi i ze względów bezpieczeństwa nie mogą być byc oszczędne bo tu się liczy bezpieczeństwo
- 2 1
-
2015-12-09 17:45
Najważniejsze
Wszyscy są równi i mają równe żołądki, każdy ma prawo do życia, opancerzone niech jadą do Syrii.
- 1 0
-
2015-12-09 16:35
urzędniczy chaos, ale skoro uchwała jest, to i pewnie pochwała za nią w UE też była,
że tu tacy postępowi jesteśmy ;)
a to że uchwała martwa... a kogo to interesuje... ech...- 3 0
-
2015-12-09 17:08
Bez sensu takie pitu pitu
Ja uważam że każde auto elektryczne powinno móc parkować w dowolnej części danego miasta za darmo.
Ale problemem nie jest parkowanie, bo jak kogoś stać na takie auto to i na parkowanie, ale dostępność stacji.
Skoro nie ma gdzie auta ładować to kto je kupi?
Najlepszy system pod tym względem ma Norwegia, gdzie np. Tesla jest najtańsza w zakupie w całej Europie.
Bo u nich kupując auto elektryczne jest się zwolnionym z podatku, nie płaci się opłat za wiadukty, tunele, ładowanie za free - i to się im opłaca.
A u nas? Masakra.
I dodatkowa sprawa - unifikacja przyłączy do ładowania.
Np Tesla ma inną końcówkę przewodu niż taki Nissan (Leaf).
Nie jesteśmy gotowi na elektrykę - na razie to rodzaj fanaberii, takiego widzimisię, bo ktoś chce.
I dalej pozostaje kwestia zasięgu...
OK, 300km przy 50km/h, ale przy 110ciu km/h już tylko 60 km...- 4 2
-
2015-12-09 17:42
Spaliny z rur wydechowych są strasznie rakotówrcze,
nawet sam sam zapach paliwa już daje okropnego raka: http://motoryzacja.interia.pl/news-zapach-benzyny-rakotworczy,nId,1382034
- 0 3
-
2015-12-09 18:30
Tak własnie uczy się ludzi przestrzegania prawa. Ustawa sobie, życie sobie. A przy okazji, czy pobieranie opłat za parkowanie jest legalne? Był jakiś problem, że miejsca powinny być wyznaczone...czy coś?
- 0 0
-
2015-12-09 20:03
marze o czerwonej tesli ;)
- 1 0
-
2015-12-24 00:18
To wszystko bzdiey
- 0 0
-
2017-11-28 11:33
Wszystkich zainteresowanych zagadnieniem aut elektrycznych zapraszam do dyskusji i do zadawania pytań.
Tomek,
Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska
elektromobilnapolska.pl- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.