• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Maciej Naskręt
25 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parking na Targu Rybnym. Choć kierowcy parkują tu samochody w płatnej strefie, opłat wnosić nie muszą, bowiem brakuje wymalowanych znaków poziomych wyznaczających stanowiska postojowe. Parking na Targu Rybnym. Choć kierowcy parkują tu samochody w płatnej strefie, opłat wnosić nie muszą, bowiem brakuje wymalowanych znaków poziomych wyznaczających stanowiska postojowe.

Władze Gdańska nie będą się dłużej upierały i pomalują pasy wyznaczające miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania. Przekonują jednak, że w związku z tym miejsc parkingowych ubędzie.



Czy Gdańsk powinien wymalować pasy miejsc postojowych w strefie?

Od początku 2014 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej dotycząca pobierania opłat za postój pojazdów w strefie parkowania w wyznaczonym miejscu.

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym, na ulicach wszystkich miast, gdzie obowiązuje strefa płatnego parkowania, już dwa i pół roku temu powinny pojawić się opcjonalne cztery znaki poziome: P-18 "stanowisko postojowe", P-19 "linia wyznaczająca pas postojowy", P-20 "koperta" lub P-24 "miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej".

Z rozporządzenia wynika, że tylko podwójne oznaczenie miejsca znakiem pionowym i poziomym powoduje, że można pobierać opłaty.

Z jakiegoś powodu gdańscy urzędnicy bardzo długo wzbraniali się przed wprowadzeniem ministerialnych wytycznych w życie. Teraz wreszcie ulegli, choć - czego nie ukrywają - z niechęcią.

- Będziemy malować pasy, ale jak to technicznie będzie wyglądało, nie mogę teraz zdradzić, przygotowujemy się do tych działań - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Urzędnik jednak podkreśla, że przestrzeganie rozporządzenia ministra "zaburzy zrównoważony rozwój Gdańska". Jego zdaniem, na skutek tych wytycznych zmniejszy się liczba miejsc do parkowania, co mają odczuć nie tylko mieszkańcy centrum Gdańska, a także dzielnic, w których obowiązują strefy.

Dlaczego? Po pierwsze miejsca postojowe mają wymiary określone przez przepisy - zmieści się na nich mniej samochodów niż do tej pory. Po drugie - do tej pory panowała pewna dowolność w stawianiu aut - mogliśmy je stawiać optymalnie - ukosem, równolegle czy prostopadle, a wyznaczenie miejsc postojowych zlikwiduje taką możliwość - będzie trzeba się dostosować do zalecenia zarządcy drogi.

Szef ZDiZ zwraca uwagę, że problemy będą nie tylko z malowaniem samych pasów, ale także z ich odświeżaniem.

- Co będzie, gdy spadnie śnieg, a znaków poziomych nie będzie widać? Czy wtedy strefa płatnego parkowania nie będzie obowiązywała? - zastanawia się Mieczysław Kotłowski.
Malowanie pasów: krok w dobrą stronę

Wbrew opinii dyrektora ZDiZ, z zapowiadanych zmian zadowoleni mogą być mieszkańcy, którzy od kilku miesięcy walczą od ład parkingowy na ulicach Gdańska. Struktura własnościowa wewnątrz strefy jest różnorodna, a władze miasta mogły pobierać opłaty za postój pojazdów jedynie w pasie drogi publicznej. W rzeczywistości niektórzy płacili za postój, choć wcale nie musieli tego robić, bowiem stali na prywatnym terenie.

Zmiana jednak będzie miała prawdopodobnie negatywny wpływ na budżet miasta, bo wpływy z parkowania spadną. Trzeba będzie natomiast zapłacić za oznakowanie miejsc. Ile? Nie wiadomo.

Brak wyznaczonych miejsc sprawia, że pracownicy ZDiZ źle wystawiają opłaty karne



Gdynia i Sopot malują pasy

Do przepisów stosuje się także Gdynia, choć w jej przypadku wymusił to wyrok sądu administracyjnego. Sprawa rozpoczęła się od skargi jednego z kierowców, który podważył zasadność pobierania opłat w miejscu, gdzie nie ma dodatkowych oznaczeń poziomych.

Wyrok uznaje za możliwy pobór opłat tylko wtedy, gdy auto zaparkowane jest w miejscach spełniających warunki "Ustawy o drogach publicznych". Wyrok został wydany po skardze kasacyjnej Gdyni na wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, nakazujący zmiany w uchwale rady miasta.

Sopot także poszedł drogą Gdyni.

Opinie (240) 2 zablokowane

  • śnieg...

    jak to co będzie jak spadnie śnieg...chcesz brać kasę za postój to odśnież....nie rozumiem dlaczego miałoby być inaczej...płatne parkowanie to biznes więc niech się kieruje adekwatnymi zasadami

    • 8 1

  • ZDiZ wogóle niechętnie maluje pasy i robi cokolwiek dla mieszkańców (1)

    żadna nowość, miasto przeciw mieszkańcom

    • 11 1

    • Jak to mało robi?

      a kto "za darmochę " tunel wynajmował ?
      Tyle lat...

      • 4 0

  • bandyci, biznesy padają bo dojazd utrudnioby (2)

    wszędzie zakazy

    • 5 3

    • hmm (1)

      to tak jak z tymi kawiarniami i restauracjami w centrum miasta, które miały paść, bo nie ma gdzie zaparkować?

      ciekawe, że co raz częściej nawet w tygodniu wszystko jest pełne, a większość pije alkohol. pewnie jakimś cudem znaleźli miejsce przed samym wejściem i będą wracać po pijaku. tak to widzę.

      • 0 2

      • A które to lokale są otwarte oprócz tych na Piwnej?
        Taka Metamorfoza, to ile razy przechodzę obok, jest zamknięta.

        • 2 0

  • Czyli jednak jest prawdą, że do tej pory

    strefy płatnego parkowania były niezgodne z prawem i pobierano opłaty nielegalnie ! O mandatach za brak opłaty nie wspomnę. Prokurator potrzebny i to natychmiast. Jaki pan, taki kram !

    • 8 1

  • raczej...

    na Targu Rybnym to przede wszystkim należałoby zrobić nową nawierzchnię,bo wstyd, w takim miejscu, takie łaty!!!!!!!!

    • 4 1

  • To skandaj (2)

    Co to znaczy, że władza ugiela się i pomaluje miejsca parkingowe? Rozporządzenie ministra w sprawie oznakowania miejsc parkingowych w spp obowiązuje od dwóch lat i obowiązuje wszystkich w Polsce To pytam się na jakiej podstawie władze Gdańska pobierał opłaty za parkowanie w miejscach nieodpowiednio oznakowanych To ewidentne oszustwo i ograbianie ludzi w biały dzień To skandal! Jestem również kierowca który płacił mandaty Żądam zwrotu pieniędzy a włodarzy miasta pociągnąć do odpowiedzialności karnej za łamanie prawa i bezprawne okradanie obywateli Aż nie chce się wierzyć że tak można postępować z ludźmi w niby cywilizowanym kraju A ten artykuł panie Naskret to chyba ktoś panu napisał w ZDiZ To kpina w jakiej formie jest napisany Nie ważne jest to że miasto przez dwa lata pobierało bezprawnie opłaty tylko że ma problem jak wymalowac pasy i co zrobić jak spadnie śnieg A to że miasto nielegalnie zarobiło kilkaset a może kilka milionów to nie problem? Dlaczego nikt z urzędników nie ustosunkowal się A może wypadałoby przeprosić i zadeklarować zwrot pieniędzy wszystkim którzy zostali oszukani? Pan redaktor po raz kolejny nie przygotował się należycie i wysmarowal tendencyjny artykuł pod swoich zleceniodawców Totalny brak obiektywizmu Myślałem że te czasy już się skończyły i mamy wolne media Oczekuję że w tej bulwersujacej sprawie wypowiedzą się osoby odpowiedzialne za ta cała sprawę Wyjaśnią opinii publicznej dlaczego wbrew prawu które obowiązuje od dwóch lat pobierano nielegalnie opłaty Myślę że tego wszyscy oczekują a nie tego jak pomalować pasy i co zrobić jak spadnie śnieg Mam nadzieję że Pan redaktor stanie na wysokości zadania i rzetelnie wyjaśni wszystkie aspekty tej sprawy

    • 7 1

    • Ten cały chaos z SSP był nieprzypadkowy

      Wielu nie dostrzega związków przyczynowo-skutkowych, jakie miały miejsce od bodaj 4 lat. Chodzi o to, że od paru lat forsuje się budowę parkingów podziemnych w obrębie Głównego i Starego Miasta. Idzie to opornie, bo nie ma po prostu na to kasy a proponowane rozwiązania typu PPP są albo nie do przyjęcia przez gminę albo przez potencjalnego inwestora. Głównym motywem forsowania tej koncepcji jest miasto albowiem samo sobie założyło sidła w postaci mpzp określając tzw współczynniki "uautowienia" nowych budynków w tej strefie na poziomie od 0.9 do 1.1. Inaczej mówiąc na 10 nowych lokali muszą być gwarantowane od 9 do 11 miejsc postojowych. Wiadomym jest, że ulic nie przybywa a chęć wielka jest zabudowy pierzei ulic Głównego Miasta w osi północ-południe jak również pustych pierzei jak np część św. Ducha. To było przyczyną długotrwałego braku zasiedlenia budynku przy ul. Grząskiej aż zmieniono go na inną funkcję z mniejszym wspólczynnikiem. Kolejnym krokiem "milowym" było odwołanie się inwestora zabudowującego św. Ducha przy ul Krowiej, bowiem wygrali spór z miastem, iż rzeczonych współczynników wcale respektować nie muszą, co coraz bardziej oddalało sens budowy tychże podziemnych garaży. Tak więc w gminie wymyślono, że należy mieszkańcom życie utrudnić, likwidując "wjazdówki" SM i wprowadzając SSP. To stworzyło nieopisany chaos, zwłaszcza w weekendy wakacyjne ale był w tym zamysł albowiem 3 lata temu zebrała się grupa włodarzy miasta, ZDIZ, GZNK i paru innych agend miejskich i przeforsowano (tu się głównie wybijał wiceprezydent Bojanowski) by wobec utrudnień pozyskania kasy z nowych inwestycji, odbić to sobie na mieszkańcach Głównego Miasta, niemalże wymuszając na nich, wykupywanie podwórek. Innymi słowy, mamona a raczej jej wielki brak w kasie miasta, doprowadza że niemal każdy pomysł albo jest nie do zaakceptowania albo na bakier z prawem

      • 4 0

    • Bo Polska to dziki kraj

      Tu miał rację D. Prawa się nie przestrzega a nim manipuluje i wykorzystuje do swoich (wladzy)celów.
      I trzeba odmalowac pasy na jezdniach, teraz jesienią w ciemności w ogóle ich nie widać !!!!!!!!

      • 1 0

  • Kolorowe płatne miejsca parkingowe. (1)

    To pomysł na jaki natknęłam się w kilku miastach Austrii. Wzdłuż krawężników gdzie można za opłatą zaparkować zaznaczono na czerwono i sprawa prosta. Miejsc jest dużo, prawie wszędzie można parkować, ale trzeba płacić. Miejsc wcale przez to nie ubyło.

    • 3 0

    • Tak jest też w hiszpanii

      Kolorowe krawężniki.
      Cywilizacja ta nie dotarła jeszcze do Bolandy

      • 0 0

  • wielki szum (1)

    był wielki szum z kartami do parkowania dla inwalidow.Ustawa okresliła dokładnie ile ma być wyznaczonych miejsc/kopert/dla niepełnosprawnych.Niestety miejsc wyznaczonych więcej niema.Te ktore są zajmowane są b.często przez osoby nieuprawnione.Jeszcze nie widziałem,aby jakiś funkcjonariusz czy patrol policji sprawdził parkujących na miejscach przeznaczonychh dla inwalidów,

    • 4 1

    • ja sprawdzam z ciekawości i w 90% przypadków parkują tam auta z identyfikatorem.

      • 1 1

  • jak spadnie śnieg to trzeba odsnieżyć a nie tylko kase za frajer brać chcieliscie strefy płatnego parkowania to teraz trzeba pilnować porządku

    • 4 0

  • Na ulicy Fiszera jest znak postój płatny a 1metr dalej jest znak zakaz zatrzymywania i oco tu chodzi

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane