• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zbada jak poruszają się mieszkańcy

Maciej Korolczuk
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 2009 r., gdy po raz ostatnio badano ruch w mieście, wiele się w Gdańsku - szczególnie na południu - zmieniło. Na zdjęciu al. Havla, w tle pętla tramwajowa Łostowice-Świętokrzyska. Od 2009 r., gdy po raz ostatnio badano ruch w mieście, wiele się w Gdańsku - szczególnie na południu - zmieniło. Na zdjęciu al. Havla, w tle pętla tramwajowa Łostowice-Świętokrzyska.

Ponad 500 tys. zł zapłaci miasto za badania dotyczące zachowań transportowych mieszkańców Gdańska. Urzędnicy przekonują, że wydatek jest konieczny, bo poprzednie dane pochodzą sprzed siedmiu lat i przez szybki rozwój - szczególnie południowych dzielnic - są już mocno nieaktualne. Wyniki mają zostać wykorzystane m.in. w przygotowywanym właśnie nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.



Jakie powinny być kierunki działań w zakresie rozwoju systemu transportu przez władze miasta?

Gdańskie Badanie Ruchu, bo tak nazywa się cały projekt przygotowany przez Biuro Rozwoju Gdańska ma być kompleksową odpowiedzią na pytanie o to, jak zmieniło się miasto od 2009 r. i jak to wpłynęło na zachowania komunikacyjne mieszkańców. Ponadto mają się w nim zawrzeć dane dotyczące pomiarów natężeń ruchu kołowego i rowerowego, zostaną też wykonane pomiary potoków pasażerskich w środkach transportu zbiorowego oraz opracowany będzie tzw. transportowy model symulacyjny Gdańska.

- Czym jest ten model? W wielkim uproszczeniu to matematyczne czy statystyczne odwzorowanie rzeczywistości, na podstawie którego będziemy mogli określić cele i rozwój miasta w kolejnych latach - wyjaśnia Tomasz Budziszewski, projektant zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańska. - Na podstawie takich danych podejmuje się strategiczne z punktu widzenia rozwoju komunikacyjnego decyzje. W ostatnim czasie na przykładzie takiego modelu transportowego podejmowano decyzje odnośnie przebiegu i budowy linii tramwajowej w ciągu Nowej Politechnicznej.
Tristar uzupełni dane

Zebrane dane mają też zostać wykorzystane w przygotowywanym właśnie nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska (jego ostateczny kształt ma być gotowy w 2018 r.). Wyniki zebrane przez ankieterów, którzy będą badać frekwencję w poszczególnych liniach autobusowych i tramwajowych mają być też wykorzystane przez Zarząd Transportu Miejskiego, a natężenia ruchu na skrzyżowaniach - przez wydział Inżynierii w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Po co miasto zleca takie badanie, skoro ZTM i ZDiZ na co dzień zbierają podobne dane, korzystając choćby z wartego 180 mln zł systemu Tristar?

- Bo jednostki te robią to w bardzo ograniczonym zakresie, np. ZTM bada napełnienie w środkach transportu tylko na wybranej linii, a ZDiZ nie jest w stanie sprawdzić natężenia ruchu na wszystkich skrzyżowaniach. Gdańskie Badanie Ruchu ma dać odpowiedź, co się dzieje w punktach miasta, których system Tristar nie obejmuje, czyli na 105 skrzyżowaniach. Aby obraz był spójny, wykonawca będzie miał możliwość korzystania z danych zgromadzonych w bazie danych systemu Tristar. Od 2009 r., gdy takie badanie było robione po raz ostatni, układ komunikacyjny czy infrastruktury drogowej Gdańska mocno się zmienił. Znacząco rozwinęło się południe miasta, pojawiły się nowe węzły przesiadkowe, powstały nowe linie tramwajowe czy Pomorska Kolej Metropolitalna. Na podstawie starych danych nie bylibyśmy w stanie przygotować tego modelu - przekonuje Tomasz Budziszewski.
Badanie gotowe do końca września

Badanie przeprowadzi krakowska firma Via Vistula, która podobne dane zbierała już dla Krakowa i Radomia, badała też ruch na ulicach Warszawy. BRG planowało przeznaczyć na badania ok. 528 tys. zł. Wybrana oferta była jednak nieco droższa (553 tys. zł.). W sumie ankiety na ulicach Gdańska chciały przeprowadzić cztery firmy, najdroższa oferta przekraczała kwotę 1 mln zł.

Umowa z wykonawcą została już podpisana. Ankieterzy na ulicach i w domach mieszkańców Gdańska pojawią się w kwietniu i maju - jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego i akademickiego, by próba była jak najbardziej reprezentatywna. Na podstawie zebranych danych zostanie opracowany model symulacyjny Gdańska i ma być on gotowy do końca września.

O co będą pytać ankieterzy? M.in. o wielkość gospodarstwa domowego, liczbę posiadanych samochodów czy rowerów, wykonane podróże w ciągu doby, ich cel i przyczynę, czas, jaki zabrały etc. Respondenci będą pytani też, dlaczego w transporcie miejskim korzystają z auta oraz jakie są ich motywacje w wyborze transportu zbiorowego, a także co jest w nim dla nich najważniejsze. Będzie można ich spotkać na przystankach tramwajowych i autobusowych, w pojazdach komunikacji miejskiej, Szybkiej Kolei Miejskiej, kolejkach PKM czy na lotnisku w Rębiechowie. Ankieterzy odwiedzą też losowo wybrane gospodarstwa domowe. W sumie przepytanych zostanie ok. 10 tys. osób.

Miejsca

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Budyn tradycyjnie jak to PO obdziela znajomkow zleceniami (1)

    nie mozna na szczeblu centranym to trzeba na miejskim . Po ma we krwi szachrajstwo dlatego stworzyji kody!!!!!! Ciekawe co z zarzutami korupcyjnymi dla budynia - czekaja az sie przedawnia

    • 3 3

    • A pislamskue oszusci kogo ibstawiają

      To już widać nie uda wam się w gdańsku radio rydzolowi agenta bnd oszusci

      • 0 1

  • W tzw trojmiasto.pl nie kradna nikow to " WOLNOSCIOWY" portal i obiektywny nawet te niki same ZNIKAJA !!!!

    • 1 1

  • wiśnia

    Jak zjesz 20 kg wisni, to bedziesz poruszał sie prawidłowo.....

    • 1 1

  • Gdańsk zbada jak poruszają się mieszkańcy (1)

    Dojazd z rana na uniwersytet gdański z chełmu i ujeściska to katastrofa!!!Tramwaje przepełnione .Może większa częstotliwość kursowania tramwajów????Ów druga opcja zesparowanie rozkładów jazdy autobusów z ujeściska i chełmu z rozkładem pkm???To logiczne zsychronizowane rozkłady ...Mniejsze korki.

    • 3 0

    • Racja

      Proszę niech mi ktoś wytłumaczy, po co jest pętla na Chełmie, na której zawraca tylko i wyłącznie tramwaj nr 11? Tłok w tramwajach jest coraz większy i nie potrafię zrozumieć dlaczego ten numer nie dojeżdża do Świętokrzyskiej, chociażby w godzinach szczytu.
      Jeżdżę na tej trasie codziennie, ale ostatnio coraz częściej wybieram własne auto. Ścisk w tramwajach jest coraz większy, ludzie się kłócą, przepychają, książki spokojnie poczytać się nie da. Tramwaje mamy co prawda ładne, ale niestety nie funkcjonalne: w środku ciasno, a miejsc siedzących jak na lekarstwo. Pesy się nie spisują w naszych realiach, no chyba, że zaczną częściej kursować.

      • 1 0

  • Szczerze? Za te pieniądze wyremontowali by jakąś część ulic w Gdańsku. Przeciez to jest masakra!

    • 4 2

  • Zróbcie najpierw porządek z parkującymi na CHODNIKACH i trawnikach samochodami.

    Bo zieleni coraz mniej już prawie wogóle jej nie ma ,a chodnikami już nie da się przejść bo są zastawione puszkami na kołach

    • 6 2

  • przyśpieszone tramwaje (1)

    Wprowadzić przynajmniej kilka kursów dziennie tramwajów,które zatrzymywałyby się tylko na kilku przystankach co skróciłoby czas dojazdu z Łostowic do Oliwy,Przymorza.

    • 3 1

    • I niby jak te tramwaje będą się poruszały? Jak będą omijać te tramwaje, które się zatrzymują na każdym przystanku?

      • 2 0

  • To może niech badają po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą?

    bo ten tunem może sporo zmienić

    • 2 0

  • no i tak się kręci lody

    a jak otworzą tunel będzie powód by wydać następną kasę na ponowne badanie.
    a ten trista to niech zdemontują bo to jest do d...! nowe wyświetlacze postawione na przystanku np przy gksie to pokazują co chcą, a już nawet pisać się nie chce...

    • 2 0

  • Nie rozumiem tylko, po co oni mają przychodzić do domów ?

    Będą włamania "na ankietera". Ja żadnych ankieterów nie wpuszczam.
    Chyba jak badają zwyczaje poruszania się po mieście, to powinni być na mieście ?
    Co oni chcą emerytów ankietować ? Wiadomo że tramwaj albo na piechotę albo córka podrzuci.
    Proponuję ankietę dla narciarzy na Saharze przeprowadzić.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane