• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak czytać ogłoszenia samochodowe?

Michał Jelionek
21 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W internecie znajdziesz tysiące samochodowych ogłoszeń. Trzeba mieć jednak furę szczęścia żeby trafić na solidny egzemplarz, bez zatajonej przeszłości. W internecie znajdziesz tysiące samochodowych ogłoszeń. Trzeba mieć jednak furę szczęścia żeby trafić na solidny egzemplarz, bez zatajonej przeszłości.

Przymierzasz się do kupna samochodu używanego? Przygotuj się na żmudne przekopywanie setek ogłoszeń zamieszczonych w sieci. Co gorsza, prawdopodobieństwo znalezienia tego jedynego, wymarzonego auta graniczy z cudem. Życie mocno uprzykrzają nieuczciwi sprzedawcy, którzy często ukrywają prawdę o sprzedawanym pojeździe. Jak zatem nie wpaść w sidła oszustów? Eksperci radzą, jak powinniśmy czytać ogłoszenia samochodowe.



Handlarz prawdy ci nie powie

Nie jest tajemnicą, że internet to kopalnia ogłoszeń samochodowych. Większość z kupujących poszukiwania auta rozpoczyna właśnie od sieci. A tutaj wręcz roi się od pułapek zastawianych przez oszustów. Niestety, ale samochodowi krętacze znają masę sztuczek, na które nabierają się nieświadomi kierowcy.

Co powinna zawierać umowa kupna - sprzedaży samochodu?



- Handlarze oszukują z prostego powodu: chcą zarobić jak najwięcej na pojeździe. Trzeba pamiętać, że osoba trudniąca się handlem samochodami używanymi stosuje różne techniki, które mają na celu namówienie potencjalnego zainteresowanego do zakupu. Najczęściej taka inwestycja kończy się sporym rozczarowaniem. Polscy handlarze czują się bezkarni, dlatego tak często pozwalają sobie na drobne i większe oszustwa - zdradza Dominik Malicki, ekspert z Motoraportera.

Czy kiedykolwiek przy kupnie auta z ogłoszenia internetowego padłe(a)ś ofiarą sprzedawcy-oszusta?

Auto to produkt, na którym bardzo łatwo zarobić duże pieniądze. Plan jest bardzo prosty. Nieuczciwi handlarze kupują uszkodzony pojazd po okazyjnej cenie. Auto jest doprowadzane do pozornie przyzwoitego stanu, a następnie wystawiane na sprzedaż. W tym momencie wartość samochodu - przynajmniej na papierze - wzrasta kilkukrotnie. Na koncie sprzedawcy pojawia się bardzo okazała suma, a oszukany nabywca wraca do domu ze złomem w ładnym opakowaniu. To skandaliczna polityka, którą praktykuje się na polskim rynku samochodowym od lat.

Achy i ochy

Taktyka oszustów jest banalnie prosta. Na początku najważniejsza jest kusząca przynęta, czyli publikacja ogłoszenia, w którym zachwytom nad sprzedawanym autem nie będzie końca. Bierzemy pod lupę takową ofertę i odnosimy wrażenie, że opisywany samochód jest w lepszej kondycji od tego zupełnie nowego z salonu. I o to w tym wszystkim chodzi. Zamydlenie oczu kupującego to podstawa.

Zazwyczaj w treści ogłoszenia zamieszczane są wszystkie informacje, które potencjalny kupiec chciałby na temat samochodu usłyszeć. Przekoloryzowane zdjęcia i obszerny tekst - to już połowa sukcesu. Te wszystkie zabiegi mają na celu zachęcenie zainteresowanego do oględzin na żywo. Jeśli uda się zwabić klienta do siebie - szansa na połknięcie haczyka mocno wzrasta.

- Czym dalej w las - tym lepiej. Jak już ktoś przyjedzie do komisu po wyidealizowany przez siebie samochód, handlarz będzie robić wszystko, aby doprowadzić do finalizacji. Najczęściej pod wpływem dużych emocji nabywca ulega. Euforia mija po paru dniach od zakupu, kiedy najzwyczajniej orientuje się, że źle trafił - dodaje.

Odwiedź serwis ogłoszeniowy portalu Trojmiasto.pl

Ogłoszenie w internecie może nam bardzo wiele powiedzieć o samym samochodzie, ale również o typie sprzedawcy. Radzimy co zrobić żeby nie dać nabić się w butelkę przez krętaczy. Oczywiście nie można generalizować. Nie wszyscy handlarze mają w zamyśle niecny plan. Z kolei nie każdy sprzedawca prywatny musi być uczciwy. Wiele zależy od naszego szczęścia.

- Osoby prywatne bardziej dbają o swoją reputację, dlatego też starają się udzielać jasnych informacji odnośnie stanu samochodu - ocenia Malicki.

Pamiętajmy, że na rynku wtórnym nie istnieje pojęcie auta w "stanie idealnym". Nawet jeśli jakimś cudem natrafimy na perłę - to z pewnością nikt nie sprzeda takiego samochodu za bezcen.

Kupując auto z rynku wtórnego nie można wykluczyć takiej przeszłości pojazdu. Jak zatem czytać samochodowe ogłoszenia, żeby nie dać się nabrać oszustom? Kupując auto z rynku wtórnego nie można wykluczyć takiej przeszłości pojazdu. Jak zatem czytać samochodowe ogłoszenia, żeby nie dać się nabrać oszustom?
Foto(montaż)

Nie jest tajemnicą, że auto kupujemy oczami. Przeglądając masę internetowych ogłoszeń, w pierwszej kolejności odrzucamy te, które zdjęć nie posiadają albo miniaturka jest średnio atrakcyjna. Naszą uwagę przykuwają zdjęcia dobrej jakości. Dlatego też fotogaleria stanowi bardzo istotną część internetowego ogłoszenia. Doskonale o tym wiedzą doświadczeni handlarze.

Niektórzy fachowcy idą o krok dalej i wykonanie sesji zdjęciowej zlecają profesjonalnym fotografom, którzy dzięki komputerowej obróbce potrafią czynić cuda. Zaniedbany pojazd po retuszu może wyglądać zachęcająco, a dodatkowo, ciekawie zaaranżowane scenerie i mocno zmanipulowane kolory zdjęcia - to elementy efektywnie działające na naszą wyobraźnię. Tak przygotowane wizytówki pojazdu powodują, że chcemy go zobaczyć i ocenić na żywo. Niestety, takie wizyty często kończą się bolesnym zderzeniem z rzeczywistością. Wystarczy pierwszy rzut oka i początkowa euforia brutalnie zamienia się w rozczarowanie.

- W wielu ogłoszeniach naszą uwagę przykuwają zdjęcia idealizujące obraz danego samochodu. Dobrym przykładem są np. fotele. Na zdjęciu widzimy wnętrze z siedziskami, ale zauważmy, że kadr nie obejmuje boku fotela kierowcy. Przypadek? Zazwyczaj są to celowe zabiegi - przestrzega ekspert.

Czytaj także: Więcej chętnych na auta z rynku wtórnego

Im zdjęć więcej - tym lepiej. Samochód powinien być sfotografowany zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, z każdej strony, na różnych planach: ogólnych i bliskich (detale). Jeśli sprzedawca nie ma nic do ukrycia, a samochód posiada jakiekolwiek skazy - również powinien umieścić takie zdjęcie w galerii. Wiele o aucie mogą nam powiedzieć zdjęcia tapicerki, kierownicy czy chociażby gałki skrzyni biegów. Pamiętajmy jednak, że nawet bardzo szczegółowe zdjęcia zadbanych elementów niekoniecznie muszą pochodzić właśnie z opisywanego egzemplarza. Zapożyczenie fotografii z innych modeli to standardowa sztuczka.

- Należy zwracać szczególną uwagę na spasowanie elementów karoserii, jak również ich odcień. Jeśli jedna lampa posiada inną tonację, może to oznaczać jej wcześniejszą wymianę w wyniku kolizji lub zdarzenia drogowego. Trzeba również zwracać uwagę na tarcze - jeśli będą skorodowane - może to świadczyć o dłuższym postoju auta - wylicza Malicki.

Cena i rocznik prawdę powiedzą

Ogłoszenie przeszło pierwszą, wizerunkową selekcję. Przechodzimy do sedna, czyli treści. Często i gęsto sprzedawcy zarzucają zainteresowanych masą informacji, nierzadko wyssanych z palca albo pochodzącymi z opisu innego modelu. Rozpakowujemy prezent, w którym kryje się wiele niespodzianek. Na co warto zwrócić uwagę zaraz po otworzeniu interesującej oferty?

- Kluczową informacją jest cena danego egzemplarza w odniesieniu do rocznika i przebiegu auta. Przysłowiowa "okazja" może być dla nas potencjalnym zagrożeniem. Od początku działalności nasi eksperci wykonali tysiące raportów. Przez ten czas napotkaliśmy na zaledwie kilka prawdziwych okazji. Pamiętajmy, aby nie kupować emocjami - pośpiech jest złym doradcą - dodaje.

17-letnie auto z przebiegiem 67 tys. km. To niespełna 4 tys. przejechanych kilometrów rocznie, a nieco ponad 300 miesięcznie. Trudno w to uwierzyć. A do tego oferta posiada mocno zawyżoną cenę. 17-letnie auto z przebiegiem 67 tys. km. To niespełna 4 tys. przejechanych kilometrów rocznie, a nieco ponad 300 miesięcznie. Trudno w to uwierzyć. A do tego oferta posiada mocno zawyżoną cenę.
Zbyt niska cena w zestawieniu z pozostałymi ogłoszeniami tego samego modelu powinna uruchomić naszą wyobraźnię. Podobnie jak przebieg samochodu w stosunku do jego rocznika. Handlarze mają w małym palcu cofanie liczników. Dlatego też, jeśli np. 12-letnie auto posiada przebieg w granicach 100 tys. kilometrów - odpuśćmy, szkoda czasu i nerwów.

- Kolejnym elementem ogłoszenia jest treść oraz informacje dodatkowe. Przykładowo pojęcie "bezwypadkowy" to bardzo częste nadużycie, ale "kolizyjny" już nie. Bądźmy realistami, samochód, który ma kilka dobrych lat może posiadać przeszłość kolizyjną. Istotne jest, czy sprzedający stara się to przed nami ukryć, czy mówi o tym otwarcie - dodaje.

Kilkuletni samochód od pierwszego właściciela - brzmi bardzo kusząco. To jednak kolejna pułapka. Na miejscu, podczas rozmowy ze sprzedawcą okazuje się, że faktycznie auto należy do swojego pierwszego właściciela... ale w Polsce. Wystawiającemu ofertę do sieci umknął ten "szczegół". Prawdopodobnie samochód był wcześniej własnością kilku innych osób.

Widzisz taki tytuł... miej się na baczności. Widzisz taki tytuł... miej się na baczności.
Już sam tytuł ogłoszenia powinien nam wiele powiedzieć. Szerokim łukiem omijajmy ogłoszenia, których nagłówki zawierają określenia typu: igła, rodzynek, perełka, pilnie sprzedam czy stan idealny. A dodatkowo, wielkie litery i wykrzykniki mają za zadanie jeszcze mocniej przykuć uwagę poszukujących. Pamiętajmy, że ogłoszenie oparte na subiektywnym zachwycie sprzedającego, najzwyczajniej jest bardzo mocno przekoloryzowane.

Pilnie sprzedam!!! - taki nagłówek powinien dać nam wiele od myślenia. To znak - od tego auta trzymaj się z daleka. Zazwyczaj "pilnie sprzedam" oznacza jedno: szybkie pozbycie się kłopotliwego pojazdu. To często stosowany chwyt przez handlarzy, którzy szybko chcą zarobić na sprowadzonej z zagranicy okazji. Nie wierzmy również w bajki typu: pilnie sprzedaję po okazyjnej cenie, bo za kilka dni wyjeżdżam na stałe za granicę. W życiowych historiach przedstawianych przez sprzedawców bardzo często główne role odgrywają małżonki, dla których rzekomo samochód został kupiony, ale niestety nie przypadł do gustu albo powiększyła się rodzina i auto trzeba zmienić na większe. Dla pewności warto zbadać czy dany sprzedawca nie wystawił większej liczby ogłoszeń.

Często i gęsto handlarze kuszą zainteresowanych dopiskiem "bez wkładu finansowego". W wolnym tłumaczeniu oznacza to tyle, że auto nie wymaga żadnych napraw czy remontów. A ponadto w samochodzie zostały wymienione wszystkie płyny, oleje, filtry, a nawet elementy zawieszenia, tarcze i klocki hamulcowe czy pasek rozrządu. Bzdura, nie dajmy się nabrać.

Warto dokładnie przyjrzeć się ofercie. Coraz częściej stosowaną sztuczką jest umieszczanie u dołu ogłoszenia formułki napisanej drobnym druczkiem, której treść brzmi: Niniejsze ogłoszenie jest wyłącznie informacją handlową i nie stanowi oferty w myśl art.66, $1.Kodeksu cywilnego. Sprzedający nie odpowiada za ewentualne błędy lub nieaktualność ogłoszenia. W razie jakichkolwiek zażaleń klientów, sprzedawca zawsze może przytoczyć ten zapisek.

- To zabieg bardzo często stosowany przez osoby zawodowo trudniące się handlem samochodami używanymi. Widząc taką treść powinniśmy mieć się na baczności - dodaje.

Czytaj także: Sprawdź samochodową metrykę w sieci

Starajmy się przeglądać ogłoszenia z podanym numerem VIN, czyli identyfikatorem pojazdu. Niestety, bywa tak, że oszuści celowo podają numer innego samochodu.

Auto kupujemy oczami. Jak robić to skutecznie? Auto kupujemy oczami. Jak robić to skutecznie?
Ogłoszenie - jak powinno wyglądać?

Oferta powinna być przede wszystkich przejrzysta i estetyczna, z dokładnym, ale nieprzesadnym opisem przedmiotu.

- Im dłuższy opis tym lepszy. Jednak musi dotyczyć danego egzemplarza. Nie zależy nam przecież na informacjach z katalogów dot. spalania lub wykończenia wnętrza. Informacje związane z historią serwisową oraz części użyte do ostatnich napraw mogą dobrze świadczyć o sprzedawcy. Gdy sprzedawca nic nie wie odnośnie sprzedawanego przez siebie samochodu, uzasadniając to brakiem wiedzy z zakresu wymian lub krótkim okresem eksploatacji, wówczas należy poważnie rozważyć ewentualny zakup - wyjaśnia.

Najważniejszymi informacjami dla potencjalnego kupca powinny być: cena, rocznik, przebieg (istotne: liczniki samochodów sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych podają wartości w milach), bezwypadkowość, numer VIN oraz dane o sprzedawcy: czy jest osobą prywatną czy przedstawicielem auto-komisu. Liczy się przede wszystkim konkretna i rzetelna treść skupiająca się na sprzedawanym pojeździe.

- Omijamy szerokim łukiem ogłoszenia pisane łamaną polszczyzną oraz bez jakiegokolwiek numeru kontaktowego. Wystrzegajmy się wpłacania sprzedawcy jakiejkolwiek gotówki na poczet zakupu bez wcześniejszego obejrzenia samochodu. Nie ulegajmy presji zakupu sztucznie tworzonej przez sprzedającego. Jeśli handlarz podczas rozmowy wydaje się zdystansowany i nie udziela jasnych informacji, warto pomyśleć o pomocy eksperta, który dokona oględzin i powie, w jakim faktycznie stanie jest auto - zakończył Dominik Malicki.

Reasumując, kupno solidnego samochodu z internetowego ogłoszenia to sztuka wyjątkowo skomplikowana. Czyhających na każdym kroku oszustów jest niestety multum. Podstawowa zasada brzmi: emocje odstaw na bok, kupuj auto z chłodną głową. To bardzo kosztowna inwestycja, przy której lekkomyślność może nas kosztować o wiele więcej. Wertując ogłoszenia - zwracajmy uwagę na najdrobniejsze szczegóły i nigdy, przenigdy nie ufajmy sprzedawcy, nawet jeśli to poczciwy człowiek. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach i nie chcemy kupić chłamu - zawsze istnieje możliwość zlecenia tej czynności profesjonalnym doradcom.

Sztuczki handlarzy:

Bezwypadkowy - może oznaczać tylko jedno: samochód nigdy nie doświadczył wypadku. To niestety tylko teoria. Handlarz nieco inaczej interpretuje pojęcie "bezwypadkowy". To może być auto z mocno poturbowaną przeszłością, które udało się doprowadzić do całkiem niezłego stanu używalności.

Garażowany - może był, a może nie był. Nikt nam tego nie udowodni.

Gwarancja - samochód już dawno jej nie posiada, ale można taką opcję dokupić.

Bez wkładu finansowego - chciałoby się powiedzieć "auto marzenie". Handlarz zadbał o przyszłego właściciela pojazdu i tuż przed sprzedażą uzupełnił wszystkie płyny eksploatacyjne, a dodatkowo wymienił zużyte elementy zawieszenia i pasek rozrządu. Nie wierzymy w to.

Od osoby prywatnej - handlarze doskonale wiedzą, że potencjalni nabywcy bardziej ufają sprzedawcom prywatnym, a nie przedstawicielom komisów. Jeśli zainteresujemy się ofertą od "prywaciarza", warto mimo wszystko sprawdzić czy w bazie ogłoszeń nie figuruje więcej ogłoszeń od tej samej osoby.

Pierwszy właściciel - zgadza się, pierwszy właściciel... w Polsce.

Pilnie sprzedam!!! - handlarzowi bardzo śpieszno do szybkiego zarobku. Pod słowem "pilnie" najczęściej kryje się wyjazd za granicę albo nagle powiększająca się rodzina.

Numer VIN - to bardzo istotny element ogłoszenia. Oferty z podanym numerem VIN są bardziej wiarygodne. Niestety, nie mamy jednak pewności, że numer VIN pochodzi akurat od tego egzemplarza.

Książka serwisowa - stworzenie takowej książki nie jest niestety niczym trudnym.

Miejsca

Opinie (128) 3 zablokowane

  • Kiedy będzie mnie stać na zwykły samochód za 40 tys. zł raz na 10 lat? (16)

    Bieńkowska mówi u Sowy, że trzeba być głupcem aby pracować za 6 tys. zł.

    • 111 2

    • (10)

      taka prawda. pracowalem w polsce za 5500, wyjechalem i mam 16000. jedna wazna uwaga: tuman po gimnazjum i prywtnych studiach (logistyka, psychologia, filozofia) w ateneum nigdy nie zarobi wiecej niz 2000.

      • 10 10

      • (7)

        i co z tego... wyjechałeś zarabiasz 3x więcej a życie w innym kraju jest 6x droższe...

        • 17 14

        • (1)

          hyhy niby jak?
          w odniesieniu do zarobkow np w niemczech przecietnego niemca stac na wynajmowanie mieszkania przez 30 lat (wzgledem kupna nowego)

          a w polsce wynosi to 10 lat...

          ceny jedzenia u nas i na zachodzi (oprocz skandynawi) sa podobne, ale juz patrzac na parytet sily nabywczej wychodzi na to ze jedzenie za granica jest tansze niz u nas.

          przecietnego europejczyka stac na nowe auto co 3 lata. przecietnego polaka stac po 3 latach pracy co najwyzej na passata b4

          • 20 0

          • Tyle tylko, że Polak nigdy nie będzie Niemcem, nawet jak pracuje w Niemczech.

            • 8 0

        • czyżby? (3)

          a jak jest cena paliwa w Niemczech?

          • 4 9

          • Taka że przeciętny Niemiec za średnią pensje kupi 2.500 litrów paliwa, a Polak na tą ilość musi pracować 4-5 miesięcy.

            • 12 0

          • jak jechalem w kwietniu do polski przez niemcy to placilem cos kolo 1,55. teraz kosztuje 1,47.

            • 5 0

          • w lutym w Austrii płaciłem 1.24 za litr diesla - praktycznie tyle samo co w Polsce (no może 20groszy więcej). Znajomy, u którego byłem kupił mieszkanie w bloku (kupił a nie wynajął bo ma nadal Polską mentalność) i wziął kredyt na 5 lat a nie 30 jak my. Taka jest smutna prawda drodzy rodacy - jesteśmy biedakami - g*wno zarabiamy a płacimy za wszystko jak na zachodzie, ale dalej wierzcie, że "tam" życie jest 8x droższe niż u nas.

            • 7 1

        • ktos cie karmi glupotami, zebys dalej u niego tyral za 1500? place w polsce tak dluga beda niskie, jak dlugo znajda sie frajerzy gotowi za takie grosze pracowac.

          • 12 1

      • te czerwony (1)

        napisz ile wydajesz na wynajem mieszkanka, i jakie odpady kupujesz z krótkim terminem ważności, aby jak najwięcej odłozyć, zarabiasz 16 koła, , a że chleb kosztuje ponad 20 zł, a kiełbaska ponad 150 zł to już zapomniałeś napisać, napisz także cwaniaczku po ile godzin zapindalasz i jakie kraje turystycznie odwiedziłeś, w tym swoim emigranckim "dobrobycie"

        • 7 12

        • Polecam zobaczyć porównanie Gdańska do Berlina:
          http://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Poland&country2=Germany&city1=Gdansk&city2=Berlin

          • 1 0

    • alez ona ma prawo tak uwazac (1)

      jedynie nie ma prawa taki czlowiek pracowac na publicznych stanowiskach.

      • 11 1

      • Dlatego wlasnie trzeba takich jak ona pogonic

        • 7 0

    • (1)

      raz na 10 lat to w Bangladeszu. w cywilizowanym kraju powinno być nas stać na nowy co trzy lata.... jak gdziekolwiek na zachód od nas.

      • 3 1

      • Nie przesadzaj. Zgodziłby się raz na 7 lat. Do siedmiu lat samochód potrafi jeździć bez żadnej awarii.

        • 2 2

    • Czekamy na artykuł pt. Jak kupić obcisłe gacie rowerowe aby być PRO pedalarzem

      :))) Ból d... pedalarzy za 3,2,1...

      • 2 1

  • Mirek handlarz się z tego śmieje :) (1)

    Panie ja nie handluje, ja spełniam wasze marzenia :)

    • 69 2

    • Najlepsze autohandle to na Kołobrzeskiej były!!

      Kto pamięta Pudiego?? :P

      • 11 2

  • A ja kupiłem mojego Pasacika rocznik 2004 za bezcen właściwie. (9)

    Mały przebieg - 80 tys. km i bezwypadkowe. Samochód sprowadzany z Niemiec w TDI. Jeździ bezawaryjnie, tylko płyny co rok wymieniam.

    • 11 40

    • i urodziłeś się wczoraj :)

      • 8 1

    • (1)

      Jak bym czytał ogłoszenie w kaszubskim tygodniku.

      • 17 1

      • Tam kaszuby napewno będą chciały cię wydymać

        • 4 0

    • autko (1)

      Można takie znaleźć,sam widziałem 25 latka merca niemka plakala jak sprzedawala takie autko rdza była przy wkręcie do rejestracji skora jak nowka,za 550 E
      i autko poszloooooo do rosji.to była benzynka

      • 5 0

      • Może chciałeś widzieć, ale takie auta sprzedają po 5500

        Ech, ten prostacki język - benzynka, autko ogólnie w dobrym stanie...

        • 8 0

    • LOL (1)

      80 tysi przebiegu dla 9 letniego diesla? bo poprzedni wlasciciel to debil byl i kupil sobie tedeika zeby nim do kosciola jezdzic :D
      czlowieku oprzytomniej, auto w momencie zakupu nie mialo 80 tys, tylko 180 minimum przebiegu nikt nie kupuje drozszej wersji w dieslu zeby jezdzic do sklepu i potem tanio sprzedac cwaniakowi z polski :)
      oceniam dwa lata i zacznie sie sypac w okolicach 120 tysi na liczniku 220 realnie, bo wszystko ma swoja wytrzymalosc zmeczeniowa :)

      • 9 5

      • już piana z ust, typowe dla polaka zazdrośnika :)

        • 1 4

    • A ja kupiłem TOYOTĘ

      Kupiłem toyotę carinę e od pierwszego właściciela z przebiegiem 148000km.Rocznik 97 ,na kartce pan skrupulatnie wpisywał wszystkie naprawy i wymiany płynów. Potwierdzone w serwisie bo auto było od początku serwisowane w aso. Jednak się da kupić dobre auto.

      • 2 0

    • Olej w głowie se wymień.

      • 0 0

  • Na wnuczka (3)

    Parafrazując to określenie można rzec, że samochody sprzedaje się metodą "na frajera". I gdyby nie lekkomyślność, nadmierne zaufanie, brak znajomości tematu przez nabywców to nie byłoby takiego problemu wcale. A swoją drogą zawsze miałem używane auto ale nigdy, absolutnie nigdy nie przyszło mi nawet do głowy kupować auto w autohandlu. To to samo, co kupić mebel w Biedronce, wspaniały rower w hipermarkecie czy okazjonalnie "złoty" zegarek u faceta w bramie. Zapewne jest to opinia krzywdząca jednak tylko dla niewielkiego odsetka autohandli. I na koniec: bawią mnie najbardziej te ogłoszenia autohandli, gdzie zachwalany jest samochód (czysty, zadbany, igła) a na zdjęciach w tle: picowane inne auta, ładowane akumulatory, rozbebeszone wnętrza i Pan z szerokim karkiem na dokładkę.

    • 25 0

    • a jednak (2)

      A jednak, są i wyjątki. My kupilismy megane z komisu i jesteśmy zadowoleni. Jeździ 5 rok i oprócz drobnych napraw nie zwiodło.

      • 3 4

      • (1)

        ja pisałem o aucie a nie o szrotach...

        • 2 4

        • te, bombowca

          nie ty pisałeś to się nie wymądrzaj głupio

          • 0 2

  • Swoje auto sprzedałem w 18 godzin. (3)

    W ogłoszeniu napisałem wszystko jak na spowiedzi, łącznie z rzeczami, których klient nie mógłby sprawdzić (np. remont skrzyni biegów czy lekka stłuczka). Nie kręciłem z przebiegiem ani nie zaniżałem spalania. Dałem cenę dwa razy wyższą niż mi oferował handlarz. Klient prawie się nie targował. Jak klient dokładnie wie, czego się spodziewać, to wyłoży tyle, ile samochód jest wart.

    • 47 3

    • Ja zrobilem tak samo, dalem jeszcze zimowki cene atrakcyjna bo bylo pare rzeczy do zrobienia. Wystawilem ogloszenie i gdzies po 30 min tel. Gosc sie umowil przyjechal auto sprzedalem. Pozniej dowiedzialem sie ze to byl handlarz. Przyjechali cala rodzina dla zmylki. Znalazlem jego ogloszenie gdzies po 2 tyg od kiedy sprzedalem. Zrobil samochod do sprzedazy nasciemnial w ogloszeniu i chcial prawie dwa razy tyle ile mi dal, ale ostatecznie po paru miesiacach zarobil moze z 1000-2000. Najlepsze jest to ze cene dal taka jak inni bo ludzie sie nauczyli ze jak duzo taniej to syf nawet jak uczciwie opisane a jak drozsze to juz pewnie dobre. Wniosek taki ze zawsze trzeba jechac gdzies do mechanika i sprawdzac przed zakupem i nigdy nie napalac sie za mocno bo latwo wtedy o pomylke.

      • 10 0

    • no i tu jest problem, bo wiekszosc ludzi sprzedaje samochod, gdy jest juz w stanie rozpadu

      ale mimo to chca odzyskac czesc pieniedzy wtopionych w nie.

      • 6 1

    • Przy aucie za parę stów masz może i racje ale za kilkadziesiąt tysięcy to bym się kłócił...

      • 3 0

  • Niemiec (4)

    Panie, Niemiec nim tylko po benzyne jeździł i pod kocem trzymał.

    • 43 0

    • Do garażu wpychał w rękawiczkach z jedwabiu

      Paliwo wlewał przez filtr brita

      • 14 0

    • dodatkowo emeryt (1)

      • 5 0

      • Panie emerytowany papież nim jeździł Benedykt. Paliwo święcone było przed nalaniem do baku. Dorzucam św Krzysztofa za darmo.

        • 9 1

    • Panie, ten golf jest byłego oficera SS

      • 2 2

  • Ostatni zacząłem wierzyć w auta poleasingowe - krajowe. (3)

    Oczywiście trzeba sprawdzić u swojego mechanika, ale warto. Nieco drożej jak na giełdzie, ale pewniak.

    • 5 3

    • tak, tylko zauważ jakie przebiegi mają. (1)

      auta 4-5cio letnie mają przeważnie 200-250 tyś a to przecież w naszych warunkach jest nieakceptowalny przebieg. Handlarz go weźmie, skręci na 140 tyś i wtedy klienci walą drzwiami i oknami.

      • 3 3

      • zobacz oferty dealerów

        nie będę mówił nazw ale biorą w rozliczeniu używane przy sprzedaży nowego, sporo flotówek i mają przeważnie od 100 do 200tys km więc nie jest tak źle ale ceny lepiej wyposażonych są sporo wyższe od średniej z ogłoszenia.

        • 0 0

    • Zależy

      To też różnie bywa. Ale prawdą jest, że coraz rzadziej auto w firmie jest ogólnodostępne (i wtedy zarżnięte), a częściej przypisane do jednego kierowcy (nie mam auta = nie zarabiam = więc dbam)

      • 5 1

  • Jak handlarzyna nieuczciwy to po pierwsze do sądu go, a po drugie do prokuratury - np. przekręcenie licznika to oszustwo z 286. (1)

    Każdy handlarzyna na hasło sąd zaczyna się denerwować, a na hasło, że temat jest dla prokuratury, bo to zwykłe oszustwo jest, to zazwyczaj jest skłonny oddać kasę "w drodze absolutnego wyjątku".

    • 21 0

    • problem polega glownie na tym, ze kupujacy sami prosza o to zeby ich oszukano:
      - nie kupia auta ktore ma wiecej niz 200tys km, bo to samo u handlarza ma przeciez 120. to nic ze skrecone z 320.
      - godza sie na zanizona wartosc na FV i w razie wykrycia oszustwa o tyle sie moga ubiegac przed sadem.

      niestety magia cyfer (przebieg) i slowa kluczowe typu igla, bezwypadek, niemiec, szwajcar, do kosciola, w niedziele, starsze malzenstwo, lekarz. robia swoje.

      • 9 1

  • Jedna podstawowa zasada będąca podsumowaniem całego tekstu... (5)

    ...są dobre auta, są nawet takie które mają po 70 tyś km przez 10 lat ale one kosztują! Sam sprowadzam auta zarobkowo i handluje nimi w Polsce i wiem co mówię. W Niemczech bywają sławetne Passaty z prawdziwym przebiegiem 180 tys. km ale one kosztują 2 razy tyle co u nas. Większość kupujących chce być dymana wierząc w 15-letniego diesla z przebiegiem 200 tys. Musi się trochę zmienić mentalność kupujących ale na szczęście ludzie mądrzeją. Można sprzedać auto z 2012r z przebiegiem 190 tyś km tylko musi być świadomy kupujący. Chyba że szukamy perełki z niskim przebiegiem to doliczmy do średniej ceny rynkowej ok. 40% i wtedy możemy wymagać. Do zakupu auta tak jak do większości codziennych spraw, trzeba podchodzić z rozumem i realizmem.

    • 32 2

    • dokladnie tak, do tego dochodzi jeszcze fakt, ze wielu ludzi w polsce traktuje samochod jak dorobek zycia wiec szuka 'okazji za male pieniadze' co jest paradoksem samym w sobie.

      • 10 0

    • POlska jest krajem naiwniaków dlatego tak wielu oszustów jest!!

      Polak nie jest mądry nawet po szkodzie!!!Sam takich znam wielokrotnych naiwniaków.

      • 3 0

    • Mentalność sprzedjących (1)

      A kiedy zmieni się mentalność sprzedających - ja chętnie kupie używane sprowadzane auto ale z prawdziwym przebiegiem - ale takich na naszym rynku nie ma. Sam kupowałem 6 letni samochód - przebieg 180 tyś - wygląda rozsądnie - tylko się potem okazało że on miał 180 tyś jak miał 3 lata :(. Czy żałuje zakupu - nie - samochód mnie nie zawiódł ani razu przez kolejne 3 lata - więc kupiłbym go pewnie także gdybym znał jego oryginalny przebieg - a miałbym większą świadomość tego kiedy należy u mechanika wymienić odpowiednie podzespoły. Tak wiem że np pasek rozrządu trzeba wymienić zawsze po kupnie samochodu - ale tylko dlatego że sprzedawcy nas oszukują - w samochodzie który kupiłem pasek wymienia się co 240 tyś km - wiec teoretycznie przy moich przebiegach miałbym jeszcze 3-4 lata spokoju - a tak kasa do wydania (w serwisie firmowym około 3 tys złotych :( )

      • 8 0

      • a wiesz czemu zostałeś wydymany kolego?

        bo gdyby to auto miały prawdziwy przebieg na liczniku czyli pewnie około 300 tyś km to byś go nie kupił :) ot i cała prawda. Sam mam teraz wystawionego Passata z 2007r z oryginalnym przebiegiem 292 tyś km i nic, cisza. Auto bezwypadkowe, dużo wymienione i nic a widzę że te skręcone z 400 tyś na 180 się sprzedają, i co? Bądź tu uczciwym...

        • 3 0

    • przebieg

      byl kiedys okres w moim życiu, kiedy sprowadzałem chałupniczo samochody z Niemiec. mozna było z lekka podreperować budżet domowy niewielkim kosztem. przy okazji zakupu pewnego auta na jednym z placów zauważyłem zarośnięte trawą audi. auto wyglądało słabo.czerwony kolor w wielu miejscach juz był biały, opony kwadratowe od wielomiesięcznego postoju itd itd Ale jak wiemy, Audi ma karoserię ocynkowaną, więc przyjrzałem się temu autu bliżej. okazało się,że wóz posiada ksiązkę serwisową, od pieczątek autoryzowanego dealera aż kapało. co trzy lata przedłużano gwarancję na auto. i wiele innych, w które trudno uwierzyć... komis nie chciał mi tego auta sprzedać ze względu na uszkodzoną skrzynie automatyczną i oczywiście ze względu na wygląd. uparłem się i mi silnik uruchomili. od pierwszego zagadał elegancko. 2.6 V6 klima sprawna i inne podzespoły także. kupiłem to auto. dla siebie. stan faktycznie był perfekcyjny. zakochałem się. no, ale okazalo sie że wózek nie wejdzie... cóż, trzeba sprzedać. proste? ano wcale nie. bo na zegarze było 290tyś km. udokumentowane i potwierdzone przez autoryzowany serwis. 3miesiące i praktycznie zero zainteresowania. auto laleczka. śliczna, że az zapierało dech w piersi... po tych wielu tygodniach wykonałem telefon do specjalisty od "naprawy" liczników i po kilku dniach auto poszło. książkę mam do dzisiaj.... taką my Polacy mamy mentalność. sami się prosimy o kantowanie.
      smutne to.
      pozdrawiam.

      • 0 0

  • Handlarze w Polsce są jedni z najgorszych w Europie, bo prawo na to pozwala w POLsce. (2)

    W telewizji ciągle mamy reportaże jak oszukują i jaki złom sprzedają, dlatego właśnie co ten kto się bardziej zna jedzie zagranice i tam kupuje, bo tak to co dozwolone w POlsce Bronka tam jest przestępstwem!! Najnowszy reportaż, facet miał wypadek. Ubezpieczyciel stwierdził auto do kasacji, nie opłaca się naprawiać. Dostał kasę kupił nowe auto. Ubezpieczyciel wystawił ten złom na sprzedaż by ktoś kupił na części. Kupił cwaniak, zrobił powierzchowne naprawy i wstawił do komisu jako bezwypadkowy i cena nie była podejrzanie niska. Spytali właściciela komisu, ten się wypiera, że nic nie wie, bo mu właściciel nie powiedział i umywa ręce. Dopiero po interwencji dziennikarzy auto zwrócił, cwaniakowi. A co z tym oszustem? A no nic, twierdził że to nieporozumienie i wywiadów nie udziela. Jak stwierdzili dziennikarze, auto pewnie będzie niedługo gdzie indziej sprzedane znajdzie nieświadomego naiwnego co będzie myślał, że kupił dobre auto!!

    • 26 3

    • szkoda ze jak rzadzil pis z kaczynskim prezydentem, to tego nie zmienili. szkoda, ze jako opozycja przez 8 lat, nawet tego nie zaproponowali. szkoda, ze duda tego jeszcze nie obiecal.

      • 3 9

    • Jeden z programów "Turbo Kamera"...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane