- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (265 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (79 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki kolizji i wypadków?
Po likwidacji fotoradarów i odebraniu uprawnień do korzystania z takich urządzeń strażom miejskim i gminnym - kierowcy odetchnęli z ulgą. Z dróg zniknęły zarówno stacjonarne, jak i mobilne urządzenia. Dziś pewne jest, że usunięcie wszystkich fotoradarów było błędem, bo zmotoryzowani zaczęli jeździć szybciej, a to niestety przełożyło się na większą liczbę wypadków i kolizji drogowych w niektórych lokalizacjach Trójmiasta.
- Każde miejsce, z którego zniknęły fotoradary, należy rozpatrywać indywidualnie. Warto jednak odwołać się do przygotowanego we wrześniu 2016 roku raportu Instytutu Transportu Drogowego, który wskazuje, że po zlikwidowaniu gminnych fotoradarów aż o 46 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w tych miejscach. Takie wnioski uzyskano po analizie sytuacji w 43 miejscowościach na terenie całego kraju. Mało tego, po zlikwidowaniu urządzeń aż 73 proc. kierowców przekracza w tych miejscach dozwoloną prędkość - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
W Trójmieście chyba najlepszym przykładem niepotrzebnie zlikwidowanych fotoradarów jest leśny odcinek ul. Słowackiego . Jeszcze do niedawna na krętej drodze w kierunku centrum Gdańska stały trzy maszty z fotoradarami. Dziś nie ma żadnego, a liczba wypadków w tym miejscu wyraźnie się zwiększyła.
Przypomnijmy, że w tym miejscu maszty z fotoradarami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 roku.
Czytaj także: Rekord kolizji i wypadków na ul. Słowackiego
W roku 2016, w okresie od 1 stycznia do 31 lipca, na odcinku łączącym obwodnicę z Wrzeszczem policja odnotowała 204 kolizje i 8 wypadków, w których osiem osób zostało rannych, a jedna zginęła. W tym roku, w analogicznym okresie, doszło tam do 175 kolizji i 12 wypadków. Ucierpiało 11 osób, jedna zmarła.
Dla porównania, przed likwidacją fotoradarów na leśnym odcinku ul. Słowackiego interwencji policji - szczególnie po kolizjach - było znacznie mniej. W roku 2014, od początku stycznia do końca lipca doszło do 114 kolizji i 16 wypadków, w których rannych zostało 19 osób.
2014 - 130 zdarzeń drogowych - 114 kolizji, 16 wypadków (19 osób rannych)
2015 - 125 zdarzeń drogowych - 118 kolizji, 7 wypadków (7 osób rannych)
2016 - 212 zdarzeń drogowych - 204 kolizje, 8 wypadków (8 osób rannych, 1 zginęła)
2017 - 187 zdarzeń drogowych - 175 kolizji, 12 wypadków (11 osób rannych, 1 zginęła)
- Liczby mówią same za siebie. Warto również przedstawić dwie statystyki całoroczne. W roku 2010 na ul. Słowackiego odnotowaliśmy łącznie 204 zdarzenia drogowe. Sześć lat później, już po likwidacji fotoradarów w tym miejscu, ta liczba wzrosła do 333 zdarzeń. Z całą pewnością na taką różnicę liczby incydentów złożyła się suma różnych czynników, a prawdopodobnie kluczowym z nich była obecność fotoradarów, które sprawiały, że kierowcy zwalniali w tym miejscu - dodaje Ciska.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - to zdecydowanie najczęstsza przyczyna kolizji i wypadków na ul. Słowackiego. Przypomnijmy, że na całym leśnym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Czytaj także: Śmiertelny wypadek kobiety w ciąży na Słowackiego
W tym wypadku zginęła kobieta w ciąży.
Kolizji jest coraz więcej, dlatego też w tym miejscu coraz częściej widujemy policjantów drogówki, kontrolujących prędkość poruszających się aut. W ciągu ostatnich dwóch lat funkcjonariusze odebrali blisko 100 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym na leśnym odcinku ul. Słowackiego. W celu poprawy bezpieczeństwa zaproponowano również proces uszorstnienia nawierzchni feralnego odcinka drogi. Pomysłodawcy wierzą, że poprzez zwiększenie przyczepności zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu, a tym samym zmniejszy się liczba kolizji.
2009 - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)
Demontaż pierwszej atrapy fotoradaru na ul. Słowackiego.
2014 - 92 zdarzenia drogowe - 91 kolizji (w tym 8 na wysokości fotoradaru), 1 wypadek
2015 - 96 zdarzeń drogowych - 95 kolizji (8), 1 wypadek (2 osoby ranne)
2016 - 108 zdarzeń drogowych - 108 kolizji (10), 0 wypadków
2017 - 114 zdarzeń drogowych - 113 kolizji (9), 1 wypadek (1 osoba ranna)
Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni na ul. Wielkopolskiej . Po usunięciu fotoradaru statystyki zdarzeń drogowych pozostały na podobnym poziomie.
2014 - 69 zdarzeń drogowych
2015 - 56 zdarzeń drogowych
2016 - 72 zdarzenia drogowe (1 osoba zginęła)
2017 - 66 zdarzeń drogowych (1 osoba zginęła)
(w przypadku tego miejsca posiadamy jedynie dane ogólne, bez podziału na kolizje i wypadki)
Z powyższych statystyk jasno wynika, że zlikwidowanie wszystkich masztów fotoradarów było sporym błędem. Wiele osób zastanawia się, dlaczego zdecydowano się na taki ruch na bardzo wymagającym odcinku ul. Słowackiego. Prawdopodobnie już samo pozostawienie atrap fotoradarów wpłynęłoby na zmniejszenie liczby kolizji w tym miejscu. Nie jest tajemnicą, że szare skrzynki na przydrożnych masztach czy tabliczki informujące o kontroli prędkości działają na wyobraźnię kierowców, którzy na ich widok automatycznie zdejmują nogę z gazu.
Miejsca
Opinie (222) 8 zablokowanych
-
2017-08-03 22:05
radary tylko w patologicznych miejscach!!! (1)
uważam, że radary powinny być obsługiwane przez Policję, wyraźnie oznakowane jak w Anglii czy Szwecji i montowane TYLKO w patologicznych miejscach, gdzie wypadki są nagminne jak np. ul. Słowackiego w Gdańsku. Jestem przeciw montowaniu radaru tam gdzie wydarzył się o 1 wypadek więcej niż w roku bo to jakaś bzdura i zwyczajna różnica statystyczna, bez znaczenia. Polacy mają problem z logicznym i trzeźwym myśleniem, często popadają w skrajności bez żadnej logiki. Przykładem były idiotyczne radary przenośne straży gminnych pochowane w krzakach przy drogach, albo nawet w ogródkach koło dróg. Wtedy też każdy mądrala przekonywał, że to dla bezpieczeństwa. Teraz bajeczka o bezpieczeństwie wraca. Tylko co zrobiono z tych pieniędzy, które zabrano nam w ramach bezpieczeństwa??? Nie zainwestowano ich w poprawę infrastruktury drogowej tylko na łatanie budżetu gmin, albo budowę willi dla straży gminnych jak w Człuchowie czy Kobylnicy.
- 15 3
-
2017-08-03 22:10
Racja
Chociaż ktoś nie jest teoretykiem... bo większość to widać gimbusy i inne nieroby na wakacjach- 2 1
-
2017-08-03 22:09
Jak to jest naprawdę
winny się tłumaczy.
Nie mierzę wszystkich kierowców jedną miarą ale podsumowując wygląda to tak.
Po 1 bezmózgi jeżdżą po ulicach i nie tylko.
Po 2 nerwowi bezmózgi, mało tolerancyjni jeszcze mniej kulturalni
Po 3 królowie szos bo status mieć auto czyni panem szos.
Stać kogoś na auto, stać kogoś na łamanie przepisów a nie stać na przyznanie się do winy i poniesienia konsekwencji.- 14 1
-
2017-08-03 22:08
Niestety Polak musi jechać z gazem w podłodze bez względu na warunki. Jak ktoś jedzie wolniej od niego to jest wrogiem i trzeba niebezpiecznie wyprzedzić i najlepiej obtrąbić. Trzeba gnać ile wlezie i gdzie się da. A potem tragedia to drogi winne.
- 14 3
-
2017-08-03 21:43
Fotoradary powinny być, ale nie powinny być obsługiwane przez straż miejską czy gminną to co oni wyprawiali z fotoradarami to była patologia wraz z danym lokalnym organem wykonawczym tworzyli mafię fotoradarową. Pieniądze z mandatów nie powinny trafiać do lokalnych budżetów!
- 17 8
-
2017-08-03 21:43
I dobrze, i źle.
Zmiana prawa była dobra, ponieważ gminy przesadzały z tymi śmietnikami pochowanymi po krzakach na prostych odcinkach, albo nie przestrzegali instrukcji obsługi np. ustawianie za barierkami (a nie mogły być żadne metalowe rzeczy w najbliższym otoczeniu) czy pod liniami wysokiego napięcia.
Ale...
Gminy i inne instytucje samorządowe powinny stawiać legalne maszty i włączać w sieć ITD. ITD powinna podać listę urządzeń 15-20 i gminy mogą wybrać postawić, a urządzenie będzie kompatybilne z siecią, wnioskować od Państwa dofinansowanie postawienia nowych radarów wzdłuż dróg. W przypadku Słowackiego urządzenie powinno postawić miasto Gdańsk i wnioskować o 50% dofinansowania do każdego jednego. I przez to miasto oszczędziłoby chociażby na odbudowie barier.- 13 2
-
2017-08-03 21:28
Spoko (3)
Ok. A ile samochodów przejeżdżał tą drogą w 2009 a ile w 2017? I to odnieście do ilości zdarzeń na drodze. A nie...takie statystyki nic jie mówią.
- 40 12
-
2017-08-03 21:29
(2)
Dokladnie. A byle auto mozna kupic za 2000zl w watpliwym stanie.Samo kupno opon to 600zl, do tego hamulce ok 300zl, nie mowieac juz o amortyzatorach. Jak robia przeglady aut tez wiemy...
- 5 2
-
2017-08-03 21:33
(1)
Nie dotyczy Kaszub... kazdy b5 i t4 ma prawidlowy przeglad...
Wiec nie obrazaj- 6 1
-
2017-08-03 21:39
No no cena wielowahaczowego zawieszenia 2500zl + robocizna...
- 1 0
-
2017-08-03 21:36
Ten przykład Słowackiego to kiepski, bo liczby mówią, że gdy były fotoradary to było może ciut mniej kolizji, ale za to więcej rannych niż po usunięciu radarów.
- 19 3
-
2017-08-03 21:31
Statystyka (1)
W Watykanie mamy 2 papieży na km kwadratowy. A idąc z psem na spacer mamy średnio po 3 nogi. Brawo! Rozumiem, że jak kiedyś zginęła jedna osoba, a w tym roku dwie, to jest 100% więcej. A jak w tym roku zginęła jedna osoba, a w poprzednim dwie, to jest 50% mniej trupów.
- 27 8
-
2017-08-03 21:35
Bo takie statystyki
To się robi jak bardzo chce się udowodnić ze moje jest bardziej mojsze...czyli przepchnąć teorie w "licencjacie"
- 7 2
-
2017-08-03 21:23
Fotoradary mogłyby wspomóc 500 plus, a tak trzeba wycinać puszczę.
- 27 9
-
2017-08-03 21:18
Chyba brakuje środków na 500+
Trzeba kogoś okraść żeby było na wypłaty 500+. Nie udało się wprowadzić opłaty drogowej to kombinują z radarami. PiSuarowa propaganda rodem z PRL-u. Rajmund dobrze swoich kurdupli wyuczył!
- 25 24
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.