• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już teraz warto zmienić opony przed zimą. Inaczej postoisz w kolejkach

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni. Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni.

Plus 7 st. Celsjusza za oknem rano? To znak, że nadszedł czas, aby zmienić opony na zimowe. Warto zrobić to wcześniej, przed pierwszymi opadami śniegu, bo utkniemy kolejkach przed warsztatami. W tym sezonie za przełożenie opon wydamy od 50 do 250 zł.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe w swoim aucie?

Sprawdź gdzie w Trójmieście można kupić i zmienić opony w aucie.

Gdy temperatura jesienią zaczyna spadać poniżej 7 st. Celsjusza to znak, aby założyć na koła zimowe opony. Czemu? ponieważ już przy tej temperaturze letnie ogumienie traci właściwości jezdne. Wielu kierowców nie bierze sobie tej zasady do serca, przez co w warsztatach trudniących się zmianą opon ciężka praca i nawał klientów zaczyna się dopiero od opadów pierwszego śniegu. Tworzą się wtedy kolejki.

Wulkanizatorzy ostrzegają właścicieli aut przed odkładaniem wymiany na ostatnią chwilę. - Na zmianę opon tuż po pierwszych opadach śniegu kierowcy mogą poczekać nawet dwa dni. Część kierowców nie z naszej winy odjedzie z kwitkiem. A przecież jazda autem na letnich oponach w zimowych warunkach sprawia, że ryzyko wypadku lub kolizji jest ogromne. Lepiej już zostać w domu - opowiada pan Janusz, który prowadzi warsztat wulkanizacyjny na Olszynce.

Co w tym sezonie będą zakładać na koła kierowcy? - Co roku klienci sięgają po opony średniej klasy, w cenie od 150 do 250 zł za sztukę. Myślę, że niewielu skusi się na popularne za naszą zachodnią granicą opony gwarantujące oszczędność spalania paliwa - mówi pan Janusz.

Większość kierowców wciąż korzysta z opon wielosezonowych. Mało tego, wulkanizatorzy alarmują, że spore grono kupuje też opony używane, których cena - znacząco niższa od nowych opon - zachęca do zakupu. Niestety wybór takiego ogumienia może okazać się nieudaną inwestycją. Warto przed zakupem zasięgnąć wtedy opinii w renomowanej stacji wymiany i naprawy opon.

Wśród kierowców jest grupa osób, które nie przejmują się sezonową zmianą opon. Przekonują, że ich bezpieczeństwo nie zależy od ogumienia na kołach, a od techniki i stylu jazdy. Ilu jest takich kierowców? Trudno powiedzieć, bowiem nikt nie ewidencjonuje liczby aut, w których kierowcy zmienili opony.

Sprawdziliśmy ile kosztuje w Trójmieście sezonowa wymiana opon. Za zdjęcie i założenie opony na cztery koła wraz z ich wyważeniem zapłacimy zapłacimy od 50 do nawet 250 zł. Ceny uzależnione są od rodzaju felgi i kształtu opony.

Przed zakupem opon warto sprawdzić nie tylko ich stan, ale też jej termin ich ważności. Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne - szybciej ulega zniszczeniu.

Policja informuje, gdzie i kiedy należy stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe

Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach dozwolone jest tylko na drodze pokrytej śniegiem (art. 60 ust. 3 prawa o ruchu drogowym).

W okresie zimowym należy wyposażyć pojazd w łańcuchy przeciwślizgowe. Na pewno będą niezbędne, gdy będziemy udawać się na wypoczynek w góry.

Na drogach nie pokrytych śniegiem używanie łańcuchów przeciwślizgowych powoduje uszkodzenie nawierzchni oraz brak przyczepności kół pojazdu. Bezwzględnemu zakazowi podlega używanie opon z umieszczonymi na nich trwale elementami przeciwpoślizgowymi - opon z kolcami.

Na niektórych drogach może zostać wprowadzony obowiązek stosowania łańcuchów przeciwślizgowych - znakiem C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych", który oznacza nakaz ich stosowania na co najmniej 2 kołach napędowych pojazdów silnikowych. Pod znakiem może być umieszczona tabliczka oznaczająca pojazd, którego znak dotyczy (tabliczki T-23a do T-23j). Nakaz ten odwoływany jest znakiem C-19 "koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych".

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • polecam artykul na Interii: (2)

    http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news/zimowki-moga-zabic,1544099,324
    poza tym wystarczy raz zainwestowac w drugi komplet felg i nie trzeba stac w kolejkach, samemu mozna sobie przelozyc kompletne kola, przekladanie opon raczej nie wyjdzie im na dobrze i po kilku razach pekna druty...

    • 2 3

    • wyważasz samemu i przykręcasz kluczem dynamometrycznym (1)

      z zalecaną wartością momentu?

      • 1 2

      • a widziales z jakim momentem przykrecaja Tobie kola w warsztacie?

        uzywaja z reguly klucza pneumatycznego...
        mojemu koledze odpadlo kolo po wizycie w warsztacie... zapomnieli dokrecic, dobrze, ze jechal wolno...
        oba komplety opon sprawdzilem na wywazarce rok po roku i nie bylo czego wywazac...
        chyba ze kolega zawsze sciera opony tylko w jednym miejscu... albo ma warsztat wulkanizacyjny :D

        • 1 0

  • Ciekawe, czy

    w Stanach sie tez przewozi 20 osób w busie dla 6?

    • 3 0

  • a ja tam wolę (2)

    A ja tam wolę zmieniać alusie razem z oponkami mam dwa kompleciki jeden z letnimi drugi z zimówkami pół godzinki w garażu i kółka zmienione, więc jak na razie czekam sobie spokojnie na śnieżek. :)

    • 2 0

    • takie proste?

      a wyważanie pewnie na kolanie i kiera prawie zęby wybija

      • 2 3

    • a kierownica od 80 drzy jak w duzym fiacie na leśnej drodze:-)

      pozdrowienia dla gimbusów na lekcjach informatyki

      • 0 1

  • Koła drabiniaste

    Kiedyś, dziesiątki lat temu takie używano i nie było dylematów. Kowal wykonywał montaż i wio szalony.

    • 2 0

  • dzisiejsza pogoda pozdrawia kierowców

    szczególnie tych, którzy zmienili już opony

    • 4 2

  • to sa opony blotno-sniegowe

    a nie zimowe. A blota i sniegu jeszcze dlugo nie bedzie.

    • 5 2

  • w Zelistrzewie kozy kują

    tobie to też trzeba zmienić śrubę bo ci się kręci nie w tą stronę co trzeba,a
    ponadto kup parę litrów oleju bo masz poważne braki, co widać po twoim wpisie.

    • 3 0

  • Kazdy z nas moze sam przekonac sie jak to jest z oponami.

    Wystarczy nie zalowac pieniedzy (srednio 60zl) i poczekac na opady sniegu.Gdy juz spadnie to polecam przejechac sie i przetestowac zachowanie auta.Nastepnie zmieniamy opony na zimowe i testujemy zachowanie auta na zimowych oponach.
    Trudne????
    Teraz juz wiemy co jest lepsze...i piszemy ludziom na forum o wynikach.Problem jest taki,ze wiekszosc nie uwierzy i bedzie gadac to co jezyk przyniesie ze slina.A Ty zostaniesz ze swoim testem sam.I pomyslisz :' Po co ja wogole staralem sie wyraziec swoja opinie skoro i tak sie ze mnie smieja i podwazaja moje testy. A z pewnoscia wielu z nich nigdy nie zrobilo podobnego testu.

    • 3 0

  • warto

    Ja już też wymieniłem ponieważ samochód już nie trzyma się drogi .Kupiłem sobie barum polaris 2 i te opony powinny się spisać!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane