• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już teraz warto zmienić opony przed zimą. Inaczej postoisz w kolejkach

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni. Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni.

Plus 7 st. Celsjusza za oknem rano? To znak, że nadszedł czas, aby zmienić opony na zimowe. Warto zrobić to wcześniej, przed pierwszymi opadami śniegu, bo utkniemy kolejkach przed warsztatami. W tym sezonie za przełożenie opon wydamy od 50 do 250 zł.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe w swoim aucie?

Sprawdź gdzie w Trójmieście można kupić i zmienić opony w aucie.

Gdy temperatura jesienią zaczyna spadać poniżej 7 st. Celsjusza to znak, aby założyć na koła zimowe opony. Czemu? ponieważ już przy tej temperaturze letnie ogumienie traci właściwości jezdne. Wielu kierowców nie bierze sobie tej zasady do serca, przez co w warsztatach trudniących się zmianą opon ciężka praca i nawał klientów zaczyna się dopiero od opadów pierwszego śniegu. Tworzą się wtedy kolejki.

Wulkanizatorzy ostrzegają właścicieli aut przed odkładaniem wymiany na ostatnią chwilę. - Na zmianę opon tuż po pierwszych opadach śniegu kierowcy mogą poczekać nawet dwa dni. Część kierowców nie z naszej winy odjedzie z kwitkiem. A przecież jazda autem na letnich oponach w zimowych warunkach sprawia, że ryzyko wypadku lub kolizji jest ogromne. Lepiej już zostać w domu - opowiada pan Janusz, który prowadzi warsztat wulkanizacyjny na Olszynce.

Co w tym sezonie będą zakładać na koła kierowcy? - Co roku klienci sięgają po opony średniej klasy, w cenie od 150 do 250 zł za sztukę. Myślę, że niewielu skusi się na popularne za naszą zachodnią granicą opony gwarantujące oszczędność spalania paliwa - mówi pan Janusz.

Większość kierowców wciąż korzysta z opon wielosezonowych. Mało tego, wulkanizatorzy alarmują, że spore grono kupuje też opony używane, których cena - znacząco niższa od nowych opon - zachęca do zakupu. Niestety wybór takiego ogumienia może okazać się nieudaną inwestycją. Warto przed zakupem zasięgnąć wtedy opinii w renomowanej stacji wymiany i naprawy opon.

Wśród kierowców jest grupa osób, które nie przejmują się sezonową zmianą opon. Przekonują, że ich bezpieczeństwo nie zależy od ogumienia na kołach, a od techniki i stylu jazdy. Ilu jest takich kierowców? Trudno powiedzieć, bowiem nikt nie ewidencjonuje liczby aut, w których kierowcy zmienili opony.

Sprawdziliśmy ile kosztuje w Trójmieście sezonowa wymiana opon. Za zdjęcie i założenie opony na cztery koła wraz z ich wyważeniem zapłacimy zapłacimy od 50 do nawet 250 zł. Ceny uzależnione są od rodzaju felgi i kształtu opony.

Przed zakupem opon warto sprawdzić nie tylko ich stan, ale też jej termin ich ważności. Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne - szybciej ulega zniszczeniu.

Policja informuje, gdzie i kiedy należy stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe

Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach dozwolone jest tylko na drodze pokrytej śniegiem (art. 60 ust. 3 prawa o ruchu drogowym).

W okresie zimowym należy wyposażyć pojazd w łańcuchy przeciwślizgowe. Na pewno będą niezbędne, gdy będziemy udawać się na wypoczynek w góry.

Na drogach nie pokrytych śniegiem używanie łańcuchów przeciwślizgowych powoduje uszkodzenie nawierzchni oraz brak przyczepności kół pojazdu. Bezwzględnemu zakazowi podlega używanie opon z umieszczonymi na nich trwale elementami przeciwpoślizgowymi - opon z kolcami.

Na niektórych drogach może zostać wprowadzony obowiązek stosowania łańcuchów przeciwślizgowych - znakiem C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych", który oznacza nakaz ich stosowania na co najmniej 2 kołach napędowych pojazdów silnikowych. Pod znakiem może być umieszczona tabliczka oznaczająca pojazd, którego znak dotyczy (tabliczki T-23a do T-23j). Nakaz ten odwoływany jest znakiem C-19 "koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych".

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • Opony zimowe (11)

    Dla frajerow ktorzy dali sobie wmowic ze jest im tp potrzebne no i oczywiscie dobre dla oponiarskiego biznesu.Ja przez kilka lat mieszkalem w Kanadzie i jak wiekszosc tam osob jezdzilem na oponach wielosezonowych to samo w Polsce.

    • 17 10

    • Są miejsca w Kanadzie (6)

      w których nawet zimą temperatura rzadko spada poniżej 7C.
      Ale jeśli chcesz mi wmówic, że w Montrealu itp nie zmieniają opon - sorry.

      • 3 5

      • Toronto kolego (5)

        Klimat podobny do Montrealu i wiekszosc jezdzi nawet w zimie na oponach wielosezonowych a ludzie maja przecietnie znacznie wiecej pieniedzy od Polakow,wypadkow tez jest znacznie mniej niz w Polsce.Acha tak z ciekawosci gdzie sa te miejsca w Kanadzie gdzie temperatura nie spada ponizej 7 C?

        • 8 2

        • Victoria i okolice B.C. (2)

          A opony wielosezonowe - jak wszystko co jest uniwersalne - ani zima ani latem nie są super.
          No i wypadki ??? Jak byłeś i jeździłeś po Kanadzie to naiwnie porównujesz nasze ulice i nowoczesne trasy, ulice, autostrady do tamtejszych

          • 1 3

          • W B.C

            Tempetatura tez potrafi spasc ponizej zera a nawet jesli jest powyzej to w 80% leje tam deszcz.

            • 1 0

          • Nie tylko bylem

            Ale i mieszkalem a co do drog kolego to czy probowalws jechac w okolicach Toronto? Zapewniam Cie wszystko zakorkowane i na autostradzie a tym bardziej w miescie w godzinach szczytu to jest koszmar.

            • 1 2

        • potwierdzam (1)

          niepotrzebnie nowy temat otworzyłem powyżej...
          Okolice Motrealu i Toronto - zimś potrafi być - 25`C
          I nie znałem nikogo kto opony zmieniał na zimówki.

          • 4 2

          • bo z biedakami tylko miales do czynienia i ich gratami

            oni wola wydac na chlanie niz na opony

            • 2 3

    • gadka w stylu "wiem lepiej po byłem za granicą" (3)

      i to nie byle gdzie. Ho, ho aż w Kanadzie. Ogarnij się chłopie, teraz wszyscy wyjeżdżają za granicę.

      • 4 1

      • hehe (2)

        a u nas w warszawie....

        tylko takich tu brakuje ;)

        • 1 0

        • a u Ciebie Johny w Meksyku, to jak jest?? (1)

          • 1 0

          • a u nas w Meksyk to my nie używajom zimowych oponów, tylko jadymy na osiolkach

            • 3 0

  • Zgadza się... (3)

    ... ale najgorsza nawet zimówka jest kilka razy lepsza od najdroższej, najlepszej letniej opony jak jedziesz do pracy o 6-tej rano po całonocnych opadach śniegu.

    Wybór należy do kierowcy: czy woli ryzyko dłuższego o 20% hamowania na suchej nawierzchni przy oponach zimowych czy dłuższego o 200% hamowania na nawierzchni ośnieżonej przy oponach letnich.

    • 14 4

    • Jakos jezdze (2)

      Na wielosezonowych od dwudziestu lat i nie ma problemu,w miare nowy sprawny samochod i dobre wielosezonowe opony a jak pogoda jest beznadziejna to nalerzy zwolnic ot i cala recepta.

      • 8 3

      • Marek po co wypisujesz te głupoty

        sieroty pojadą tak jak ty i zakorkują całe trójmiasto.

        • 5 3

      • Marek niedzielny wyjazd do kosciola sie nie liczy!!!

        Nie oszukuj!!!

        • 0 0

  • "Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne..." (1)

    Skoro tak, to 75 proc. aut powinno natychmiast mieć ogumienie zmienione na nowe.

    • 7 3

    • 75% aut w Polsce powinno zostać zutylizowane!

      • 5 0

  • wielosezonowe są najlepsze (1)

    zawsze miałem wielosezonowe i było ok. Niestety dałem się kiedyś namówić na letnie i teraz jak wszystkie barany muszę zmieniac co pół roku letnie-zimowe-letnie-zimowe...strata czasu i pieniędzy, zupełnie niepotrzebnie. Może jeszcze warsztaty i producenci opon wiosenne i jesienne ogumienie wprowadzą na rynek, plus oczywiście odpowiednia kampania medialna i baranki będą zmieniać opony co 3 miesiące.

    • 14 9

    • To kup

      Dobre wielosezonowe kapcie,daj zalorzyc i po problemie.

      • 4 1

  • A ja byłem w Kanadzie i USA (3)

    i tam nikt opon na zimówki nie wymienia. Chociaż zimy są dużo konkretniejsze niż u nas. Dziwili się, że w Europie jakieś opony wymieniamy. Oni mają całosezonowe.

    • 8 3

    • I dlatego (1)

      na przełomie wiosny i zimy tyle potłuczonych aut przybywa rorowcami zza dalekije wody

      • 5 3

      • myslalem ze po wiosnie przychodzi lato...

        ...a nie zima

        • 6 0

    • ale tam jest wiecej funka i bluesa

      stoisz na 6 pasie od prawej w kierunku na Detroit (wszyscy stoją) muza gra i po co zmieniać opony?

      • 3 0

  • Co tu gadac o Amerykanach i ich oponach

    Oni nawet nie wiedzą, gdzie leży Europa. A co dopiero wymiana opon itp. Zresztą nie wiem, czy np do Hummera są opony zimowe :))

    • 5 2

  • Nasladowanie i powolywanie sie na amerykancow i kanadyjczykow (11)

    nie swiadczy zbyt dobrze o inteligencji wypowiadajcych sie

    • 8 4

    • Jasne ze nie (10)

      W koncu my Polacy jestesmy najmadrzejsi tam mieszkaja same tempaki.

      • 6 2

      • (9)

        To ze amerykanie fastfoody i wygladaja jak slonie, tez ci imponuje?

        • 2 3

        • a to, że praktycznie naród bez historii i korzeni ale potrafi ciężko pracować (8)

          i drenować technlogie z całego świata. To mi imponuje. Polska w wielu publikacjach przedstawiana jest dość archaicznie - wóz drabiniasty, babinka zakutana w chusty, zapijaczony typ prowadzący rower poboczem drogi przy PGR i czego to dowodzi?!

          • 1 1

          • Drenowac technologie?! Co to znaczy (7)

            moze zabierz sie wpierw za polski, koles.

            Twoje przyklady niczego nie dowadza, to zwykle stereotypy. Natomiast to, ze amerykanie sa ograniczeni i dosc glupi to mialem okazje sprawdzic wiele razy w moim zyciu

            • 2 1

            • Horyzonty to masz dość wąskie, no cóż w naszych czasach (6)

              internet jest dla każdego - KOLEŚ - drenaż technologii, czy drenaż mózgów - sprawdź w wikipedii ;) Dlaczego są ograniczeni i głupi, w naszym mniemaniu, bo mają na wszystko procedury, a my doomni Polcy, wszystkie procedury mamy w ... poważaniu, najgłębszym.
              Z drugiej strony każdy naród ma oddziały kretynów, czego dowodem są dysputy na forum ;)

              • 4 1

              • (5)

                rzeczywiscie horyzonty to maja bardzo szerokie, bo nie potrafia nawet swojego kraju na mapie wskazac, a jak nie maja twoich tzw. procedur to nie potrafia nic spontanicznie zrobić.

                P.S. co do drenazu to poslugujesz sie jakas bezsensowna skas zaslyszana nowomowa. drenaż według Slownika polskiego PWN:

                1. «sieć drenów, podziemnych kanałów itp. służąca do osuszania gleby i regulowania stopnia jej wilgotności»
                2. «osuszanie gruntów za pomocą drenów»
                3. «działania zmierzające do zmniejszenia ilości pieniędzy na rynku»
                4. «odprowadzanie z organizmu ropy, krwi, żółci lub innych płynów za pomocą drenów»

                • 0 2

              • nie dokuczam Ci bardziej, nie czepiam się literówek, składni itp. (3)

                http://sjp.pwn.pl/slownik/2996698/drenaz-mozgow

                stan z teraz.

                Sprawdź najpierw.

                • 0 0

              • tez nie chce mi z toba dyskutowac (2)

                drenaz mozgow to co innego niz drenaz technologii matole, jest to utarte sformulowanie, ktore stosuje sie tylko w tym polaczeniu.

                Ty bedzies mnie uczyl skladni?! Lepiej sprawdz sobie, jak sie pisze "tempak"

                Aufwidezejn

                • 1 0

              • Ktoś Cię musi uczyć jak widać. (1)

                "Matole+tempak"= Twoje IQ

                • 0 0

              • pal gume czopku

                • 0 0

              • Daruj, dostałeś minusa za lenistwo

                • 0 0

  • Opony wielosezonowe?! A co to? (1)

    Jak opona moze byc rownie skuteczna przy +35C i -25 C?!!!

    • 8 4

    • musi, bo tak chce ten co je założył

      • 3 1

  • trza wymienic bo potem beda kolejki ja cos

    ja juz wymienilem z tym ze w jednym aucie trza bylo kupic bo nie mialem i musze powiedziec ze kupilem uzywki i jest ok
    najlepiej w tej chwili na ulicy małomiesjskiej bo maja nowa dostawe opon i szybko zmieniaja !!!!!
    w innych warsztatach krecili nosem i jakos dziwne podejcie maja dziwne w dzisiejszcyh czasach tak tarktowac klienta a na malo miejskiej sa juz przygotowani

    lepiej uniknac kolejek!!!!

    • 0 3

  • JA TEZ JUZ ZABEZPIECZONA (1)

    ja juz tez wymienilam i nie bede stala w kolejkach ktore sie zroia i to pewnie za pare dni hehe\\

    TEZ wymienilam na małomiejskiej panie macieju i rzeczywiscie nie bylo zadnych zgrzytow hehe

    • 0 6

    • zabezpieczona...

      guuuumowe te oponki co?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane