• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiełpinek dusi się w korkach, mieszkańcy dostaną nowy wyjazd z dzielnicy?

Maciej Naskręt
22 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Mieszkańcy dzielnicy Kiełpinek czekają na dodatkowy wyjazd, który usprawniłby codzienne podróże. Mieszkańcy dzielnicy Kiełpinek czekają na dodatkowy wyjazd, który usprawniłby codzienne podróże.

Mieszkańcy Kiełpinka narzekają na ogromne korki i proszą o dodatkowy dogodny wyjazd z dzielnicy. Ulice Szczęśliwa zobacz na mapie GdańskaSympatyczna zobacz na mapie Gdańska zamieniają się w godzinach szczytu w parking. Sprawdzamy, czy jest szansa na dodatkowy wyjazd z zakorkowanego osiedla.



Planowane skrzyżowanie ul. Przytulnej z ul. Kartuską Północną. Od prawie trzech lat - czyli od zakończenia budowy Trasy W-Z - czeka na wpięcie właśnie ul. Przytulnej. Planowane skrzyżowanie ul. Przytulnej z ul. Kartuską Północną. Od prawie trzech lat - czyli od zakończenia budowy Trasy W-Z - czeka na wpięcie właśnie ul. Przytulnej.
Choć wokół Kiełpinka przebiega Trasa W-Z, a także Obwodnica Trójmiasta - drogi, które usprawniają przejazd przez aglomerację - mieszkańcom wspomnianej dzielnicy coraz trudniej wyjechać samochodem sprzed domu. Do głównych ulic prowadzi tylko jedna droga - ul. Sympatyczna i dalej ul. Szczęśliwa.

Niestety także tam przez kilka tygodni mieszkańcy-kierowcy musieli mierzyć się z ograniczeniami w ruchu - przejazdem wahadłowym na wysokości stacji paliw CH Auchan. Ruch dwukierunkowy na szczęście został wznowiony w środę, ale urzędnicy zapowiadają, że drogowcy jeszcze tam wrócą.

- Prace na odcinku od ul. Sympatycznej do ronda przy ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska będą jeszcze prowadzone. Na razie nie jest jednak znany termin realizacji drugiego etapu prac, związanych z budową infrastruktury kanalizacyjnej. Wiadomo jednak, że w miejsce to powróci na ten czas ruch wahadłowy - sterowany ręcznie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego oraz sygnalizacją świetlną poza szczytami - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni

Czy masz problemy z wydostaniem się ze swojej dzielnicy w godzinach szczytu?

W środę natomiast zakończył się pierwszy etap budowy kanalizacji, prace przeniosą się na kolejny odcinek ul. Szczęśliwej - od skrzyżowania z Sympatyczną w stronę przyszłego przystanku PKM - ruch wahadłowy obowiązywać będzie na tym właśnie odcinku. Ruch sterowany będzie sygnalizacją świetlną.

Co gorsza, w dzielnicy z roku na rok przybywa mieszkańców i  ul. Sympatyczną, która była pierwotnie zbudowana do obsługi osiedla domków jednorodzinnych, potrafi przejechać tyle pojazdów, co ulicami w wyższej klasie - Jabłoniową na Szadółkach czy Myśliwską na Morenie.

Ponadto niedawno deweloperzy prowadzący swoje inwestycje w Jasieniu, postanowili zasypać drogę przez poligon zobacz na mapie Gdańska, łączącą Kiełpinek z ul. Myśliwską i Jasieniem. To skutecznie zniechęciło do korzystania z tej drogi kierowców, rowerzystów i pieszych.

- Jest coraz gorzej. Bez dodatkowego wyjazdu z dzielnicy czeka nas paraliż - mówi Krzysztof Nykiel, mieszkaniec wspomnianego osiedla.

Niekoniecznie. Od kilku lat urzędnicy z gdańskiego magistratu prowadzą rozmowy z jednym z deweloperów, by umożliwić wyjazd mieszkańców do ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska przez ul. Przytulną zobacz na mapie Gdańska. - Konsultacje są bardzo zaawansowane, nie jest jednak na razie znany termin podpisania umowy - mówi Katarzyna Kaczmarek.

Nieoficjalnie wiadomo, że raczej był to monolog urzędników z deweloperem. Ten przez dwa lata nie potrafił zająć stanowiska w sprawie budowy ulicy Przytulnej - m.in. tyle zajęło mu przygotowanie projektu ok. 400 m drogi.

Miasto chce, by na podstawie umowy obie strony wspólnie wybudowały brakujący odcinek ul. Przytulnej: gmina - skrzyżowanie ul. Przytulnej z ul. Kartuską Północną, a deweloper - połączenie skrzyżowania z obecną ul. Przytulną.

Po emisji artykułu skontaktowała się z nami Grupa Inwestycyjna Hossa S.A., która postanowiła zająć stanowisko w sprawie.

Od kilku lat czynimy starania o udrożnienie wyjazdu z osiedla ulicą Przytulną. Niestety autorzy projektu trasy WZ i Kartuskiej Północ działając w ramach tzw. specustawy poprowadzili ulicę niezgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania. W trakcie prac nad projektem zwracaliśmy im uwagę, że Kartuska Północ została posadowiona na rzędnej, która uniemożliwiała włączenie Przytulnej w Kartuską. Nasza interwencja spowodowała obniżenie Kartuskiej o ok. 2 metry oraz o 80 cm niwelety skrzyżowania dróg umożliwiając tym samym połączenie istniejącego w sąsiedztwie osiedla poprzez planowaną Przytulną z układem drogowym Kartuskiej Północnej.

Również na nasz wniosek w ekranie akustycznym stojącym wzdłuż ulicy powstało przejście z osiedla do przystanku autobusowego - projekt tego nie uwzględniał.

Powyższe błędy zostały naprawione, natomiast wjazdu z Kartuskiej Północnej na Przytulną nie uwzględniono, co więcej - dostęp ograniczając krawężnikiem. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, iż po przeciwnej stronie ulicy wykonane zostały wjazdy prowadzące na puste pola.

Wskutek wybudowania ulicy Kartuskiej Północ niezgodnie z obowiązującym mpzp, a co za tym idzie nieuregulowanym stanem prawnym ulicy Przytulnej nie można było rozpocząć jej realizacji do czasu uchwalenia zmienionego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

W kwietniu 2012 r. zwróciliśmy się z tym problemem do Prezydenta.

Po dwóch latach, 27.03.2014 Miasto uchwaliło nowy plan, w którym skorygowano przebieg trasy W-Z i dostosowano do niego układ ul. Przytulnej.

Grupa Inwestycyjna Hossa podjęła się wykonania projektu ulicy Przytulnej łącznie z włączeniem jej w układ drogowy Kartuskiej Północ oraz z przebudową skrzyżowania. W związku z tym podpisała w dniu 15.05.2014 r. z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego umowę dotyczącą zaprojektowania ww. zakresu. Dokumentacja obejmuje: projekt koncepcyjny, który został pozytywnie zaopiniowany między innymi przez ZDiZ, projekt budowlany, który w tej chwili podlega uzgodnieniom oraz wykonawczy wraz z częścią kosztorysową.

Ustalono wstępnie podział prac, które ma wykonać deweloper i Gmina. Zakres robót podzielono pomiędzy Hossę, która zrealizuje ulicę Przytulną, oraz Gminę, która przebuduje skrzyżowanie z Kartuską Północ, jako zarządca tej części drogi.

W dniu 23.09.2014r. Hossa przedstawiła Wydziałowi Programów Rozwojowych projekt umowy drogowej, której podpisanie warunkuje uzyskanie uzgodnienia projektu w ZDiZ i złożenia go do pozwolenia na budowę układu drogowego. Propozycja terminowa wykonania ulicy ze skrzyżowaniem to 30.08.2015r.

Justyna Glazar Kierownik Zespół Marketingu Nieruchomości Grupa Inwestycyjna Hossa S.A..

Opinie (173) 8 zablokowanych

  • To tam gdzie cuchnie. (2)

    Kiełpinek jest położony w sąsiedztwie Szadółek.Gdyby tak napisano każdy by wiedział gdzie to jest.

    • 0 7

    • tiaaaa

      Tak zwane sloikowo tam mieszka ze wsi więc smród to dla nich norma;-)

      • 0 1

    • cuchnie to tobie z paszczy

      po co ją otwierasz?

      • 0 0

  • Korki - jak nie tam, to postoją na W-Z i Kartuskiej kawałek dalej. (2)

    Prosi się, żeby na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką zrobić wiadukt i ruch puścić górą. To samo na skrzyżowaniu Łostowicka / Kartuska. Łostowicka - Nowolipie tak jest ukształtowana, że również aż prosi się o wiadukt. Jak teraz dołożą na tym skrzyżowaniu tramwaj, to będzie tam masakra! Zamiast pomyśleć o tym wcześniej, to znowu mieszkańcy obudzą się z ręką... wiadomo gdzie. Korki murowane!

    • 3 0

    • Baaa

      rEwelka:
      "Prosi się, żeby na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką zrobić wiadukt i ruch puścić górą. "

      Ale wtedy korki przeniosa sie bezposrednio do srodmiescia. Wladze na to pozwolic nie moga. Tal jak jest to strefa buforowa ma AK z Lostowicka.

      obywatel:
      Po co tak tanie paliwa i tyle samochodów wożących tylko kierowcę? Jeszcze kilkanaście lat temu mieszkańców było prawie tyle samo, a korków nie było. Paliwa były reglementowane i dało się żyć bez samochodu. Spadek cen samochodów przy stanowczo zbyt niskich cenach paliw w stosunku do zarobków znacznej części mieszkańców Trójmiasta doprowadził do takiej sytuacji,

      To wtedy bylo tanie paliwo a korkow nie bylo. To nie wroci. Mamy drogie paliwo i korki. Nadzieja tylko w rewolucji konstrukcji akumulatorow.

      Rozwiazanie :
      Developer chce gdzies budowac ? Najpierw doprowadza do dzialki sensowna droge. Czy mu to sfinansuje miasto , czy sam - to bez znaczenia.
      Moze sie jednak okazac, ze mieszkania na wygwizdowiu stana sie drozsze , znacznie drozsze niz w centrum. No i to ma sens.

      • 0 0

    • Powiedzmy, że wiadukt postawią i znikną korki na armii krajowej/łostowicka ... ale nie znikną całkiem, podobnie jak w opisywanym przez ciebie przypadku, przeniosą się dalej, do centrum.

      • 0 0

  • Sami się zakorkowali, więc niech se sami drogi budują

    proste

    • 0 4

  • (1)

    Znam Osiedle od jego początków. Mało kto pamięta, że z winy Miasta i Spółdzielni "Jasień", ul. Serdeczna była kilka lat pasem betonu i wystających studzienek kanalizacyjnych. Tylko uporczywe starania Hossy i Patronatu spowodowały, że nawierzchnia jest asfaltowa. Głupotą mogę nazwać zamknięcie wyjazdu przy "Femax-ie"- pojazdy jadące w kierunku Wrzeszcza nie musiałyby korzystać ze skrzyżowania ul. Szczęśliwej z Kartuską. Miejsce na wyjazd z ul. Przytulnej też jest- wystarczy wykonać drogę wyjazdową (patrz: zdjęcie). Jest jednak problem: władze Gdańska wolą topić pieniądze w ECS czy też Muzeum II Wojny Światowej niż działać dla mieszkańców. Ważniejsze jest dla nich uczczenie tzw. żołnierzy wyklętych niż działanie na rzecz ludzi żyjących tu i teraz. Dzisiejsze budowy w wykonaniu władz Miasta przypominają mi wielkie budowle na chwałę socjalizmu- drogo i monumentalnie- bez uwzględnienia potrzeb maluczkich przerzucanych do rozwiązania na barki inwestorów mieszkań.

    • 2 0

    • Gdyby nie żołnierze wyklęci to byś dzisiaj po niemiecku albo co gorsza rosyjsku pisał.

      • 0 0

  • Tanio??? Człowieku zastanów się co piszesz

    • 0 0

  • Dusi się ... a skrót przez trawnik (kiedyś)?

    Teraz z trawnika (tego w miejscu planowanego skrzyżowania) już tylko błoto i koleiny zostały. Nie pomogły nawet barierki i wielkie głazy. Dla zaoszczędzenia 100 metrów kierowcy są zdolni do wielu poświęceń.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane