• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kocia muzyka Jaguarów w Trójmieście

Bawo
3 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miłośnicy Jaguarów założyli nowy klub

Jaguar, kiedyś jedno z najbardziej eleganckich aut, dziś nieco spowszedniał. Na szczęście pozostały jeszcze klasyki, których liczba w garażach kolekcjonerów rośnie. Wśród nich znajdują się prawdziwe klejnoty dawnego imperium.



Zakłada się, że by auto zasługiwało na miano youngtimera, musi mieć przynajmniej dwadzieścia lat. Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki. Dotyczą one na przykład Polonezów z lat 1993-1997, które mimo ewidentnie młodego wieku, są już klasykami.

Wybaczcie to zestawienie, ale podobny wyjątek dotyczy także Jaguarów.

Wydawałoby się, że trudno zestawiać ze sobą obie marki samochodów. Jednak jak wskazują obserwacje choćby spontanicznych zlotów przy Ergo Arenie, w peletonie naprawdę starych aut pojawiają się tam regularnie znacznie młodsze egzemplarze jednych i drugich.

W przypadku Jaguarów są to przeważnie modele XJ, X300, produkowane w latach 1994-1997 oraz ich utytułowany protoplasta - model XJ 40, produkowany w latach 1986 - 1994.

Kwadratowy XJ 40 to już pełnoprawny klasyk. W Trójmieście najwięcej modeli pochodzi z ostatnich lat produkcji tego auta. Lepiej wykończonych i wyposażonych w bardziej oryginalne, dwa okrągłe przednie reflektory.

W przypadku tego modelu najczęściej spotykanym motorem jest u nas rzędowa jednostka napędowa o pojemności 3,6 lub 4,0 litra. Podobnie jest w przypadku młodszego modelu X300, w którym króluje 2,3-litrowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 211KM. XJ 40 i X300 to najpopularniejsze trójmiejskie Jaguary XJ. Ich populację w Trójmieście można śmiało oszacować na około 100 sztuk.

Najbardziej klasyczny z Jaguarów to XJ trzeciej serii, produkowany w latach 1979 - 1992. Większość z nich to poprawione modele, wyprodukowane po 1985 roku. Bardziej odporne na rdzę, dopracowane technicznie i będące w lepszym stanie niż pierwsze "trójki".

Większość "trójek", które na stałe wpisały się w koci krajobraz Trójmiasta, wyposażona jest w sprawdzony silnik 4,2. Od czasu do czasu pojawiają się też paliwożerne i skomplikowane w serwisowaniu motory 5.3 V12, ale te szybko znikają, choćby z powodu kłopotliwej eksploatacji.

Idąc coraz bardziej wstecz, dochodzimy do grupy kilkunastu Jaguarów, które zaliczają się już do grupy samochodów kolekcjonerskich.

Na wybrzeżowych ulicach i parkingach możemy podziwiać około dziesięciu modeli XJ-S.

Od niedawna mamy w Trójmieście dosyć rzadkiego Jaguara XJ6C, czyli 4.2-litrowe coupe na bazie sedana II serii. To ostatnie auto zaprojektowane przez założyciela Jaguara - Sir Wiliama Lyonsa - wyprodukowano w latach 1975 - 1978, w liczbie zaledwie 5000 egzemplarzy. Do dziś zachowało się zaledwie kilkaset na całym świecie.

Podobnie jak w przypadku wielu innych samochodów z drugiej połowy lat 70., powodem "znikania" tych samochodów była fatalna jakość blach, które rdzewiały nawet w suchym garażu. Ta przypadłość dotknęła także trójmiejskiego XJ6C, dlatego zobaczymy go najwcześniej dopiero w przyszłym roku.

Amatorzy prawdziwych klasyków z kotem w herbie mogli za to oglądać całkiem niedawno, na jesiennym rajdzie klasyków Automobilklubu Morskiego, inną ciekawą limuzynę tej marki. To Jaguar MkX, produkowany w latach 1961 - 1970. Auto, nazywane także modelem 420G, było poprzednikiem XJ-ta. Jego właścicielem jest znany kolekcjoner klasycznych samochodów z Gdyni - Łukasz Stadnik.

Od 420G niedaleko już do innych klejnotów, czyli nieco mniejszych modeli Mk I, MkII i S type, produkowanych w latach 1955 - 1968. To właśnie w oparciu o koncepcję modelową tychże samochodów powstały kilkadziesiąt lat później Jaguary X-Type i S-Type.

W Trójmieście i okolicach mamy 2-4 egzemplarze MK I-S type. Część z nich ma kierownicę po prawej stronie. Prawdziwym unikatem jest w tym towarzystwie z pewnością supersportowy Jaguar E, produkowany od 1961 do 1975 roku, uznawany za jeden z najpiękniejszych samochód wszech czasów.

Podobnie jak większość wymienionych wcześniej modeli, także to auto napędza sześciocylindrowy silnik XK, zaprojektowany w 1948 roku, a stosowany w Jaguarach do roku 1992. Jedyne takie auto parkuje od ponad dekady w jednym z garaży w Gdyni.

Najrzadszy trójmiejski jaguar to legendarny MK IV. W całym kraju są trzy takie samochody. Możemy regularnie podziwiać go na ulicach Gdyni. Jest własnością Mateusza Krajewskiego, który posiada go pod ponad roku.

Niestety, mimo że koty rozgościły się już na dobre w trójmiejskim pejzażu i powoli jest gdzie je naprawiać, ciągle brakuje u nas klubu, skupiającego właścicieli tych pięknych, lecz wymagających samochodów. Być może do nowego roku się to zmieni. Pomorscy właściciele klasycznych Jaguarów łączą bowiem siły, organizując powoli nowy klub o nazwie "Jaguaria", którego celem jest między innymi pomoc merytoryczna osobom posiadającym takie pojazdy lub zaczynającym dopiero przygodę z tą marką.
Bawo

Opinie (24)

  • Angole to potrafią się wozić...:):) (1)

    czy to ładne, czy brzydkie - trudno powiedzieć... Na pewno majestatyczne!!!

    • 26 2

    • czy ladne czy brzydkie to tylko kwrstia gustu

      Ale tak jak powiedziales "majestatyczne", a ja bym jeszcze dodal konsekwentne i nieprzypadkowe. Na tym polega dobra architektura czy wzornictwo. Dlatego wspolczesne pojazdy w wiekszosci ulegna zapomnieniu, sa poza nielicznymi rarytasami niekonsekwentne, niespojne stylistyczne choc jako nowosci moga sie podobac bo maja rozne wygibasy i bimbomy czy swiecace blyskotki - taniocha ktora niedlugo nie bedzie zachwycac

      • 6 0

  • w gdańskim salonie dzagułara na recepcji pracuje taka blond kocica (1)

    aż się chce tam przychodzić i serwisować auto

    • 25 3

    • jak masz dzaga to chodz !

      czekam w tej recepcji taka samotna

      • 10 1

  • Piekna klasyka

    jako dziecko stawiałem Jaguara na równi z Bentleyem i Rollsem...mimo różnicy ceny to kwintesencja wyspiarskiego stylu. Super silniki i meblościanki. A fakt że właścicielem jest firma z Indii tylko dodaje skrzydeł bo F-type to rewelacja.

    • 15 0

  • (3)

    czy jest wersja 1.9TDI? optowałbym za takim ale musi być bez DPFa

    • 12 4

    • one majo wtryska i lepsza kopa

      • 3 2

    • maja model xj 1,2TDI 3L !

      • 3 0

    • smiej sie smiej

      Mimo ze Jag oprocz X typa nigdzie tak malych motorkow nie montowal to rowniez tak trwalych nie produkowal. Dziwisz sie powodzeniu aut ze znaczkiem TDI wsrod pospolstwa? Spojrz na ceny czesci i trwalosc. Dobre woly robocze dla ojcow rodzin i handlarzy warzywami

      • 2 0

  • no... bracia i siostry (1)

    bracia i siostry w wierze w urok klasyków, pozdro, choć uznaję i tak wyższość BMW nad całą resztą motoświata

    • 5 15

    • BMW to kawal historii

      I mnostwo nagrod za osiagi i wydajne silniki ale czy wyzej niz inne nobilitowane marki? RR, Bentley, Bugatti czy Ferrari to jednak wyzsza liga. I nie chodzi o mozliwosci ale o oferte

      • 2 0

  • To społeczeństwo jest za tępe do takich pojazdów. (1)

    • 16 4

    • szwagier smiga Jagiem

      ale nie powiedzialbym zeby byl myslicielem

      • 4 0

  • Prawdziwe auta (2)

    Niemieckie a w szczególności Volkswagen I Audi.Tyle w temacie do kolekcjonerów angolskich awaryjnych rupieci.

    • 1 32

    • Kupiłbym (1)

      Ale nie wiem jak Jaguary tolerują gaz?

      • 3 2

      • Poczytaj na holenderskich forach, to się dowiesz

        • 0 0

  • Sypią sie jak głupie (3)

    i do tego paliwożerne, drogie w serwisie, mocą nie powalają, a osiągi poprostu słabiutkie do tego automaty awaryjne i wolne.

    • 7 11

    • sam glupota powalasz i osiagi masz slabiutkie no i jestes awaryjny i zbyt wolny

      Polak nadaje sie tylko do jazdy odkurzaczami...jakich pelno na drogach I jeszcze cisnie I siedzi innym na ogonie w swoim zalosnym pudelku.

      • 6 1

    • Zależy w jakim serwisie. Możesz sobie znaleźć niezależny serwis np. na stronce pogwarancyjni.pl

      • 1 1

    • podaj przyklad i porownaj z konkurencja

      • 0 0

  • xj to niesamowity....zgnilec chrup chup chup..... (1)

    • 3 1

    • wszystko w tamtych latach gnilo

      • 0 0

  • Proszę o kontakt z klubem Jaguara (1)

    Sam posiadam naprawdę nietypowego Daimlera DS420 VandenPlas - z chęcią bym dołączył do fan klubu Jaga. Proszę o namiary na nich bo w googlu nic na temat "Jaguaria" nie słyszano!

    • 3 1

    • to może ogólnopolski?

      http://www.jaguarclubpoland.net

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane