• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsza przyczepność leśnego odcinka ul. Słowackiego

Rafał Borowski
22 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przejazd Słowackiego po śrutowaniu nawierzchni

Nawierzchnia leśnego odcinka ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska ma obecnie niemal dwukrotnie lepszą przyczepność, niż wymagają tego przepisy. Tak wynika z pomiarów, które zostały wykonane po zakończeniu śrutowania ulicy. Choć jazda po niej powinna być teraz znacznie bezpieczniejsza, urzędnicy apelują do kierowców o poruszanie się pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości.



Jak często jeździsz autem leśnym odcinkiem ul. Słowackiego?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Wykonano je za pomocą samobieżnego urządzenia, które z odpowiednią siłą wyrzucało z siebie metalowy śrut, uderzając w nawierzchnię jezdni.

W ten sposób wytworzyło jej nową makro- i mikrostrukturę. To pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował się na skorzystanie z tej innowacyjnej technologii. Koszt prac wyniósł ok. 240 tys. zł.

Czytaj również: Śrutem w nawierzchnię Słowackiego

Urzędnicy mieli nadzieję, że śrutowanie nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego poprawi jej przyczepność i tym samym znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców.

Statystyki dotyczące tej drogi są bowiem zatrważające. Tylko w ubiegłym roku policja była wzywana tutaj do aż 333 wypadków i kolizji. Natomiast niewiele ponad 2 miesiące temu, kilkaset metrów za skrzyżowaniem z ul. Złota Karczma, zginęła 22-letnia kobieta w ciąży, której samochód staranował barierki i rozbił się na przydrożnym wzniesieniu.

Czytaj również: Groźny wypadek na ul. Słowackiego

Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego


Tuż po zakończeniu uszorstniania nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego przystąpiono do zbadania efektów wykonanych prac. Urzędnicy właśnie zaprezentowali wyniki pomiarów, które wyszły naprawdę obiecująco. Dzięki śrutowaniu udało się uzyskać dwukrotnie wyższy czynnik uszorstnienia nawierzchni, niż obligują do tego przepisy.

- Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdziło jakość wykonanych prac dokonując pomiaru i oceny własności szorstkości jezdni. Badanie wykonała firma niezależna od wykonawcy śrutowania. Miarodajny współczynnik tarcia wyniósł około 0,8, gdzie wymagane jest większe bądź równe 0,41. Wynik wskazuje, że został uzyskany dwukrotny w stosunku do wymaganego - zgodnie z wytycznymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - efekt - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Warto jednak wspomnieć, że nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił śrutowanie po prostu ze względu na wspomnianą wcześniej liczbę zdarzeń drogowych.

Wykonawca śrutowania na ul. Słowackiego udzielił 4-letniej gwarancji na wykonane prace. Przez ten okres Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie cyklicznie wykonywać miarodajne pomiary współczynnika tarcia na nawierzchni feralnej drogi. Na uszorstnionym odcinku wciąż trwa wymiana uszkodzonych wcześniej barier energochłonnych. Natomiast wszystkie znaki poziome zostały już odtworzone.

Nadzwyczaj zadowalające wyniki pomiarów na ul. Słowackiego przekonały urzędników o skuteczności zastosowanego po raz pierwszy rozwiązania. W przyszłym roku przewiduje się zastosowanie technologii śrutowania na kolejnych odcinkach gdańskich dróg.

Choć bezpieczeństwo jazdy pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem niewątpliwie uległo poprawie, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h.

Miejsca

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • Też wczoraj nieźle śrutowałem ze szwagrem

    • 2 1

  • Przeciez kilka dni po tych zabiegach juz byly auta w lesie. Debil jest debilem i bedzie pedzil ile wlezie zawsze.

    • 8 0

  • (6)

    Górny odcinek Słowackiego, historia w skrócie:
    - Jest dużo wypadków, montujemy fotoradary (za pieniądze podatnika), co ogranicza ich ilość o 1/3
    - Z powodu głupiego prawa demontujemy fotoradary (za pieniądze podatnika) ilość wypadków wzrasta drastycznie
    - Montujemy drogi system odcinkowego pomiaru prędkości (za pieniądze podatnika) który ale go nie włączamy (WTF?)
    - Wykonujemy "śruotwanie" (za pieniądze podatnika), które pewnie nie rozwiąże problemu, bo problemem jest nadmierna prędkość, a nie przyczepność.

    W międzyczasie ZDIZ nie ma pieniędzy na "inwestycje" przy szkole podstawowej: przejście dla pieszych i słupki ograniczające nielegalne parkowanie (dzieci nie widać między autami).

    • 17 3

    • (2)

      "bo problemem jest nadmierna prędkość, a nie przyczepność.", co za bzdury.. Czyli według CIebie przyczepność nie gra roli? To jedź przepisowo w zimę, swiezo po opadach sniegu - przeciez nie o przyczepność chodzi.. A jak się rozbijesz, to ja będę bił brawo :-)

      • 1 4

      • Jak jest słaba przyczepność to jadą 90 na ograniczeniu do 70 ... wpadają jeden na drugiego.
        Jest lepsza przyczepność to jadą 110 na ograniczeniu do 70 ... wpadają jeden na drugiego ale z racji większej prędkości skutki są poważniejsze.
        Wyłącz TVN i zacznij myśleć to zrozumiesz takie oczywistości.

        • 3 0

      • aleś ty głupi

        niby ten dworzanin Zygmunta Starego / cytata za Mikołajem Rejem/ który wziął jedno pióro położył na kamieniu i z tak urządzonym wezgłowiem zasnął. A rano budząc się z bólem / bulem (piszę dwie wersje słowa) głowy mówi do siebie. Ojej to po jednym piórku taki ból a co by było gdybym spał na poduszce pełnej piór.

        • 0 0

    • A wcześniej remontując źle profilujemy zakręty..

      na koszt podatnika..i to nie z rozmysłem, po prostu tak akurat się spychaczem jeździło i tak już zostało..a teraz kombinują od 20 lat. Połowa zakrętów nie potrzebna (w lewo, w prawo..), ale jak już zostawili to mogli chociaż odpowiednio wyprofilować. Jasne, prędkość, nie uwaga itd ale statystyki pokazują że droga jest do d...py. Bo niby na innych odcinkach jeżdżą inni kierowcy?

      • 0 1

    • "Z powodu głupiego prawa demontujemy fotoradary (za pieniądze podatnika) ilość wypadków wzrasta drastycznie"

      Fotoradar był zdemontowany PRZED zmianą prawa, i liczba wypadków nie zwiększyła się.

      • 1 1

    • kasa misiu kasa

      ale nasi zarobili na tych słomianych inwestycjach. trochę demagogicznego sosu w rodzaju " .. zginęła kobieta w ciąży" i już kurek odkręcony

      • 0 0

  • Zawsze nalezy poruszac sie z predkoscia 70km/h, nawet podczas opadow deszczu...

    Ciekawe, mnie uczono na kursie, ze nalezy poruszac sie z predkoscia dostosowana do warunkow drogowych i pogodowych a nie maksymalna dopuszczalna...

    • 10 0

  • (1)

    Czy to znaczy, że driftem już tam nie zjadę?

    • 2 3

    • Dasz rade. Teraz bedzie wiecej dymu ! Minus jest taki, że szybciej zjedziesz opony.

      • 2 0

  • będzie tak samo niebezpiecznie

    ponieważ kierowcy wieśniackich bolidów poczują się teraz jeszcze bezpieczniej i będą jeździli jeszcze szybciej niż poprzednio

    cała ta robota byłaby skuteczna gdyby zmusić kierowców do jazdy faktyczne 70 km/h

    ale skoro ktoś ma wieśwagena w tedeiku albo bolida młodzieży wiejskiej to przecież nie pojedzie 70 km/h ale 120 km/h...

    • 7 1

  • Dzisiaj jechałem 70 km/h w dół i wyprzedzali mnie.... wszyscy, Dlatego wypadki będa nadal.

    • 10 1

  • Jest tarcie

    Zjezdzalem z dwa razy. 75 kmh, 5tka, gaz puszczony i mi zwalnialo auto. Wcześniej tak nie bylo. I tak sie tam beda rozwalac...

    • 1 4

  • :-) (1)

    Ale juz kilka dni nie czytałem nic żeby ktoś leżał na Słowaka

    • 2 2

    • A droga jest już od ok.2 tyg zrobiona

      • 0 0

  • przez debili

    będziemy wszyscy mieli na Słowackiego większe spalanie... walić debili, postawić fotoradary

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane