• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadjeżdża wodorowa Honda

Marcin Tymiński
6 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:30 (5 grudnia 2007)
Wodór zamiast etyliny - Honda jako pierwsza ma szansę wypuścić seryjny model zasilany czystą energią Wodór zamiast etyliny - Honda jako pierwsza ma szansę wypuścić seryjny model zasilany czystą energią
Wnętrze wodorowej Hondy podobne nieco jest do tego znego z Civica Wnętrze wodorowej Hondy podobne nieco jest do tego znego z Civica
Wodorowe "serce" modelu FCX Clarity Wodorowe "serce" modelu FCX Clarity
Honda FCX Clarity to pierwszy samochód z napędem wodorowym, który wejdzie do seryjnej produkcji. Limitowana seria wodorowych Honda na razie dostępna będzie jedynie w Stanach Zjednoczonych. Wprowadzenie do (prawie) masowej produkcji takiego pojazdu oznaczać może przełom w motoryzacji.

Do tej pory samochody napędzane wodorem rzadko kiedy opuszczały testowe tory lub pracownie koncernów motoryzacyjnych. Honda swój samochód zaprezentowała podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Los Angeles.


Do pierwszych klientów Honda FCX Clarity trafi latem przyszłego roku. Będzie dostępna jedynie w trzyletnim leasingu, koszt - 600 dolarów miesięcznie.

Sposób działania nowej Hondy wygląda następująco: na specjalnej stacji benzynowej kierowca tankuje wodór, który później spalany jest za pomocą tlenu w ogniwie paliwowym chemicznego silnika. Energia chemiczna zamieniana jest na energię elektryczną, a ubocznym skutkiem takiego spalania jest para wodna. Powstały prąd magazynowany w bateriach, które zasilają silnik elektryczny pojazdu.

Japoński producent podkreśla, że auto jest całkowicie ekologiczne i nie emituje do środowiska żadnych szkodliwych substancji.

Wraz z premierą nowego auta Honda zaprezentowała pierwszą stację tankowania wodoru. Eksperymentalny obiekt o nazwie Home Energy Station IV znajduje się w Torrance w Kalifornii. Gdy pierwsze wodorowe pojazdy pojawią się na amerykańskich drogach, producent obiecuje wybudowanie jeszcze kilku takich stacji na terenie Kalifornii. Ceny wodoru na stacji na razie Honda nie podaje.

W budowie stacji wodorowych Japończyków wyprzedzili jednak Islandczycy. Pierwszą publiczną stację zasilania wodorem kosztem 7 milionów dolarów otwarto niedawno w stolicy Islandii Reykjaviku. Na razie tankują na niej trzy autobusy miejskie marki Mercedes zasilane ogniwami paliwowymi.
Islandia jako pierwszy kraj w Europie od 2030 roku chce pozyskiwać energię jedynie ze źródeł odnawialnych.

Silnik Hondy FCX Clarity ma moc 136 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi 256 Nm. Maksymalna prędkość to 160 KM/h. Zbiornik paliwa - 17 litrów co powinno wystarczyć na ok. 430 kilometrów jazdy.
Wymiary pojazdu to: 4835 mm długości, 1845 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Waga - 1625 kg.

Opinie (26)

  • Boże! ten "włatca"!

    On kpi, czy o drogę pyta? On się chyba zgrywa, gdyż nawet po paru klasach podstawówki (już w 2-giej, 3-ciej klasie), nauczyłby się pisać.
    Taki tekst nie powinien być wydrukowany.

    • 0 0

  • Ekologicznosc

    jezeli chodzi o ekologicznosc tego samochodu, to mysle ze poki co polega ona poprostu na przeniesieniu zrodla zanieczyszczen poza srodek miasta. Kopci sie w Belchatowie, w Gdansku mokre ulice...

    • 0 0

  • B. dobra wiadomość

    Świetnie, że ta technologia powoli wchodzi do masowej produkcji. Miejmy nadzieję, że teraz będzie tanieć. Przełomowe jest opanowanie technologii napędzania samochodów energią elektryczną (oczywiście pośrednio w tym przypadku), ale wykorzystanie wodoru powoduje, że nie potrzeba ciężkich i dużych akumulatorów, a jedynie 17l zbiornik.
    Na czyste pozyskiwanie energii elektrycznej już też są sposoby, więc teraz tylko masowa produkcja, która obniży ceny i udoskonali tą technologię.
    Kiedyś słyszałem, że ogniwo paliwowe zaczyna być opłacalne gdy cena ropy przekroczy $50/baryłkę. Teraz dochodzimy do $100 więc ten trend powinien się szybko rozwijać. Dzięki temu skorzystają nasze portfele, środowisko i sytuacja polityczna na świecie, ponieważ bliski wschód straciłby na znaczeniu i byłby znacznie większy spokój na świecie.

    • 0 0

  • Janek

    A ten CH4 to skąd wg Ciebie należy brać? No i czyż nie efektywniej i ekologiczniej jest jednak robić CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O?

    • 0 0

  • Eksperyment szwedzki

    W zeszłym roku zakończono w Sztokholmie eksperyment z trzema autobusami napędzanymi wodorem . Wniosek po trzyletniej próbie: nieopłacalne ekonomicznie. Zlikwidowano też jedyną stacje wodorową.
    Technika idzie do przodu, więc może nowe rozwiązania są bardziej wydajne.

    • 0 0

  • W Szwecji

    W Szwecji jezdza na gaz wytwarzany z odpadow rzezniczych.
    To jest dopiero ekologia.
    Ciekawe kiedy u nas w Irlandii II bedzie cos takiego.

    • 0 0

  • WTF???

    ten samochód wygląda jak zlepek passat'a, nowego civic'a i forda focusa.
    Jestem jak najbardziej za ekologicznymi źródłami napędu, ale ekologiczne, nie musi oznaczać brzydkie.

    • 0 0

  • Ale pasudny!

    Projektowal go jakis student ekonomii, czy maslo spadlo na projekt i powstala taka kicha?

    • 0 0

  • do Ziomka

    A co jest ekstremalnego w wyścigach na dziurawym pasie na zaspie? Facet ja dziennie robię 400 km i jeszcze muszę się wyspać, ogolić, wyprasować koszulę, zawieść dziecko do przedszkola, załatwić sprawy służbowe, postać w korku, wygrać wyścig o życie na S6 i Morskiej, jak mi się uda a jak do tej pory udaje to tylko kiedy mogę wskakuję na rower i jeszcze wyciskam jakieś 30km po mieście bo jest ciemno - tu znowu walczę o życie na chodniku i jezdni. Oprócz wstępnych oznak zaczadzenia spalinami nic się ze mną nie dzieje i na dodatek tego ja myślę, że nic ciekawego w moim życiu się nie dzieje... a sam mam niedosyt emocji, nawet wtedy kiedy przedemną jedzie jakiś debil w BMW z 80' i nie potrafi wjechać na rondo ale jest "rajdowcem" na Zaspie. Zazdroszczę Ci tych wypasionych emocji w starym gracie z 1980r za 50 EUR na tranzytowej blaszce bo pewnie taki masz - wnioskuję z filmów na YouTube...

    • 0 0

  • Ale masz kompleksy... niestety, tacy jak my muszą być mistrzami nocy, żeby w dzień panowały na szosach takie cymbały jak ty - przedstawiciele handlowi, i inne tego typu ludzkie muchy, które są pożywką dla bardziej ekstremalnych osobnikó. Ja w moje hondzie siedze bokiem, a ty jak siedzisz w swojej tojocie przedstawiciela handlowego? Niszcze cie śmiechem. Tylko Honda 3miasto! Mistrzowie kierownicy i królowie zaspy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane