• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ekostref. Starsze auta wjadą do centrów miast

Michał Jelionek
4 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie. Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie.

Na początku maja informowaliśmy o nowym pomyśle Platformy Obywatelskiej, który zakładał zakazanie wjazdu starszych samochodów do centrów miast. Posłowie wycofali się jednak ze swojego projektu, a auta w dalszym ciągu, bez żadnych ograniczeń, będą mogły poruszać się po wszystkich drogach.



Rezygnacja z eko-stref w centrach miast jest:

Pomysł, którego autorem jest poseł PO Tadeusz Arkit, zakładał wydzielenie specjalnych stref w miastach oraz podział samochodów na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin. Auta miały zostać podzielone według rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji. Cel: zredukowanie emisji szkodliwych spalin.

W świetle nowych przepisów kierowcy mieliby obowiązek zaopatrzyć swoje pojazdy w odpowiednie etykiety. Auta z silnikami diesla zostałyby podzielone na cztery kategorie: czerwoną (pojazdy rejestrowane w latach 1997-2000), żółtą (2001-2005), zieloną (2006-2009) oraz niebieską (po 2010). Z kolei "benzyniaki" planowano podzielić tylko na dwie najwyższe klasy: zieloną (auta rejestrowane w latach 1993-2000) i niebieską (po 2001). Warto zaznaczyć, że samochody z silnikami wysokoprężnymi z rocznika starszego niż 1997, jak również auta z jednostkami benzynowymi sprzed 1993 roku, automatycznie otrzymałyby całkowity zakaz wjazdu do wyznaczonych ekostref.

- Główną przyczyną wycofania się z pomysłu wprowadzenia ekostref jest nasza świadomość, że nie zdążymy odpowiednio dopracować projektu w trakcie trwania naszej kadencji. Zaznaczmy, że pozostały zaledwie trzy posiedzenia Sejmu. Podczas prac nad naszą propozycją usłyszeliśmy oczywiście sporo krytycznych głosów, ale dotarły do nas również bardzo konstruktywne uwagi i ciekawe pomysły - tłumaczy poseł PO.

Czytaj także: Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Propozycja od początku budziła mieszane uczucia i spore kontrowersje wśród odbiorców. Jedni byli zupełnie obojętni, gdyż ten przepis nie dotknąłby ich osobiście. Innych bulwersowała dyskryminacja osób, których nie stać na nowy samochód. Niewykluczone jednak, że do pomysłu wprowadzenia ekostref posłowie powrócą w przyszłości.

- Jestem przekonany, że do tego pomysłu będzie trzeba wrócić. Mam nadzieję, że każdy kolejny parlament, niezależnie jaka większość w nim zasiądzie, zderzy się z tym problemem i głęboko wierzę, że będzie chciał go rozwiązać w taki sposób, jaki my proponowaliśmy - dodaje poseł.

Najgłośniej o wdrożeniu nowych przepisów mówiono w Krakowie i Poznaniu. W Trójmieście najbliższy przyjęcia owych przepisów był Gdańsk. W Gdyni wykluczono wprowadzenie zmian, natomiast w Sopocie w ogóle nie poruszono tematu. Nowe przepisy miały wejść w życie z początkiem nowego roku.

Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • a dlaczego się wycofali? Bo wybory idą i PO robi po gaciach

    przypomnieli sobie że większość elektoratu naszego bogatego kraju nie jeżdzi jednak nowymi autami...

    • 1 0

  • koniec PO

    Całe szczęście że PO już kończy swoja kadencjęi przestaje istnieć. Oby następcy mieli więcej oleju w głowie i uchwalali ustawy korzystne dla ludzi, nie dla poroducentów i koorporacji.
    Istnieje coś takiego jak katalizatory i zawartość CO2 w spalinach. To nie koniecznie pokrywa się z rocznikiem przecież :/ bywa że 2 letnie auta mają przebieg 800 000 km. i mają spaliny takie same jak w nowym samochodzie? Nonsens, brawo PO

    • 0 0

  • Wjazd do centrum

    Powinno się ograniczyć ilość aut w centrum, lecz wszystkich bez wyjątku. Dobrze, że z pomysłu omawianego w tym artykule zrezygnowano, jak już decyduje się na ograniczanie to wszystkich, albo w ogóle odpuszcza się jakiekolwiek restrykcje. Auto to auto obojętnie z którego rocznika i z jakim silnikiem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane