• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewymuszony luksus z kotem na masce

BawoBchPs
10 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

To bardzo grzeczny kot. Woli kanapowe luksusy niż sportowe doznania. Rzadki na naszych drogach Jaguar XJ6C.



Polska literatura i internet nie zatrzymywały się nigdy specjalnie nad postacią Williama Lyonsa, założyciela i twórcy stylu jednej z najbardziej legendarnych marek samochodów - Jaguar Cars. Tymczasem takie tuzy motoryzacyjnego świata jak E-Type czy seria XJ, są po dziś dzień przykładem wyjątkowego podejścia do sztuki budowy samochodu.



My pochylamy się na osobą Sir Williama Lyonsa z wyjątkowego powodu. Mieliśmy bowiem okazję przyjrzeć się bliżej jego ostatniemu dziełu - Jaguarowi XJ6C. To jedyne takie z 500 takich aut na świecie i  kilku w Polsce. Ten egzemplarz to "rodzynek" na Pomorzu.

W zasadzie wszystkie historie wizjonerów zawsze mają swój trudny początek. Lyons urodził się w Blackpool, po zakończonej praktyce inżynierskiej odbytej w Crossley Motors w Manchester, zapragnął czegoś więcej. Pożyczone od ojca 500 funtów, zastawił jako gwarancję bankową, potrzebną do zarejestrowania firmy. Niestety, warsztat przerabiający wojskowe motocykle, pozostałe po wojnie okazał się nierentownym przedsięwzięciem.

W 1928 roku William Lyons przyjechał do rodzinnej firmy w Coventry. Krok po kroku budował swoją firmę, która od tej pory nazywać się będzie " Jaguar Cars Ltd". Pierwszy model, wypuszczony w 1931 roku otrzyma oznaczenie SS1. Niewinne oznaczenie, kojarzone z nazistowską organizacją (Schutzstaffel) sprawiło iż Lyons znów musiał zmienić szyld. Po wojnie, w 1945 roku, pojawiła się pierwsza maszyna "Jaguar 201D".

Po słynnych sportowych XK i E, oraz cywilnych MK, Lyons postanowił stworzyć najlepszego Jaguara w historii. Tak powstał model XJ, który w swojej pierwszej odsłonie zadebiutował w 1968 roku. Przy okazji tego projektu Lyons stworzył prototyp eleganckiego, dwudrzwiowego coupe. Niezwykle harmonijne nadwozie udało się jednak wdrożyć do produkcji dopiero przy okazji premiery XJ-ta II serii.

Seria XJC finalnie, po wielu problemach, do sprzedaży trafiła na przełomie 1974/75 roku. Wbrew intencjom Lyonsa, XJC pojawił się na rynku bez wielkiego zgiełku. Zarządzający coraz mocniej firmą menedżerowie koncernu British Leyland, do którego od końca lat 60. należała marka z kotem w herbie, przyszłość upatrywali w bardziej sportowym modelu XJS, którego typowano na następcę legendarnego typu E.

XJC adresowano do klienteli, która nie potrzebowała sportowych doznań, a wyżej ceniła niczym niewymuszony komfort jazdy, przestrzeń i prezencje jasno wskazującą na ich pozycję i status majątkowy. Auto odwoływało się do najlepszych cech, jakimi obdarowywał Sir William Lyons swoje produkty. Stworzono je głównie z myślą o sprzedaży na rynku amerykańskim, choć nigdy oferowane tam nie było. Mimo to, wiele z egzemplarzy wyposażano seryjnie w kontynentalne wyskalowanie zegarów, automatyczną skrzynie biegów, klimatyzacje oraz tempomat.

Auto miało też dwa zbiorniki paliwa, korzystanie z nich możliwe jest dzięki przyciskowi, który przełącza pompę paliwową, zupełnie jak w samolotach.

Muskularne, zgrabne nadwozia coupe wyposażano w czarny winylowy dach, mimo już wtedy nadchodzącej mody na stosowanie mniej szlachetnych materiałów wykończeniowych. XJC "dostał" też chromowane zderzaki, listwy boczne i obwódki szyb. We wnętrzu dominował głęboki welur na wykładzinach oraz skórzana tapicerka z krów wychowywanych bezstresowo, czyli bez używania tzw. elektrycznego pastucha. Dywaniki podłogowe wykonano z prawdziwej owczej wełny, a samo ich obrobienie zajmowało pracownikowi w Coventry aż cztery godziny.

Dzięki wykupieniu przez Lyonsa marki Daimler, na auta Jaguara, patrzono z jeszcze większym pragnieniem. Dzięki temu zabiegowi, mógł zaoferować klienteli najwyższy poziom prestiżu i stał się wyłącznym dostawcom samochodów dla rodziny królewskiej. Kariera XJC trwała krótko. Ostatnie egzemplarze samochodu sprzedano 1978 roku. Rok później na rynku pojawiła się XJ III generacji, zaprojektowany już nie pod kierownictwem Lyonsa, ale Pininfariny.

Jaguara XJC wyposażano w dwa rodzaje silników: Auta z "szóstką" w oznaczeniu posiadały 6-cylindorowy motor o pojemności 4,2-litra. Liczba "12" zwiastowała 5,3-litra pojemności 12-cylindrów. Łącznie zbudowano nieco ponad 10 tysięcy sztuk wszystkich odmian XJC. Najwięcej, 6,4 tysiąca, modeli XJ6C, a tylko 1,5 tysięcy modeli XJ12C. Daimler wypuścił pod swoją marką dodatkowo ponad dwa tysiące egzemplarzy XJC.

Niezwykle podatne na rdzę, kosztowne w eksploatacji i delikatne XJC szybko znikały z ulic. Znawcy marki przewidują, że na świecie zostało dziś mniej więcej pół tysiąca takich samochodów, z czego 150 w samych Stanach Zjednoczonych. Najmniejszą liczebność mają cabrio, szacuje się że uchowało się ich mniej niż 12 sztuk.

Prezentowany na zdjęciach i filmie XJ6C należał od 1978 do 2013 roku do jednego właściciela, Holendra. Po jego śmierci, jesienią ubiegłego roku, wyciągnięty po latach postoju z garażu, trafił na Wybrzeże. Od pół roku trwają prace nad doprowadzeniem go do pełnej świetności.
BawoBchPs

Opinie (36) 4 zablokowane

  • W Polsce luksusem jest samochód z kurą na masce 1,2 HTP

    • 9 0

  • TatoFordy ;)

    Jaguar NIE "mało nie zbankrutował",a ZBANKRUTOWAŁ dwukrotnie
    1) 1999r wcielony do Grupy "Premier Automotive Group" należącej do Forda
    2) O ZGROZO - markę przejmuje za coś ok 2mld "zielonych" Tata Motors
    Jedyny tak naprawdę chlubny okres w dziejach tej marki,to czas Daimler/Jaguar i to TYLKO z 2-3 modelami.
    Przestańcie się rozwodzić nad "Luksusowoscią" pojazdów z jaguarem na masce,gdyż od chwili założenia firmy przez (chyba) Sir Williama Lyonsa marka ta ciągle była TYLKO pretendentem do Elity Motoryzacyjnego Świata :(

    • 4 1

  • youtube.com/watch?v=2Bls1KKDwmo

    :)

    • 0 2

  • czy ktokolwiek z Was, ekspertów ex-cathedra wypowiada się krytycznie o marce, a posiada Jaguara?

    wątpię...a krytykujecie. Nie macie zielonego pojęcia o Jaguarach, a perorujecie, że takie siakie, owakie.

    • 6 2

  • włascicielem tego jaga jest autor tego artykułu i tyle

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Audi?

 

Najczęściej czytane