• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peugeot 308. Lew kontratakuje

BawoBchDb
27 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Peugeot 308. Konkurent Volskwagena Golfa.

Segment aut kompaktowych to dla większości producentów najważniejsze pole walki o klienta. Mimo iż obecnie największe "bitwy" staczają ze sobą przedstawiciele koncernów niemieckich i koreańskich, to nie możemy zapominać o firmach, które również mają spore doświadczenie na tym polu. Jedną z ostatnich nowości jest Peugeot 308, który na targach w Genewie zaskarbił sobie tytuł "Car of the Year 2014". Czy pozyska także serca i portfele klientów?



Od czasów modelu 306 z pierwszej połowy lat 90. Peugeot z różnym skutkiem stara się zwrócić na siebie uwagę klienteli wybierającej najchętniej kupowane auto w Europie, Volkswagena Golfa. Nowy 308 bardzo upodobnił się do niemieckiego kolegi, ale zachował typowy dla Peugeota charakter.

Salony Peugeota w Trójmieście

Stylistycznie auto jest spokojne, harmonijne i niekrzykliwe, więc wniosek może być jeden: będzie się starzeć niezwykle wolno. Po karoserii widać również, iż kompakt Peugeota dość znacząco urósł, ale zrobił to w bardzo proporcjonalny sposób. Charakterystyczna dla Peugeota atrapa chłodnicy nawiązuje do innych modeli marki, ostrzej osadzone przednie reflektory wykonane w pełnej technologi LED oddają wrażenie sportowego akcentu. Ten samochód ma prawo się podobać, eleganckie srebrne wykończenia przywodzą na myśl samochody z sektora premium.

Dodatkowo istnieje cały szereg możliwości zindywidualizowania auta poprzez gamę pakietów stylistycznych, w skład których wchodzą obręcze z lekkich stopów, metalizowane lakiery czy chociażby wybór dachu auta (metalowy bądź szklany). Do gamy nadwozi już niedługo trafi odmiana SW, która połączy w sobie cechy combi oraz vana.

Wnętrze samochodu to prawdziwa rewolucja. Peugeot zastosował w 308 kilka patentów, które podobno "przeszkadzają" w innych samochodach. Przyciski na kokpicie przeprojektowano do niezbędnego minimum, by nie absorbować uwagi kierowcy. Za obsługę większości urządzeń pokładowych auta odpowiada blisko 10-calowy ekran dotykowy, umiejscowiony centralnie. Obsługa jest intuicyjna, a sam system przypomina użytkowanie prostego smartfona.

  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308
  • Peugeot 308


Kolejna rewolucja to dość znaczące zmniejszenie kierownicy i wysunięcie zegarów bliżej przedniej szyby, dzięki czemu wskaźniki widać nie w kierownicy, a nad nią. Czy ten zabieg był potrzebny, na to odpowiedzieć musi sobie każdy sam. Z jazd testowych wiemy jednak, że w najmniejszym stopniu nie przeszkadza to w prowadzeniu ani czytelności wskazań.

Warte podkreślenia są materiały użyte do wykończenia samochodu, na tym polu Peugeot ociera się o segment premium, spasowanie oraz struktura są przyjemne dla oczu i dotyku. Fotele o świetnym trzymaniu bocznym są również wyjątkowo wygodne, zwłaszcza w dłuższych trasach. Nie można narzekać na ilość miejsca na tylnej kanapie. Jest porównywalna z konkurentami, a bagażnik jest regularny i foremny, ma rekordową dla tej klasy pojemność - 470 litrów. Wyraźnie widać, iż Peugeot bardzo przyłożył się do tego samochodu, a jeszcze bardziej cieszy to, iż nie widać po nim żeby przyłożyli się do niego "księgowi".

Pod maską testowego egzemplarza znajduje się benzynowy, 125-konny silnik 1.6 THP, któremu nie brak wigoru. Rozpędza auto do setki w około 9 sekund. Współpracuje on z sześciobiegową, manualną skrzynią i wynik tego połączenia zadowoli większość użytkowników.

Samochód zbiera się ochoczo nawet z dolnych partii zakresu obrotowego, przy tym jest cichy i oszczędny - rezultat spalania na poziomie 7 l/100 km w cyklu jazdy mieszanej, jest do uzyskania i to bez znaczących poświęceń. To bez wątpienia jeden z najnowocześniejszych obecnie silników 1.6 na rynku, choć warto bardziej rozważyć zakup jego mocniejszej, 155-konnej odmiany.

Wyposażenie wersji Allure nie odbiega od konkurencji: system stabilizacji toru jazdy, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, multimedialny zestaw audio z wejściem USB i AUX, wycieraczki z czujnikiem deszczu, system monitorujący ciśnienie w oponach czy asystent parkowania.

Jazda 308 należy do przyjemnych, auto prowadzi się pewnie, wykazując lekką miękkość w zakrętach. Zawieszenie zestrojono kompromisowo, jednakże na poprzecznych nierównościach można odczuć wrażenie pewnej nerwowości w tłumieniu drgań. Na tym polu Peugeotowi bliżej do innych francuskich samochodów, niż konkurenta z Niemiec. Zastrzeżeń nie można mieć do hamulców, a warto podkreślić, iż to duży kompakt o masie własnej przekraczającej 1200 kg.

Ceny testowanego modelu 1.6 HTP/125 KM w wersji Allure rozpoczynają się od ok. 78 tys. zł.

Samochód do testów użyczony przez Peugeot Polska
BawoBchDb

Opinie (28) 3 zablokowane

  • Nie czaję za co tytuł COTY 2014

    to autko przegrywa z golfem w przedbiegach

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane