• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polowanie na auta z przyczepą kempingową?

Maciej Naskręt
30 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wyjazd z przyczepą kempingową nad Bałtyk może być kosztowny, szczególnie gdy nie zarejestrujemy tego zestawu pojazdów w systemie viaToll. Wyjazd z przyczepą kempingową nad Bałtyk może być kosztowny, szczególnie gdy nie zarejestrujemy tego zestawu pojazdów w systemie viaToll.

Od piątku w dwóch miejscach wokół Trójmiasta inspektorzy ITD mogą kontrolować w pojazdach system viaToll. Ich łupem mogą paść nieświadomi turyści zmierzający z przyczepami kempingowymi na Półwysep Helski. Wszystko przez błędne przepisy.



Czy byłeś kiedykolwiek na wakacjach z przyczepą kempingową?

1 lipca rusza viaToll - elektroniczny system poboru opłat drogowych. Teoretycznie wymyślono go dla samochodów przekraczających masę 3,5 tony. Jednak sposób sformułowania przepisu sprawia, że opłaty muszą ponosić także auta osobowe z lawetą lub dużą przyczepą, np. kempingową.

Do kontroli opłat w systemie viaToll uprawniona jest Inspekcja Transportu Drogowego. Inspektorzy już w piątek mogą pojawić się na pomorskich drogach. Opłaty można pobierać za przejazd obwodnicą, więc punkt kontrolny może znaleźć się np. w Redzie, a w drugą stronę tuż przed wjazdem na A1.

Należy pamiętać, że oprócz rejestracji w systemie auto musi mieć ustaloną klasę emisji spalin. Osobówki nie mają standardowo określonej klasy i, by ją uzyskać, ich właściciele muszą udać się do stacji diagnostycznej. Problem w tym, że w Polsce wiele aut jeździ na gaz, co sprawia, że mają lepszą klasę, niż gdyby spalały benzynę. Jaką klasę mają nadać stacje, gdy w aucie są dwie instalacje?

Co z kierowcami, którzy przejadą płatnym odcinkiem, a nie będą posiadali viaBox? Muszą liczyć się z tym, że inspektorzy sporządzą raport z kontroli i nałożą karę administracyjną za nieuiszczenie opłaty.

Niektórzy kierowcy osobówek obawiają się, że viaBox będzie obliczał im kilometry i tym samym naliczał opłatę również po odczepieniu przyczepy. Stąd zastanawiają się, czy nie umieścić viaBox właśnie w przyczepie. Otóż nie. Należy nabyć urządzenie z przyciskiem, które umożliwia jego wyłączanie w sytuacji, gdy nie ciągniemy lawety lub przyczepy.

Ostatecznie, by uchronić się przed opłatami, możemy wyszukiwać szlaki nieobjęte opłatami. Będzie to jednak trudne. Niejednokrotnie ich stan jest fatalny.

Opinie (77) 9 zablokowanych

  • Mam kamping 1tona i auto 2,5 tony. Chyba strzele se baner na przyczepe jak będę (1)

    jechał zeby mnie co chwile krokodyle nie łapali

    • 4 0

    • Proszę sprawdzić pozycję F.3 w dowodzie rejestracyjnym - jeżeli podana tam liczba przekracza 3500kg to po dołaczeniu do pojazdu DOWOLNEJ przyczepy/ki podlegamy konieczności uiszczenia opłat viaTOLL

      • 0 1

  • Powinno zmniejszyć lub nawet całkowicie zlikwidować akcyzę na paliwo, skoro będziemy musieli płacić za jazdę po publicznych drogach...

    • 6 1

  • Ok, a jak mam samochód 0,9t i przyczepę 700

    to co? będą ważyć przyczepy? To siuę nazywa BUBEL w wukonaniu polskich urzędasów.

    • 3 0

  • Moga im naskoczyć!!! Auto poniżej 3,5 tony nie musi plącić a przyczepa to oddzielny

    pojazd z oddzielnym dowodem rejestracyjnym. Kombinują jak małe dzieci. Na skróty w prawie się nie chodzi bo można stracić. Jak by przyczepa ważyła więcej niż 3,5 t to wtedy mogli by się czepić.

    • 6 0

  • Po-rażka żyć w tym kraju.. (1)

    każdego dnia ta banda nieudaczników stara sie przekonać kolejnych rodakow do tego aby sie spakować w jedna stronę

    • 8 0

    • niestety masz racje.

      • 2 0

  • DMC zestawu powyżej 3,5 t wtedy płacisz

    Jak zwykle niedomówienia, niepełna i niekompletna informacja bani. Na marginesie; Co to znaczy "duża" przyczepa ? Czyli jaka ?

    • 2 0

  • jak zwykle polski burdel

    • 3 1

  • Zgodnie z polskimi przepisami (nie tylko PORD, jest jeszcze Ustawa o Kierujących Pojazdami - tam gdzie dopisali AM) dostosowanymi nareszcie do przepisów unijnych i zgodnych z konwencją wiedeńską, mając prawo jazdy kategorii B można kierować zestaw o DMC do 3,5 t, gdzie DMC przyczepy nie może być przy tym większa od masy WŁASNEJ holownika. Poza tym można kierować pojazdem o DMC 3,5t i przyczepę lekką (DMC 750 kg czyli np. przyczepa namiotowa lub N126) czyli zestaw taki może ważyć razem 4,25t. I taki zestaw też już łapie się na te opłaty. Na prawo jazdy B+E można prowadzić zestaw o masie przekraczającej 3,5t zastrzeżeniem że DMC przyczepy nie może przekraczać masy RZECZYWISTEJ holownika z wyjątkiem samochodów z napędem 4x4, gdzie stosunek tez może wynieść do 150% masy rzeczywistej holownika (to akurat wynika z rozporządzenia ministra).
    Z całego mojego wywodu wynika w nawiązaniu do artykułu to, że jeżdżąc np. Sprinterem o DMC 3,5 t unikamy ciągnąc przyczepę lekką odcinków płatnych.

    • 1 0

  • za przejazd obwodnicą, więc punkt kontrolny może znaleźć się np. w Redzie

    • 1 0

  • jakiej redzie??? (1)

    "za przejazd obwodnicą, więc punkt kontrolny może znaleźć się np. w Redzie" Od kiedy obwodnica zaczyna sie w redzie?

    • 1 2

    • nie tylko obwodnica jest płatna

      ale także krajowa ^-tka licząc od granic Gdyni do Gościecina

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane