• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzysta sprawcą kolizji. Co z odszkodowaniem?

Michał Jelionek
4 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Relacje rowerzystów i zmotoryzowanych nie należą do tych z serii "łatwe". Relacje rowerzystów i zmotoryzowanych nie należą do tych z serii "łatwe".

Do kolizji między rowerzystami a kierowcami aut dochodzi stosunkowo często. W zdecydowanej większości przypadków wina leży po stronie tych drugich. A co jeśli mamy do czynienia z sytuacją wyjątkową i to cyklista sprowokuje wypadek? W jaki sposób poszkodowani zmotoryzowani mogą uzyskać odszkodowanie?



Czy kiedykolwiek uczestniczyłe(a)ś w kolizji nie z twojej winy?

Od dawien dawna relacje między kierowcami a cyklistami - delikatnie mówiąc - nie należą do tych najbardziej udanych. Zaznaczmy, że artykuł nie ma na celu dolania oliwy do ognia. Podnosimy problem, który może dotknąć każdego z nas.

W sytuacji, w której za spowodowanie kolizji z rowerzystą odpowiada kierowca samochodu, wystarczy spisać oświadczenie, a ubezpieczyciel sprawcy pokryje wszelkie szkody z polisy OC (np. za uszkodzone koło, wygiętą ramę etc.). Procedura roszczeniowa jest bardzo podobna do tej klasycznej, z udziałem dwóch aut.

Odwracamy role. Zakładamy, że kolizję sprowokował rowerzysta. I tutaj pojawia się problem. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowy manewr skrętu - to dwa największe grzechy cyklistów. Dodajmy, że w tym roku na pomorskich drogach doszło do 299 wypadków i 412 kolizji z udziałem rowerzystów, w których zginęło 12 osób (dane Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku z okresu od 1 stycznia 2015 roku do 30 września 2015 roku).

ZDARZENIA DROGOWE Z UDZIAŁEM ROWERZYSTÓW
(od 01.01.15 do 30.09.15)
  WypadkiZabiciRanni Kolizje
Rowerzyści (uczestnicy) 299 10 310 412
Rowerzyści (sprawcy)89 2 84 149
Pamiętajmy, że cykliści - w przeciwieństwie do kierowców pojazdów mechanicznych - nie mają obowiązku zawierania umowy ubezpieczenia OC. Mogą, ale nie muszą i z reguły znikomy procent rowerzystów takową polisę posiada.

Jeżeli rowerzysta - nie posiadający wykupionego OC - spowoduje kolizję z samochodem, za wyrządzone szkody będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni.

- Polskie prawo nie przewiduje obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla rowerzystów. Jeśli jednak rowerzysta posiada polisę OC, zgłośmy szkodę do ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Łatwiej będzie zaspokoić nasze roszczenia z majątku zakładu ubezpieczeń niż z majątku osoby fizycznej, która może okazać się niewypłacalna i nie będzie w stanie pokryć skutków szkody. Szkodę możemy zgłosić w każdym czasie, musimy jednak pamiętać o terminach przedawnienia. Co do zasady roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia - tłumaczy Jakub Begger, specjalista ds. szkód osobowych Grupy Doradczej Prawno-Medycznej z Gdańska.
A uszkodzenia auta w kolizji z rowerem wcale nie muszą być śladowe i... tanie. Najczęściej nasz samochód obrywa w lusterka, ale bywają znacznie poważniejsze szkody, których koszt naprawy może poważnie odczuć portfel winowajcy (np. wgniecenia karoserii, stłuczony reflektor, połamany zderzak czy wybita szyba).

Najbardziej optymistyczny scenariusz zakłada polubowne rozwiązanie problemu. Rowerzysta przyznaje się do winy i bez udziału policji dogaduje się z poszkodowanym oraz pokrywa koszty naprawy (zgodnie z art. 415 kodeksu cywilnego). Jeśli cyklista posiada wykupione OC - to mamy dużo szczęścia. W takim przypadku wystarczy spisać oświadczenie (dokładne dane, PESEL, opis zdarzenia i podpisy obu stron) i zgłosić się do ubezpieczyciela rowerzysty. Podobnie zresztą jak w przypadku stłuczki dwóch aut.

Bywa jednak tak, że świadomi konsekwencji i odpowiedzialności finansowej rowerzyści, najzwyczajniej uciekają z miejsca zdarzenia.

- W sytuacji, w której sprawca, czyli rowerzysta ucieknie z miejsca zdarzenia, a wyrządzona przez niego szkoda nie uniemożliwia poruszania się naszym samochodem, kierowca może śledzić cyklistę. Śledzić, nie ścigać, bo do tego nie jest upoważniony. W trakcie poruszania za rowerzystą powinniśmy - korzystając z zestawu głośnomówiącego - skontaktować się z dyżurnym policji i przekazać informacje o zaistniałej sytuacji, o wyglądzie uciekiniera oraz kierunku, w którym się porusza. Warto jednak zaznaczyć, że często po kolizji roweru z samochodem, jednoślad nie nadaje się do dalszej jazdy, a i ból towarzyszący rowerzyście często wyklucza go z ewentualnej ucieczki - wyjaśnia Tomasz Latusek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Gdańsku.
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowy manewr skrętu - to dwa największe błędy cyklistów.
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowy manewr skrętu - to dwa największe błędy cyklistów.
Jeżeli nie uda nam się zatrzymać sprawcy, wówczas szkody będziemy musieli naprawić we własnym zakresie. To ten najczarniejszy scenariusz. W dużo lepszym położeniu są kierowcy, którzy posiadają ubezpieczenie AC. Koszty napraw pokryje nasz zakład ubezpieczeniowy, a jeśli jakimś cudem uda się zgromadzić dane rowerzysty - wówczas możemy dochodzić zwrotu poniesionych kosztów od cyklisty w ramach tzw. regresu ograniczonego. W najgorszym przypadku stracimy zniżki (zwykle 10 proc.).

Kiedy wezwać policję? W przypadku, kiedy rowerzysta nie posiada polisy OC albo nie poczuwa się do winy. Funkcjonariusze spiszą protokół i postarają się ustalić sprawcę.

- Pozwoli to uniknąć ewentualnego późniejszego uchylania się sprawcy od odpowiedzialności za powstałą szkodę. Jeśli okoliczności wypadku budzą wątpliwości, w toku postępowania karnego może zostać powołany biegły z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych. Natomiast jeśli nie ma takich wątpliwości, policja może ukarać sprawcę wypadku mandatem karnym. Oczywiście jeśli jest to wykroczenie. Przyjęcie mandatu przez sprawcę stanowi dla nas dowód przyjęcia przez niego odpowiedzialności - dodaje Begger.
W przypadku braku konsensusu - sprawa zostanie automatycznie skierowana do sądu. Co istotne, policja postara się ustalić winnego, jeżeli do zdarzenia doszło na drodze publicznej, w strefie ruchu albo w strefie zamieszkania. Na drogach wewnętrznych funkcjonariusz mogą jedynie wylegitymować cyklistę.

- W przypadku, w którym sprawca wypadku lub jego ubezpieczyciel nie zaspokoi naszych roszczeń i konsekwentnie podtrzymuje swoje stanowisko w kwestii odmowy lub niepełnej wypłaty odszkodowania, należy skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Wówczas sąd jako niezawisły i bezstronny organ państwowy zweryfikuje zasadność zgłoszonych roszczeń. Z naszego doświadczenia mogę powiedzieć, że sądy zasądzają znacznie wyższe kwoty odszkodowań niż te przyznawane przez towarzystwa ubezpieczeniowe na etapie przedsądowym - zakończył Jakub Begger.

Miejsca

Opinie (198) 10 zablokowanych

  • Rowerzystki jak kuchty z pedałami...

    • 1 3

  • OC dla rowerzystów powinno być obowiązkowe (2)

    W wielu innych krajach tak właśnie jest i bez OC nie mogliby wsiadać na rower

    • 4 5

    • w jakich krajach? (1)

      Zimbabwe? Gruzji?

      • 1 2

      • W Europie szaraczku, wystarczy poszukać.

        • 1 1

  • pierwsza zasada z rowerzystami po kolizji z ich winy (4)

    ściągasz delikwenta siłą z roweru i czekasz na przyjazd wezwanej policji, jak się szarpie to go szybkim ciosem uspakajasz
    w 95% kiedy rowerzysta jest sprawcą wypadku to podejmuje próbę ucieczki z miejsca kolizji co świadczy o ich kompletnym braku odpowiedzialności i chęci uniknięcia konsekwencji swoich działań

    • 6 7

    • A może lepiej go tak przejechać, żeby nie mógł uciekać?

      • 2 4

    • Jadem plujesz na rowerzystów. Masz jakieś traumatyczne przeżycia? Czy może tak z zasady nie lubisz rowerzystów? Fajnie by było gdyby Ciebie tak ktoś wyciagnął z auta i w miche strzelił.

      • 5 4

    • (1)

      a co jeśli kierowca jest sprawcą i ucieka? też powinno się go uspokoić szybkim ciosem?

      • 6 1

      • najlepszą metodą jest rzut kłódką w szybę

        sam się zatrzymuje

        • 1 1

  • a jak się mają przepisy do... (1)

    dziecka, które jeździ rowerem po chodniku i zarysuje auto zaparkowane właśnie na chodniku?

    • 2 0

    • rodzice powinni miec wykupione OC wżyciu prywatnym

      i jako m.in.ubezpieczonego wskazać w polisie dziecko
      -nie wszyscy ubezpieczyciele wymagają wskazania imiennego -polisa może być przypisana do polisy domu lub mieszkania, ale powinna nie obejmować tylko OC związanego z posiadaniem i użytkowaniem nieruchomości,
      ale także OC w życiu prywatnym

      • 1 0

  • Wykupiłem OC rowerzysty - kosztuje całe 21 złotych. (2)

    Mam spokojną głowę i w razie czego nie będę musiał wyskakiwać z prywatnej kasy jak dojdzie do jakiegoś zdarzenia.
    Jeżdżę miesięcznie jakieś 400-500km, więc nie za wiele. Ale widzę różne sytuacje i winą za większość niebezpiecznych sytuacji obarczyłby rowerzystów. Brak kasku(wiem, że nie jest obowiązkowy), przejazdy na czerwonym, jazda bez oświetlenia o tej porze roku (w sumie to nie chciałbym trafić na takiego Batmana).

    Ja wychodzę z założenia, że chcę żyć i rację ma ten, kto siedzi za kilkoma centymetrami blachy.

    • 6 1

    • pewnie niska suma gwarancyjna za składke 21 zł (1)

      • 1 2

      • a jakie szkody zrobisz na rowerze?

        5 mln euro? czy 5 tys złotych?

        • 1 0

  • zapraszam na skrzyżowanie Kruczkowskiego - Jaśkowa Dolina

    znak STOP + gruba na pół metra linia na jezdni przed przejazdem dla rowerów. I co? 7 na 10 kierowców ma to gdzieś i nie zatrzymuje się. A warunkowa zielona strzałka w prawo? Znowu, tutaj chyba 9/10 nie zatrzymuje się tylko skręca bez zatrzymania przejeżdżając przez przejście dla pieszych/drogę rowerową itd. Kierowcy i rowerzyści mają tyle samo za uszami.

    • 8 0

  • trzeba być kierowcą idiotą aby nie szanować rowerzysty na drodze

    niektórzy dostają małpiego rozumu gdy wsiadają do puszki na kołach, zabijesz kogoś na drodze i będzie trauma do końca życia

    • 5 1

  • do hejterów piratów drogowych w którym państwie jest obowiązkowe oc (1)

    w żadnym niema obowiązkowe go OC na rower z prostego powodu niema tam takich piratów drogowych jak wy!!!Drogi rowerowe są doskonale zkomunikowane czego brakuje unas,rowerzyści są tam traktowani jak święte krowy podobnie jak piesi.Kary za kolizje z pieszym i rowerami są kosmicznie wysokie!Przyzwyczajajcie się piraci drogowe bo unas też tak niedługo bedzie.Zostaje wam się przystosować !! Na najnowszym szczycie klimatycznym Francja chce maxymalnie ograniczyć ruch samochodowy w centrum miast,i Polskę to tez czeka wcześniej czy później.Na całym świecie chwalą rowerzystów bo zmniejszają korki coraz więcej ludzi przesiadać się na rowery z aut by takie buraki jak wy mogły mniej stać w korkach które sami tworzycie.

    • 5 3

    • Sam jesteś burak i do tego rowerowy terrorysta.

      • 0 4

  • Ponad 40 lat temu, gdy uczestniczyłem w kursie na prawo jazdy...

    ..., na pierwszym wykładzie usłyszałem, że na cmentarzu Emaus jest kilka grobów tych, co mieli pierwszeństwo przejazdu, następnie wpajano kursantom zasadą "ograniczonego zaufania", która dotyczy wszystkich uczestników ruchu. Zasady te nadal są aktualne i w większości są stosowane przez pieszych jak i kierujących pojazdami mechanicznymi, ale przez znakomitą większość rowerzystów są ignorowane. Wiem o tym, bo prowadzę pojazd mechaniczny i widzę jak jeżdżą rowerzyści, wydaje się im, że żadne zasady ich nie dotyczą, a to jest ich poważny błąd.

    • 3 2

  • z punktu widzenia mnie jako kierowcy,

    najbardziej niebezpieczne są skręty w prawo,
    gdzie ja jako kierowca mam zielone ale czekam aż przejdą piesi po mojej prawej stronie + rowerzyści,
    no i tu największy ból, bo chociaż nie wiem jak się wyginać w aucie, to nie zawsze widać całą ścieżkę rowerową - czyli rower nadjeżdżający i to z większą niż pieszy prędkością - na dojeździe do skrzyżowania i wtedy (choć literalnie z mojej winy) to naprawdę nie trudno o wypadek,

    nie lubię takich sytuacji bo wiem że pomimo iż się staram zachować bezpieczeństwo to nie gwarantuje mi to że tak będzie

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane