• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab 9-2. Kochaj albo rzuć

Marcin Tymiński
21 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wizja Saaba stylisty Eduarda Graya - Saab 92010 Sixten. Wizja Saaba stylisty Eduarda Graya - Saab 92010 Sixten.

Szwedzki Saab stawia wszystko na jedną kartę. Powstający model 9-2 trzeba będzie albo pokochać, albo... mocno znielubić. Szwedzi chcą, by auto wzbudzało bardzo żywe emocje. Skandynawski maluch ma powalczyć w segmencie premium m.in. z najnowszym Audi A1 czy słynnym Mini.



Nie ma co ukrywać, że oferta tej - bądź co bądź - legendarnej marki jest obecnie mocno ograniczona i nawet najnowszy, bardzo udany Saab 9-5 nie wpłynie znacząco na wzrost sprzedaży tych samochodów. Produkcja w szwedzkiej fabryce koncernu w Trollhättan nie przekracza też 100 tys. sztuk, stąd też decyzja o wprowadzeniu na rynek kolejnego modelu.

Mimo iż Saab nie opublikował jeszcze żadnego oficjalnego oświadczenia w tej sprawie, wiadomo, że firma prowadzi negocjacje z innymi markami, w celu użyczenia platformy dla nowego 9-2. Samodzielne opracowanie samochodu od podstaw byłoby zbyt kosztowne dla producenta, który wciąż boryka się z problemami finansowymi. Wśród potencjalnych partnerów dla Saaba wymienia się chociażby Volkswagena czy BMW.

Wiadomo też, że Saab 9-2 nawiązywać ma bezpośrednio do legendarnego modelu 92. Prototyp tego pierwszego Saaba powstał w 1947 roku, seryjną produkcję rozpoczęto dwa lata później. Saab 92 miał pod maską 3-cylindrowy silnik o pojemności 764 cm sześc. i mocy 25 KM.

Jak będzie wyglądał nowy 9-2? Stylistyką nadwozia i wnętrza zajął się zespół designerów pod wodzą nowego szefa Jasona Castrioty, który doświadczenie do tej pory zdobywał m.in. w Ferrari. Na razie światła dziennego nie ujrzały żadne wizualizacje. Jednak także inni styliści zainspirowani wiadomościami o nowym modelu, popuścili wodze fantazji. A jak będzie wyglądać seryjna wersja Saaba 9-2, prawdopodobnie przekonamy się na początku 2013 roku.

Lotniczy Saab

Początki Saaba (Svenska Aeroplan Aktie Bolaget) sięgają 1937 roku. Firma rozpoczęła działalność w Linköping w Szwecji produkując samoloty. 10 lat później zaczęła wytwarzać samochody. W 1969 roku Saab połączył się ze Scanią i do roku 1995 koncern nosił nazwę Saab-Scania. W 1990 roku dział zajmujący się produkcją samochodów, Saab Automobile przejął amerykański koncern General Motors. Obecnie szwedzki producent jest częścią grupy Saab Spyker Automobiles, która powstała po przejęciu udziałów Saaba od koncernu General Motors przez Spykera - producenta samochodów sportowych z Holandii.

Opinie (39)

  • Pasztet

    brzydki strasznie - nic nie zdziała na rynku

    • 0 7

  • Ja mam Golfa trujke

    W tdiku jest odrobine podbajerzona tak ze naprawde robi wrazenie.

    • 3 3

  • "znielubić" - przestać lubić kogoś lub coś, czyli żeby znielubić, najpierw trzeba polubić :)

    • 2 0

  • hmm, no nie wiem, czy jest lepszy od Golfa 2
    Saab to porządne auto.

    • 0 1

  • Jak jeździ tak jak wygląda to szacun!

    • 1 1

  • jak za maly to go sobie powiekszcie w obrazku obok!

    Male jest piekne!
    Musisz miec mala dziewczyne,male mieszkanie i malego ptaszka:))
    Nostalgia za Saab 66 i 99?
    Wplyw Batmana ,czy fragmenty stylistyczne z USA ,W.Brytanii ,albo Wloch.
    Mnie ciekawi czy normalnie zbudowany facet taki dwa metry wzrostu wsiadzie do tego malenstwa i czy bedzie sie czul komfortowo.
    Cena pewnie mala nie bedzie!
    Ja czesto snie o Trabancie z silnikiem na prad-to moze byc samochod rodzinny ekologiczny!

    • 0 2

  • swietny!

    oby tylko silniki dali odpowiednie i cena nie byla zbyt wygórowana to widze sukces dla tego auta :)

    • 0 0

  • nooo prawie jak moja corolla rocznik 98

    ale jeszcze mu trochę brakuje

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane