• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta Skoda jest po prostu piękna

Mart
7 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ikona inspirowanego lotnictwem, aerodynamicznego designu z lat 30. XX wieku czyli Skoda 935. Samochód zaprezentowano podczas siódmej edycji "Schloss Bensberg Classic" w miejscowości Bergisch Gladbach, niedaleko Kolonii. Ikona inspirowanego lotnictwem, aerodynamicznego designu z lat 30. XX wieku czyli Skoda 935. Samochód zaprezentowano podczas siódmej edycji "Schloss Bensberg Classic" w miejscowości Bergisch Gladbach, niedaleko Kolonii.

To jedyny zachowany i najprawdopodobniej także zbudowany egzemplarz pojazdu tego typu. Po raz pierwszy można go było podziwiać w kwietniu 1935 roku, kiedy to był niekwestionowaną gwiazdą praskiego salonu samochodowego. Oto jedyna w swoim rodzaju Skoda 935 z nadwoziem aerodynamicznym.



Za sprawą tego prototypu Skoda stała się jednym z pionierów w zakresie optymalizacji aerodynamiki (opływowe nadwozie robiło również wrażenie nowoczesną stylistyką), obniżania wagi (w konstrukcji pojazdu zastosowano aluminium, jego masa własna to 1 170 kg) i dynamiki prowadzenia. Auto było w stanie rozpędzić się do prędkości ok. 140 km/h.

Do innowacji lat 30. ubiegłego stulecia należy również zaliczyć silnik. To czterocylindrowa konstrukcja typu boxer, chłodzona cieczą i wyposażona w dwa gaźniki Zenith. Silnik o mocy 54 KM umieszczono przed tylną osią, co miało na celu optymalizację trakcji, także podczas pokonywania wzniesień, oraz zminimalizowanie wibracji. Ponadto pasażerowie mieli być chronieni przed ciepłem i nieprzyjemnymi zapachami pochodzącymi z komory silnika.

Napęd na koła tylne zrealizowano poprzez półautomatyczną, czterobiegową skrzynię biegów francuskiego producenta Cotal. Kolejnym niecodziennym rozwiązaniem było umieszczenie zbiornika paliwa wewnątrz rury centralnej, pełniącej rolę elementu nośnego konstrukcji pojazdu. W drugiej fazie projektu, zbiornik paliwa przeniesiono do komory bagażnika, tuż za chłodnicę, w celu polepszenia rozkładu mas na poszczególne osie. Mimo to bagażnik pojazdu wciąż dysponował objętością około 300 litrów, mieszcząc dodatkowo rezerwowe koło, pełniące funkcję elementu pochłaniającego energię zderzenia.

Ma 54 KM i dwa gaźniki Zenith. Czterocylindrowego boxera umieszczono przed tylną osią. W latach 30. to była spora innowacja.   Ma 54 KM i dwa gaźniki Zenith. Czterocylindrowego boxera umieszczono przed tylną osią. W latach 30. to była spora innowacja.
W 1939 roku Skoda 935 przeszła w prywatne ręce, w których pozostała przez blisko 30 lat. Dopiero w 1968 roku auto odkupiło świeżo powstałe Muzeum Skody, w ramach szeroko komunikowanej akcji pozyskiwania kolejnych okazów do budowanej kolekcji. Samochód stał się tym samym jednym z pierwszych z dziesięciu egzemplarzy, dziś tak bogatych zbiorów. Następnie przechowywano go w muzealnym depozycie aż do 2010 roku, kiedy to zapadła decyzja o jego kompletnej renowacji.

Zaczęto ją od przywrócenia blasku i pełnej funkcjonalności podwoziu oraz jednostce napędowej. Z nadwozia zniknął bezpowrotnie nieoryginalny, różowy, metaliczny lakier, a w ostatniej fazie projektu kompletnej odbudowie poddano wnętrze pojazdu.
Mart

Opinie (36) 1 zablokowana

  • Czy dobrze widze

    ze na chlodnicy jest znaczek Wehrmachtu?

    • 6 0

  • Wow, cóż za odwłok! :)

    • 6 0

  • a w Polsce (1)

    hołota polityczna wykończyła dokładnie cały motoryzacyjny przemysł.
    produkowaliśmy motocykle, skutery ,motorowery, ciągniki rolnicze ursus, żuki, tarpany, nysy, polonezy, autosany, jelcze ,stary. Zamiast modernizacji , mądrych powiązań technologicznych teraz na terenach fabryk rosną 2 metrowe chwasty a tysiące ludzi , którzy mogliby pracować w tym przemyśle wyemigrowało za chlebem

    • 6 2

    • tylko ze cały ten sprzęt 100 lat za murzynami.

      Kiedy w Polsce królowały polonezy na zachodzie, np. w Niemczech czy USA samochody miały pełną elektrykę, strefową klimę, ABS, wspomaganie, poduszki, automatyczną skrzynię i można długo tak wymieniać. Surowy polski fiat albo polonez nie miały racji bytu. I tyle

      • 0 1

  • Tatraplan normalnie

    • 1 0

  • Jest sliczna

    I z całą pewnością może być inspiracją dla nowoczesnych aut. Chciałbym taka mieć. Nawet jeśli musiałbym ją wyremontować od podstaw

    • 4 1

  • Najbardziej niezawodne auta

    to te z mala iloscia elektroniki :) U siebie mam najzwyklejsze V8 1.4 monotwtrysk. Razem z nim czujnik temperatury do kompa, czujnik cisnienia MAP(nawet nie ma przeplywomierza), sonda lambda. No i wiadomo czujnik walu, obrotow, silnik krokowy ale to podstawwowe nieskomplikowane elementy.

    Mechanicy: panie najprostszy niezawodny silnik, jak my to mowimy: wszystko pod smietnikiem ;)

    • 1 0

  • Parówa ;)

    Black parówa - kocham takie.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane