• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taksówkarze kontra Uber: trzech kierowców zapłaci kary

Maciej Naskręt
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zatrzymany kierowca Ubera na Westerplatte w Gdańsku.
  • Zatrzymany kierowca Ubera na Westerplatte w Gdańsku.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.

Od kilku dni trwa akcja członków związku zawodowego taksówkarzy, którzy zamawiają kursy przez aplikację Uber i kończą je przy zawiadomionym wcześniej radiowozie inspekcji transportu drogowego. W ten sposób trzy osoby ukarano grzywną w wysokości 8 tys. zł za przewóz osób bez odpowiedniej licencji.



Częściej korzystasz z usług taksówkarzy czy Ubera?

To kolejna odsłona konfliktu na rynku przewozu osób w Trójmieście. Członkowie zrzeszeni wokół Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP przeprowadzili w poniedziałek i we wtorek prowokację, wymierzoną w kierowców Ubera. Wszystkim pochwalili się na portalach społecznościowych.

Pierwszy z ukaranych kierowców przejechał z dolnego na górny taras Sopotu. Na końcu jego drogi czekała już wezwana przez taksówkarzy inspekcja transportu drogowego.

- Kierujący pojazdem i zarazem obsługujący aplikację, próbował uciekać, ale inspektorzy zdołali go zatrzymać. Otrzymał on karę administracyjną w wysokości 8 tys. zł za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym - brak wymaganej licencji do przewozu osób - opowiada nam związkowiec.
Mężczyźnie przysługuje prawo do odwołania. Podczas kontroli okazało się, że nie posiada on także ubezpieczenia OC. O karze za to przewinienie zadecyduje sąd.

Kolejny kierowca został ukarany na parkingu przy Westerplatte. Prowadzący samochód marki Hyundai przedstawił się jako student prawa, ale w niczym mu to nie pomogło. Za brak uprawnień do odpłatnego przewozu osób inspektorzy z ITD także nałożyli na niego karę.

- W obu tych przypadkach działaliśmy w odpowiedzi na skargę, jaka wpłynęła do naszego inspektoratu. Potwierdzamy nałożone kary za przewóz osób bez wymaganych uprawnień - mówi Janusz Staniszewski z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku.
Okazuje się, że nie była to pojedyncza akcja. Taksówkarze-związkowcy we wtorek w podobny sposób "zasadzili się" na kolejnego kierowcę Ubera. Finał akcji był podobny - 8 tys. zł kary za brak licencji.

Związkowcy zapowiadają, że w kolejnych dniach zamierzają przeprowadzić kolejne podobne akcje.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.


Według taksówkarzy, Uber to nieuczciwa konkurencja

Aplikacja Uber to zdecydowanie tańsza alternatywa dla taksówek. Taksówkarze twierdzą jednak, że jest to konkurencja nielegalna. Dlaczego?

- Uber zdobywa rynek nie dlatego, że jest innowacyjny. "Innowacje" Ubera od dawna są stosowane w polskich korporacjach taksówkowych - jak np. aplikacja "Itaxi". Problemem jest to, że Uber omija kosztowne regulacje, do których przestrzegania zmuszeni są taksówkarze. Stąd niższe koszty i cena dla klienta - mówi pan Krzysztof, który od 20 lat prowadzi taksówkę w Gdańsku.
Chodzi o obowiązek posiadania licencji, zdania egzaminu, przejścia badań lekarskich, zakupu i legalizacji taksometru, a także kasy fiskalnej.

- Do tego dochodzi specjalny przegląd i konieczność otrzymania w dowodzie rejestracyjnym wpisu o tym, że auto jest taksówką. Kupi pan taki samochód? Nie. Samochód od kierowcy Ubera pan kupi i nawet nie będzie pan wiedział, że przewoził ludzi - tłumaczy taksówkarz.
Mimo protestów taksówkarzy Uber zdobywa coraz większą popularność. Korzystanie z aplikacji jest przeważnie znacznie tańsze niż jazda legalnymi taksówkami. Choć trzeba mieć też świadomość, że stawki Ubera również są ruchome i w momencie, gdy na usługę jest duże zapotrzebowanie, a samochodów w okolicy jest mało, za przejazd Uberem zapłacić trzeba czasami nawet więcej niż za taksówkę.

Opinie (834) ponad 20 zablokowanych

  • Obniżyć koszt licencji

    Problemem nie jest Uber, tylko to, że porządni taksówkarze z renomowanych sieci muszą ponosić wygórowane koszty za licencje, kasy fiskalne itp. Bez tego byliby bezkonkurencyjni dla amatorów płatnych podwózek.

    Przecież, jeśli samochód jest zarejestrowany np. na 5 osób, to może bez problemu przewozić kierowcę i 4 pasażerów.

    Zwróciłbym jedynie uwagę na konieczność wykupienia ubezpieczenia NNW i ważność przeglądów technicznych i za niedopełnienie tych obowiązków lepiłbym kary. Poza tym Policja może zawsze sprawdzić doraźnie stan techniczny pojazdu i w razie uzasadnionych wątpliwości wysłać właściciela do kontroli pod groźbą mandatu.

    • 3 0

  • Ach te "złotówy"

    To jasne, że chcemy jeździć taniej, ale nie można mieć pretensji do taksówkarzy, że chcą pokryć koszty swojej działalności oraz zarobić na życie.

    Co oni temu winni, że muszą spełniać całą masę wymogów, których nie spełniają kierowcy Ubera, BlaBlaCar itp.? To przesadne narzuty ze strony Państwa są przyczyną unikania prawa. Jeśli mam do wyboru zarobić i przeżyć a biedować w zgodzie z prawem, to chrzanię takie prawo, bo co to za państwo, które nie daje żyć obywatelowi? Każdy przecież płaci podatek dochodowy i VAT, więc dodatkowe obciążenia nie powinny występować.

    Nasze prawo to relikt PRL, zgodny z założeniem, że jest obowiązek pracy i nie ma bezrobocia (utopia).

    • 2 1

  • Uber Driver

    90 % piszacych tu to ludzie piszacych bez wiedzy,tylko na wlasnych domyslach pisze,a 10 % realnie jeżdżących w korporacji i Ci ludzie piszą prawdę. Ja jeżdżę jako kierowca Uber i mówię wam że jest źle,jestem również przeciwko Uber,do Pana który pisze,że tylko 500 zł opłaty,a nie 8tys,czy ty człowieku wiesz co piszesz, idź i zapłać za mnie to 500 zł wczoraj włączyłem tylko na 2 godziny aplikację by sprawdzić jak idzie i bylo dużo zleceń lecz żadnego nie przyjąłem,więc stwierdzam,że chłopaki też ograniczyli,a co do ubezpieczenia to go nie macie i kupcie sobie miesięczny,albo roczny bilet jak uber odejdzie skoro tylko Uber,ja się na nim zawiodłem i wolę wozić cudzoziemców niż was Polacy z nosem zawartym za 10 zł

    • 5 0

  • Murem za uberem

    Kompletna głupota ze strony taksówkarzy, jeżdżę i będę jeździć uberami. Wolę poruszać się za niższą cenę i o wiele lepszym autem i w lepszym stanie, niż jakimś rozklekotanym 20 letnim, często upiera*olonym samochodem (bo brudny to po prostu za mało powiedziane). Zlotowy jecza że uber ze względu na konkurencyjne ceny zabiera im klientów, ale nie zwracają już uwagi na to ze kierowcy ubera nie mogą korzystać z postojow dla taxi, czy bis pasów... A co do jazdy bez uprawnień na przewóz osób, kierowca zdał prawo jazdy to i powinien móc wozić ludzi Ale to już jest kwestia naszego durnego prawa

    • 2 4

  • taryfiarze jak konfidenci

    z konfidentami nie jeżdżę,ja jestem z pokolenia kiedy takie sprawy załatwiało się bez donosów po męsku,a teraz wychodzi na to że taryfiarze to zwykli konfidenci i donosiciele,nigdy do taksówki nie wsiądę jak już to tylko do Ubera

    • 1 3

  • (3)

    Taxi - papa.
    Wychodzę z prostego założenia.
    Dowód rejestracyjny = sprawny samochód.
    Prawo jazdy = umiejętność prowadzenia samochodu i znajomość przepisów PORD.
    "Wszystko co nadto - od złego pochodzi."
    Etatyzm p......ony.
    Czym się różni przwóz odpłatny od nieodpłatnego?
    Co realnie daje jakaś_tam licencja?
    Czym się różni ubezpieczenie taxi od ubezpieczenia OC i NNW rozszerzonego na przewożone osoby?

    Mam nadzieję, że prawnicy Ubera szybko uwalą te "opłaty administracyjne".
    W końcu kierowca Ubera wozi pasażerów za darmo, a kasę bierze za testowanie i używanie aplikacji, czyż nie? Tak, jak niektórzy płacą kasę za oglądanie reklam...

    • 2 1

    • OC (2)

      OC na taksi różni się ceną, W niektórych towarzystwach ubezpieczeniowych nawet o 500%,zadzwoń i sprawdz, w przypadku kolizji i braku polisy na taksówkę ubezpieczyciel odmówi wypłaty. Może to być bardzo bolesne nawet jak wina nie będzie twoja

      • 0 1

      • (1)

        Etam.
        Patrzałem w swoje OWU i tam w wyłączeniach nic nie ma o ograniczeniu KL w ramach NNW na pasażera. Jeśli chodzi o OC - można dodatkowo mieć wykupione na tzw. życie prywatne.
        A jak wina nie będzie moja - to idzie z OC sprawcy.
        Także Panie z kogutkiem - nie mieszaj proszę...

        • 0 0

        • Jesteś tępy, za przeproszeniem

          Jeśli jesteś byłeś lub będziesz kierowca lub pasażerem nielegalnego przewozu "UBER" to musisz wiedzieć , że nie dostaniesz odszkodowania mało tego dobry adwokat udowodni Ci że nie miałeś prawa jechać w danym momencie i jeszcze zapłacisz za uszkodzone auto sprawcy. Nie wspomnę o kosztach leczenia pasażerów i to tylko że brak licencji taksometru i kasy co uprawnia do ubezpieczenia taxi . Jak nie masz zielonego pojęcia o czymkolwiek to lepiej nie pisz bzdur.

          • 0 0

  • uwierz mi ze niedlugo juz nie bedzie " konfidencenia" tylko zaczna poprostu palic sie samochody bo ludzie traca cierpliwosc
    W twoich czasach bylo inaczej ale one nie wroca . trzeba walczyc tak jak pozwalaja

    • 2 1

  • Uber -sami klienci wrabiaja ich w mandanty .albo kradniemy wszyscy albo nikt

    To jest tylko aplikacja a kierowca sam sie pisze na mandat .licencja to tak banalna sprawa teraz .A jak ktos jest za partyzantka to niech sam wsiada i jezdzi i przy kontroli juz nie bedzie tak wesolo jak tu .Szczekak każdy potrafi ale zobacz jak ktoregos dnia dopadna Ciebie a bedziesz sam uciekala lub takie bzdury opowiadal ze nie wiedziales ze licencja jest potrzebna tylko nie mow tego glosno bo wyjdziesz na pajaca większego niż jestes

    • 1 0

  • No to złotówy trójmiejskie dziś minusują (2)

    ...a i tak 70% weekendowych imprezowiczów wybierze Ubera :)

    • 1 1

    • Ja nawet już dzisiaj.

      • 1 0

    • Figo Fago

      70 % biedaków

      • 0 0

  • Nie cieszą mnie te kary.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ecoboost to silniki produkowane przez:

 

Najczęściej czytane