• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Taksówki" bez licencji. Uber szuka chętnych w Trójmieście

Borys Kossakowski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Klasyczna taksówka, przewóz osób, przewóz rzeczy, iTaxi a może Uber? Wybór należy do ciebie. Klasyczna taksówka, przewóz osób, przewóz rzeczy, iTaxi a może Uber? Wybór należy do ciebie.

Na trójmiejski rynek taksówkowy już niedługo może wejść międzynarodowa sieć Uber, której usługi zamawia się przez aplikację w smartfonie. Czy będzie to duża zmiana? Przypomnijmy, że już dziś o klientów walczą nie tylko oficjalne, licencjonowane taksówki, ale i przewoźnicy bez licencji taksówkowej.



W kwestiach transportu samochodowego:

Na rynku transportu prywatnego od lat istnieje konflikt między licencjonowanymi taksówkarzami, a przewoźnikami bez licencji taksówkowej (m.in. TSD Scorpion, Night Riders, FluoCars itp.). Niedługo prawdopodobnie do Trójmiasta wkroczy firma Uber, która właśnie prowadzi rekrutację w internecie. Na polskim rynku Uber będzie prowadzić wyłącznie usługę pośrednictwa między kierowcą a pasażerem. "Uberowcy" już jeżdżą w Warszawie.

- Zgodnie z ustawą każdy taksówkarz kierujący samochodem osobowym powinien posiadać licencję - przypomina Andrzej Leoniec, prezes SuperHallo. - W korporacjach taksówkarze muszą też przejść badania psychotechniczne oraz posiadać świadectwo niekaralności.

Przewoźnicy, którzy nie posiadają licencji taksówkowej, korzystają z innych licencji, pozwalających im obniżać koszty. Część z nich (np. FluoCars, TSD Scorpion) korzysta z dużych aut (8-9 osobowe), które wykorzystywane są jako "okazjonalny przewóz osób".

- Proszę jednak zwrócić uwagę, że często w takich przypadkach jeżdżą auta typu volkswagen sharan, które są siedmioosobowe - mówi pan Krzysztof, który przez kilka miesięcy pracował w firmie "przewóz osób". - Tacy kierowcy montują dodatkową ławkę z tyłu samochodu i dostają legalizację na osiem osób. Trudno powiedzieć, na ile to bezpieczne.

Na zarzuty odpowiada Łukasz Staniszewski z TSD Scorpion: - Samochody takie jak volkswagen sharan i podobnego typu mają homologację na przewóz ośmiu osób. To oznacza, że produkowano modele ośmioosobowe, choć były one rzadkością. Kierowcy kupują często modele siedmioosobowe, aby następnie wymienić ostatni rząd siedzeń na trzyosobową ławkę. W pełni legalny sposób auto przechodzi badania techniczne i zostaje zarejestrowane jako ośmioosobowe.

Co ciekawe, kierowca może później wymontować tylną ławkę i jeździć nawet z pięcioma fotelami. Liczy się to, co jest "wbite" do dowodu. Inne firmy (np. Night Riders) nadal korzystają z samochodów osobowych, ale oficjalnie oferują usługę "przewozu rzeczy". Zgodnie z ustawą zleceniodawca może żądać wraz z przewozem rzeczy, przewiezienia jego i innych osób, z czego firmy skrzętnie korzystają.

- Różnica polega na tym, że licencję na przewóz zazwyczaj ma tylko właściciel - mówi Marian Penkalla, prezes Hallo Taxi. - W takich autach niepotrzebny jest taksometr, jest tylko kasa fiskalna. Nasze auta posiadają dodatkowe ubezpieczenie, które pokrywa także ewentualną szkodę pasażera. W przypadku przewoźników bez licencji taksówkowej, może się okazać, że jedziemy z przypadkową osobą, która dopiero zrobiła prawo jazdy.

Jak twierdzą przewoźnicy: auta jeżdżące w ramach "przewozu osób" posiadają podobną licencję, co autokary turystyczne. W związku z tym przewoźnicy również muszą być ubezpieczeni na wypadek szkody pasażera. W ich autach, zgodnie z prawem, nie mogą być instalowane taksometry, za to mają obowiązek posiadania kas fiskalnych.

Zamieszanie na rynku może powiększyć nowa usługa, oferowana przez firmę Uber, która przymierza się do wejścia na rynek trójmiejski. Zaznaczmy, że już wcześniej działały firmy, które pośredniczą w kontakcie między pasażerem i kierowcą - to iTaxi oraz Taxify (ta druga już wycofała się z Polski).

iTaxi można nazwać brokerem usług taksówkowych. To firma, która współpracuje tylko z licencjonowanymi taksówkarzami. Ich aplikacje mobilne i serwis internetowy umożliwia śledzenie taksówek i zamawianie konkretnych aut, które są najbliżej naszego miejsca zamieszkania.

Uber także jest brokerem, ale nie wymaga od kierowców licencji taksówkowej, taksometrów, ani legalizacji auta. Jedyne, co trzeba mieć to telefon komórkowy. Aplikacja mobilna na podstawie odczytu GPS sama nalicza należność za przejazd i realizuje płatność przy pomocy karty płatniczej lub PayPal. Uber jest tu tylko pośrednikiem, który nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za transport.

- W Polsce doskonale działa "system" donosów - mówi Łukasz Staniszewski. - Doświadczyliśmy tego na własnej skórze, bo przechodzimy niezliczoną liczba kontroli - skarbowych, technicznych itp. Konkurencja nie śpi i dba o to, by nam nie było zbyt lekko. Ale działamy zgodnie z prawem, więc kontroli się nie boimy. Kierowcy Ubera jednak powinni mieć się na baczności, bo oni będą jeździć poza prawem. Trudno mi sobie wyobrazić, by ten model przetrwał na naszym rynku.

- Uberem się specjalnie nie martwimy - mówi Dorota Rybiałek-Szymczak z FluoCars, firmy prowadzącej usługi przewozu osób. - Działamy od września, mamy takie stawki i program do obsługi, że nie musimy martwić się o klientów. Nasza licencja dotyczy aut 8-9 osobowych i przewozu osób na terenie Trójmiasta. Działamy w zasadzie tak jak taxi, ale naszą przewagą jest to, że mamy duże auta.

Innego zdania są przedstawiciele korporacji.

- A jeżeli coś pójdzie nie tak? Będzie wypadek, albo problem z płatnościami - zastanawia się Marian Penkalla. - Dokąd klient ma pójść po reklamację? My mamy swoją siedzibę, wszystko jest jasne. A tam jak, mam się kontaktować z chmurą? Dodatkowo pod względem cenowym nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować. Płacimy składki, ubezpieczenia, podatki, opłaty za taksometry, licencje, legalizację. A ile będzie płacił Uber? Już dzisiaj w nocy prawie nie jeździmy, bo wypchnęły nas z rynku tańsze "przewozy osób i rzeczy". Próbujemy wpłynąć na posłów o zmianę ustawy. Bez tego sytuacja się nie zmieni.

Szef Ubera na Europę środkowowschodnią, Patrick Studener, pytany przez PAP o zakazy działalności, jakie dotknęły firmę Uber w niektórych państwach unijnych, w tym Niemczech i Hiszpanii, stwierdził, że prawo często uderza w innowacyjne firmy, bo za nimi nie nadąża.

- Przepisy z racji swojej natury patrzą wstecz, nie nadążają za rozwojem i innowacjami. Nasze rozwiązania nie są konkurencją dla taksówkarzy, ale ograniczają ruch prywatnych samochodów, co jest z korzyścią dla dużych miast - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Czy komuś zależy na tym, by prawo się zmieniło? Z tanich firm przewozowych korzysta w Trójmieście mnóstwo osób, ceniąc sobie niski koszt przejazdu (nawet za cenę niskiego komfortu). Wprawdzie takie auta nie mogą korzystać np. z buspasów, ale w nocy nie ma to większego znaczenia.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • I BARDZO DOBRZE!!! (1)

    W wypadku młodzieży bilet w obie strony Rębiechowo - Oslo 120zł. Przejazd Super Hallo taxi z Rębiechowa do Oliwy 150zł w jedną stronę.

    Dziękuję i już nigdy nie skorzystam. A usługi typu uber to głos rozsądku.

    Dodatkowo taksówki super hallo taksi to w 99% stare graty które straszliwie smrodzą i trują. Myślę że wyrywkowa kontrola tych taksówek przez policję wyeliminowała by z ulic praktycznie całą firmę.
    Tak smrodzących aut nie ma nawet na wschodzie jak w gdańskich korporacjach taksówkowych.

    • 10 5

    • 2,4 za km jest w Super Hallo Taxi w dzień a w nocy 3,6 za km

      chyba 7 za drzwi to w sumie daje 59,6 km przejechałeś :):):).
      Albo ffff jesteś idiotą albo znów jesteś idiotą .
      Po kursie żądasz paragonu i tam jest napisane jaką taryfa jechałeś, jeśli Cie oszukał mówisz, że nie płacisz i wzywasz policje.
      Pan z SH się przestraszy i dobrowolnie pozwoli opuścić pojazd.
      Bierzcie paragony i sprawdzajcie taryfę na jakiej jechał ów oszust

      • 3 0

  • a to znacie? Jedzie Żyd taksówką

    Dojeżdża na miejsce.
    - Ile płacę?
    - 60
    Żyd daje 30.
    -Ale jak to?
    - No... jechaliśmy we dwóch więc płacimy po połowie

    • 21 0

  • Pasażer taksówki pochyla się w kierunku kierowcy,aby zadać mu jakieś pytanie. Jednocześnie stuka lekko w jego ramię,by zwrócić na siebie uwagę.Kierowca krzyczy,traci kontrolę nad samochodem,w ostatniej chwili wymija autobus,wjeżdża na chodnik i zatrzymuje się zaledwie kilka centymetrów od witryny sklepowej.Zapadła cisza,aż w końcu pasażer mówi drżącym głosem-Bardzo przepraszam,nie widziałem,że aż tak Pana przestraszę.
    Na to kierowca-Niech Pan nie przeprasza,to całkowicie moja wina.To mój pierwszy dzień na taksówce.Przez 25 lat prowadziłem karawan pogrzebowy.

    • 10 0

  • (4)

    "Z tanich firm przewozowych korzysta w Trójmieście mnóstwo osób, ceniąc sobie niski koszt przejazdu (nawet za cenę niskiego komfortu)."

    ciekawe, że zawsze jak zamówię skorpiona to zawsze przyjeżdża lepszy samochód niż jak zamawiałem z korporacji...

    dużo jeżdżę po mieście i jak widzę te szroty w korporacjach to śmiać mi się chce :D

    • 7 8

    • Biały i czerwony citroen (2)

      Może i maja pare nowszych aut , ale biały citroen i czerwony Fiat typu van to maja co najmniej po 70 lat , nie stety wystarczy posiadać samochód i juz mozna jeździć w przewozach :-) wystarcza 4 drzwi

      • 0 1

      • (1)

        "nie stety." poznać prawdziwego taksiarza, po skrajnej głupocie :)

        • 0 2

        • przecinki wstawiasz losowo, a zabierasz się za pouczanie innych

          jesteś żenujący

          • 1 0

    • dużo jeździ po mieście buhha 4x w roku i widzi w scorpionie super bryki-ZMIeń dilera

      Buhaha

      • 0 1

  • wszyscy narzekają

    że praca w Polsce to głównie śmieciówki bez ZUSu itd.
    No ale jak trzeba pojechać to bierzecie często i chętnie takie wynalazki jak Fluotaxi, Skorpiona, czy Nightriders w których ludzie pracują bez ubezpieczenia i na zlecenie. Mam nadzieję, że kiedyś w naszym kraju skończy się takie dziadowanie czyli nie ważne, czy legalnie, byle taniej.

    • 9 2

  • fluo (2)

    fluo oszukuje kierowcy naciagaja kobiety za kurs z chelmu na orunie i spowrotem skasowal nie tak jak informuja tylko dwa razy tyle najdrozsza korporacja w gdansku by mniej wziela

    • 8 2

    • (1)

      a może słoneczko kierowca musiał czekać na ciebie pół godziny i doliczył za postój?

      • 0 4

      • a ty ziut od kiedy liczysz za postój?

        po 10-15 min spadasz jak nie ma wiadomości od klienta. A jeśli chcesz czekać i policzysz za postój to ja chętnie skorzystam z twojej usługi , ale poczekasz 5 godzin na mnie i wtedy zejdę otworzę drzwi i powiem , że rezygnuje z ''taniego przewozu'' bo przyjechałeś golfem III z 1992 i jedziesz fajkami

        • 2 2

  • No i bardzo dobrze

    Jak najwięcej konkurencji. Taksówkarz to nie zawód, to mentalność. Ile to razu jadę z taksówkarzem to ten zaraz zaczyna. Panie jak tu ciężko, z tego nie idzie wyżyć i takie tam lamenty. Aby ukrócić rozmowę to pytam. A ile by Pan chciał wyciągać? To po kiego grzyba jeździ i biadoli? Cisza i do końca kursu mam spokój.
    Taki taksówkarz to trep co po 15 latach przeszedł na emeryturę i wmawia wszystkich, że kiedyś było lepiej. Było bo czuli się jak Paniska bo kolejki na postojach jak po chleb. Ludzie po rękach całowali jak wziął na łebka. Ale skończyło się Panowanie i teraz biadolą.

    • 5 5

  • Pytanie do taxowkarzy Prosze piszczie (10)

    Sluchajcie mam auto zabytkowe.. i mysle pojsc na taxi jako niezrzeszony kierowca. Myslicie bede mial ruch. STAlbym glownie w Gdańsku na starowce.. stawki 20 zł za trzasniecie drzwiami i 6 zl za km.. Myslicie to wypali? Auto jest 25 letnie zabytkowe i amerykanskie i niestety duzo palI :P:P dziekuje z gory za opinie

    • 1 2

    • spróbuj :) po miesiącu się udławisz (4)

      • 1 1

      • TAxi zabytkowe (3)

        udławię sie? a czemu tak sadzisz? az tak ciezko.. mysle ze mam pomysl orginalny.. tylko czy ludzie beda placili kase wieksza za kurs autem zabytkwym

        • 1 1

        • never

          • 1 1

        • (1)

          w zeszłym sezonie osobiście znałem takich biznesmenów jak ty, mam stare auto i będę kosił hajs :) Ich licencje leżą już w urzędzie więc śmiało możesz zająć ich miejsce. Polecam postoje pod scandic-em, na targu węglowym, z tyłu dworu artusa i pod galerią bałtycką. Tam mili koledzy przyjmą cie z należytym szacunkiem :)

          • 0 1

          • zabytkowe taxi

            az takie chamstwo jest na postojach????

            • 1 0

    • (1)

      Mozesz dzialac ale tylki w sezonie I musisz wyczaic gdzie stawac

      • 1 0

      • Beda chcieli, norwegia bedzie sie pchac oknami jak fajne auto zobacza. Tylko listopad-marzec nie masz co z domu wychodzic.

        • 2 0

    • TAxi zabytkowe pomoc (1)

      A myslicie ze stawka 20 zł i 6 zl za km nie bedzie duza??? auto niestety pali az 20 benyzny i ma bajer ze 3 osoby moga siedziec w przodzie.. inni taxowkarze nie beda mi robili pod gorke jak bede stal w kolejce jako ostatni a klienci beda do mnie podchodzili?

      • 0 0

      • Człowieku, w jakich realiach Ty żyjesz ... ? Przejdź się na postój, weź krzesełko, poobserwuj 24 godziny jak wygląda praca taksówkarza niezrzeszonego. Jak wygląda klient który przychodzi na postój i co go głownie interesuje ...

        • 0 0

    • mam 8 zł/km na I taryfie i 20 zł opłaty początkowej. I co? Ludzie biorą tak samo jak taxi po 1.8 zł/km na I :) Tylko podstawowa zasada - Polaków NIE WOZIMY!!

      • 2 1

  • Złotówy (5)

    to największe nieroby. Bardzo dobrze, że powstała alternatywa.

    • 6 8

    • Trojan to debil

      • 2 4

    • Alternatywa (1)

      To nie jest alternatywa !!! Jak by płacili podatki i ZUS i mieli by działalność to wtedy jest alternatywa a tak to jest zwykle okradanie panstwa na których my płacimy z podatków .

      • 5 1

      • Wystarczająco duży podatek jest w paliwie

        • 2 2

    • ty hamie

      • 1 1

    • proponuje popróbować to szybko zmienisz zdanie -jak znam życie a znam to wszystko w życiu zawdzięczasz rodzicom i nie masz pojęcia co to ciężka praca

      • 0 0

  • PRZEWOZY ?

    podobno tylko auta 7 osobowe mogą jeździć w przewozach.
    Pytam się co robią złomy 4-5 osobowe ?? właściciel przewozów się wypowiada , że ma auta tylko 7-8 osobowe a dlaczego wysyła dla 1-4 osób starą Felicję czy 20 letnie A4 ??

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane