• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Toyota mówi: teraz wodór

Mart
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zapomnijcie o benzynie. Oto Toyota Mirai. Zapomnijcie o benzynie. Oto Toyota Mirai.

Arabscy szejkowie i koncerny paliwowe ją znienawidzą. Czy właśnie jesteśmy świadkami początku rewolucji w motoryzacji? Toyota wprowadziła na rynek samochód z ogniwami wodorowymi zamiast silnika spalinowego. Nazywa się Mirai, co po japońsku znaczy przyszłość.



Film Toyoty promujący nowy samochód "na wodór"

W Japonii sprzedaż wodorowej Toyoty ruszyła 15 grudnia. Koncern planuje, że we wrześniu przyszłego roku auto napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi pojawi się także w Europie. Początkowo w Wielkiej Brytanii, Danii oraz Niemczech. Co ciekawe, Toyota na razie nie zamierza sprzedawać Mirai w Norwegii, gdzie popyt na ekologiczne samochody jest najwyższy w Europie.

Jakim samochodem chciałbyś jeździć?

W Niemczech nową Toyotę wyceniono na około 66 000 euro + VAT. Samochód trafi też do Stanów Zjednoczonych. Toyota planuje zbudować tam dwanaście stacji tankowania wodoru, na początku w Kalifornii oraz w stanach Nowy York, New Jersey, Massachusetts, Connecticut i Rhode Island.

Nowy zespół ogniw paliwowych Toyoty osiąga maksymalną moc wyjściową 155 KM. Moment obrotowy rośnie natomiast do 335 Nm. W Toyocie Mirai ogniwa paliwowe dostarczają energii silnikowi elektrycznemu, zapewniając dużą rezerwę mocy przy każdej prędkości jazdy. Dzięki temu moment obrotowy układu jest dostępny w pełnej wartości od samego momentu ruszenia, a następnie jest płynnie i liniowo rozwijany przy wyższych prędkościach. Pojazd ma dwa zbiorniki na sprężony do ok. 700 atmosfer wodór. Zbiornik przedni mieści 122 litry sprężonego wodoru, a tylny - 62 litry. Ze względów bezpieczeństwa oba zbiorniki umieszczone są poza kabiną auta. Zasięg Mirai to około 500 kilometrów. Z rury wydechowej Mirai wydobywa się jedynie para wodna.

Toyota Mirai według producenta jest pojazdem bezpiecznym w eksploatacji bez możliwości wycieku wodoru. Zbiorniki wodoru otrzymały najwyższe zabezpieczenia przed przenikaniem oraz niespotykaną w dzisiejszej motoryzacji wytrzymałość i trwałość. Dodatkowe czujniki wodoru natychmiast wykrywają zagrożenie, zamykając główne zawory w zbiornikach. Zbiorniki wodoru i pozostałe elementy układu wodorowego umieszczono poza kabiną, przez co w razie rozszczelnienia wodór z łatwością się rozprasza.

Najważniejsze elementy układu napędowego, czyli zespół ogniw paliwowych i zbiorniki wodoru umieszczono pod podłogą, co skutkuje wyjątkowo nisko położonym środkiem ciężkości oraz bardzo dobrym rozłożeniem masy. Dzięki temu Mirai ma się "elegancko" prowadzić. Dodatkowo, nadwozie pojazdu wyróżnia się wysoką sztywnością, szczególnie wokół tylnego zawieszenia.

Bardzo cichą pracę napędu osiągnięto dzięki wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego, wyciszeniu szumów i zmniejszeniu oporów toczenia oraz zastosowaniu materiałów o najwyższych parametrach izolacyjności akustycznej.

W przypadku takiego pojazdu stylistyka nie jest najważniejsza, chociaż nie jest mocną stroną Mirai. Samochód mieści się w klasie średniej, ma 4,89 cm długości, 1,81 cm szerokości i 1,53 cm wysokości. Waży 1850 kg, głównie z powodu ciężkich zbiorników. Na pokład może zabrać cztery osoby.

  • Toyota Mirai
  • Toyota Mirai
  • Toyota Mirai
  • Toyota Mirai
  • Toyota Mirai
  • Toyota Mirai
Mart

Opinie (105)

  • ciekawa opcja

    myślę że toyoty na wodór kiedyś będą tak popularne jak hybrydy obecnie. ludzie lubią takie nowinki zwłaszcza jeśli można dzięki nim oszczędzać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane