- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (136 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (154 opinie)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Arabscy szejkowie i koncerny paliwowe ją znienawidzą. Czy właśnie jesteśmy świadkami początku rewolucji w motoryzacji? Toyota wprowadziła na rynek samochód z ogniwami wodorowymi zamiast silnika spalinowego. Nazywa się Mirai, co po japońsku znaczy przyszłość.
Film Toyoty promujący nowy samochód "na wodór"
Nowy zespół ogniw paliwowych Toyoty osiąga maksymalną moc wyjściową 155 KM. Moment obrotowy rośnie natomiast do 335 Nm. W Toyocie Mirai ogniwa paliwowe dostarczają energii silnikowi elektrycznemu, zapewniając dużą rezerwę mocy przy każdej prędkości jazdy. Dzięki temu moment obrotowy układu jest dostępny w pełnej wartości od samego momentu ruszenia, a następnie jest płynnie i liniowo rozwijany przy wyższych prędkościach. Pojazd ma dwa zbiorniki na sprężony do ok. 700 atmosfer wodór. Zbiornik przedni mieści 122 litry sprężonego wodoru, a tylny - 62 litry. Ze względów bezpieczeństwa oba zbiorniki umieszczone są poza kabiną auta. Zasięg Mirai to około 500 kilometrów. Z rury wydechowej Mirai wydobywa się jedynie para wodna.
Toyota Mirai według producenta jest pojazdem bezpiecznym w eksploatacji bez możliwości wycieku wodoru. Zbiorniki wodoru otrzymały najwyższe zabezpieczenia przed przenikaniem oraz niespotykaną w dzisiejszej motoryzacji wytrzymałość i trwałość. Dodatkowe czujniki wodoru natychmiast wykrywają zagrożenie, zamykając główne zawory w zbiornikach. Zbiorniki wodoru i pozostałe elementy układu wodorowego umieszczono poza kabiną, przez co w razie rozszczelnienia wodór z łatwością się rozprasza.
Najważniejsze elementy układu napędowego, czyli zespół ogniw paliwowych i zbiorniki wodoru umieszczono pod podłogą, co skutkuje wyjątkowo nisko położonym środkiem ciężkości oraz bardzo dobrym rozłożeniem masy. Dzięki temu Mirai ma się "elegancko" prowadzić. Dodatkowo, nadwozie pojazdu wyróżnia się wysoką sztywnością, szczególnie wokół tylnego zawieszenia.
Bardzo cichą pracę napędu osiągnięto dzięki wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego, wyciszeniu szumów i zmniejszeniu oporów toczenia oraz zastosowaniu materiałów o najwyższych parametrach izolacyjności akustycznej.
W przypadku takiego pojazdu stylistyka nie jest najważniejsza, chociaż nie jest mocną stroną Mirai. Samochód mieści się w klasie średniej, ma 4,89 cm długości, 1,81 cm szerokości i 1,53 cm wysokości. Waży 1850 kg, głównie z powodu ciężkich zbiorników. Na pokład może zabrać cztery osoby.
Mart