• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • jest janosik w telefonie, nie ma mandatów. proste. (2)

    i gnidom z gmin i miast nie wleci do ich złodziejskich łap nawet złotówka z mojej kieszeni.

    • 8 6

    • Hehe,lubisz,jak prywatna firma wie,gdzie jeździsz,lemingu? ;) (1)

      • 5 2

      • wolisz nabijać kabze urzędasom?

        • 1 4

  • Jak to jest? (2)

    Nie wychwytuje motocklistów,przekraczających przepisy?Czyli ja jako kierowca samochodu też mogę je,ewentualnie łamac.Nie powinno byc karania "wybiórczego".Jeżeli tak jest to system nie powinien byc oddany do użytku.

    • 11 3

    • Karanie jest zawsze "wybiórcze",np. sprytnych złodzei nie łapią,tylko głupich ;) (1)

      • 5 0

      • Rozumiem że na motocyklach jężdżą sami sprytni;)

        • 4 1

  • Przestańcie szczekać o fotoradarach Maja byc żeby było bezpiecznie

    Mnie to juz śmieszy ze każdy fotoradar jest krytykowany A najwięcej maja do powiedzenia ci co nie maja szacunku dla pieszych i innych użytkowników dróg Jeździjcie przepisowo to fotki nie będzie i będziecie mieli spokój

    • 9 9

  • Jako mistrz zen (2)

    Powiem państwu kierowcą tak : Wystarczy zdjąć przednie Tablice ! I tyle mnie macie na tych fotoładarach.

    • 6 2

    • Proszę nie zapomniec,o zdrapaniu naklejki z przedniej szyby.

      Ewentualnie można liściem zasłonic.

      • 3 1

    • Powiesz mi kierowcą? Potrzebujesz ludzkiej tuby? Czy to legalne??? ;)

      • 2 1

  • (3)

    Efekt będzie taki jak w całej Polsce wszyscy liczyli na kokosy z fotoradarów, a tu okazało się, że wpływy z fotoradarów są coraz mniejsze. I tu to samo w pierwszych miesiącach sporo a potem no właśnie ...

    • 11 1

    • I bardzo dobrze,że wpływy coraz mniejsze,może cywilizacja dociera na drogi nad Wisłą (i nad Motławą)... (2)

      • 2 2

      • (1)

        Nie cywilizacja tylko efekt ten co zawsze przed radarem 50 po minimum 70 i tyle. Jak Policja stoi przy łączniku Kwiatkowskiego z obwodnicą to zaraz korek się robi pomimo dwóch pasów rozpędowych.

        • 1 0

        • A jak nie stoi, to "tiry" spadają z wiaduktu ;)

          • 2 0

  • Kto kupil to badziwie zwane Tristarem? (3)

    Ktos wzial niezla kase, za decyzje o zakupie tego dziadostwa, ktore tak naprawde niczego nie polepszy a przyswoi wiecej problemow. Ciagle apartczyki decydenci prowadza radosna tworczosc z nikim niczego nie konsultujac.Sa "przy korycie", to mysla , ze im wszystko wolno za nie swoje pieniadze.Ciekawy jestem do czyjej kieszeni (imie i nazwisko lub nazwiska) splynely prowizje z tego zakupu. Bo prowizje od firmy zawsze sa, o tym wie kazdy z branzy.

    • 11 2

    • Jesteś z branży? (1)

      • 1 0

      • Też jestem z branży

        Wpadnij wieczorem, już chłodzę szampana!

        • 2 0

    • Głosowalim na nich to co się jarzyć

      • 0 0

  • Brawo!!! (2)

    Pozwoliliśmy w swoim mieście ukuć na siebie bata, w postaci wszechobecnych radarów, które nomen omen sami będziemy finansować, z mandatów oraz oczywi ście z podatków. Zmniejszenie ruchu o 10% to żadna rewelacja biorąc pod uwagę wysokie koszty utrzymania. Ja raczej zwróciłbym uwagę na zawalidrogów, niestety głównie Panie, które dumnie suną 50km/h notorycznie LEWYM PASEM i zainwestował w rozwój infrastruktury drogowej poprzez poprawę nawierzchni, rozbudowę lewo i prawoskrętów. Ale po co....

    Pozdrawiam wszystkich kierowców!!!

    • 14 5

    • 50 km/h to maksymalna dozwolona prędkość na większości ulic w mieście,a jazda lewym pasem jest dozwolona,gdy zajęty jest prawy.

      • 8 5

    • skoro 50 km/h to max, ile możesz jechać po takiej drodze, to chyba nie chcesz wyprzedzać ?

      • 4 4

  • Ale ściema z pomiarem prędkości........ (1)

    1. kamery pracują z prędkością 1/25 sekundy, więc niech przestaną bredzić o pomiarach
    2. kamery są wzdłuż kierunku ruchu więc nie ma mowy o żadnym pomiarze
    3. kamery nie mają żadnych certyfikatów CE, kamery są produkcji chińskiej
    4. czas przesyłu informacji jest typu sieciowego i nie ma szans na żadne "bajiery rowery", tzw. przeglądanie sekwencyjne danych co wyklucza ich działanie jako jakikolwiek pomiar
    5. kamery obrotowe są sterowane z b.dużym opóźnieniem, ponieważ pracują po sieci i zanim informacja o zmianie dotrze to obraz zdąży się wielokrotnie zmienić
    itd., itd. knot za duże, wyrzucone do śmietnika pieniądze, ot fanaberia "wadzy".

    • 10 3

    • Przestań,bo popuszczę... Wiesz,na zym polega pomiar odcinkowy? Myślisz,że jak kamera rejestruje "po sieci",to nie opatruje

      Widzę teraz na forum się znależli eksperci od informatyki i telemetrii ;)

      • 2 1

  • Juz sie psuje

    Jest nowy i juz za utrzymanie 4 miliony wyśle wam kontrole

    • 2 1

  • znaczy niemal 200 mln wyrzucone w bloto, kolejna wielka fikcja !

    by zylo sie lepiej, znajomym krolika z kapelusza a juz na pewno nie kierowcom
    nawet Qumak tego nie Quma - specjalisci od wszystkiego, a jak cos jest od wszystkiego to jest do .... - wystawa stala ECS to przeciez tez Qumak - Qumasz ?
    (zadnych kar za obsuwe), a do tego ZDiZ tlumaczy wykonawce to juz kompletna paranoja, fikcyjne uzyski ktorych nikt nigdy nie zweryfikowal, od czasu kiedy wdrazany jest ten shit jezdzi sie tylko gorzej i co chwile slysze tlumaczenie kalibracja, swoje mozgi przed wydaniem 200 baniek nalezalo skalibrowac

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane