• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • Gdzie tu opłacalność ? (2)

    Optymalizacja podróży o 10 % za 160 mln zł + 4 mln rocznie ? Zatem mój codzienny przestój w 20 minutowym korku zmniejszy się o 2 minuty ! CZAD !

    • 2 1

    • 2 minuty * 2 kierunki codziennie,czyli * 200 dni roboczych w roku * 200,000 kierowców

      2 minuty * 2 kierunki codziennie,czyli * 200 dni roboczych w roku * 200,000 kierowców w Trójmieście = 160,000,000 minut, czyli złotówka za minutę,albo 60 złotych za godzinę Twojego czasu. Normalna godzinówka cywilizowanego Europejczyka ;)

      A policzywszy koszt utrzymania,czyli te 4 mln brutto,bez odjęcia mandatów - 1,50 zł za godzinę oszczędzonego czasu mieszkańca ;) Nie warto? ;)

      • 1 0

    • 10% to w Kandzie przry autostradach w mieście a u nas chodziło o kasę i o nic więcej .

      • 0 1

  • Dlaczego nie zamontowaliście odliczania sekundowego na sygnalizatorach ?? (3)

    Dlaczego na żadnym skrzyżowaniu nie zamontowaliście liczników z odliczaniem sekundowym, to rozwiązanie informuje kierowce i pieszych kiedy nastąpi zmiana świateł. To byłaby najłatwiejsza forma poprawy bezpieczeństwa. System Tristar tego odliczania nie posiada bo ma jednocześnie zarabiać. W Wejherowie jest takie słynne skrzyżowanie z rejestratorem wjazdu na czerwonym świetle, dziennie około 30 mandatów tak po 300zł sądze = 9000zł do kasy UM. Można zarobić ? Można !

    • 5 0

    • (1)

      Bo odliczanie jest niepotrzebne.Niemal na każdym skrzyżowaniu jest przejście dla pieszych i wystarczy obserwować sygnalizator dla pieszych gdy miga zielony ludzik wiadomo, że niebawem nastąpi zmiana świateł.

      • 1 0

      • To przekracza umiejętności typowego "kierowcy" w PL ;)

        • 1 0

    • popieram wniosek

      Popierm, sygnalizatory z sekundnikiem to super sprawa, bardzo ułatwiają i usprawniają ruch, działają już w kilku miastach w Polsce. Dlaczego nie w Trójmieście?!

      • 0 0

  • "Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu..." (1)

    Niezgodne z konstytucją !!!

    • 3 1

    • Podaj proszę artykuł Konstytucji,który został złamany.

      • 0 0

  • O tym systemie w Trójmieście to śmiać się będą wszystkie kabarety swiata. (2)

    • 3 1

    • Jutro włączam program satyryczny "Jambo Bolanda" na ZBC Harare24 i jak nie będzie nic o Tristarze,to masz w zęby ;) (1)

      • 0 1

      • Mam nadzieje,że już jesteś na emigracji.

        • 1 1

  • A ja myślałem, że to ma ruch usprawnić

    a tu okazuje się, że wyjątkowo drogie narzędzie dokuczania mieszkańcom.

    • 2 0

  • kolesiostwo (1)

    Proszę o podanie informacji kim są właściciele firmy QUMAK

    • 1 0

    • Czaisz się, jakby to była tajna informacja, a QUMAK to Spółka Akcyjna i wszysto jest do sprawdzenia w minutę (strony giełdy,KRS)

      5 największych akcjonariuszy QUMAK SA:

      Legg Mason TFI SA - 9,75 %
      Allianz Polska OFE - 8,18%
      OFE PZU Złota Jesień - 8,17%
      OFE Aviva BZ WBK - 6,36%
      Quercus TFI SA - 5,69%
      Pozostali - 64,98%

      No dalej, łowcy spisków, ciekaw jestem, co z tego wyciągniecie ;) A ja idę wrzucić popcorn ;)

      • 1 1

  • Mandaciki

    Ktoś dostał już taki mandacik za czerwone światełko ? :P

    • 0 0

  • Za co

    Za co kurka ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane