• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • chciałbym ..... (2)

    na moje precyzyjnie postawione pytanie uzyskać precyzyjną odpowiedz ! - otóż;- czy przedstawiciele obecnej Trójmiejskiej wadzy po otrzymaniu w zbliżających się wyborach tzw. kopa -zwiną i zabiorą ten swój -psu na bude potrzebny Tristar ??? . który na początku mowy o jego instalacji miał służyć do ułatwienia ,przyspieszenia ,wskazania objazdów oraz wpływania na płynność ruchu drogowego ! , dopiero teraz mówi się prawde i informuje się o tym ,że ma to być i jest to system w łapach nieudolnej władzy {którą zresztą sami sobie wybraliśmy!} do zdobywania kasy i łatania lokalnej dziury budżetowej !

    • 5 0

    • Pmiętaj kto liczy głosy a oni w swoih łapach mają wszystko. (1)

      • 0 1

      • Nie podoba się, to emigruj na Białoruś, tam posmakujesz demokracji ;)

        • 0 0

  • Zapytanie

    Z powodu niemożliwości znalezienia takiej informacji proszę teraz zwolenników tristara o wskazanie na którym konkretnie skrzyżowaniu giną te tysiące ludzi. Będę starał się je omijać.

    • 3 1

  • ..."Zanim typowy Janusz w swojej 15-letniej Astrze"... (3)

    Ciekawe mnie, co Ty- jako typowy BMW kierowca czujesz, gdy sprzed nosa ucieka mu ktos jadacy jakims sportowym samochodem.
    Bedziesz mial czas pomyslec nad tym zanim wrzucisz bieg, w tym czasie kierowca sportowego wozu bedzie juz spokojnie w domu popijac piwo.

    • 3 2

    • (2)

      Manetkami przy kierownicy się nie bawię, bo mi się już znudziło. Obecnie wrzucam bieg raz...potem resztę robi za mnie automat. Ciężko w naszym klimacie o samochód, który mi ucieknie sprzed nosa, jednak 560KM robi swoje. To musiałaby być naprawdę mocna, sportowa i lekka fura, a takich u nas jak na lekarstwo. Niemniej jednak nie miałbym z tym problemów. Jak ktoś chce jechać szybciej to zjeżdżam na prawy pas, niech sobie jedzie. A nie, że zamulam lewym pasem, bo za 5 kilometrów skręcam jak robi większość skodziarzy.

      • 3 2

      • Tak, tak, masz auto 560 KM i dobrze prosperujesz, jesteś człowiekiem sukcesu, masz czas pisać o 11:32 posty na Trójmiasto.pl (1)

        A teraz schowaj ajfona i ustaw się pod salą, bo długa pauza w gimnazjum się kończy 11:35 ;)

        • 0 2

        • Wiesz, nie każdy musi tak jak ty tyrać o 11:32 w fabryce w pocie czoła i z dala od komputera.

          • 1 0

  • Następne miliony wyrzucone w błoto.Drogi wam budować albo kury szczać prowadzać a nie jakiś tristal.

    Nawet jakby zatoka miała zalać Gdańsk ale za unijne to zrobią bo kasę łatwo wyciągnąć.Elektroniczny bezobsługowy system sterowania ruchem jak w Holandi rozwiązał by problem a nie maszynka do zarabiania kasy na urzędnicze niepotrzebne stanowiska dla swoich.To goowno zablokuje Gdańsk całkowicie.

    • 6 1

  • ciekawe!!!

    jak się patrzy na tę inwestycję, to jest ona tylko po to by kasę z kierowców kroić, bo regulacja ruchu im jakoś nie wychodzi, a wprost przeciwnie jest jeszcze gorzej niż było

    • 1 0

  • Kierowco BMW

    Jesli ktos, w przeciwienstwie do Ciebie uwaza, ze zeby kims byc nie trzeba czegos posiadac- to nie jest to chyba az takie straszne...Albo?
    Moge Cie zapewnic na podstawie wlasnych doswiadczen:
    Przyzwyczajenie sie do tego, ze inni moga miec odmienne od moich poglady na zycie, w ogole nie boli!

    • 2 1

  • Na jakie odszkodowanie mogę liczyć za błędne wskazania tego systemu ? (1)

    Czy tak samo ja za uporczywe prześladowanie ?

    • 0 1

    • Odszkodowanie?? Jak będziesz jeździł swoim Matizem zgodnie z przepisami to nic Ci nie grozi.

      • 1 0

  • Kiedy pobuduje sie nowe tunele lub kladki dla pieszych? (1)

    Piesi tylko spowalniaja ruch pojazdw w miescie.

    • 2 2

    • Nie karmić trolla

      • 0 0

  • Strach psa spuścić ze smyczy, (3)

    bo wróci z mandatem za wysoką prędkość...

    • 3 1

    • W zębach? (2)

      • 0 0

      • (1)

        bo psy trzeba szczepic na wscieklizne
        a nie dawac im prawo jazdy i fure

        • 0 0

        • Psy to pół biedy (polecam film "owczarek za kierownica),ale łosie i barany...

          • 0 0

  • Polak jak zawsze tylko narzekać umie!! Malkontenci!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane