• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Webasto, czyli chcemy się grzać w aucie

Bawo
11 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ogrzewanie postojowe w samochodzie pozwala złagodzić trudy zimy. Ogrzewanie postojowe w samochodzie pozwala złagodzić trudy zimy.

Niezależne ogrzewanie postojowe towarzyszy motoryzacji prawie od jej początku. Można śmiało powiedzieć, że wymyślono je wcześniej niż współczesny nadmuch z wymiennikiem ciepła. Przez lata drogie i mało popularne, powoli zyskuje sobie u nas uznanie częściowo z nowych powodów.



Niezależne ogrzewanie pojawiło się w samochodach na początku XX wieku. Pierwsze rozwiązania tego typu były jednak dosyć zawodne i niebezpieczne, często doprowadzały do samozapłonu samochodu.

Czy posiadasz ogrzewanie postojowe w swoim samochodzie?

Różnego rodzaju piecyki samochodowe, z początku nawet węglowe, a potem zasilane paliwem płynnym, montowano w droższych samochodach jako jedyny rodzaj ogrzewania, aż do roku 1935, kiedy to opracowano i wdrożono pierwsze ogrzewanie wodne zależne od silnika. Był to koniec złotego czasu niezależnych ogrzewań samochodowych. Rychło okazało się jednak, że nie da się o nich tak zupełnie zapomnieć.

Tego typu ogrzewanie było nadal potrzebne w autobusach i pojazdach ciężarowych. Pierwsze nowoczesne systemy ogrzewania postojowego pojawiły się na pokładach niemieckich autobusów w latach 50., skąd szybko trafiły do samochodów - głównie luksusowych, ale nie tylko. Rożne systemy ogrzewania postojowego stosowane były od dziesięcioleci także w popularnych samochodach w Skandynawii oraz Rosji, gdzie sprawdzały się lepiej od klasycznego ogrzewania ze względu na surowy klimat.

Kultowy dziś, chłodzony powietrzem, sowiecki Zaporożec w ogóle nie posiadał normalnego ogrzewania, tylko niezależny system postojowy. Specjaliści ochrzcili go mianem "ruskie webasto".

Właśnie "webasto" - to nazwa własna najbardziej znanej fabryki takich urządzeń, która w Polsce przyjęła się jako nazwa całego systemu. Słyszymy ją coraz częściej, ponieważ webasto przeżywa swój renesans. Głównie za sprawą nowych funkcji, które nadali mu konstruktorzy współczesnych samochodów.

Dziś nie tylko pozwala szybciej przygotować pojazd do poruszania się, ale także znacznie ogranicza zużycie paliwa i w wersji która podnosi temperaturę oleju, zwiększa żywotność silnika przez niwelowanie efektu tak zwanego zimnego startu.

- W przypadku Webasto mamy do czynienia z podobnym procesem jak kiedyś z elektrycznymi szybami czy klimatyzacją. Lata temu nikt ich nie potrzebował. Z czasem stawały się najczęściej występującą opcją, aby dziś być standardem - tłumaczy Maja Lesińska z firmy Toyota Carter Gdańsk. - W naszym przypadku niezależne ogrzewanie interesuje zwłaszcza osoby kupujące SUVy i pickupy, wykorzystywane do pracy w terenie, czy na polowania. Choć, coraz częściej pytają o nie właściciele zwykłych kompaktów.

- Co trzeci klient zamawiający w naszej firmie BMW, oczekuje, że na jego pokładzie znajdzie się niezależny system ogrzewania. Zwracają na to uwagę zwłaszcza przyszli właściciele diesli, ponieważ w nowych samochodach rodem z Bawarii silnik dogrzewa nie tylko wnętrze, ale dba także o właściwą temperaturę rozruchu silnika - mówi Łukasz PokrzywaPremium Motors.

W Premium Motors pojawia się też coraz więcej osób, które chciałyby założyć sobie taki rodzaj ogrzewania do posiadanych już aut. Tutaj barierą jest jednak cena. Nowy niezależny układ to w przypadku nowych modeli BMW 12 000 złotych, w przypadku nieco starszych - około ośmiu tysięcy.

- Największym problemem w upowszechnieniu się tego urządzenia, jest właśnie cena - mówi Bogdan Zadrożny z warsztatu Derwisz z Gdańska Wrzeszcza. - Wielu kierowców, którzy kupiło takie urządzenia wraz ze starszymi samochodami, nie używa go w obawie przed usterką i samozapłonem pojazdu. To błąd, ponieważ w Trójmieście działa coraz więcej firm specjalizujących się w serwisie i sprzedaży nie tylko Webasto, czy innego potentata Eberspachera, ale także wielu innych firm, oferujących nowoczesne i tańsze rozwiązania.

Kto chce mieć ciepły silnik od razu po porannym uruchomieniu, a żal mu kilku tysięcy złotych na klasyczne ogrzewanie postojowe, powinien pomyśleć o starej jak elektryczność, skandynawskiej grzałce umieszczonej w misce olejowej samochodu.

Większość sympatyków motoryzacji z pewnością widziało wtyczkę, albo specjalne gniazdko zamontowane na atrapie chłodnicy samochodów poruszających się po Skandynawii. Na jego końcu jest właśnie grzałka podnosząca temperaturę oleju. W tej branży potentatem jest norweska firma Defa, która zajmuje się produkcją takich urządzeń od ponad pół wieku.

Norwegowie mają w swojej ofercie grzałki do większości aut osobowych, dostawczych, ciężarowych, a nawet traktorów. Ich montaż nie jest trudny. Zwykle wkręca się je w miejsce fabrycznych zaślepek w bloku silnika. Koszt zakupu elektro-grzałki to od 500 do 2000 złotych.
Bawo

Opinie (32) 9 zablokowanych

  • W BMG Gdynia

    W dealer proponowal instalacje tego.
    Cena za full opcje 9500zl...
    A w Webasto 6500 z instalacja.
    Problem taki ze nieautoryzowana ingerencja w elektryke grozi utrata gwarancji. I lipa.
    Mam garaz, wiec w sumie i tak mi to niepotrzebne, ale ceny tego sa z kosmosu.

    • 0 0

  • webasto

    W disco3 bez webasta silnik zimą chodzi jak traktor .w ciężarówkach suche plus klima postojowa polecam wszystko serwisowane na bieżąco .

    • 0 0

  • ciecie

    ja pracuje w firmie ochroniarskiej kiedy nie ma wyjazdu zimno w aucie my nie mamy bazy nasze miejsce to auto albo marzniesz albo pracodawca potraci za paliwo

    • 0 0

  • Ogrzewanie

    Postojowe Webasto i Eberspacher można jeszcze regenerować albo sprzedać do skupu. Wrocek i okolice firma - 4TIR,

    • 0 0

  • Grafix Łukaszewski

    Bardzo cenię webasto.
    Uważam, że jest to przydatna rzecz, zimą głównie.
    Korzystam z tego często.
    W razie serwisu Grafix Łukaszewski w Białymstoki ;)

    • 0 0

  • Grafix Białystok Serwis

    polecam kupno samochodu z webasto
    wg mnie jest to super opcja na zimowe dni

    nie ma większych problemów z webasto, ostatnio tylko musiałem wszystko sprawdzić, ale na szczęście mam serwis grafix w białymstoku, który mi chętnie zawsze pomozę

    • 0 0

  • eberspacher

    też mam 40- 50 minut i snieg zlatuje z szyb uruchamiam telefonem (stara przerobiona nokia z allegrrro).koszt zestawu. 1200złociszy około 6dni na montaż (samodzielny) wygoda niesamowita

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane