• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 sposobów na zaoszczędzenie paliwa

Maciej Naskręt
9 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Warto zastanowić się nad stylem jazdy autem, bo można skutecznie zaoszczędzić paliwo. Warto zastanowić się nad stylem jazdy autem, bo można skutecznie zaoszczędzić paliwo.

Na rosnące ceny benzyny i oleju napędowego można tylko narzekać, odstawienie auta dla większości kierowców nie wchodzi nawet w grę. Co robić w tej sytuacji?



Jak często sprawdzasz ciśnienie powietrza w kołach Twojego auta?

Oto dziesięć sprawdzonych, łatwych do zastosowania sposobów, aby w baku auta zostało więcej paliwa niż zwykle.

Po pierwsze, postaraj się na długi trasach jeździć bezpośrednio za pojazdem ciężarowym (choć dla wielu kierowców taka "zwłoka" jest nie do pomyślenia). Niech na nim spoczywa przedzieranie się przez gęste powietrze. Tobie pozostaje wtedy "spić śmietankę", czyli jechać bez oporu.

Po drugie, stojąc przed światłami lub w korku, wyłączaj silnik. Paliwo ma umożliwiać jazdę autem, a nie stanie w miejscu. Stacyjkę najlepiej przekręcić w chwili, gdy będziemy pewni, że w miejscu będziemy "kwitnąć" więcej niż 20 sekund.

Po trzecie, zamykaj okna samochodu. Jazda z tzw. "zimnym łokciem" nie jest już modna. Otwarta szyba w aucie działa prawie jak spadochron-hamulec w pojeździe wyścigowym. Trzeba więcej mocy z silnika (a więc więcej paliwa), aby utrzymać stałą prędkość.

Po czwarte, usuń z karoserii samochodu wszelkie dodatki, takie jak bagażnik czy gustowny spojler. Wszystkie one tworzą opór dla powietrza. Tu również trzeba więcej mocy silnika, aby utrzymać szybkość jazdy.

Po piąte, poruszaj się autem wolniej. Pamiętaj: po przekroczeniu prędkości ekonomicznej (tzw. prędkość naturalna pojazdu) zyski z szybszego dojechania na miejsce niwelowane są przez nieproporcjonalnie większe spalanie. Warto zatem zdjąć nogę z gazu, z myślą o oszczędności i bezpieczeństwie na drodze.

Siła oporu powietrza zaczyna gwałtownie rosnąć po przekroczeniu prędkość 80 km/h. Spalamy wtedy zdecydowanie więcej paliwa. Siła oporu powietrza zaczyna gwałtownie rosnąć po przekroczeniu prędkość 80 km/h. Spalamy wtedy zdecydowanie więcej paliwa.
Po szóste, utrzymuj właściwe powietrze w oponach. Próbowałeś jechać kiedyś rowerem na tzw. "kapciu"? Można dostać zadyszki, prawda? To samo czuje silnik twego auta, gdy w kołach jest mniej powietrza. A w zasadzie najbardziej odczuwa domowy budżet.

Po siódme, nie zapominaj wymienić filtru powietrza w silniku. Mocno zanieczyszczony ogranicza swobodny dopływ powietrza do komory spalania. Prowadzi to do pogorszenia dynamiki jazdy i zwiększa zużycie paliwa.

Po ósme, korzystaj z jak najmniejszej ilości urządzeń elektrycznych podczas jazdy. Radio, nawigacja, silne żarówki świateł mijania, ozdobne oświetlenie, CB Radio - wszystko to wymaga napięcia elektrycznego, które wytwarza alternator. Jest on napędzany za pomocą paska przez silnik auta. Ten musi wtedy zdecydowanie więcej paliwa zassać z baku, aby móc zapewnić działanie generatora napięcia na odpowiednim poziomie.

Po dziewiąte, przestań się chłodzić. 20 stopni Celsjusza to jeszcze nie upał. Kompresor, wytwarzający chłód w aucie, napędzany jest przez silnik, tak jak alternator. Każdy wpompowany do kabiny powiew chłodnego powietrza gwarantuje częstsze odwiedzanie stacji paliw.

Po dziesiąte, zredukuj wagę samochodu. Przestań wozić zbędne przedmioty w bagażniku. Każdy dodatkowy kilogram to dodatkowe litry paliwa puszczone z dymem w silniku twego auta.

Opinie (83) 10 zablokowanych

  • Po jedynaste (5)

    sprzedaj samochód

    • 127 9

    • Ha ha ha

      Dobre :)

      • 11 0

    • albo najlepiej go pchac wtedy najwiecej zaoszczedzimy :)

      • 4 0

    • sam

      i kup sobie rower

      • 0 1

    • tyle dobrych rad szkoda że nie wszystkie trafne

      weź się gościu zajmij czymś innym. Już dawałeś rady :

      http://korki.trojmiasto.pl/10-swietnych-sposobow-by-podpasc-kierowcy-n37088.html

      raczej mędrkowanie i bucowanie niż rady

      • 0 0

    • 10 sposobów na oszczędzanie paliwa

      W związku z tym ma na świeżo w głowie kilka myśli o które chciałbym wzbogacić powyższy artykuł:
      1)Sprawdź czy tankujesz dobry rodzaj paliwa-Pierwszą, zasadniczą kwestią (niestety często pomijaną przez kierowców) jest odpowiedni dobór paliwa. Nic nam nie da wlanie do baku benzyny 98-oktanowej, jeśli nasz silnik dostosowany jest do jazdy na 95-tce. I choć tylko około 5 % aut jeżdżących po drogach ma silniki skonstruowane tak, aby optymalnie spalane było w nich droższe paliwo klasy Premium np.: Verva lub V-power Nitro, to tymczasem aż 20% sprzedawanego na stacjach paliwa to paliwo droższe o większej ilości oktanów.
      2)Niepotrzebne opory aerodynamiczne-Bagażnik dachowy, lub uchwyt na rowery- to wszystko ma wpływ na zwiększenie oporu powietrza pędzącego samochodu, a to z kolei przekłada się na zwiększone zużycie paliwa. We współczesnych samochodach o bardzo zaawansowanej aerodynamice zamontowany na dachu bagażnik może zwiększyć spalanie nawet do 20%.
      3)Ekonomiczna prędkość- prędkość przy której silniki samochodów osobowych zużywają najmniej paliwa oscyluje wokół 90 km/h. Jeśli zatem bardziej niż na czasie zależy nam na bezpieczeństwie i ekonomii- spuśćmy nieco nogę z gazu. Jazda na autostradzie z prędkością 120 km/h zamiast 130 km/h to dla przeciętnego auta oszczędność około 1 litra na 100 km, co po przejechaniu np.: trasy z Warszawy do Szczecina daje ponad 20 zł oszczędności, za które możemy sobie pozwolić na pysznego hot-doga i kawkę dla siebie i pasażera :)

      • 0 0

  • taaaaaaa (3)

    Mam BMW E36 2,8 benzynka ....

    i gdzieś mam to ile pali ... liczy się frajda z jazdy.

    A oszczędnym polecam rower !

    • 35 68

    • i jestem dresem, rzucam smieci a mój pies sra gdzie chce

      • 44 7

    • taaak

      A ja mam helikopter Robinson R44. Oszczędnym polecam BMW na benzynkę.

      • 34 1

    • i tak bym cie wywalil na swiatlach;]

      • 4 3

  • a ja myślałem że przeczytam coś o eko drivingu...

    a tu klops :/

    • 59 4

  • 11 (2)

    Odkręć tablice z auta tej samej marki i koloru, a potem tankuj na stacji wcześniej zmieniając tablice i nie płacąc. Najlepiej ubierz do tego czapkę z daszkiem i nie daj się nagrać...

    • 54 19

    • jeszcze jest taka nalepka na szybie

      • 1 1

    • Zakleił szyby, założył kask. I pojechał

      tak też można tankować na stacjach

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Zakleil-szyby-zalozyl-kask-I-pojechal-n37218.html

      • 1 0

  • ale gniot! (7)

    Po pierwsze, to można by te "rady" uszeregować jakoś według skuteczności.

    Wyłączanie silnika przed światłami to chybiony pomysł - 30 s postoju to minimalne zużycie w porównaniu z tym, ile się zużywa w trakcie uruchamiania silnika, nie mówiąc o zużyciu świec, rozrusznika itp.

    Prędkość naturalna samochodu - pierwsze słyszę. A każdy może mieć inny zysk na dojechaniu wcześniej na miejsce.

    "Właściwe powietrze w oponach" - rozumiem, że chodzi o ciśnienie? Dla oszczędności im większe - tym lepiej. Właściwe to może być ze względu na zużycie opon i przyczepność.

    Klimatyzacja i urządzenia elektryczne w samochodzie są po to, aby ich używać. Nie po to jest klima, żeby się smażyć (oczywiście z zamkniętymi szybami - dla oszczędności).

    Największe oszczędności daje płynna jazda, przewidywanie sytuacji na drodze tak, aby jak najczęściej wykorzystywać hamowanie silnikiem i nie przekraczanie pewnej wartości obrotów silnika (w zależności od silnika: dla dużych, niewysilonych np. do 1700 - 2000, dla mniejszych, 16v np. do 2500 - 2700).

    • 78 7

    • płynna jazda - z jednej strony tak (4)

      przewidywanie i hamowanie silnikiem jak najbardziej. ale z drugiej strony nic bardziej nie wkurza na drodze niż dynamika jazdy muła który przy 50/h wrzuca już 5 bieg.

      • 6 11

      • albo z drugiej strony: jak przedstawiciele handlowi (3)

        alleluja i do przodu !!! :) 90/h na dwójce a potem już tylko szybciej ....:)

        • 18 0

        • (2)

          najlepiej jak dojeżdżąsz se powolutku do czerwonych, a tu hop! ktoś jeszcze cię wyprzedza i ładuje ci się przed maskę

          • 3 0

          • (1)

            bo przez taka plynnosc jazdy jaka opisales tworza sie korki

            • 0 5

            • Niekoniecznie. Jeśli jest czerwone i znasz światła i wiesz kiedy się zmieni na zielone to jedziesz powoli tak aby trafić na zmianę. Zmienia się na zielone, a ty już jesteś rozpędzony, więc tak jest szybciej. No chyba, że jakś niecierpliwy w ostaniej chwilli właduje ci się przed maskę i zacznie chamowac, tak jak wyżej napisane. Co innego jak widzisz, że za tobą ktoś chce skręcić i jest do tego osobny pas, na który może szybciej wjechać jeżeli szybciej dojedziesz do skrzyżowania. Wtedy dojeżdżasz jak najszybciej, aby innym nie utrudniać ruchu.

              • 3 0

    • a słyszałeś o czym takim... (1)

      jak tarcie? jak masz mało powietrza w oponach tarcie jest większe co powoduje opór, czym szersza opona tym większe tarcie , a co za tym idzie też większe zużycie paliwa nawet do 15%

      • 3 1

      • widzę, że rozumienie słowa pisanego

        nie jest twoją najmocniejszą stroną :/

        • 7 1

  • dekalog (2)

    Po pierwsze - to co zaoszczędzisz jadąc za tirem musisz oddać podwójnie na myjce po takiej jeździe.
    Po drugie - wyłączając silnik na światłach powodujesz większe korki, a turbinę będziesz w aucie zmieniał średnio co pół roku.
    ....

    • 61 1

    • (1)

      co zaoszczędzisz jadąc za tirem wydasz na lekarza, jak dostaniesz alergii czy raka

      • 12 2

      • Albo jak się zagapisz

        Jazda za tirem jest męcząca a przez to niebezpieczna. Chwila nieuwagi i mamy bum. Często też tirowcy maja popalone żaróweczki stop - efektu nie muszę chyba tłumaczyć. Jadąc za tirem, nie możemy przewidzieć geometrii drogi i tego co się na niej dzieje, w efekcie gwałtowniejszy zakręt, dziura lub hamowanie da nam w najlepszym wypadku auto do kasacji. Reszta tych "eko" przykazań też jest mało sensowna. No może poza tym o oponach, szybach i zbędnych kilogramach.

        • 12 1

  • Po drugie.. (1)

    ... tylko 20 sekund? Kiedyś czytałem, że min. 1 minuta. Przecież auto pobiera dużo paliwa przy odpalaniu
    Po czwarte... spojlery zawsze należy usuwać, gdyż posiadanie ich to tzw 'wioska'

    • 48 1

    • dlaczego wioska? ładnie to wygląda

      • 6 11

  • Porady

    1. spijanie śmietanki w postaci spalin z ciężarówki i ograniczony widok...

    2. poroniony pomysł - już widzę jak by kierowcy ruszali sprzed świateł. Już teraz na jednej zmianie jedzie 2xmniej samochodów niż powinno (ze względu na ciapowatość kierowców), a co dopiero by było gdyby ludzie odpalali silniki.

    3. "prędkość naturalna" - wtf?

    4. "właściwe powietrze" - i wszystko jasne ;)

    reszta ujdzie

    • 39 0

  • Ankieta na miarę trójmiasto.pl (5)

    nic mi nie pasuje

    • 28 4

    • malkontent (1)

      zaproponuj coś :D

      • 4 7

      • Ankieta powinna mieć wykluczające się opcje i pokrywać całkowicie temat zawarty w pytaniu.

        Poza tym sugestie nie są rozważane. Prosiłem o poprawę literówki, a moje posty są usuwane bez reakcji. Co dopiero myśleć o zmianie ankiety...

        • 5 2

    • no dokładnie. ja bym zaznaczył "nigdy nie sprawdzam ciśnienia" (2)

      • 10 0

      • a zmieniając opony nie jest logiczne.. (1)

        ..że sprawdza się ciśnienie!?? To tak odnośnie jednej z odpowiedzi..

        • 0 0

        • to wulkanizator sprawdza a nie ja

          a gdybym mial opony caloroczne?? I co , łyso Pawełku??

          • 0 0

  • L P G!!!!!! (2)

    i nic w temacie (ekologia)

    • 9 18

    • ekologia?

      jedynie ekonomia.

      • 2 7

    • LPG już jest drogie...

      Nie jest to już opłacalne

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane