• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

123 mln za pięć pociągów dla Pomorza i PKM

Michał Brancewicz
16 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe pociągi będą obsługiwały też linię PKM, która zostanie zelektryfikowana. Nowe pociągi będą obsługiwały też linię PKM, która zostanie zelektryfikowana.

Do przetargu na dostawę pięciu nowych pociągów dla Pomorza stanął tylko jeden producent - firma Newag, która oczekuje za dostawę 123 mln zł. Dwa pierwsze pociągi przyjadą do nas 10 grudnia tego roku, dwa kolejne pół roku później, a ostatni do końca września 2020. Protest firmy Stadler, która sugerowała, że terminy dostaw są mocno wyśrubowane, nie został uwzględniony przez Krajową Izbę Odwoławczą.



Nowe pociągi mają kursować po zelektryfikowanych już trasach województwa pomorskiego, a w przyszłości wozić pasażerów także na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która również ma zostać podłączona do sieci elektrycznej.

Do przetargu zgłosiła się tylko firma Newag, która dwa lata temu wyprodukowała dwa czteroczłonowe pojazdy dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Teraz zamówienie dotyczy pięciu pociągów pięcioczłonowych, o maksymalnej długości 100 m. Będą one kosztowały województwo pomorskie 123 mln zł. W budżecie na ten cel zostało zarezerwowane o 3 mln zł więcej.

Czy producent wyrobi się z terminami dostaw?

Nowe pojazdy będą posiadały:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km na godz.

- Pierwsze dwa składy zostaną dostarczone nam do 10 grudnia, dwa kolejne do 10 czerwca, a ostatni nie później niż 30 września 2020 roku - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Pod koniec kwietnia informowaliśmy o proteście złożonym przez firmę Stadler, która również była zainteresowana tym kontraktem. Zdaniem producenta, terminy zaproponowane przez zamawiającego są niemożliwe do dotrzymania.

- Wygraliśmy tę sprawę w Krajowej Izbie Odwoławczej - informuje Świlski.
Kontrakt przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych maksymalnie pięć sztuk pociągów. Decyzja w tej sprawie zapadnie w przyszłości.

Opinie (175) 1 zablokowana

  • przypadkowo miasto przygotowalo do realizacji (2)

    przetargu 3mln wiecej niz jedyna firma ktora wygrala. Czy cos tu nie smierdzi??

    • 2 4

    • Ty śmierdzisz PiSlamem

      • 0 0

    • Może wygrać tylko jedna firma więc to nie ma sensu już od początku.
      Wygrała jedyna firma która w ogóle się zgłosiła.

      • 0 0

  • żal (2)

    I tylko żal ZNTK w Gdańsku. Podobne zakłady w Bydgoszczy i Nowym Sączu się rozwijają a w Gdańsku klepie biedę nomenklaturowa spółeczka.

    • 4 1

    • pisy jom tez chca przejac?

      • 1 1

    • nie mówiąc o Mińsku Mazowieckim i innych zetentekach

      Kolesie w Gdańsku nie mogą sie poukładać, kto ma na tym zarobić. Zakład przy wielkim, portowym węźle komunikacyjnym...
      Poza tym, my som postindustrialni i takie byleco, to będziemy kupować na pęczki...;) I jeszcze będą sie prosić, żeby kupić...

      • 1 0

  • Dziś na linii PKM jedzie łącznie 13 pociagów

    a jaka jest częstotliwość każdy widzi, średnio pociąg na godzinę, dwa jedynie w relacji Wrzeszcz-Rębiechowo, i w szczycie jakieś dodatki, a więc te 5 pociągów to co jedynie będą do obsługi relacji np Kartuzy-Wrzeszcz? Jak już wydają miliony to mogliby chociaż maleńki peronik zrobić w końcu na Karczemkach, przedłużyć ulicę Kalinową, a tak duża dzielnica Kokoszki, gdzie ponoć miasto ma bardzo plany mieszkaniowe, a jednego przystanku władze nie chcą tam postawić, bo co dewelopera z własnym przystankiem PKM nie ma, jak u sąsiadów po drugiej stronie obwodnicy?

    • 1 2

  • Pociągi gdynia-koscierzyna-gdynia (3)

    Oby w następnej aktualizacji rozkładu było więcej tych polaczen- to jedyna alternatywarozwij dla zukowa i chwaszczyna i wjazdu do Gdyni w gigantycznym korku. Coraz więcej form powstaje w tym kierunk i wielu pracowników dojeżdża w przeciwnym kierunku niz „do stoczni”

    • 1 1

    • (2)

      Za dwa lata rozpocznie się modernizacja linii Kościerzyna - Gdynia, która odetnie na trzy lata Kartuzy i Kaszuby od kolei. Nawet 150 tys. pasażerów będzie musiało przesiąść się do autobusów lub samochodów.

      PKP PLK zapowiada, że prace modernizacyjne na odcinku Gdynia - Kościerzyna rozpoczną się wiosną 2020 r. i potrwają co najmniej do końca 2022, czyli minimum 2,5 roku. Choć mówi się, że mogą przeciągnąć się do 2023 r. (rozkłady jazdy wejdą w życie w grudniu 2023).

      • 2 0

      • Naiwnie mozna liczyć ze prace przyspiesza (1)

        Kolejne gminy przystępują np do roweru metropolitalnego ( golubie- stezyca ) trasa nr20 pęka w szwach, chwaszczyno nieprzejezdne ( nie mówiąc o zukowie) , czas sobie uświadomić ze rozwój trojmiasta juz nie postępuje tylko wzdłuż zatoki (wzdłuż skm) ale coraz intensywniej w kierunku Kaszub.

        • 0 0

        • Co z rewitalizacją linii Kartuzy - Lębork?

          Minęło osiemnaście lat od zamknięcia najpiękniejszej linii kolejowej na Pomorzu. Linia Pruszcz Gdański - Łeba na odcinku Lębork - Kartuzy jest niemal całkowicie rozkradziona.

          Od lat samorządowcy z Pomorza apelują do marszałka w sprawie rewitalizacji tej linii. Lokalne samorządy nie tylko są zainteresowane reaktywacją nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii, ale też gotowe są sfinansować część prac.

          • 2 0

  • italiano (2)

    pendolino mimo wloskiej produkcji to jednak ferrari w porownaniu do polskiego badziewa!

    • 1 6

    • sam jesteś badziewie

      impulsy to bardzo udane ezt

      • 3 0

    • Daj mi 3 razy tyle za pociąg to dostaniesz lepszy sprzęt. Kupujesz golfa 2 i dziwisz się, że jest gorszy od nowego audi.

      • 1 0

  • Kiedy pociągi osobowe pojadę do północnych dzielnic Gdyni?

    Pamiętam, że jeszcze na początku lat 90 jeździły pociągi osobowe, które zatrzymywały się na stacjach:
    - Gdynia Rzeźnia,
    - Gdynia Port,
    - Gdynia Pogórze,
    - Gdynia Obłuże Leśne,
    - Gdynia Obłuże,
    - Gdynia Port Oksywie,

    W 2008 roku za sprawą wojska wyremontowano tory do Oksywia i mogą tam jeździć pociągi z prędkością 70 km/h.

    Na youtube jest filmik z 2016 roku z przejazdu Pesy SA113-023 należącej do Arrivy, z przejazdu odcinkiem Rumia - Gdynia Port Oksywie, tak więc da się.

    • 4 1

  • Git (1)

    Tylko więcej miejsc na rowery albo cały wagon, albo min 12 wieszaków. Jest to idealny czas aby tego dopilnować.

    • 1 3

    • po co ci rovery

      Kaszub ski i mazurski słoiku???

      • 1 1

  • Newage? Co na to Kościół?

    • 0 1

  • muszą zakończyć

    Ten pociąg, drenujący trójcity,
    Wybory sie zbliżaja i wyPOłynie że
    ta cała inwestycji a była tylko wydmuszka ,,zbudowaną na piasku,,?
    i Naszych $$, ile jeszcze tych leva ckich i POpapranych przekretow??
    (Przystanki w lesie*) jak wszystko ,,Tristan r,, itp ile to milionów z Moich* poszło ,gdzie te pieniądze?

    • 0 1

  • bravo!

    Tylko z powodu ze składy od Polskiej p esy*!!!
    Reszta bagno!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Porsche?

 

Najczęściej czytane