• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

130 mln na modernizację stacji SKM

Patryk Szczerba
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo. Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo.

Modernizację ośmiu przystanków, remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz budowę centrum monitoringu chce sfinansować SKM-ka z dotacji z Unii Europejskiej. - Na każdy przystanek potrzebujemy ok. 10 mln zł. Prace zakończymy w pięć lat - zapowiada Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.



Jak oceniasz zmiany w SKM?

Poznaliśmy harmonogram prac na ośmiu stacjach SKM, które spółka zaplanowała na najbliższe lata. Inwestycja, której koszt jest szacowany na 130 mln zł, rozpoczęła się od remontów w Chyloni i na stacji Rumia Janowo. Tam prace trwają od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku.

Najpierw Orłowo i Redłowo

Wiadomo już, że następnymi remontowanymi stacjami będą Orłowo i Redłowo. Modernizację zaplanowano na 2018 rok, z zakończeniem w 2019 roku. Na tym pierwszym SKM planuje m.in. budowę nowej wiaty, przebudowę przejścia podziemnego, przebudowę torów i rozjazdów oraz montaż wind. Prawdopodobnie w Orłowie i na każdej stacji pojawią się też osłaniacze przed wiatrem znane ze stacji Żabianka.

  • Stacja Chylonia po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać przystanek Rumia-Janowo po przebudowie.
W przypadku Redłowa inwestycja może być bardziej skomplikowana. Oprócz znanych z innych stacji elementów na peronie, niewykluczona jest budowa nowych przejść dla pasażerów SKM, dzięki którym będą mogli wejść na peron z różnych stron wiaduktu. W trakcie inwestycji dużo do powiedzenia będą mieli architekci miejscy, bo stacja sąsiaduje z terenami, gdzie powstają biurowce, są już trzy obiekty sportowe, a wkrótce wyrośnie basen olimpijski.

Czytaj też: Nowy biurowiec przy Drodze Gdyńskiej

W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, który potrwa rok. Na koniec zostaną stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Tam, według harmonogramu, prace rozpoczną się w 2021 roku i zakończą w drugiej części 2022 roku. Ich zakres jest podobny, jak na innych przystankach.

Część prac będzie jednak odbywała się poza stacjami. W Orłowie trzeba będzie prostować tory, gdzie indziej konieczne będzie rozszerzanie lub zwężanie peronów, a co za tym idzie przebudowywane będą torowiska i sieć trakcyjna.

Harmonogram sztywny, utrudnienia nieuniknione

- Ten harmonogram jest sztywny. Modernizujemy perony w zależności od ich stanu, ale bierzemy też pod uwagę potrzeby pasażerów, stąd nieodległa w czasie realizacja w Redłowie. Szacujemy, że na każdy z peronów potrzebujemy 10 mln zł. Wszystko okaże się po tym, gdy będą gotowe projekty oraz rozstrzygniemy przetargi - opowiada Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM.
Nie obędzie się bez utrudnień w kursowaniu SKM. Najbliższe zaczną się już 10 marca, kiedy na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony z użytku zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.

Dworzec podmiejski w Gdyni wypięknieje

Osobnym przedsięwzięciem będzie modernizacja dworca podmiejskiego w Gdyni. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2018 roku i trwać do drugiej połowy 2020 roku. SKM planuje tam odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi - zabytkowej posadzki - i wymalowanie ścian.

Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni. Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni.
Porządki będą również wykonywane w otoczeniu budynku oraz na peronie, który ma zostać przystosowany - podobnie jak dworzec - do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Całość prac - podobnie jak w przypadku dworca PKP - będzie musiała być prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jeszcze ważniejszym dla SKM celem jest budowa centrum monitoringu oraz systemu informacji pasażerskiej, które znajdą się w zaaranżowanej na ten cel sali pod kopułą dworca. Ma ono monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską i być jednocześnie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli się kontaktować bezpośrednio z peronów poprzez słupki z mikrofonem i głośnikiem. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej oraz w systemy kamer.

Gdynia dokłada do remontów

Szacowany koszt inwestycji to 130 mln zł. Praktycznie pewne jest, że 62 mln zł dofinansowania będzie pochodziło z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 mln zł to wkład Funduszu Kolejowego.

Od 8 do 10 mln zł dołoży Gdynia (2 mln zł zostały już przekazane), która najbardziej skorzysta na inwestycji.

- Przed Euro 2012 skupiliśmy się na stacjach gdańskich, jakiś czas temu wyremontowane zostały też przystanki sopockie, więc teraz kładziemy nacisk na Gdynię. Zachowujemy odrębność każdej ze stacji, więc ich wygląd nie będzie taki sam. Na pewno standardem, który chcemy wprowadzić, jest wiata na całej długości peronu i udogodnienia dla niepełnosprawnych czy to w postaci wind, czy podjazdów - dodaje Lignowski.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Przystanek Orłowo (1)

    Pragnę się odnieść do treści artykułu oraz wypowiedzi i zapewnień pana mgr Macieja Lignowskiego, prezesa zarządu spółki PKP SKM : "Harmonogram sztywny" oraz zapewnienia pana mgr inż. Sylwestra Petrycha, dyrektora ds. Infrastruktury i Eksploatacji PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. I tak, w roku 2005, pan Petrych m.in. zapewniał, iż : "Jesteśmy żywo zainteresowani poprawą stanu technicznego naszych obiektów co wiąże się z zapewnieniem maksimum wygody naszym pasażerom. zapewniamy, że o ile pozwolą na to środki finansowe, postaramy się rozwiązać problem wyjazdu na peron SKM w Gdyni Orłowie w możliwie krótkim czasie" (sic!) Natomiast, w roku 2010, pan Lignowski, m.in. zapewniał, iż : " Po 2012 roku jednym z pierwszych peronów, które zamierzamy wyremontować będzie Gdynia Orłowo. Zamierzamy zmodernizować peron, przejście podziemne oraz windę.(...) zawsze staramy się reagować na wszelkie głosy mieszkańców dotyczące naszej infrastruktury"- pięknie powiedziane. Natomiast praktyka i rzeczywistość, są nieco (więcej) inne. Mamy już 2017 rok. Od zapewnień pana Petrycha, minęło 12 lat, natomiast od zapewnień pana Lignowskiego, mija 7 lat. I, cóż mamy w Orłowie, jaki jest aktualny stan infrastruktury orłowskiego przystanku kolejowego ? Każdy to widzi ! Mimo starań i wystąpień mieszkańców Orłowa w sprawie wybudowania tunelu a, nie kładki przy orłowskim przystanku, pan Leszek Lewiński, z-ca dyrektora gdyńskiego oddziału PKP PLK, w 2011 r.m.in. poinformował , iż: "Rachunek jest prosty. Budowa tunelu to koszt 1,5 mln złotych, natomiast kładki 150 tys. złotych. zapewniam, ze konstrukcja będzie spełniać wymagania i zapotrzebowania użytkowników." a, PKP liczą koszty. Chciałbym poznać tego kosztorysanta, który w taki sposób ocenił koszty budowy kładki, skoro, cztery platformy - zwane windami, są wiele droższe a, gdzie cała konstrukcja kładki i robocizna ? Zamontowane platformy/windy, od początku działały i działają wadliwie. Nadto, osoby niepełnosprawne mają trudności z otworzeniem drzwi tych urządzeń, ponieważ są one wyposażone w drzwi uchylane a, nie rozsuwane. Jedna z platform/wind jest w taki sposób zamontowane, iż po zjechaniu/wjechaniu, drzwi są za plecami. Jest pytanie do: projektanta tego obiektu, nadzoru wykonawcy i nadzoru inwestora, w jaki sposób, samotna osoba, będąca na wózku, ma otworzyć te drzwi, które ma za plecami. Może ktoś, odpowiedzialny za tą inwestycję, zechciałby zademonstrować, obsługę tej platformy/windy. Do demonstracji, zapewniam wózek inwalidzki. Podobno ma nastąpić wymiana tych platform/wind. Pytanie za czyje pieniądze ? Czy jest - znajdzie - się osobę odpowiedzialną za zamontowanie tych "felernych" platform/wind, które nie nadają się do eksploatacji w plenerze Z uwagi na wadliwe wykonanie zamocowania schodów, liczne schody, były odcinane i ponownie dospawne do konstrukcji. Zakończenie poręczy, przy schodach nie jest zaoblone, na schodach brak zjazdu dla prowadzenia roweru. Natomiast, na peronie PKP PLK zostało zamontowanych 22 ławek ! W jakim celu i dla kogo taka ilość ławek? Może tak przewiduje, któraś z dyrektyw Unii Europejskiej, ale w jakim celu, skoro w Orłowie nie stają pociągi dalekobieżne. Mógłbym jeszcze przywołać wiele publikacji prasowych, które bardzo krytycznie oceniają obecny stan infrastruktury przystanku kolejowego w Orłowie. Jeszcze, jako przykład : "...zapewnienia maksimum wygody naszym pasażerom ", jest parking, usytuowany przy dawnym budynku dworca w Orłowie - przed laty, był to dworzec - obecnie przystanek, czyli - w kolejowej nomenklaturze - obiekt, niższej rangi. Otóż, na parkanie tego parkingu jest zamocowana tabliczka z następującym napisem: "Teren PKP, zakaz parkowania" Już tego nie będę komentował. Mogę jedynie domniemać, iż teren ten - być może - jest zabezpieczony na wypadek, gdyby do Orłowa chcieli przyjechać samochodami dyrektorzy i prezesi, licznych kolejowych spółek.
    Henryk Wiszniowski
    Radny Rady Dzielnicy Orłowo.

    • 5 0

    • No właśnie....

      Tak to wygląda. Obiecanki, cacanki, brak logicznego myślenia projektantów i tylko pozorne oszczędności. A teraz niby mamy uwierzyć w profesjonalizm ? Na jakiej podstawie Ci sami ludzie nagle teraz zrobią coś dobrze.

      • 1 0

  • (5)

    Spieszcie bo kasa definitywnie sie
    konczy i powrot do Moldawi

    • 35 6

    • Bogactwo bierze sie z pracy-a nie z dotacji. (3)

      Zapamietaj to lemingu.

      • 0 5

      • dotacje znacznie ułatwiają start i rozwój (2)

        dla przypomnienia: pracowaliśmy od końca wojny niczym w mrowisku i jakoś z ręką w nocniku się w '89 obudziliśmy - produkcja (różna) szła pełną parą i co?
        pomyśl zanim coś napiszesz - sama praca nie daje wiele jeśli nie masz odbiorców swojej pracy, dotyczy to zarówno pracy umysłowej jak i fizycznej

        • 1 0

        • Widocznie w PRL nie pracowaliśmy ciężko (1)

          Tzn. propaganda tak mówiła, ale to wszystko ch.. warte, bo na Zachodzie inwestowano w pracę głową i tym sposobem u nas 10 roboli robiło w dzień tyle co tam maszyna przejechała w godzinę

          • 0 0

          • automatyzacja to raz,
            dwa - nasza produkcja trafiała do bratniej czarnej dziury, bo tam łykali wszystko jak leci
            a czy pracowaliśmy ciężko? w niektórych branżach na pewno

            • 0 0

    • Tak, Unia z Moldawią.

      • 0 4

  • A czemu to tylko (14)

    130 mln? Skad takie kwoty? Extra dom stawia sie za pol bani a tu tyle mln?

    Poprosze mi to rozjasnic co za co ile

    • 43 8

    • Nowa galeria forum radunia (1)

      Koszt ok 900 mln czyli 6razy wiecej niz ten peronik, dlatego pytam skad taka kwota? Porownajcie peronik do galerii? Albo esc koszt sto baniek czyli 100mln wielki budynek z,infrastruktura i wykonczeniem ala bizancjum a tu peronik za 130 baniek...

      Jak ktos jest choc troche inteligetny to widzi tu jakis przekret madrzy znawcy

      • 1 3

      • Doczytaj

        130 mln to kwota na wszystkie planowane inwestycje

        • 1 0

    • (6)

      Wez moze sciagnij sobie dokumentacje przetargowa. Poczytaj, policz, jesli uwazasz, ze mozesz to zrobic taniej wystartuj w przetargu, wygraj, zarob pieniadze, badz szczesliwy.

      • 10 7

      • Rzeczowa opinie (4)

        Jak ktoś da rzeczową opinie to jest minusowany. Jeszcze raz powtórzę. To sa przetargi nieograniczone i może wystartować każdy. Proszę spróbować. Najlepiej sie wypowiadać a nie mieć pojęcia. Jeśli ktoś
        porównuje budowę domu do przebudowy przystanku kolejki Skm to znaczy ze ma nie po kolei w głowie. To tak jakby zapytać czemu ekstra fura kosztuje 500tys ( merc czy BMW) a nędzna pesa 10mln.

        • 11 1

        • Widzisz, dano głos gupiemu, który nawet nie rozumie, że głupi. To Cię zminusuje. (3)

          Pisać umie, więc rozumowanie które stosuje ograniczone jest do jego percepcji. I pewnie nie zrozumie Twojej analogii o mercu i pesie...

          Minusować będą też ci, którzy w imię naiwnie pojmowanie równości (jako identyczności), Twój komentarz uważać będą za "ofensywny".

          Małpie brzytwę dano i nią macha - czy to głosując na PIS czy wystawiając "Klątwę". Głupota ta sama. Takie czasy.

          • 9 0

          • (2)

            Kolesie chca zarobic na publicznym nie kazdy moze wygrac przetarg jest juz gotowa infrastruktura torow nie dodaja budynkow nie buduja widac walek jak z dworcem w Gdyni Glownej...remontow ciag dalszyy

            • 2 5

            • Ale dworzec podmiejski w Gdyni nie był remontowany o czym Wy pitolicie?!

              • 1 0

            • Od razu zgłoś do prokuratury. Jeszcze będziesz bohaterem.

              • 1 1

      • Ale nudny popis.

        • 1 1

    • a po co ci to wiedzieć skąd takie kwoty

      trzeba było się uczyć to byś decydował co za ile i gdzie i ile z tego do kieszeni

      • 2 0

    • To co powiesz o stacji Gdańsk-Wrzeszcz? Jedna stacja za taką samą kwotę...

      • 0 0

    • Na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej

      Poproś o wgląd w kosztorys inwestorski

      • 0 2

    • Co to jest ... (1)

      "Extra dom" i co to "pol bani" ?
      Chyba nie myślisz o melince na działkach i półlitrówce?

      • 6 11

      • To jest, gdy czarne jest czarne, a białe jest białe.
        Wiem, trudny koncept.

        • 2 2

  • Czy w Orłowie wzorem Sopotu powstanie dworzec czy centrum handlowe i 3 kasy ?

    Ilość kas biletowych na dworcu w Sopocie świadczy napewno o jednym: projektant dał d....,poza tym klitka wyznaczona na kasy !Jak można było wydzielić tak małe pomieszczenie kiedy poza sezonem już brakuje miejsca dla ludzi z bagażami.
    Skok na kasę a nie dworzec

    • 0 0

  • A kiedy SKM wydłuży linię na Obłuże?

    • 0 0

  • A Gdańsk Przymorze otoczone szklanymi biurowcami?

    Brud, syf, wiata długości dwóch pokojów, niedziałające oświetlenie, komuna.

    • 1 0

  • Otłowskie dziadostwo (1)

    Kolejne windy w Orłowie? A kiedy na dobre zostaną uruchomione windy przy obecnej kładce nad torami. Oszukano ludzi, którzy przy remoncie peronu dalekobieżnej prosili o tunel z podjazdami i wybrano tańszą wersję. Oczywiście te windy nie działały nigdy i nadal nie działają a ludzie jak debile taszczą wózki z dziećmi, że już nie wspomnę o niepełnosprawnych, którzy nie mają szans na skorzystanie z kolei w Orłowie.

    • 14 0

    • orłowo to skandal, wałek, przekręt, afera, kant:
      było duużo lepiej przed ostatnim "remontem"

      a najlepiej było za Gierka, np. był przejazd dla melexów po torach,
      przeszkadzało komuś, porobili płoty
      promocja fury

      • 0 0

  • SKM to jest dramat za sprawa zarzadzajacy nia amatorow !!!

    naziemne metro ktore kompletnie nie wykorzystuje swojego potencjalu !
    dylizansy ktore jezda, zero punktualnosci, na takim badziewiu nie mozna polegac, a nawoluje sie do korzystania z komunikacji miejskiej ?! do takiego badziewia sie nie przesiade, bydlowozow, do tego jesli tym zarzadzaja tacy amatorzy, do tego nie mozna "na to" badziewie liczyc, pytanie brzmi dlaczego na to "g" place podatki, skoro od lat nic sie nie zmienia ?

    • 0 1

  • W końcu ,bo na Leszczynkach to jak na zabitej dechami wsi .

    • 0 1

  • a Gdańsk Stocznia (2)

    a co z przystankiem Gdańsk stocznia to jest dopiero postrach dla turystów zmierzających do Gdańska

    • 6 0

    • Ma być wyremontowany do 2023 roku

      • 0 0

    • Przeczytaj tekst jeszcze raz, tylko ze zrozumieniem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane