• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

130 mln na modernizację stacji SKM

Patryk Szczerba
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo. Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo.

Modernizację ośmiu przystanków, remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz budowę centrum monitoringu chce sfinansować SKM-ka z dotacji z Unii Europejskiej. - Na każdy przystanek potrzebujemy ok. 10 mln zł. Prace zakończymy w pięć lat - zapowiada Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.



Jak oceniasz zmiany w SKM?

Poznaliśmy harmonogram prac na ośmiu stacjach SKM, które spółka zaplanowała na najbliższe lata. Inwestycja, której koszt jest szacowany na 130 mln zł, rozpoczęła się od remontów w Chyloni i na stacji Rumia Janowo. Tam prace trwają od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku.

Najpierw Orłowo i Redłowo

Wiadomo już, że następnymi remontowanymi stacjami będą Orłowo i Redłowo. Modernizację zaplanowano na 2018 rok, z zakończeniem w 2019 roku. Na tym pierwszym SKM planuje m.in. budowę nowej wiaty, przebudowę przejścia podziemnego, przebudowę torów i rozjazdów oraz montaż wind. Prawdopodobnie w Orłowie i na każdej stacji pojawią się też osłaniacze przed wiatrem znane ze stacji Żabianka.

  • Stacja Chylonia po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać przystanek Rumia-Janowo po przebudowie.
W przypadku Redłowa inwestycja może być bardziej skomplikowana. Oprócz znanych z innych stacji elementów na peronie, niewykluczona jest budowa nowych przejść dla pasażerów SKM, dzięki którym będą mogli wejść na peron z różnych stron wiaduktu. W trakcie inwestycji dużo do powiedzenia będą mieli architekci miejscy, bo stacja sąsiaduje z terenami, gdzie powstają biurowce, są już trzy obiekty sportowe, a wkrótce wyrośnie basen olimpijski.

Czytaj też: Nowy biurowiec przy Drodze Gdyńskiej

W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, który potrwa rok. Na koniec zostaną stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Tam, według harmonogramu, prace rozpoczną się w 2021 roku i zakończą w drugiej części 2022 roku. Ich zakres jest podobny, jak na innych przystankach.

Część prac będzie jednak odbywała się poza stacjami. W Orłowie trzeba będzie prostować tory, gdzie indziej konieczne będzie rozszerzanie lub zwężanie peronów, a co za tym idzie przebudowywane będą torowiska i sieć trakcyjna.

Harmonogram sztywny, utrudnienia nieuniknione

- Ten harmonogram jest sztywny. Modernizujemy perony w zależności od ich stanu, ale bierzemy też pod uwagę potrzeby pasażerów, stąd nieodległa w czasie realizacja w Redłowie. Szacujemy, że na każdy z peronów potrzebujemy 10 mln zł. Wszystko okaże się po tym, gdy będą gotowe projekty oraz rozstrzygniemy przetargi - opowiada Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM.
Nie obędzie się bez utrudnień w kursowaniu SKM. Najbliższe zaczną się już 10 marca, kiedy na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony z użytku zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.

Dworzec podmiejski w Gdyni wypięknieje

Osobnym przedsięwzięciem będzie modernizacja dworca podmiejskiego w Gdyni. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2018 roku i trwać do drugiej połowy 2020 roku. SKM planuje tam odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi - zabytkowej posadzki - i wymalowanie ścian.

Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni. Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni.
Porządki będą również wykonywane w otoczeniu budynku oraz na peronie, który ma zostać przystosowany - podobnie jak dworzec - do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Całość prac - podobnie jak w przypadku dworca PKP - będzie musiała być prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jeszcze ważniejszym dla SKM celem jest budowa centrum monitoringu oraz systemu informacji pasażerskiej, które znajdą się w zaaranżowanej na ten cel sali pod kopułą dworca. Ma ono monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską i być jednocześnie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli się kontaktować bezpośrednio z peronów poprzez słupki z mikrofonem i głośnikiem. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej oraz w systemy kamer.

Gdynia dokłada do remontów

Szacowany koszt inwestycji to 130 mln zł. Praktycznie pewne jest, że 62 mln zł dofinansowania będzie pochodziło z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 mln zł to wkład Funduszu Kolejowego.

Od 8 do 10 mln zł dołoży Gdynia (2 mln zł zostały już przekazane), która najbardziej skorzysta na inwestycji.

- Przed Euro 2012 skupiliśmy się na stacjach gdańskich, jakiś czas temu wyremontowane zostały też przystanki sopockie, więc teraz kładziemy nacisk na Gdynię. Zachowujemy odrębność każdej ze stacji, więc ich wygląd nie będzie taki sam. Na pewno standardem, który chcemy wprowadzić, jest wiata na całej długości peronu i udogodnienia dla niepełnosprawnych czy to w postaci wind, czy podjazdów - dodaje Lignowski.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Dobrze że to nie PKM (4)

    Ani POlityczna czapa o tym decyduje bo cała kasa POszlaby na gdańskie przystanki jak ten miliard na PKM

    • 30 45

    • I już zarobiłeś 1,50 zł. Teraz szybko po wypłatę do "Jaśnie Pana". (2)

      • 7 6

      • znasz z autopsji? (1)

        • 3 4

        • Troll jaki czujny. Jak on zna dobrze stawki za oczernianie w necie

          • 0 1

    • Bo SKM to niby nie państwowa?

      • 1 0

  • Czytać się tego nie da. (2)

    Czytajcie swoje wypociny przed publikacją pismaki, bo oczy bolą.

    • 10 9

    • Czy sondy układa autor artykułu .....

      ....czy inna osoba ? czy czytelnicy mogą zobaczyć zdjęcie tej osoby ?

      • 3 0

    • dlatego codziennie tu jesteś?

      a nie na innych portalach?

      • 1 2

  • Koniecznie drugie schody z peronu w Redłowie

    Trzeba zbudować dodatkowe schody z peronu w Redłowie, obecne wychodzą na przeciwną stronę ulicy niż PPNT i biurowce na Łużyckiej.

    • 3 0

  • (6)

    Nareszcie. Infrastruktura stacji SKM już od dawna odbiega od standardów europejskich, a zbliżała się do standardów wschodniej Ukrainy

    • 27 2

    • to jest taka infrastruktura, żeby ukraińcy czuli sie lepiej u nas (5)

      zwłaszcza, że ma ich być wkrótce 2 mln

      • 2 2

      • POdziekujmy. POlitykom (4)

        Od tylu lat trzymają łapy na budżecie województwa i POmpuja kase tylko w Gdansk

        • 4 4

        • Mieszkaniec (3)

          Szybkie koleje miejskie (SKM) nie obejmuje budzetu wojewodzkiego jest to osobna instytucja. Tak jak cale koleje miasta nie moga ingerowac w dzialalnosc i iich inwestowac

          • 1 2

          • Gdzie Ty mieszkasz???? Z tego co piszesz wynika, że w Wąchocku. (2)

            Kursowanie SKM opiera się prawie tylko na finansowaniu z budżetu województwa. Kto Ci takich bzdur naopowiadał? Województwo ustala ilość kursów pociągów a co za tym idzie daje na to kasę. Obudź się ze snu...

            • 2 2

            • miesięczny 2 x droższy niż w Warszawie

              Tak, a pasażerowie rzucają drobne grosze do kapelusza konduktora.

              • 3 0

            • Mieszkaniec

              Czyli nie musze placic za bilet bo jest finansowane z moich podatkow z budzetu wojewodzkiego tak jak cale koleje polskie. Do tej pory nie slyszalem zeby miasta kwapily sie do inwestowania kolei

              • 1 1

  • Pasażer + 130 mln

    Prezes jest niepoczytalny.

    • 1 1

  • Redłowo? (1)

    ostatnia stacja w Gdyni na ktorej da sie wysiasc z rowerem i go wtoczyć po torach dla wózków, da się wysiaść z wózkiem i nie utkwi się przed karykaturą windy

    wiecie co? lepiej zostawcie tak jak jest, bo znowu spieprzycie, jak w Orłowie, jak w Cisowej, jak wszędzie

    • 8 1

    • Tak

      W Redłowie nie ma stacji kolejowej.................. tam jest PRZYSTANEK

      • 0 1

  • sopocianin (1)

    super i bez wstydu a dalej stacja Orunia, Lipce przejazdy przez torowisko lipce automat podróżuje codziennie jest super przejazd w Oruni makabra co na to władze pan prezydent na Oruni jest kilka razy w roku i chyba to organizuje wyjazd z koleją aby mu nie przeszkadzała bo jest policja i chyba karetka pogotowiawładza nie widzi problemu czy ktoś policzył przejeżdzające samochody
    przez sandomierską ,gościną i lipce

    • 3 0

    • Byłoby super, gdyby dało się to przeczytać

      Ja jestem naprawdę pozytywnie nastawiony, ale taki słowotok odstrasza. Kropki i przecinki nie bolą, spróbuj.

      • 2 0

  • Czy będą jakieś miejsca chroniące od wiatru i opadu poziomego?Czy tylko schronienie za filarem lub-luksusowo-za windą????

    • 3 0

  • re

    a kiedy na stacji Wrzeszcz powstaną osłony przeciw wiatrowe,bo teraz gwiżdże jak w tunelu

    • 6 0

  • Orłowo ??

    nie wierzę... przypomnieli sobie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane