• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 osób będzie kontrolowało, czy kierowcy płacą w Gdańsku za parkowanie

Krzysztof Koprowski
12 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dotychczas miesięcznie wystawiano ok. 3,2 tys. wezwań za brak opłaty za parkowanie. Dotychczas miesięcznie wystawiano ok. 3,2 tys. wezwań za brak opłaty za parkowanie.

Od 1 lipca kontrolą opłat w Strefie Płatnego Parkowania na terenie całego Gdańska zajmować się będzie łącznie 17 osób. Zdaniem urzędników to wystarczająca liczba pracowników, a dotychczasowy wynik pracy jest dla nich zadowalający. Od firmy, której powierzone zostanie to zadanie, nie wymaga się - wzorem kontrolerów w komunikacji miejskiej - wystawiania minimalnej liczby wezwań do zapłaty.



Czy miasto powinno w identyczny sposób podchodzić do kontroli kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej?

Od 1 lipca br. kontrolą wnoszenia opłat w Strefach Płatnego Parkowania zajmie się przypuszczalnie firma MBS Computergraphik z podwarszawskich Błoni (ma też oddział w Gdańsku).

Złożyła ona jedyną ofertę w przetargu na kwotę ok. 1 mln 541 tys. zł, czyli o ok. 111,5 tys. więcej, niż planowano przeznaczyć na ten cel. Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, ale - ze względu na palące terminy - wątpliwe jest jego powtórzenie. Tym bardziej, że w ubiegłym roku ta sama firma wygrała miejski przetarg na kontrolę parkujących.

- Jest to jedyny przetarg na kontrolę opłat w SPP w tym roku. Umowa będzie podpisana na dwa lata. W dalszym ciągu równolegle kontrolą będą zajmowali się pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
MBS Computergraphik zadeklarował zatrudnienie 13 osób do kontroli opłat w SPP. Do tego należy doliczyć czworo "terenowych" pracowników GZDiZ, zajmujących się SPP.

Brak minimalnej liczby kar za brak opłaty w SPP



W przeciwieństwie do przetargu na kontrolę biletów w tramwajach i autobusach, od kontrolerów parkujących nie wymaga się minimalnej liczby wystawianych mandatów (opłat dodatkowych), które w porównaniu za jazdę bez biletu i tak są symboliczne - wynoszą 50 zł, a dwukrotnie w ciągu roku dopuszcza się ich obniżenie do 30 zł.

W komunikacji miejskiej kara za brak biletu to natomiast minimum 133 zł, zaś zwycięzca przetargu - firma Renoma - za przeprowadzenie minimum 100 tys. kontroli i 42 tys. wystawionych mandatów rocznie otrzyma przez trzy lata wynagrodzenie w łącznej wysokości ok. 20,3 mln zł.

Widać więc jak na dłoni, że łamiący prawo kierowcy są traktowani znacznie pobłażliwiej, niż łamiący prawo pasażerowie komunikacji miejskiej.

Obecność kontrolerów ma służyć prewencji



W jaki sposób GZDiZ planuje weryfikować prace zewnętrznej firmy?

- Obecność pracowników w terenie będzie rejestrowana i jest to podstawą protokołu odbioru działań kontrolnych i wystawienia faktury. Kontrolerzy mają być obecni i widoczni, co stanowi pewnego rodzaju prewencję - przekonuje rzecznik GZDiZ. - Dotychczas średnio w miesiącu dziesięciu kontrolerów [tylu obecnie było zatrudnionych przez zewnętrzną firmę - dop. red.] stwierdzało ok. 3,2 tys. przypadków braku wniesienia opłaty obowiązującej w SPP.
Jednak zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, "liczba stwierdzonych opłat dodatkowych nie stanowi kryterium oceny skuteczności działania pracowników firmy zewnętrznej".

Kontolerzy SPP nie zajmują się nieprawidłowym parkowaniem. To zadanie dla straży miejskiej, która jednak bardzo rzadko podejmuje interwencje. O samochodzie na zdjęciu pisaliśmy w artykule kilka tygodni temu. Jak informuje nasz czytelnik: "kierowca nadal ma w nosie przepisy prawa, dewastuje zieleń i parkuje często na pobliskim zakazie". Kontolerzy SPP nie zajmują się nieprawidłowym parkowaniem. To zadanie dla straży miejskiej, która jednak bardzo rzadko podejmuje interwencje. O samochodzie na zdjęciu pisaliśmy w artykule kilka tygodni temu. Jak informuje nasz czytelnik: "kierowca nadal ma w nosie przepisy prawa, dewastuje zieleń i parkuje często na pobliskim zakazie".
Przypomnijmy, że pracownicy zajmujący się kontrolami SPP mogą jedynie stwierdzić brak opłaty za parkowanie. Nie mogą karać za nieprawidłowe parkowanie, np. na trawniku czy środku chodnika. Tymi wykroczeniami zajmuje się straż miejska lub policja.

Czytaj też: Tygodniowa walka z dostawczakiem. "Powinni tego zabronić!"

Ta pierwsza formacja w 2016 r. wystawiła ok. 11,2 tys. mandatów z tego tytułu, podczas gdy kontrolerzy w tramwajach i autobusach ukarali w tym samym okresie ok. 60 tys. pasażerów za brak ważnego biletu.

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Miejsca

Opinie (196) 1 zablokowana

  • Firma krzak (1)

    Przetarg krzak

    • 0 3

    • Minusuje leming

      • 0 1

  • 1541000 to nie duża kwota (7)

    13 pracowników, optymistycznie po 4 tys brutto daje 1248000 przez dwa lata. Reszta to urlopy, zwolnienia. To co zakombinuje właściciel (zatrudni za niższe stawki) to jego i to bez szału.

    • 42 10

    • to samo mi się nasunęło jak to przeczytałem

      co zakombinuje właściciel, żeby zarobić. Czy zatrudni za glodowe stawki czy inaczej będzie kombinował. Jednak najgorsze jest to, że miasto miało przeznaczone na ten cel ponad 100 000 zl mniej, czyli uznawali, że ludzie będą pracowali za psie pieniądze. I to jest ta pozorna oszczędność, ktoś zyskuje a Kowalski dostaje po tyłku :-(

      • 0 1

    • Tyle że 4k brutto (2)

      to dla pracodawcy koszt samej płacy 4825 a do tego należy doliczyć koszty pozapłacowe (a te są też niemałe, od badań lekarskich po odzież roboczą, sprzęt do pracy itp.) - do tego na 4-5 pracowników "robiących" przypada 1 administracyjny, kadrowa, księgowa, specjalista BHP itp.
      Plus koszty prowadzenia samej działalności no i zysk dla właściciela/właścicieli.
      Moim zdaniem lwia część pracowników to będą stażyści/uczniowie/studenci za 10-15 PLN za godzinę, inaczej nie zarobisz na tym.

      • 12 2

      • Jeszcze trzeba dodać że za rok stawki mogą pójść w górę.

        Taki kontrakt to chyba tylko dla zabawy, czy też wpisać sobie w portfolio.

        • 1 0

      • jakie 4 brutto tam zarabia się minimalną

        • 2 2

    • (1)

      co Ty myślisz że oni 4 brutto zarobią? ha ha

      • 7 1

      • Jest napisane "optymistycznie po 4 tys brutto"

        • 1 0

    • Wyzysk

      Zgadzam się ciężko za tą kwotę na okres umowy utrzymać pracowników chyba że jest to kwota na rok to szef zarobi

      • 2 0

  • Problem jest nadmuchany (1)

    Bo bez samochodu naprawdę da się żyć.

    • 11 5

    • Pytanie „po co”?

      • 2 1

  • Zdecydowanie za mało powinno byc 50 bo na takie wielkie miasto to chyba celowo tak mało.

    • 2 0

  • Półtorej bańki z kasy miejskiej do prywatnej kieszeni? Niezły układ, też bym w to wszedł.

    • 5 0

  • Co to znaczy, że kontrolerów zmusza się do wystawiania minimalnej liczby wezwań?

    Jak przez miesiąc wszyscy będą uczciwie jeździć komunikacją, to co zrobią? Mandaty sami sobie będą wystawiać?
    Takie coś rodzi tylko patologię.

    • 4 0

  • Nigdy nie zapłaciłem mandatu za brak opłaty za parkowanie (15)

    Płacą tylko niemyślący.

    • 3 8

    • (13)

      Haha... Nie bój się... Mnie ścignęli po dwóch latach od dostania kary

      • 5 0

      • taaaak ? I zaplaciles? (9)

        przykro mi ale nie musiales

        • 0 5

        • (1)

          mozesz powiedziec na jakiej podstawie nie musiałes??

          • 1 1

          • mam wujka w sądzie, ktory walczy o demokracje.

            • 1 0

        • (3)

          Ale chciałem :) zbyt dużo mamy takich cwaniaków jak ty w PL...

          • 4 1

          • Cwaniaków? (2)

            A może poprostu nie potrafisz ruszyć mózgiem? Może coś po co stajesz na palcach u innych leży na podłodze. Jesteś przykładem gamonia, przykro mi

            • 1 5

            • Napisz jeszcze, że jesteś patriotą, to padnę ze śmiechu i puszczę pawia.

              • 2 1

            • "Ruszyć mózgiem" powiadasz . I wszystko jasne, Ty ruszasz bo mózg lata ci po czaszce jak gauno w przerębli.

              • 2 0

        • Przecież oni ci to sami z konta ściągną, bo to działa skuteczniej niż mandat od Straży Miejskiej. (2)

          Polska to dziwny kraj.

          • 3 3

          • nic nie sciągną (1)

            trzeba tylko umieć włączyć myślenie

            • 0 6

            • Polak cwaniaczek.

              • 1 1

      • Jemu to pewnie nie mają nawet z czego ściągnąć ? (2)

        Niestety w takiej beztrosce długo się nie da żyć ;)

        • 5 1

        • widzisz probujesz byc blyskotliwy (1)

          a jestes skonczonym baranem

          • 0 4

          • Pożyjemy zobaczymy

            kto miał rację ;)

            • 3 1

    • i co minusujesz durniu?

      Bo jestes niemyslacy?

      • 0 7

  • Renoma

    Znowu Renoma jest firma kontrolerska w 3-City.Tyle skarg na ich obsluge a dalej funkcjonuja.Mysle ze idzie gruba kasa pod stolem skoro tez sa i wysoko oplacani.Renoma juz dawno powinna zniknac z rynku.

    • 3 0

  • (1)

    Gonić ich jak zlodziejinaszych pieniędzy. Adamowicz wyżej przenosi wychował ws, ystko co się da na SPP. Nawet takie miejsca gdzie nigdy nie
    Można było parkować. Grunt zajęło kumple maja zyski. Myślę że Gdańska ie pozbęda się tego bolesnego typa co uważa um jest już jego na wlasnosc

    • 6 4

    • masz racje ul Getta we wrzeszczu kiedyś cała ulica w zakazie postju dziś miejsca parkingowe oczywiscie płatne

      • 1 1

  • 17 osób na cały Gdańsk ¿ i weź tak z buta na...... aj za 2000 brutto żenada.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane