• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln na utrzymanie systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
6 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej. Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej.

Prawie 25 mln zł będzie kosztowało Gdańsk utrzymanie i serwis urządzeń Tristar w najbliższych latach. Dotychczas prace te wykonywano w ramach umowy gwarancyjnej, która wygasa w grudniu bieżącego roku.



Czy Tristar wpłynął na poprawę płynności ruchu?

Przetarg na utrzymanie sprawności systemu Tristar został podzielony na dwa zadania:
  1. Dotyczące infrastruktury dla wszystkich użytkowników dróg do 10 grudnia 2020 r.
  2. Dotyczące infrastruktury dla komunikacji miejskiej do 31 grudnia 2021 r.

W ramach pierwszego zadania wykonawca będzie zobligowany do m.in.:
  • bieżącego utrzymania w dobrym stanie technicznym i estetycznym całej infrastruktury systemu Tristar,
  • dokonywania napraw sygnalizacji i pozostałych urządzeń systemu,
  • zapewnienia całodobowego serwisu oraz dozoru technicznego,
  • codziennych objazdów i kontroli urządzeń sygnalizacji i elementów infrastruktury,
  • obsługi informatycznej, w tym bieżącej aktualizacji oprogramowania i usuwania ewentualnych błędów.

W tej części przetargu wpłynęła tylko jedna oferta od gdańskiej firmy Eldro Serwis na kwotę ok. 19 mln zł 915 tys. zł.

W ramach drugiego zadania wykonawca będzie odpowiadał za m.in.:
  • serwis i utrzymanie Systemu Informacji Pasażerskiej, w tym tablic oraz urządzeń pokładowych w tramwajach i autobusach,
  • utrzymanie sprawnej bezprzewodowej transmisji danych w ramach systemu,
  • usuwanie wszystkich awarii i usterek,
  • dbałość o poprawne funkcjonowanie oprogramowania systemu w ramach SIP.

W zakresie drugiego zadania także została złożona tylko jedna oferta - firmy GMV Innovating Solutions z Warszawy, która swoją pracę wyceniła na ok. 5 mln 71 tys. zł.

Nieznacznie przekroczony zakładany budżet



Złożone oferty odbiegały nieco od wydatków planowanych na ten cel przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W zadaniu pierwszym budżet przekroczony został o niespełna 3 mln zł, zaś w drugim oferta była tańsza o prawie 0,5 mln zł.

W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej. W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej.

Przejęcie odpowiedzialności za Tristar już w grudniu



Ostatecznie umowy z wykonawcami podpisano m.in. ze względu na brak czasu na powtórne rozpisanie przetargu i ryzyko mniej korzystnych ofert. Obsługę systemu obie firmy przejmą już 11 grudnia, czyli w momencie, gdy wygasają dotychczasowe umowy na utrzymanie systemu.

- Po tym terminie za sprawność systemu będą odpowiadały firmy wyłonione w przetargu. Dotychczasowa umowa na utrzymanie sygnalizacji świetlnej została więc rozszerzona o utrzymanie sprawności całego systemu Tristar. Jest to pierwsza taka umowa dotycząca infrastruktury systemu Tristar - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przekazanie tak znacznego zakresu prac firmom zewnętrznym nie wpłynie w żaden sposób na liczbę etatów w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- W ramach przetargu nie zmieni się operator i zarządca systemu. Jest nim GZDiZ, a dokładniej pracownicy Działu Inżynierii Ruchu. Stan ten zostanie utrzymany niezależnie od tego, kto będzie odpowiadał za poprawność działania systemu - wyjaśnia Kiljan.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (239) 4 zablokowane

  • Jedyny wymierny skutek działania Tristara.... to chaos.

    Od kilku miesięcy nie jestem w stanie wybrać optymalnej czasowo (cykle zmiany świateł) drogi przejazdu do pracy (ok 18km) i z powrotem. .... bo codziennie światła działają w innym cyklu. A z korkami nie radzi sobie wcale, są dokładnie takie same jak przed Tristarem !!! Nawe jak na jednym skrzyżowaniu szybciej zapali zielone puszczając auta, bo czekało dużo aut, to i tak na następne skrzyżowanie dojeżdżamy jeszcze na czerwonym i dłużej czekamy aż zapali się zielone.

    • 0 0

  • Drogo

    Za te "piniondze" mozna by postawić jeszcze 50 masztów i zwęzić 20 km dróg.

    • 0 0

  • He

    Trzeba zwolnic polowe urzwdasow to neda pieniadze na to utrzymanie...moze Pan Prezydent skoro taki bogaty sie dołoży ...????

    • 2 0

  • system (4)

    Ktory działa źle. I tyle kasy.wow.

    • 146 6

    • O ile działa. Masz jakiś na to dowód. Mówili że stawiają, że uruchomili ale jak i co to nikt nie wie.

      • 0 0

    • Lata 70te

      Taki system działał we Wrzeszczu w latach 70. O dziwo! Nie wiem komu to przeszkadzało, że zdjęli.

      • 4 0

    • (1)

      a wystarczalby liczniki odliczajace czas do zmiany swiatel.

      • 13 0

      • Testowali to na zachodzie

        Ludzie walą przed siebie na "0" bez patrzenia co się dzieje dookoła, byle szybciej ruszyć...

        • 2 4

  • (2)

    25 mln na codzienne korki nawet na głównej ulicy.

    • 242 9

    • A niech jakaś awaria to dopiero zobaczysz. Tak nawalili wszędzie tych świateł że ludzie to bez sygnalizacji jak dzieci we mgle...

      • 0 0

    • i to na dwa lata tyko

      pierwsze zadanie będzie nas kosztować jedynie 829 791, 66 zł miesięcznie, a drugie 140 861 zł miesięcznie...

      • 10 1

  • W niedziele ok. 65 % obywateli zadecydowała że jest to słuszne (2)

    W tą niedzielę społeczeństwo wyraziło poparcie ok 65 % na marnowanie kasy w Gdańsku więc nie ma tematu . Dopóki ludzie nie zaczną myśleć i interesować się Swoim miastem będziemy mieli tego typu buble

    • 22 9

    • Serio wierzysz ze to byly uczciwie przeprowadzone wybory i liczenie glosow? (1)

      • 0 0

      • No pewnie , że nie

        Nie wierze w ten 3 miejski układ.

        • 0 0

  • Lepiej zaorać (6)

    System nie działa, wręcz przeszkadza, generuje korki. System nigdy nie powinien być odebrany (CBA). Konserwacja systemu który nie działa za 25mln zł to kolejna sprawa dla CBA (budyń winien ponieść odpowiedzialność).

    • 242 17

    • ech (4)

      To zgłoś do CBA zamiast gadać. To dość proste jest.

      • 12 7

      • bójka w klasie (2)

        - Plose panią, a ten wielki osiłek z wyższej klasy mnie bije...
        - O.... to idź go kopnij. To dość proste jest.

        BIPP!!!

        • 7 2

        • Prawie (1)

          Tutaj mamy byle prezydenta średniego miasta przeciwko całemu aparatowi kontrolowanemu przez rząd.

          Jeżeli Budyń tu jest osiłkiem z wyższej klasy, to współczuję...

          • 1 0

          • Za tym budyniem stoi cały uklad, od deweloperow po sądy.

            • 1 0

      • zgłosi ... akurat

        to są internetowe bohatery. Jak wyjdzie na ulicę własnego cienia sie boi

        • 4 6

    • Takiego

      Se wybraliście takiego se macie

      • 19 3

  • przecież chcieliscie budynia!!!

    • 1 0

  • Czy Tristar to ten system dzięki któremu wracam z pracy do domu kwadrans dłużej? (16)

    • 418 19

    • (7)

      Zgadzam się w 100% Na Morskiej od Estakady do dworca gł. zapala się zielone na pierwszym skrzyżowaniu to na następnym po 5 sekundach robi się czerwone. Stoi się na każdym skrzyżowaniu. Na każdym. Może w Gdańsku jest inaczej, ale w Gdyni na bank nie. Proszę sprawdzić.

      • 21 1

      • W Gdańsku pewnie jest inaczej bo w Gdańsku jest Tristar, w Gdyni go nie ma :)

        • 0 0

      • (1)

        W drugą stronę tak samo. Podróż Morską to udręka.

        • 6 0

        • trzeba było się lepiej uczyć, to byś nie mieszkał teraz po lasach, tylko na kamiennej górze

          • 0 5

      • (2)

        To akurat tak było na całej Morskiej w stronę centrum Gdyni od co najmniej 2007 roku

        • 1 5

        • (1)

          To co dał system za kilkadziesiąt mln zł?

          • 6 0

          • No jak co, możliwośc jego utrzymania za 25.000.000 PLN

            • 11 0

      • Wypaliłam a teraz bym zjadła.

        • 2 3

    • (1)

      Ja zaś jadę około 5 min krócej :) - co przy 45 min oznacza 11% oszczędności czasu.

      • 7 14

      • Jaka trasa jedziesz?

        • 0 0

    • Tylko kwadrans? To i tak dobrze ;)

      • 1 0

    • a kto ci kaze pracować i wracać w korkach

      siedź w domu zapomogę od państwa dostaniesz i 500+ jak sie postarasz

      • 1 8

    • Nie, to system 500+

      Zobacz o ile skoczyła liczba samochodów w 2016.

      • 9 9

    • naucz się jeździć

      • 1 14

    • Dłużej ale bezpieczniej

      • 1 16

    • tak byo w zalozeniach projektu

      system tristar miał zmienic czas przejazdu o 15 minut :)

      • 37 2

  • Tristar to porażka

    Służy tak naprawdę inwigilacji (automatyczne rozpoznawanie numerów, a w wielu miejscach również twarzy - tego nie mówią głośno, ale rozdzielczość części kamer na to pozwala), na płynność ruchu ulicznego ma wpływ niezauważalny. Na ulicach jest wręcz gorzej, niż przed jego wprowadzeniem (zapewne też przybyło aut, ale to chyba było oczywiste, że będzie ich przybywać, zwłaszcza po wprowadzeniu 500+). Obiecywana "zielona fala" praktycznie nie funkcjonuje. Nie da się przejechać nawet osi Gańsk-Sopot-Gdynia bez przynajmniej kilkunastokrotnego stania na czerwonym. Auta skaczą o każdej porze dnia od czerwonego do czerwonego. Tablice informacyjne zkmu pokazują głównie bzdury. Z punktów informacji pasażerskiej praktycznie nikt nie korzysta - albo nie działają wcale, albo ludzie się zniechęcają przy próbie ich obsługi bo nie jest intuicyjna. Chciałoby sie powiedziec "król jest nagi" - wszyscy to widzą, ale propaganda sukcesu trwa.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane