• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln na utrzymanie systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
6 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej. Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej.

Prawie 25 mln zł będzie kosztowało Gdańsk utrzymanie i serwis urządzeń Tristar w najbliższych latach. Dotychczas prace te wykonywano w ramach umowy gwarancyjnej, która wygasa w grudniu bieżącego roku.



Czy Tristar wpłynął na poprawę płynności ruchu?

Przetarg na utrzymanie sprawności systemu Tristar został podzielony na dwa zadania:
  1. Dotyczące infrastruktury dla wszystkich użytkowników dróg do 10 grudnia 2020 r.
  2. Dotyczące infrastruktury dla komunikacji miejskiej do 31 grudnia 2021 r.

W ramach pierwszego zadania wykonawca będzie zobligowany do m.in.:
  • bieżącego utrzymania w dobrym stanie technicznym i estetycznym całej infrastruktury systemu Tristar,
  • dokonywania napraw sygnalizacji i pozostałych urządzeń systemu,
  • zapewnienia całodobowego serwisu oraz dozoru technicznego,
  • codziennych objazdów i kontroli urządzeń sygnalizacji i elementów infrastruktury,
  • obsługi informatycznej, w tym bieżącej aktualizacji oprogramowania i usuwania ewentualnych błędów.

W tej części przetargu wpłynęła tylko jedna oferta od gdańskiej firmy Eldro Serwis na kwotę ok. 19 mln zł 915 tys. zł.

W ramach drugiego zadania wykonawca będzie odpowiadał za m.in.:
  • serwis i utrzymanie Systemu Informacji Pasażerskiej, w tym tablic oraz urządzeń pokładowych w tramwajach i autobusach,
  • utrzymanie sprawnej bezprzewodowej transmisji danych w ramach systemu,
  • usuwanie wszystkich awarii i usterek,
  • dbałość o poprawne funkcjonowanie oprogramowania systemu w ramach SIP.

W zakresie drugiego zadania także została złożona tylko jedna oferta - firmy GMV Innovating Solutions z Warszawy, która swoją pracę wyceniła na ok. 5 mln 71 tys. zł.

Nieznacznie przekroczony zakładany budżet



Złożone oferty odbiegały nieco od wydatków planowanych na ten cel przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W zadaniu pierwszym budżet przekroczony został o niespełna 3 mln zł, zaś w drugim oferta była tańsza o prawie 0,5 mln zł.

W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej. W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej.

Przejęcie odpowiedzialności za Tristar już w grudniu



Ostatecznie umowy z wykonawcami podpisano m.in. ze względu na brak czasu na powtórne rozpisanie przetargu i ryzyko mniej korzystnych ofert. Obsługę systemu obie firmy przejmą już 11 grudnia, czyli w momencie, gdy wygasają dotychczasowe umowy na utrzymanie systemu.

- Po tym terminie za sprawność systemu będą odpowiadały firmy wyłonione w przetargu. Dotychczasowa umowa na utrzymanie sygnalizacji świetlnej została więc rozszerzona o utrzymanie sprawności całego systemu Tristar. Jest to pierwsza taka umowa dotycząca infrastruktury systemu Tristar - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przekazanie tak znacznego zakresu prac firmom zewnętrznym nie wpłynie w żaden sposób na liczbę etatów w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- W ramach przetargu nie zmieni się operator i zarządca systemu. Jest nim GZDiZ, a dokładniej pracownicy Działu Inżynierii Ruchu. Stan ten zostanie utrzymany niezależnie od tego, kto będzie odpowiadał za poprawność działania systemu - wyjaśnia Kiljan.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (239) 4 zablokowane

  • Tristar to ściema

    Z mojego doświadczenia to zwykle, stałe ustawienie bramek logicznych i masa ruchu z jakiejkolwiek strony nie wpływa na zmianę tego układu działania!

    • 2 0

  • Moim zdaniem to jest taka polityka by generować korki. Kiedyś już Lisicki miał taką koncepcję - im większe korki tym wiecej ludzi wybierze komunikacje miejską. Tristar z czerwoną falą jest tego przykładem. Inny przykład to smieciarki wyjeżdżające w godzinach szczytu.

    • 1 0

  • Porównawczym spojrzeniem (5)

    Drodzy gdańszczanie, widzę, że krytyką obsypujecie wszystko i wszystkich... w gdańsku mieszkam od kilku miesięcy, poruszając się każdego dnia samochodem o mniej więcej stałych godzinach (minimum dwa razy dziennie) - a przeprowadziłem się z miasta podobnej wielkości, gdzie również funkcjonuje system inteligentnego sterowania ruchem... i podobnie jak w Gdańsku większość ludzi go krytykuje (widać cecha narodowa). Jednakże z mojej perspektywy mogę obiektywnie ocenić ruch miejski w Gdańsku i stwierdzam, że jeździ się tutaj naprawdę dobrze i w miarę płynnie (oczywiście w porównaniu do innych miast w Polsce podobnej wielkości). Należy jednak pamiętać, że system taki ma na celu nie tylko upłynnienie ruchu, ale też i inne zadania - np. jego uspokojenie, czy wręcz wstrzymanie, aby nie sparaliżować innej części miasta. I proszę nie piszcie, że w mieście B lub C jeździ się lepiej, skoro nie poruszacie się tam codziennie, a jedynie okazjonalnie, bądź wcale.
    Niestety samochodów przybywa w zastraszającym tempie i nawet najlepszy system nie "upchnie" wszystkich samochodów na tych samych ulicach...

    • 10 19

    • "Więcej samochodów"

      Kto tak pisze na prawdę nie przetestował tego systemu. Jest wiele miejsc w Gdańsku podpiętych pod system gdzie stoi się 1.5 minuty na czerwonym zawsze! Czy dzień czy noc czy święto a ruch tam jest tylko w jednym kierunku. Stoisz te same 1.5 min nawet jak absolutnie nic niebpodjeżdża... nawet wiatr nie wieje.
      Na takich przykładach widać dosadnie że system nic nie reguluje. Na Subiaława to nawet tramwaje czekają cały cykl mimo iż ani jeden samochód nawet w odległości 1km nie porusza się w jego kierunku.
      Więc nie. Zwiększona ilość samochodów nie ma tu nic do rzeczy w związku z jazdą od czerwonego do czerwonego. Inny przykład to gdy jadę z żabianki na ulicę polanki, godzina 22, ruch na ulicach żaden - odcinek 2km przejechany w 12 min z czego 7 min to stanie na czerwonych.

      • 1 0

    • Widocznie mieszkasz za krótko (3)

      Pomieszkaj trochę dłużej kup sobie auto pojeździł np: po węźle Kowale ok godzin. 16. Potem zabieraj głos

      • 5 4

      • Tak zwane odwracanie kota ogonem... (2)

        Zadam pytania: co wspólnego ma system sterowania ruchem miejskim z węzłem Kowale, zlokalizowanym w sąsiedniej gminie? I w jakim celu mam kupować sobie kolejny samochód?
        Tym tokiem myślenia system Tristar można obarczyć za każde zło, jakie wydarzy się w Trójmieście... Pozdrawiam i więcej optymizmu.

        • 3 3

        • Nie każdy jeździ po miescie (1)

          Płace tak samo podatki jak ty w GD i dla mnie cześć południowa osiedla jest moim Gdańskiem . Po wój robić tristana w miejscu gdzie systemy czasowe zmiany światła by to rozwiązały a nie wydawać miliony

          • 3 0

          • Zgadza się...

            Masz absolutną rację, tylko, że artykuł dotyczy samego systemu, a nie układu komunikacyjnego miasta.
            (...)
            Jednakże w przypadku układu drogowego na południu miasta, to myślę, że jest on strasznie niewydolny, oparty na historycznych szlakach komunikacyjnych. Wydając zgodę deweloperom na zabudowę południa Gdańska i gmin ościennych - najpierw powinno się zadbać o układ drogowy, czego ewidentnie nie uczyniono. To samo dotyczy innych regionów Trójmiasta, np. rozbudowa Pogórza w Gdyni i dalej w stronę Kosakowa, bez większej modernizacji całego układu drogowego. Ponadto brak obwodnicy trójmiejskiej - obecna droga (S6) planowana w latach 60-tych, a budowana w latach 70-tych - już od wielu lat nie spełnia swojej funkcji i została naturalnie wchłonięta w strukturę miejską.

            • 1 0

  • Ile

    Ile kosztowało całe przedsięwzięcie dotychczas lepiej zapytajcie. Wtedy dopiero kapcie spadają. 20 mil na utrzymanie to jest nic. Pozdrawiam.

    • 2 0

  • Oddajcie pieniadze do budzetu Gdanska zlodzieje.

    Ktos przeciez podpisal sie lod specgfikacja przetargu..okreslil warunki.Wytem tych warunkow rozumkem nie spelnka.?No chyba ze spelnia?ale wtedy ci co wprowadzili takie warunkj powinni trafic na lawe sadowa. A juz zupelnym skandalem jest robienie kolejnegk przetargu na konserwacje bubla! 25 bankek za co????za co pytam?anek do umkwy ibnaprawa przez tego co zakladal system na jego koszt albo sad.

    • 2 0

  • Utrzymanie tablic?

    Ta na Słowackiego przed złotą karczmą w połowie przypadków po prostu nie działa a w pozostałych przypadkach pokazuje sytuację sprzed chyba 40 minut. Wyświetla się "Chylonia 12 minut" a po zjechaniu z węzła bum, piękny koreczek

    • 2 0

  • tristar i odcinkowy pomiar prędkości! (2)

    tristar należy jak najszybciej wzbogacić o certyfikowany odcinkowy pomiar prędkości!
    Wtedy uruchomić to w całym Trójmieście i od razu będzie widać poprawę bezpieczeństwa!
    Po 2-3 miesiącach od uruchomienia piraci drogowi stracą PJ i komornik zlicytuje im auta by spłacić mandaty.
    A my dobrzy kierowcy?
    Będziemy mogli cieszyć się bezpiecznymi drogami, bez wariatów, bez korków :)

    • 18 14

    • Guzikbprawda.Ten system nie dziala

      licza sie tylko otwierane nowe koperty w przefargach.Powiem tak prawnicy urzdu nigdy nie wysgapia o odszkodowanie do firmy ktora ten system instalowala.Tak jak przygotowali rozne i inne umowy dla miasta.Sa. zes ia tego zlodziejskiego systemu i sami czerpia profity pelnymi garsciami..Przyklad prosze bardzo...Niech pokaza pelna umowe spoleczenstwu z uumowy jaka sklecili odnosnie parnerstw publiczno prywatnych w np w sprawie spalarni czy forum....Ta sprawa powinny zajac sie wyspecjalizowane jednostki analitykow i prawnikow z cba..a zajma sie?No wlasnie....

      • 0 0

    • Liczę na to, że tak w końcu zrobią. Świetny pomysł!!!

      • 1 0

  • Mandaty

    Jeszcze nie słyszałem żeby ktoś dostał mandat za przejechanie na czerwonym świetle czy za przekroczenie prędkości. To na cholere za to płacić takie pieniądze. Tristar w ogóle nie spełnia swojej roli. Żenada !!!!!!

    • 2 0

  • Pralnia

    Kasa ucieka ktoś nieźle wymyślił

    • 2 0

  • Problem leży gdzieś indziej

    nie w tym, że to kosztuje tylko, że to nie moje pieniądze.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane