• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • (1)

    Prawdopodobnie będziemy musieli płacić za przejazd tunelem. Odśnieżanie, sprzątanie czy mycie znaków odbywa się wszędzie. Ubezpieczenia też się płaci.... Albo artykuł jest pisany na zamówienie, albo autor traktuje nas jak....

    • 8 6

    • nie pisz, że my będziemy musieli płacić za przejazd tunelem.

      Płacić za przejazd tunelem będą ci, którzy zdecydują się na wybór tej drogi przejazdu swoim samochodem. Jak nie będzie opłat, koszty będziemy wszyscy ponosić jako podatnicy i mieszkańcy. Twój post jedynie dowodzi, że masz trudności ze stwierdzeniem prostego faktu: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i jego okolicach.

      • 2 2

  • Dopłacimy za korki (1)

    które niewątpliwie ten tunel spowoduje szybko dostarczając masy samochodów prosto do mieszkaniowych dzielnic miasta. Tyle pieniędzy wyrzuconych w błoto i jeszcze trzeba będzie stale je wyrzucać na utrzymanie tej szkodliwej budowli.

    • 5 7

    • budowla na pewno jest kosztowna, warto myśleć, jak zminimalizować jej szkodliwość

      a wykorzystać szanse, które stwarza. Moja propozycja polega na stworzeniu prawa do przechodzenia w poziomie jezdni przed dworcem głównym PKP w Gdańsku - ruch tranzytowy pojazdów przez tę część miasta ma się tam według pomysłodawców tunelu zmniejszyć.

      • 1 1

  • 2zl

    Niech wprowadza opłatę 2zl za przejazd i nie trzeba będzie doplacac

    • 6 5

  • powoli dzięki takim artykułom dowiadujemy się, ile faktycznie kosztuje infrastruktura miasta budowana głównie z myślą o ruchu (10)

    taka polityka kształtowania infrastruktury miejskiej to droga w ślepą uliczkę. Dobrze, że są grupy ludzi i dziennikarzy, którzy zaczynają rozumieć o co chodzi i zaczynają głośno kwestionować sens projektowania Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Część mleka się już rozlała, ważne, by po oddaniu tunelu zająć się tworzeniem prostych skrótów dla ruchu pieszych i rowerzystów w pobliżu choćby dworca Głównego PKP w Gdańsku: przejścia dla pieszych na poziomie jezdni, zwodzona kładka na Ołowiankę...

    • 11 7

    • gfar (5)

      Panu juz dziekujemy. Chcesz sie udusic w spalinach i korkach? Prosze bardzo. Na Gospody tez nie chcieli drugiej jezdni. Teraz zaluja. Ludzie nie zrezygnuja z aut, bo sa przyzwyczajeni do wygody. Twoje poglady sa kretynskie

      • 6 6

      • leming twoją głupota smarujesz od rana!!!Ty juz mózg masz spalinami zatruty a mieszkańcy onic nieproszą (3)

        Pytałes sie głąbie mieszkańców ze to wiesz ? To ze cwaniak urzedaso polityk tak gada to ty jak kazdy leming wierzysz we wszystko co powiedzą kazdą bajke leming łykasz!!

        • 0 5

        • (1)

          Co za człowiek. U lemingów to żeś się chyba wychował. I naucz się pisać stylistycznie.

          • 3 2

          • jak kazdy leming moze sie tylko słowek czepiac wkoncu sam myslec niepotrafisz

            • 0 0

        • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy, za którą w Sybir szli nasi dziadowie!

          • 0 0

      • wygoda polegająca na staniu w korkach nie jest wygodą

        korków nie likwiduje się poszerzając ulice i pseudobezkolizyjne skrzyżowania. Korki się likwiduje zmieniając sposób myślenia o sposobie zaspokajania naturalnej potrzeby mobilności: tworząc m.in. lepsze warunki ruchu pieszych przy węzłach przesiadkowych. O tym właśnie jest mój post. Ciekawe, czy jesteś zadowolony z informacji o kosztach budowy infrastruktury drogowej, która została przewymiarowana, a korki na niej występują nadal?

        • 5 1

    • Dokładnie tak Urzedasy chca zniszczyc to co najdrozsze jest w miescie a potem beda biadolic

      ze by odbudowac zniszczone tereny .Droga zielona niema prawa powstac bo zniszczy park nad morzem i zatruje dzielnice które obecnie popularnosc jest najwieksza w miescie kazdy che mieszkac nad morzem ale nie w sasiedztwie autostrady która bedzie droga zielona!!Bedzie drogą przelotową bo nikt nie zmusi kierowców by jechali inaczej.A korki bedą zawsze w USA mają 8pasmowe drogi i mają korki!Korki mozna zmniejszac tylko ograniczajac ruch samochodowy i tworzac sprawną i tania komunikacje miejską !!Mieszkańcy sie niezgadzają na drogą zieloną nad morzem.Od tego jest Nowa Słowackiego i Grunwaldzka!!
      Dodatkowo urzedasy same podały ze niepotrafią zabezpieczyć ujec wody ,moga tylko je ograniczyc ale całkowicie tego niezliwkwiduja gdy ta droga powstanie!!

      • 5 1

    • w tytule urwana końcówka: powinno być: z myślą o ruchu pojazdów (1)

      • 1 1

      • i po co ten minus?

        co chcesz sobie udowodnić biedny hejterze?

        • 0 0

    • niema zgody i niebedzie mieszkańców na budowanie autostrady nad morzem!

      • 2 0

  • żaden wrzesień

    Nie pojedziecie tunelem we wrześniu i się tego nauczcie, niezależnie od tego, czy dyżurni PRowcy miasta wstawią tu minusy, czy napiszą coś innego. Miało być w pażdzierniku,grudniu,czerwcu,teraz wrześniu, a może nie być i w grudniu. Nikt nie rozlicza wykonawcy i nie ciągnie należnych kar za termin wykonania.

    • 12 8

  • Opłata za przejazd (3)

    Od dawna uważałem że przejazd tunelem powinien być chociaż minimalnie płatny - jak 1 zł. Przy ruchu 15.000 aut ( a na pewno będzie większy) koszty utrzymania spokojnie się pokrywają. Gdańska nie stać na kolejne miliony rocznie. Za tą kasę można naprawić sporo dróg i chodników....

    • 8 9

    • (2)

      Pewnie masz 30 lat,ciagle mieszkasz z mama I nie masz samochodu,stad Te madrosci. Wiec sluchaj leming skoro place kilkadziesiat tys podatku rocznie to chyba juz za niego place, do tego dokladam sie do stadionu dla garstki idiotow I innych bzdetow wybudowanych przez twoich idoli

      • 8 5

      • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy, za którą w Sybir szli nasi dziadowie! (1)

        • 1 4

        • Dzięki za lekcję, choć pewnie nie uwierzysz, ale użyłem tej formy celowo.
          Więc korepetycje mamy już załatwione, brakuje jeszcze tylko odniesienia się do wypowiedzi.

          • 3 1

  • Nie byłoby taniej zasypać rzekę?

    • 7 1

  • Nie tylko tunele: estakady, mosty i zwykłe drogi - odśnieżanie, odladzanie, oznakowanie, oświetlenie, konserwacja,

    W Berlinie / Kopenhadze 340 / 260 aut na 1000 mieszkańców
    - w Gdańsku 520.
    Ciągłe lamenty o drogi, korki i dojazd... no i Tristar.

    Czy naprawdę stać nas na to w tym porównaniu?
    Zostawiamy przyszłym pokoleniom dodatkowe koszty utrzymania i zanieczyszczone miasta...

    • 7 3

  • Kłania się logika! Widać niedouczenie totalne, a szczególnie matematyki.

    • 2 1

  • Oby nie było jak z tym mostem w Warszawie, (3)

    Tam składka każdego roku też wynosiła 3 mln. Po pożarze kwota odszkodowania wyniosła ... 3 mln.

    • 13 3

    • A reszta? (2)

      Tyle, że tam ubezpieczenie całej infrastruktury kosztowało 3mln, a tu tylko za ten jeden tunel. Pytanie ile miasto w takim razie płaci za resztę?

      • 4 1

      • (1)

        Co to znaczy "całej infrastruktury"? Widziałeś ty kiedyś Warszawę?

        • 0 0

        • Owszem, widziałem. Skany dokumentów ubezpieczeniowych z W-wy sa do wyszukania w necie. Infrastruktura drogowa W-wy wyceniona została na kwotę rzędu 10 miliardów, składka wyniosła 3mln, maksymalna wypłata odszkodowania 3mln.

          A Gdańsku szykuje się jeszcze lepszy numer :) Na koszt podatnika oczywiście.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane