• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h. Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h.

Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?



Czy stosujesz się do ograniczenia 30 km/h w strefie "tempo 30"?

Według inżynierów ruchu z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku docelowo sieć stref "tempo 30" docelowo ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście. Dzięki wsparciu policji, zaczęto wdrażać je w skali całego miasta.

Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.

Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok

Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska. Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska.
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?

Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.

Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.

- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.

Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • na Bema w Gdańsku też niedawno zrobili

    po 22 każdego wieczoru, to rekordy prędkości i tak tam idioci biją

    • 0 0

  • (3)

    Taa i rowerzyści wyprzedzają samochody. Zresztą na Przeróbce zrobili strefę 30 i tyle to jeżdżą tylko auta nauki jazdy.

    • 52 35

    • masz z tym jakiś problem? (2)

      jadą szybciej to wyprzedzają...
      To że nie umiesz się dostosować do panujących przepisów to Twój problem. I przez Ciebie poszkodowanych.

      • 3 12

      • 30 jest dla wszystkich, dotyczy rowniez rowerów (1)

        • 8 2

        • od kiedy?

          jeszcze nie widziałem rowerzysty który jechałby zgodnie z przepisami

          • 4 7

  • madrale z magistratu

    podwladnych adamowicza pragne zaprosic na ul sobieskiego gdzie poruszanie przypomina sceny jak z rajdu paryz dakar,no ale nasz szacowny budyn i jego swita przy tej ulicy nie mieszka-niech motloch uwaza na mega dziury i zadna strefa 30 nie poprawi bezpieczenstwa..

    • 9 1

  • Co z pieszym w strefie?

    Kto ma pierwszeństwo jeśli nie ma nigdzie przejść dla pieszych? Czy jest tak jak w strefie ruchu tzn. zawsze pieszy?

    • 0 1

  • skrzyzowanie rownorzedne -->zbrodnia !

    • 8 3

  • spadek ilości rannych i zabitych to raczej efekt dojrzewania społeczeństwa (4)

    niż zabiegów urzędniczych

    • 16 10

    • (3)

      albo łagodnej zimy, albo lepszych dróg, albo nowych świateł, albo promieniowania kosmicznego. Tak to jest jak urzędnicy biorą się za naukę. To samo jak biorą się za biznes. tragedia

      • 8 5

      • fakty pozostają faktami (2)

        o faktach się nie dyskutuje - chyba że ktoś ma problem

        • 4 7

        • (1)

          przecież ja piszę nie o faktach - danych tylko o przyczynach. podejście mają zupełnie nie naukowe

          • 0 2

          • Kłania się statystyka albo prognozowanie ekonometryczne.

            Takie wnioskowanie to podejście urzędnicze a nie naukowe. Model do d... jak mawiał mój profesor chociaż przeklinał w wyjątkowych sytuacjach. Za mało danych, zbyt krótki okres. Badano liczbę potrąceń, kolizji, same ofiary śmiertelne? Ile było stłuczek bez wzywania policji? itd. Jedno jest pewne ze na stawianiu znaków jest duże przebicie i marża , a praca łatwa ...

            • 2 1

  • To bede koteczki (2)

    Na caly Gdansk

    • 3 5

    • Koreczki (1)

      :)

      • 1 3

      • A wiecie, że francuskie minette (minet) to koteczka....

        • 1 0

  • nowoczesne auta a ludzie nie umieją przy 50km/h prowadzić.....normalnie patologia!!!!!!

    • 2 0

  • Strefa tempo 30 i skrzyżowania równorzędne to fikcja i martwe przepisy.

    Do których nie stosuje się ani policja, ani autobusy miejskie.

    Jak ostatnio jechałem 30 km/h na ul. Dmowskiego przy dworcu we Wrzeszczu to dwa samochody wyprzedziły mnie na pasach.

    Kolejny martwy i nie egzekwowany znak to D-40, wystarczy pojechać na Zaspę i zobaczyć co się dzieje za takim znakiem.

    • 9 3

  • i bardzo dobrze

    miasto to nie autostrada ! więcej takich ograniczeń powinno być.

    • 5 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane