- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (356 opinii)
- 2 Nie będzie podatku od aut spalinowych (132 opinie)
- 3 Hamowanie przed autem to bandyterka (12 opinii)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (44 opinie)
- 6 Kredkami w kierowców przy przejściu (107 opinii)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 07:05
Miasto powinno się wycofać z odwrócenia ruchu! (2)
- 36 20
-
2020-09-16 08:57
bezwzglednie tak!!!
ale to nie zadne miasto tylko jeden osiol i baba ktora go pewnie popiera-ta od kocich oczek..Ta dwojka powinna zajmowac sie wycinankami z papieru na Sylwestra a nie tak powazna sprawa jak organizacja ruchu drogowego w miescie.
- 5 5
-
2020-09-16 13:01
miasto powinno promować komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
zgodnie z zapisami dokumentów strategicznych przyjętych po wielu konsultacjach z mieszkańcami
- 1 1
-
2020-09-16 07:05
Mieszkańcy jedno urzędasy drugie. (4)
Może trzeba wziąć sprawy w swoje ręce. Sfonansuje w pełni przywrócenie do normalości. Zdjąć znaki przemalowac linie i będzie ok. Oni nas mają a d. To my powinniśmy także. Mieszkańców gdańska nieinteresuja wasze interesy i ciemnie układy.
- 41 12
-
2020-09-16 08:36
wzięliście przecież
ktoś wybrał prezydentkę a wczesniej wielokrotnie wybierał jej mentora.
Nie widzieliście z jakich ludzi to środowisko się składa i jak działają urzędy pod ich zwierzchnictwem? Mało razy narzucano mieszkańcowm irracjonalną wolę UM ?- 5 2
-
2020-09-16 13:25
mieszkańcy jakiej gminy?
- 0 1
-
2020-09-16 14:14
Sfinansujesz też koszty wypadków które przez to będą się zdarzać?
- 0 1
-
2020-09-16 17:01
Niedługo wybory do samorządów... masz szansę coś zmienić na lepsze.
- 0 0
-
2020-09-16 07:06
Samochody ,samochody ...... to nie samochodom ma być wygodnie w mieście. (10)
Za długo stoisz w korku ? Jedź tramwajem . I nie pisz że dzieci , zakupy itd itp . Każdy wypisuje takie farmazony dla własnej wygody .
- 30 73
-
2020-09-16 07:07
Tym tramwajem który blokują samochody? (1)
Bywasz tam w ogóle?
- 21 7
-
2020-09-16 10:33
Czyli samochodziarze sami paraliżują komunikacje publiczną i potem narzekają na nią?
- 4 4
-
2020-09-16 07:24
Tym tramwajem, ktory
5 razy na dobę ma awarie? Ocknij się
- 17 7
-
2020-09-16 07:24
I trzy babcie na pięc operacji do siedmiu różnych szpitali, codziennie tak.
- 2 8
-
2020-09-16 07:57
Pasażer (1)
Chyba nie jeździsz tramwajami nie dość że awaryjne to zapchane to jest ich za mało a ogólnie sieć połączeń oraz ich częstotliwość nie wspominając o cenie zakrawa na kpinę
- 15 5
-
2020-09-16 09:11
mam takie same doświadczenia
- 6 3
-
2020-09-16 09:17
Za to tramwajem, w tłoku jest wygodniej?
- 6 2
-
2020-09-16 09:20
(1)
a dlaczego nie samochodom właśnie ma być wygodnie??? to kierowcy są obciążeni różnymi opłatami, więc powinni być uprzywilejowani - proste.
- 6 8
-
2020-09-16 14:29
A jakież to oni opłaty dodatkowe mają? Paliwo? OC? Podatki na utrzymanie dróg miejskich płacą identyczne jak piesi.
- 1 1
-
2020-09-16 19:17
nie umiesz przejechać przez przejście rowerem
jedz autobusem.
- 2 0
-
2020-09-16 07:06
jak wprowadzic ankiete czy chcesz płacic podatki (8)
90% też odpowie że nie ;).
Nie ma znaczenia co chce wiekszośc tylko jak jest lepiej, a lepiej jest tak.- 26 46
-
2020-09-16 07:16
Dla kogo? (7)
- 6 10
-
2020-09-16 07:34
dla mieszkancow poruszajacych sie na rowerach (6)
- 8 4
-
2020-09-16 09:04
Rowery nie stoja w korkach...wiec problem ich nie dotyczy. (3)
Za to setki i tysiace kierowcow wypalaja paliwo i traca nerwy przez jednego administacyjnego pajaca ,ktory zmienil organizacje ruchu!!!!!!
- 4 4
-
2020-09-16 09:07
(2)
Dotyczy bo przejeżdżali Przez piramowicza bardzo niebezpiecznie tam było
- 4 1
-
2020-09-16 09:21
No tak, a niestety dla Was... (1)
Bezpieczeństwo jest najważniejsze... Tchórze!
- 0 5
-
2020-09-16 13:03
odezwał się chojrak uciekający przed byle TIRem
- 1 0
-
2020-09-16 13:03
nie tylko dla nich (1)
na wzroście skłonności do korzystania z rowerów korzystają nie tylko rowerzyści, ale wszyscy mieszkańcy
- 2 2
-
2020-09-16 13:05
Ale myślisz że to tak przyjemnie siedzieć w samochodzie, czuć jak tyłek rośnie i widzieć tych wszysktich którym się chciało ruszyć? :-)
- 0 0
-
2020-09-16 07:07
Spokojnie (1)
Zaraz wprowadza SPS w SPP. Co to oznacza? Opłaty strefę płatnego stania. Za stanie w korku będziecie płacić 10zl/h w zależności o grubości rury wydechowej.. Oczywiście płatność aplikacja będzie mozliwa
- 11 6
-
2020-09-16 09:13
hahahahaha Grzelak zaraz to łyknie
- 0 1
-
2020-09-16 07:11
Teraz tylko czekać aż pojawia się kolizje samochodów (1)
Przy większym i gęstszym ruchu to nieuniknione. Decyzja do bani i do zmiany
- 29 16
-
2020-09-16 07:16
akurat czym wiekszy ruch tym bezpieczniej
jest to oczywiste. zaden dzban wtedy nie jedzie jak wariat
- 7 2
-
2020-09-16 07:15
kierofczyki nie odpuszczają. (9)
Ja czekam teraz na likwidacje zielonych strzałek. Skoro kierowcy nie potrafią z nich korzystać to trzeba je polikwidować dla dobra i bezpieczeństwa wszystkich.
- 30 56
-
2020-09-16 07:17
Pfff (1)
A ja czekam na likwidację rowerów skoro nie potraficie korzystać z ulicy i przejść dla pieszych po których jezdzicie zamiast przeprowadzać rower.
- 20 11
-
2020-09-16 07:51
mam dobrą wiadomość dla nas wszystkich:
nie doczekasz się!
- 4 7
-
2020-09-16 07:37
(3)
Chcecie po prostu po mieście jeździć jak po lesie nie musząc uważać na cokolwiek. Ma być fajnie jak na łące.
- 9 8
-
2020-09-16 07:52
To Wy nie uważaliście
I Wy teraz macie
- 3 5
-
2020-09-16 08:54
tak. mając zielone chciałbym bez incydentów mieć możliwość przejechać skrzyżowanie. To tak dużo? (1)
co obecnie (tam gdzie są strzałki) jest niemożliwe.
- 5 2
-
2020-09-16 09:07
Życie
- 1 1
-
2020-09-16 07:51
Roferczyki nie odpuszczają
Jest 21 wiek, ruch samochodowy w wielkich miastach to normalność. Nie można na siłę paraliżować głównych skrzyżowań
- 8 7
-
2020-09-16 07:54
O, nazwałeś mnie "kierofczykiem"
Ale jestem poniżony, czuję się teraz źle. Chlip.
- 3 2
-
2020-09-16 08:51
A ja czekam na likwidację
jazdy rowerem po mieście! czyzby to autor tej bzdury roku?
- 3 3
-
2020-09-16 07:15
Chyba (2)
Trzeba ludziom ułatwiać życie, powinno się !
Ale w Polsce tylko chyba robi się społeczeństwu na złość ..- 23 11
-
2020-09-16 13:05
ludzie są różniści. Nie zauważyłeś?
- 2 0
-
2020-09-16 14:32
Przecież jest ułatwione. Rowerzystom i pieszym.
- 1 1
-
2020-09-16 07:16
Miasto niech lepiej (3)
Słucha mieszkańców
- 24 9
-
2020-09-16 12:32
jako mieszkaniec tego miasta
mówię że teraz jest dobrze i była to super decyzja !
- 6 2
-
2020-09-16 13:06
tak, mieszkańcy są różni (1)
jak się słuchało tylko jednych, to był problem. Pojawili się inni, którzy zaczęli mówić, i sytuacja się poprawiła, ale ci myślący tradycyjnie nie mogą zrozumieć sensu tych zmian.
- 2 0
-
2020-09-16 13:07
Bardzo celnie powiedziane.
- 0 0
-
2020-09-16 07:17
Jako rowerzysta - Przed zmianą kierunku było faktycznie niebezpieczne. Kierowcy mają w poważaniu drogę/ścieżkę rowerową. (10)
Dwa razy w ciągu miesiąca jazdy w tym miejscu kierowca wymusił mi pierwszeństwo.
Raz przednim kołem obiłem się o przednie drzwi auta... Szkód nie było, powymienialiśmy się "pozdrowieniami" i każdy ruszył w swoją stronę. Mam na Policję dzwonić w takich przypadkach? Tylko refleks rowerzystów i przytomność umysłu daje powód do takich statystyk.- 28 38
-
2020-09-16 07:18
Może warto wprowadzic pierwsza w Polsce sygnalizacje dla rowerzystów? (6)
- 9 13
-
2020-09-16 07:24
No to na jezdni tez by musiała by tam być
kierofczyk wie jak sie samemu zaorac :D
- 10 7
-
2020-09-16 07:46
Na czym chcesz robić sygnalizację? (4)
Tam jest ciągła droga rowerowa, ciągłość jezdni jest przerwana - PoRD jasno mówi o pierwszeństwie
- 6 5
-
2020-09-16 08:05
I na drodze dla rowerów ktoś szykany postawił? Ah ci Polacy.
Był świetny filmik to podsumowujący. Najpierw zatłoczone skrzyżowania Indii, Pakistanu, Bangladeszu itp Tysiące pojazdów i bez kolizji. Potem puste skrzyżowanie w Polsce i dzwon dwójki polskich i**otów.
- 7 2
-
2020-09-16 19:37
(1)
czyli nie myśląc może wparować w auto no brawo myśl i przewiduj obowiązuje obie strony
- 0 1
-
2020-09-16 20:45
jadę, widzę zwalniającego kierowcę patrzącego w moją stronę
zwalnia - czyli się zatrzyma. Tak myśli każdy. Tyle, że przed maską typa można zauważyć, że osobnik daje pełen gaz.
- 0 0
-
2020-09-16 20:15
PoRD jasno mowi tez o tym, jakie warunki musi spelniac droga dla rowerow.
Tutaj jest znak na zwyklym, pomalowanym chodniku. Troche jak swinie rumakiem nazwac i dziwic sie potem, ze wieprz w galop nie idzie.
- 0 0
-
2020-09-16 19:20
i co nie mogłeś tam zwolnić (1)
czy ja mam robić zdjęcia rowerzystom i wysyłać na policję za wasze łamanie przepisów?
- 1 2
-
2020-09-16 19:32
I co, nie mogłeś przepuścić rowerzystów?
Panie Jarku
Czy mam nagrywać wszystkich wymuszających pierwszeństwo na rowerzystach i wysyłać na policję? Pół dnia bym stracił.- 0 0
-
2020-09-16 19:34
jako pieszy też czuję sie niebezpiecznie na chodniku muszę rozglądać za rozpedzonym rowerzystą którzy w wiekszości mają gdzieś pieszych i innych uczestników drogi jezdni ścieżki rowerowej przejść dla pieszych, nie jesteście panami na drogach chodnikach ścieżkach rowerowych i myślenie dotyczy wszystkich jak przecinasz drogę to myśl o tym że ktoś nie myśli zasada wzajemnego zaufania obowiązuje wszystkich
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.