• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.

Odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.



Jakie działania powinni podjąć urzędnicy ws. ulicy Piramowicza?

Przypomnijmy: od 31 lipca na ul. Piramowicza we Wrzeszczu obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody poruszają się od al. ZwycięstwaMapka w kierunku al. HalleraMapka. Do tej pory było odwrotnie.

Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.

Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.

O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.

Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne



Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.

Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza. Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.

Powrót do szkół i większe korki



Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.

Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.

Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem



Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.

- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.

- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów



Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.

Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.

W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:

  • al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
  • ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.


Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?



Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera

Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.

Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.

W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.

Opinie (874) ponad 50 zablokowanych

  • Proste rozwiązanie na Piramowicza. (3)

    Czerwone światło ze strzałką warunkową. Strzałka zapalała się zgodnie z cyklem świateł przy konsulacie. Jak tam czerwone, to tu warunkowa. I śluza dla rowerzystów. Ograniczenie 15km/h ich tez obowiązuje z uwagi na bezpieczeństwo pieszych! O takich ograniczeniach już nie gadacie np. w pasie nadmorskim. Tam rodzina z dziećmi jest super bezpieczna?

    • 18 16

    • na jezdni dla aut tez bedzie ograniczenie do 15kmh?

      jak tak to ok

      • 6 1

    • Albo próg zwalniający

      Zawsze są jakieś rozwiązania pośrednie

      • 4 3

    • przecież dla polskich miszczof kierownicy czerwone ze strzałką to jak zielone i nie trzeba się zatrzymywać.

      • 1 1

  • Ja wiem lepiej i podjąłem decyzję zza mojego biurka.
    I koniec gadania!

    • 15 9

  • Piramowicza zamknięta tylko na wakacje

    Piramowicza powinna funkcjonować w obecnym stanie tylko w okresie wakacyjnym ( gdy obserwujemy wzmożony ruch na ścieżkach rowerowych oraz mniej samochodów na ulicach)
    Wilk syty i owca cała
    Pozdrawiam

    • 9 18

  • Jak sie pojawi rozwiazanie? (1)

    Samo? A za co Pan bierze pensje w tym urzędzie? Za oczekiwanie na cud? Bierz się Pan do roboty, bo na razie to tylko mieszać i utrudniać życie potraficie.

    • 23 4

    • mnie jako rowerzyście ułatwili

      • 0 1

  • Mam pomysł (2)

    Należy zwęzić prawy pas Al. Zwycięstwa w kierunku wrzeszcza od Hallera aż do Piramowicza. W ten sposób wyjeżdzający z Piramowicza bedą się swobodnie włączać do ruchu.

    • 10 13

    • Durny pomysl..cofnac trzeba zmiany na Piramowicza i przywrocic dwa pasy na Hallera zamiast kocich oczek z tym ze z sygnalizacja

      Twoja propozycja zatrzyma cala Grunwaldzka.Pomysl tak samo,,trafiony"-jak buspasy na 3 jezdniowej Grunwaldzkej i PodwaluDrogi nie powinny sie przecinac w Gdansku powinno byc wiecej tuneli pod innymi drogami i wiadukty. Taki wiadukt mogl byc np jak projektowali skrzyzowanie Lostowickiej ,Nowolipia z Kartuzka,,,Nawet tramwaj mogl tam wjechac wtedy..no ale coz nie dalo sie.Dunczykom i Szwedom sie udalo polaczyc mostami kraje przez Baltyk a u nas zabraklo kasy na to co w 90 % dokladala Unia....No ale jak sie wydaje dla kolesi deweloperow aby im bylo dobrze(patrz wydatki np na kanalizacje)-miliony milonow..to jak ma starczyc na drogi i wiadukty?

      • 0 3

    • co ty. będą jak czopki stać na środku przejazdu dla rowerzystów

      jedz zobacz jak takie rozwiązanie w praktyce działa na słowaku na wysokości obwodnicy.
      zlikwidowali ddr żeby zrobić rozbieg dla samochodów, a 2/3 kierowców i tak się zatrzymuje centralnie na przejściu albo na przejeździe dla rowerzystów.

      • 2 0

  • Proponuje zakazac jazdy prywatnym samochodem po miescie (4)

    samochody/kierowcy nic tylko:
    -smrodzą
    -hałasują
    -masowo wypadki powodują
    -niszczą zieleń, chodniki
    -utrudniają poruszanie sie innym
    -paraliżują miasto w tym służby
    -paraliżujq komunikację publiczną
    -zajmują 80% cennej przestrzeni miejskiej
    -są głównym beneficjentem budzetu miejskiego, a żadnych podatków nie płacą do tego mają wiecznie rozszczenia.

    zlikwidować. mają ścieżki samochodowe za miastem to niech sobie tam jeżdżą.

    • 19 30

    • Fantazja

      Proponuję kupić domek na wsi. Nikt nie będzie Ci przeszkadzać

      • 11 4

    • Proponuję obowiązek noszenia mundurów

      Co to za ekstrawagancja to chodzenie w podartych jeansach czy koszulach w kwiaty? Koszulki z napisami? Wszyscy w socjaliźmie muszą dostosować się do norm i praw.
      Bełkoczesz w identyczny sposób człowieku.

      • 6 1

    • Typowa emerytka

      Co nic nie musi...
      Nie musi jechać do pracy, biedronkę ma pod blokiem, ona sobie radzi!

      • 4 1

    • ciekawe która komunikacja da radę

      jak ledwo wozi 30% mieszkańców.

      • 0 1

  • Z tą dominującą w ankiecie odpowiedzią to nie tak

    "Stoję w większym korku i niem czy tam jest bezpieczniej skoro tamtedy nie jeżdżę ale dam taką odpowiedź bo mam bezpieczeństwo rowerzystów gdzieś ale to taka moda się na to powoływać. Dałbtm odpowiedź że widziałem UFO jeśli to pomoże przywrócić priorytet dla samochodów. O, czwarty tramwaj mnie właśnie mija."

    • 15 11

  • rowerzyści mi nie przeszkadzali i nie przeszkadzją... ale (7)

    ostatnio... do zatłoczonego autobusu ładuje się " rowerzysta" ( 30 letni młody zdrowy)!
    pomyślałam sobie " tym to już całkiem na głowę idzie"
    troszkę ogarnijcie się rowerzyści! albo jeżdzicie albo udajecie że jeżdzicie!

    • 23 14

    • Młody,zdrowy? (5)

      Masz tomograf w oczach?

      • 6 8

      • Na pewno chory. Na głowę. (2)

        • 6 6

        • Ojej (1)

          Współczuję Ci. Choroby psychiczne są groźne. A co do rowerzysty, to mógł mieć np. Spadek cukru, albo skok ciśnienia. Wiek nie ma nic do rzeczy

          • 6 2

          • Okoń.

            • 1 4

      • to po co " ci" rower? chodzisz z rowerem by poszpanować? (1)

        • 5 5

        • a po co ci nogi? żeby je wozić?

          • 2 4

    • Tak samo mogłeś iść na piechotę jak on jechać rowerem

      • 2 4

  • Fakt. Jak się stoi w korku to jest bezpiecznie.

    A poza tym prostaczkowie nie pyskujcie. Teraz jest Wam lepiej. I to nie jest nasze ostatnie słowo..

    • 7 4

  • kierofczyk kierowcy zgotował ten los

    trzeba było nie taranować rowerzystów

    • 16 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane