• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

A1 powstanie szybciej?

on, PAP
18 listopada 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek zapowiedział w Gdyni, że budowa autostrad będzie finansowana nie tylko z budżetu państwa oraz wsparcia unijnego, ale także przez emisję obligacji. Zdaniem ministra, nowy system finansowania autostrad da szansę na przyspieszenie planowanego terminu zakończenia budowy całej autostrady A-1 z 2013 r. na 2010 r.

Jerzy Polaczek zapewnił, że rząd respektuje umowę z Gdańsk Transport Company (GTC) na realizację I etapu A-1 między miejscowościami Rusocin a Nowe Marzy, o długości ponad 89 km. Średni koszt budowy jednego kilometra wyniesie 5,6 mln euro. Ten odcinek autostrady ma być gotowy w 2008 r.

- Przypomnę, iż rekomendacja Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad była na kwotę 4,7 mln euro za kilometr. Przyjęto inne rozwiązanie, umowa została podpisana i przyjmuję ją dzisiaj do wiadomości - zadeklarował minister infrastruktury. - Jeszcze raz podkreślam, że jeśli chodzi o inwestycję firmy GTC, chcemy, aby przebiegała w tym tempie, jakie zostało zakreślone.

Dodał, że do końca roku jego resort przygotuje projekt zmiany ustawy z 29 lipca 2005 r., modyfikującej 31 różnych ustaw w podziale zadań administracji terenowej, przewidującej m.in., że od 2006 r. marszałkowie województw, zamiast wojewodów, będą wydawać decyzje lokalizacyjne na drogi krajowe i autostrady oraz pozwolenia na ich budowę.

- Wojewoda jako organ państwowy wydawał w tej sprawie pozwolenia i powinien wydawać w dalszym ciągu - mówił Jerzy Polaczek. - Nie chcemy, aby procedura, która została rozmyta i troszkę zanarchizowana, doprowadziła do tego, że zarówno samorządy jaki i państwo jako inwestor będą ponosiły później ciężkie konsekwencje wynikające z utraty środków.

Minister zapewnił także, że: "nie zakładamy mechanizmu podwyżek akcyzy na paliwa, który miałby finansować akurat budowę autostrad".
on, PAP

Opinie (6)

  • A ŚWISTAK SIEDZI I ZAWIJA W SREBERKA

    • 0 0

  • po owocach ich poznacie

    Miejmy nadzieję, że to prawda, bo co nam po A1 do Grudziądza? dopiero jak dociągną do Łodzi, to będzie połączenie ze światem.
    a co do GTC, to pamiętajmy, że Kulczyk na swojej A2 położył asfalt o grubości andruta!! a ludzie za to płacą i to ciężką kasę.
    może Minister zainteresuje się również A6/S6,która by połączyła Trójmaisto z Europą bezpośrednio??

    • 0 0

  • PIS da radę...

    PIS ma na wszystko pieniądze i na becikowe i na stadiony i na drogi itd...tylko nic nie zbuduje, ale obsadzi stanowiska jedynie słusznymi fachowcami ministrantami.
    A moje marzenie to pojechać drogą chociaż klasy obwodnicy
    na Śląsk, do Warszawy i Szczecina.

    • 0 0

  • i na mazury

    • 0 0

  • słabo się robi słuchając tych mądrali z rządu. Już po wyborach, a oni nadal bzdury klepią.
    Jak zaczynali budować te wspaniałe autostrady to mnie jeszcze na świecie nie było, a jak skończa to już mnie na tym świecie nie będzie.

    • 0 0

  • Czym szybciej tym taniej

    Słyszałem wiele głosów, że autostrada nie powstaje ponieważ 1 km budowy autostrady kosztuje strasznie drogo (nie pamiętem liczb ale były to mln/EUR za 1km). Dziwię się jednak, że nikt jeszcze nie przeliczył ile tracimy z powodu straconych ładunków, "straconych" statków, które mogłyby być obsłużone w Gdyńskim i Gdańskim Porcie. Ile moglibyśmy zyskać na budowie infrastruktury portowej i ile firm żyłoby z utrzymania tej infrastruktury. Dlaczego powstają w pierwszej kolejności autostrady tranzytowe wschód-zachód dające zarobić portom w Hamburgu, w Roztoku i innym? Dlaczego władze portów wywierają tak małe naciski na władze w sprawie budowy autostrad? Czy są zadowolone ze swoich pozytywnych wyników? Dlaczego nie stawiają pytania ile razy więcej mogły by zarobić? Może obawiają się swoich zwierzchników - Zarządy Portów dobierane są z politycznego klucza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane