• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Często i gęsto wine ponosi pieszy moi drodzy i kochani (8)

    Ale jak zwykle wszystko na kierowców.

    • 113 58

    • .....

      Zdecydowanie sie z tym zgadzam
      Wchodzenie na ulice i nawet się nie spojrzy bo oczy w komóreczce

      • 0 0

    • (2)

      Z reguły winę ponosi brak instynktu samozachowawczego u pieszych i przecenianie rzeczywistości.

      • 15 7

      • dokładnie tak! (1)

        Jako na co dzień i pieszy i kierowca - jestem za wprowadzeniem obowiązku dla pieszych dawania wyraźnego znaku nadjeżdżającym kierowcom uniesioną ręką - zamiaru wejścia na przejście na pieszych!
        Niestety większość pieszych włazi wprost pod koła samochodów jak rogacizna, często pozbawiona słuchu i wzroku wlepionego w sr*yfoona.....

        • 6 1

        • Tego uczyli nas w przedszkolu jeszcze w prl

          uczyli też rozglądać się przed wejściem i jakoś nikt z moich znajomych z tamtego okresu nie zginął pod kołami

          • 1 0

    • Postulat tego ruchu szczytny ale głupi, nie mający związku z rzeczywistością. Jestem pieszym, rowerzystą, (1)

      motocyklistą i kierowcą samochodu, jak chcę zminimalizować do zera ilość wypadków śmiertelnych to niech piesi zaczną od siebie. Piesi są takim samym zagrożeniem dla ruchu drogowego wymianim: pijani, zwłaszcza pijani na nieoświetlonej drodze, przebiegający przez jezdnie w pośpiechu za nadjeżdżającym autobusem/tramwajem, przechodzący na czerwonym świetle zwłaszcza w godzinach nocnych niedoświetleni i kategoria nad kategoriami dziadki i babcie, tego to już się nawet w żadną skalę nie wkalkuluje.

      • 6 8

      • bzdury. piesi giną rozjeżdżani na przejściach w biały dzień. nie manipuluj bo tak ci wygodnie.

        • 6 7

    • zwykle winna jest głupota.............

      a co z ped**arzami ? czy w końcu będą ich karać mandatami ???

      • 7 5

    • Sven, pierwszy raz się z Tobą zgadzam

      • 10 12

  • ???

    Hehe... dobre ! Wyeliminować do zera!
    Normalnie padłem.
    Niestety nikt na sile nie włączy myślenia pieszym którzy wbiegają na pasy na czerwonym świetle, lub wchodzą z oczami wyciśniętymi w komóreczke

    • 1 0

  • Panie Janiszewski z FRAG

    Zajmij się Pan ruchem rowerowym na ścieżkach dla pieszych w Parku Oruńskim. Tam jest wesoło jak rowerzyści rozjeżdżają pieszych, matki z dziećmi na ścieżkach spacerowych dla pieszych. Zajmij się tym- adresat ZDiZ w Gdańsku.

    • 1 0

  • Czy pieszy bedzie (35)

    Mial pierszenstwo tez przed tramwajem i pociagiem? Czemu tylko przed samochodami?
    I co to znaczy wykazujacy zamiar przejscia? Jak bedzie szedl chodnikiem to tez kazdy ma sie zatrzymywac bo nie wiadono czy chce przejsc? Przeciez to doprowadzi do paralizu ruchu

    • 162 83

    • jakoś na świecie to rozwiązali - wystarczy uczyć się od tych co mniej zabijają

      • 0 0

    • (27)

      teraz jeszcze napisz, że pieszemu jest łatwiej iść, stać, czekać, niż tobie się zatrzymać - żeby go przepuścić.

      • 33 22

      • mandat 500zł - to jawna Kpina (7)

        za przejazd obok zatrzymującego sie przed pasami i pieszymi pojazdu, czy jazdę na -póżnym żółtym- vel czerwonym ... tak niskimi kwotami mandatów za tak poważne wykroczenia, tych kierowców co robią to nagminnie i z rozmysłem - to się nigdy nie nauczy

        • 13 6

        • tak i pieszy karać za wejscie pod auto, lub nieprawidłowe przejście przez ulicę (3)

          a przede wszystkim za rozmawianie przez telefon na przejsciu

          • 16 1

          • 100x częściej widze kierowców z komórką przy uchu (1)

            niż takich pieszych na przejściu

            • 8 11

            • no i kierowców się za to karze

              • 0 0

          • przy zmienie przepisów

            nie było by czegoś takiego jak wejście pod auto na pasach

            • 1 1

        • (2)

          za takie coś powinna być grzywna co najmniej 2400

          • 2 3

          • 5-krotne podwyższenie mandatów było by adekwatne

            500 zł wprowadzono przy zarobkach średnich 1100, więc teraz 2500 przy zarobkach 5000 było by proporcjonalnie.

            • 2 1

          • 4800

            • 3 0

      • (14)

        przecież taka jest prawda?Jaki jest probloem dla pieszego poczekać aż przejedzie kilka samochodów na krzyż?Czy bezmyślny dziadek rozmawiający z gołębiami w pobliżu przejścia może zablokować cały ruch na ważnej ulicy?Czy ktoś w ogóle myśli wprowadzając tego typu d**ilizmy?

        • 34 42

        • To po co się przesiadłeś do samochodu skoro jest ci lżej i łatwiej chodzić? (1)

          Chodź człowieku i się nie obarczaj cierpieniem.

          • 3 3

          • wsiądź w samochód jak tak ci źle.

            Możemy tak do rana się przerzucać...

            • 2 1

        • Kilka samochodow na krzyz (5)

          Kilka samochodow na krzyz - ok, mozna poczekac. Szkoda tylko, ze w godzinach szczytu stoje i po 5 min przy przejsciu, bo samochody jada non stop. Jak sama nie wejde, to marna szansa, ze ktos mnie pusci.

          • 23 6

          • To ty chyba przez obwodnicę w poprzek przechodzisz.

            Zmartwię cię - tam nie ma przejść dla pieszych.

            • 1 0

          • Stoisz 10 metrów od przejścia czy jak?

            Ja spotykam się z tym, że dobre 90% kierowców się zatrzymuje i ustępuje jeżeli ktoś stoi bezpośrednio przy przejściu i ewidentnie chce przejść.

            • 4 0

          • A to wina obarczaj kulturę kierowców a nie bezpieczeństwo.

            Jak jest korek to kierowcy również nikogo nie wpuszcza z ulicy podporządkowanej.

            Należałoby uczyć kierowców i pieszych kultury! Ogólnie społeczeństwo jest nie wychowane.

            • 9 1

          • to przejście podziemne trzeba - jedyny sposób na całkowite rozwiązanie konfliktowej sytuacji

            • 10 18

          • Tobie jest łatwiej stać, a że idziesz, to dowód, że jesteś na spacerze i masz zbyt wiele wolnego czasu.

            • 6 17

        • (1)

          Tobie w foteliku jest trudniej niż pieszemu, czy jadącemu rowerzyście? Weź leki człowieku!

          • 15 12

          • Fizyki nie oszukasz.

            Zgadnij - co łatwiej się zatrzyma zakładając poruszanie się z taką samą prędkością 10km/h pieszy czy samochód?

            • 2 1

        • (3)

          Kup sobie bilet za kilkadziesiąt złotych do dowolnego skandynawskiego kraju i przekonaj się na własne oczy, że te d**ilizmy jednak potrafią działać i o dziwo nie blokują całego ruchu.

          • 31 26

          • (2)

            Cała Skandynawia liczy mniej mieszkańców niż połowa naszego kraju więc porównania tego rodzaju są dosłownie bezpodstawne.

            • 11 8

            • No tak, co taki 1.5 mln Sztokholm (1)

              Czy Helsinki i Oslo po 650000 ludzi. Ich wynalazki na pewno nie zadziałają w 500000 Gdańsku...

              • 12 7

              • No nie zadziałają.

                To "troszkę" inne miasta z przygotowaną do takiego ruchu infrastrukturą. A nie takie jak nasze gdzie buduje się byle co i byle jak byle tylko nachapać się ka$$y. A przy rozmowie o infrastrukturze słychać "to się nie da bo już budynki stoją" a rezerwa terenowa sprzedana na inne "inwestycje".

                • 1 2

      • Bo tak jest (3)

        Bezsensowne zatrzymywanie samochodu oznacza znacznie szybsze zużycie hamulców, sprzęgła oraz wzrost spalania. Nie twierdzę, że pierwszeństwo pieszych to zły pomysł, ale w takiej sytuacji piesi powinni w jakiś sposób sygnalizować zamiar skorzystania z przejścia, do którego się zbliżają, Ot, choćby przez wyciągnięcie ręki w jego kierunku.

        • 13 20

        • (2)

          kij z hamulcami i sprzęgłem, ale spalaniem na 1-2 biegu powinni zainteresować się ci którzy to wdychają... Dla ekologii lepiej żeby pieszy zaczekał.

          • 12 13

          • jak tak sie martwisz spalaniem i palinami

            to może w ogle zabronić ruchu samochodami ?

            to jest naprawdę smieszne ze broniąc włąsnej wygody sięgasz po takie argumenty. Gdyby Ci naprawdę zależało na jakości powietrza to byś po prostu auta nie używał albo używał tylko sporadycznie.

            • 16 6

          • lub ograniczyć ruch w mieście i nikt nie będzie musiał czekać.

            • 10 5

    • (2)

      Często widzę babcie stojące przy przejściach i rozmawiające ze sobą i nie mające wcale ochoty przejścia przez przejście. Ciekawi mnie jak mam określić ich zamiar wejścia na przejście. To bzdura z tym punktem najpierw trzeba zmienić mentalność ludzi a dopiero wprowadzać przepisy.
      Może by tak aktywiści zajęli się problemem wynagrodzenia w Polsce by zrównać je z płacami w Europie!!!

      • 23 13

      • Strasznie mnie to denerwuje.

        Zawsze zatrzymuję się, żeby przepuścić pieszych i faktycznie - bardzo często okazuje się, że sobie tylko stoją pół metra od przejścia i wcale nie mają zamiaru przechodzić!

        • 3 0

      • Skoro wiesz, że nie mają ochoty, to najwyraxniej umiesz ocenić zamiar...

        • 9 4

    • drogi miejskie, czego nie rozumiesz?

      Nie umiesz czytac durniu? Chodzi o kretynow co w strefie 30 jezdza 50 + a na terenie zabudowanym nie ustepuja pierwszenstwa na przejsciach. czego jeszcze nie wiesz glupku?

      • 3 2

    • No własnie!

      • 0 1

    • Tak, pieszy będzie miał pierwszeństwo przed pociągiem i samolotem!!

      przed rozumem i instynktem samozachowawczym też

      • 11 5

  • Gdzie giną piesi? Na pasach czy na nieoświetlonych poboczach za miastem?

    Zakładam, że "Federacja" to wie, bo ogranicza się do pasów. (1) Pierwszeństwo dla pieszych na przejściach i uznanie za przestępstwo nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu na pasach (usiłowanie zabójstwa z zamiarem ewentualnym). (2) Bezwyjątkowe ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym do 50km (tak by weszło w krew, że w mieście się toczysz a nie śmigasz) (3) egzekwowanie prawa i 10 x wyższe mandaty. Z tego najważniejszy jest punkt 3 - egzekucja prawa w Polsce leży i kwiczy.

    • 0 0

  • Znów jakaś grupka marzycieli chce jak ekolodzy dostać parę zloty

    Od państwa i wymyśliła jakiś pomysł który jak zwykle będzie martwym ale kasa na konto wpłynie i o to chodzi

    • 1 0

  • Jak zwykle trochę przesadzili z żądaniami. (16)

    Ale zakładam, że to punkt wyjściowy do rozpoczęcia targów,czyli na zasadzie "chcesz cielaka, żądaj wołu".

    • 36 28

    • (3)

      Zrobić więcej przejść podziemnych i nadziemnych, to nie będzie problemu.

      • 3 7

      • (2)

        naprawdę dla wygody kierowców miasto ma ponosić dodatkowe koszty?
        Przejścia nadziemne i podziemne na autostradach są wystarczające.

        • 4 3

        • nie dla wygody tylko dla bezpieczeństwa

          w Japonii tam gdzie się da piesze ciągi komunikacyjne np. droga dla dzieci do szkoły w ogóle nie przecinają się z ruchem samochodowym. Mandaty i pierwszeństwa dla pieszych nie rozwiążą problemu potrąceń bo większość z nich wynika z nieuwagi. Tego nie da się wyeliminować.

          • 0 0

        • Jak na razie to miasto ponosi niepotrzebnie gigantyczne koszty związane z rowerzystami i pieszymi. Ciągle coś niby poprawiają a i tak nie jest dobrze. Jest to co najmniej dyskusyjne.

          • 2 0

    • (9)

      to jest absolutne minimum

      • 7 5

      • Dla ped**arza pewnie i minimum (8)

        Dla antysamochodowego fanatyk pewnie też. Dla rozsądnego człowieka dazacego do równowagi (a na równowadze się opiera świat) to tyle co trzeba i nic więcej.

        • 4 11

        • Jeżeli chodzi o rowerzystów (7)

          zabieranie prawa jazdy za wyprzedzenie rowerzysty poniżej 0,5m na minimum rok, za celową jazdę obok zamiast wyprzedzenia, dociśnięcie rowerzysty do krawężnika, pobocza - całkowite pozbawienie PJ najmniej na 3 lata.

          • 4 6

          • Rowerzyści mają sćieżki rowerowe - nie płacz! (5)

            • 2 4

            • Serio, chciałbym zobaczyć skowyt kierowców (4)

              Gdyby na jeden dzień powyłączać z ruchu co drugą ulicę, żeby sieć dróg w mieście przypominała sieć dróg dla rowerów...

              • 4 2

              • Zawsze mozesz zostawic rower i isc pieszo (3)

                Albo komunikacja, gdzie ci sie tak spieszy ze rowerem musisz? Wyjdz wczesniej

                • 3 5

              • (1)

                może również jeździć jezdnią

                • 1 2

              • pod warunkiem, że na tej ulicy nie ma ddr/cpr

                • 0 0

              • Ja nie mam problemu

                Tylko rządek frustratów za mną.

                • 0 2

          • A co kogo próba morderstwa.

            Ciekawe, że jak samochód zepchniesz z jego pasa, nikt nie marudzi, że tak można robić...

            • 3 0

    • tak, ograniczenie prędkości powinno wzrosnąć z 50 na 70 (1)

      i tak nikt nie jedzie 50, a jak jedzie, to blokuje pół miasta.

      • 2 4

      • Dokładnie odwrotnie

        Odcinkowy pomiar prędkości między światłami.
        I jak każdy będzie jechał 50, nie będzie pacanów, którzy blokują pół miasta, bo nie trafiają w ,ielone światło na następnym skrzyżowaniu i wszyscy przez nich muszą się zatrzymywać...

        • 3 3

  • Każdy z nas jest przede wszystkim pieszym, nie mówiąc już o dzieciach. (23)

    Dopiero potem kierowcą, rowerzystą czy pasażerem.

    • 158 13

    • we Francji na początku lat 90 liczba wypadków śmiertelnych była taka jak w Polsce (13)

      ale potem podnieśli drastycznie wys. mandatów... pozakładali wszędzie na drogach i ulicach wideo radary ... i dziś Francja jest na szarym końcu listy wypadków ... a Polska na samym haniebnym szczycie tej listy

      • 21 5

      • Zgoda. (11)

        Ale w takim razie proszę usunąć i**otyczne ograniczenia prędkości z miejsc, gdzie nie jest to konieczne.

        Tak jak np. już jest na al. Armii Krajowej (80km/h) oraz na al. Zwycięztwa (chyba też 80km/h).

        • 3 21

        • wręcz przeciwnie ... należy wprowadzić jak w Norwegii (9)

          gdziekolwiek przekroczysz o 26km/h dozwoloną prędkość... to prawko zbiorą ci na rok albo w przypadku recydywy dożywotnio !!!

          • 17 3

          • I konfiskata pojazdu za jazdę bez uprawnień (7)

            • 12 2

            • (6)

              a jeżeli nie jedzie własnym, to równowartość nowego, którym się poruszał, tak samo dopłata za używany własny.

              • 3 1

              • po co? ... nich będzie i bolesna kara dla tego co mu to autko wypożyczył (5)

                i niech się potem buja po sądach by odzyskać kasę za swój pożyczony i utracony samochód

                • 4 3

              • (4)

                wypożyczasz auto na tydzień, w tym czasie kolo traci PJ, a następnego dnia twoje auto.
                Po co tworzyć taką patologię skoro można tworzyć automatyczne mechanizmy?

                • 1 1

              • A jaki sens ma w ogóle przepadek samochodu, kiedy średnia wartość w Polsce to 12tys pln? (3)

                To już lepiej dowalić mandat po 10k i nie babrać się z korwinizmami...

                • 4 3

              • sam jesteś korwinizm

                Korwin nigdy nie postulował takiego przepadku mienia

                • 0 0

              • (1)

                jedziesz merolem bez prawka, płacisz jak za nowego merola z salonu, stać cię to płać!
                10k to za mało dla niektórych.

                • 0 2

              • To wszyscy zaczną jeździć gruzami po stracie prawka

                Serio, ten pomysł nadaje się na hasło do łykania dla pelikanów, nie do realizacji...

                • 0 0

          • A za włażenie na czerwonym świetle.

            Zakuwać pieszym nogi w łańcuchy :)

            • 1 0

        • Oczywiście, powinno być 50/h

          • 14 2

      • Francja

        nie jest już dziś przykładem sprawnego państwa - wprost przeciwnie.

        • 6 7

    • każdy z nas na co dzień korzysta z dróg i samochodów (2)

      Autobusy, taxi, poczta, kurierzy, dostawy do sklepów, karetka, policja, straż - każdy oczekuje sprawnego działania tych usług i służb, więc w interesie każdego jest sprawny i jak najszybszy ruch samochodowy. Nie życzę nikomu żeby pogotowie nie zdążyło przybyć bo musiało pokonywać wąskie uliczki, mijanki, progi zwalniające i inne szykany, a do tego uważać na bezmyślnych pieszych którzy mają do wszystkiego prawo.

      • 5 13

      • (1)

        Pisz, pisz, zawsze mnie ciekawi jakie jeszcze bajeczki można wymyślić, by uzasadniać ten niczym absurdalny stan rzeczy.
        Pierwszeństwo pieszych miało być już wprowadzone lata temu i wtedy też padały takie argumenty, że Polacy niegotowi, a miasta potrzebują kilku lat, żeby się przystosować.
        Czasu minęło już dość.

        • 3 2

        • I coś się zmieniło?

          Miasta nadal nie są na to gotowe.
          Ba! wręcz powiedziałbym, że jest gorzej niż było.

          • 0 0

    • (3)

      Zapomniałem dodać, że ta myśl jest podstawą szwedzkiego projektu Vision Zero, bardzo udanego zresztą. Jak ktoś nie wierzy to niech porówna sobie statystyki dotyczące wypadków.

      • 11 0

      • tam ilość wypadków bierze się z ograniczeń prędkości i przemyślanych ciągów komunikacyjnych (2)

        a nie z tego że ich nastolatki włażą na przejście z oczami wlepionymi w ekran komórki. Kto mieszkał w Norwegii czy Szwecji ten wie o czym mówię.

        • 3 6

        • Tam też włażą. (1)

          Tyle, że każdy kierowca sie zatrzymuje, jak tylko ich widzi, więc problemu nie ma...
          Przecież w Skandynawii można nawet wchodzić na pasy na czerwonym...

          • 7 1

          • W Szwecji nie wolno na czerwonym

            Natomiast możesz wchodzić i tyłem w worku na głowie, będziesz bezpieczniejszy niż u nas na zielonym

            • 7 0

    • (1)

      Zdaniem kierowców należałoby wprowadzić OC dla pieszych i prawo chodzenia wymagane do poruszania się po chodniku :D

      • 22 4

      • chodzenie z kogutem na głowie

        Jak nie włączysz koguta zbliżając się do przejścia, to znaczy, że nie chcesz przejść, a dokarmiasz gołębie.

        • 14 1

  • a co z kładkami?

    wystarczy zbudować kładki/przejścia podziemne i etedy będzie bezpiecznie na 100%

    • 1 1

  • Czemu nie ma

    Odniesienia ilości ofiar śmiertelnych do ilości dni deszczowych w kraju? Skoro jest przeliczenie na 1 mln km to i na dni deszczowe powinno się znalezc

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane