• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aluminiowe czy stalowe? Które felgi wybrać na zimę?

Michał Jelionek
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wybór obręczy na zimę to odwieczny problem kierowców. Wybór obręczy na zimę to odwieczny problem kierowców.

Dla większości zmotoryzowanych listopad to ostatni dzwonek na wymianę opon letnich na zimowe. Każdorazowo, przy okazji wizyty w punkcie wulkanizacyjnym, pojawia się ten sam dylemat: które felgi lepiej zdadzą egzamin w zimowej aurze? Powinniśmy postawić na alufelgi? Czy mimo wszystko "ubrać" nasz pojazd w klasyczne, stalowe obręcze?



Wśród polskich kierowców panuje przeświadczenie, że eksploatowanie felg aluminiowych podczas zimowych wojaży nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Głównym powodem stereotypowego przekonania są wszechobecne na drogach substancje chemiczne. Na skutek trudnych warunków atmosferycznych i nieustającego kontaktu z solą drogową - obręcze aluminiowe są bardziej podatne na korozję niż felgi stalowe. Niestety, ale jest to mit, w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie.

Z jakiego rodzaju felg korzystasz?

Niewielkie odpryski czy zarysowania w połączeniu z preparatami zalegającymi na jezdniach to woda na młyn dla rdzy. Przez wspomniane ubytki, do wnętrza felgi dostają się niechciane chemikalia, powodujące powolne "wyżeranie" obręczy.

- Co ciekawe, to właśnie felgi stalowe są bardziej narażone na występowanie rdzy. Wynika to z tego, że często rysujemy je, np. zakładając kołpaki. Poza tym felgi aluminiowe są lepiej zabezpieczone i posiadają więcej warstw lakieru. Są lakierowane nie tylko kolorem bazowym, a później lakierem bezbarwnym, ale także podkładem antykorozyjnym. Dzięki temu felga aluminiowa jest lepiej chroniona przed rdzą niż stalowa - tłumaczy Filip Fischer z oponeo.pl.

Jak się okazuje, alufelgi mogą być miłe dla oka nie tylko w scenerii letniej, ale również w katorżniczych warunkach zimowych. Jeśli nie przykładamy szczególnej uwagi do wyglądu naszego pojazdu i zamiast wizualnych doznań wybierzemy oszczędność - postawmy na "stalówki". Pamiętajmy jednak, że w okresie zimowym o felgi stalowe musimy dbać tak samo jak o alufelgi.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

Priorytetem w walce z korozją jest właściwa pielęgnacja i konserwacja felg. W przypadku obręczy ze stopów metali lekkich unikajmy skomplikowanych wzorów, gdyż ciężko takowe dokładnie umyć. W okresie zimowym nie zaleca się korzystania z felg wysoko polerowanych (z polerowanymi rantami lub ramionami) lub chromowanych. Tego typu obręcze posiadają płytszą warstwę ochronną.

- Często powtarzanym argumentem przemawiającym za felgami stalowymi jest to, że w przypadku nawet małego poślizgu, gdy samochód zatrzymuje się np. dopiero na krawężniku - felgi mogą ulec uszkodzeniu, a dodatkowo modele aluminiowe są droższe w ewentualnej naprawie. Trudno się z tym nie zgodzić. Naprawa felg aluminiowych na pewno jest trudniejsza i droższa, ale nie zapominajmy, że są one też mocniejsze i tym samym trudniej je uszkodzić niż stalówki - dodaje.

Obalamy zatem dwa mity. Pierwszy z nich tyczy się podatności na korozję - wbrew powszechnemu przekonaniu, zdecydowanie bardziej narażone na rdzę są felgi stalowe. Nieprawdziwe jest również stwierdzenie, że obręcze stalowe są bardziej odporne na drobne uderzenia i odkształcenia niż alufelgi.

Na które felgi powinniśmy się zatem zdecydować w okresie zimowym? Przede wszystkim zastanówmy się na czym tak naprawdę nam zależy. Jeżeli chcemy, aby nasze auto prezentowało się równie dobrze zimą, bez zastanowienia wybierzmy nasze wymuskane alufelgi. Jeśli jednak stawiamy na wygodniejszy wariant - zaopatrzmy się w felgi stalowe do opon zimowych. Inwestycja w drugi, stalowy komplet obręczy pozwoli zaoszczędzić pieniądze i czas, które stracimy w punktach wulkanizacyjnych. Z podobnego założenia wychodzi większość polskich kierowców.

Opinie (57) 5 zablokowanych

  • Aluminium nie koroduje, tylko się utlenia.

    • 0 0

  • :o

    gdy zdecydowałam się na swoją własną toyotę nie wiedziałam, że tyle spraw jest do ogarnięcia :o

    • 0 0

  • alu ale jakie

    ja na lato mam 19 cali w zimę raczej nawet na zimowce bym na tym nie ujechal..za szeroka opona tam by musiała byc..lepiej kupic jakies używane w dobrym stanie alu i po kłopocie..ze stalowkami jest wiecej problemu..przez okres wiosna jesień mocno sie niszczą nawet podczas zwykłego skladowania

    • 0 0

  • "Preparaty zalegajace na jezdni"

    Nazywaj rzeczy po imieniu a zmienia sie w oka mgnieniu - to jest poprostu PIEPRZONA SOL a nie jakies wymyslne preparaty, do cholery jasnej nie zyjemy w Niemczech tylko w pyrlandii ulokowanej gorzej niz rezerwuar Europy.

    • 0 1

  • Lato alu
    Zima stal

    Szkoda jezdzic na alu zimą, bo na drogach chemia, tony piasku i kamieni. Alu mają miedzy innymi zdobic auta a warunki zimowe zle wplywaja na kondycje felg z lekkich stopow. Wystarczy sobie w necie poszukac zdjec z uszkodzonymi alufelgami i zobaczyc ubytki w lakierze, uszkodzenia mechaniczne od kamieni czy po odbiciu od kraweznika po pozlizgu. Stalowek mniej zal i latwiej dostac jedna sztuke na wymiane. Sam posiadam fabrycznie alufelgi 16" i koszt zakupu jednej nowej alu z kompletu jest nie porownywalny z kosztem stalowki.

    • 0 0

  • Aluminiowe felgi są po prostu lepsze (6)

    a to czy jest kogoś na nie stać to już inna sprawa.

    • 34 30

    • mam alusy na lato

      i drugi komplet na zimę. Nie kupujcie alusów lakierowanych jak chcecie jeździć zimą

      • 1 0

    • kupiłem 20" felgi alu

      ale nie mieszczą się do Tico

      • 20 1

    • Napisz proszę, w czym są lepsze. (1)

      • 4 7

      • na oko są lepsze

        • 7 2

    • Tak - są lepsze: lepiej schodzą u pasera ... (1)

      • 11 17

      • zajmij sie uczciwa praca.

        • 12 3

  • Jak dla mnie to felgi mają być okrągłe (1)

    Kręci się? Jedzie? To czego chcieć więcej.

    • 8 0

    • kwadratowe też da radę wyważyć , ale jeździć się nie da

      • 0 0

  • Tylu sloganów reklamowych w jednym artykule nie spotkałem. (6)

    Sprawa stara jak świat zimą alufelgi gorzej się sprzedają i trzeba je magazynować i zapłacić podatek... Dlatego alufelgi kupujemy zimą bo są najtańsze.
    opony zimowe kupujemy wiosną razem z płynem zimowym do spryskiwaczy oraz chemią zimową do utrzymania auta bo jest wtedy najtańsza. Znany sztyft wazelinowy do uszczelek wiosną kosztuje 1zł a obecnie nawet 18zł na stacjach benzynowych :-). W aptece czysta wazelina farmaceutyczna nie kosztuje więcej niż 3zł!

    Pan z oponeo kłamie w żywe oczy i wystarczy tu elementarna wiedza z chemi ze szkoły podstawowej.
    Inhibitorów korozji poza wodą i temperaturą jest kilka i to właśnie one mają wpływ na felgi aluminiowe.
    Szybkość korozji jest niestety znacznie większa w alufelgach niż w felgach stalowych (polecam wizytę na autozłomowcu gdzie leżą auta z oryginalnymi felgami stalowymi z lat 60)
    Większą wytrzymałość mają felgi aluminiowe ale te z rajdów WRC a takich Kowalski nie kupi bo ich cena jest większa niż często wartość cywilnego auta i nic w tym dziwnego.
    Felgi stalowe mają kardynalną przewagę zimą w Polsce często na miarę życia kierowcy i pasażerów!
    1.Felga stalowa nawet po mocnym uszkodzeniu nie blokuje możliwości obracania się koła i pozwala zachować minimum sterowności.
    Alufelga najczęściej pęka w ten sposób że następuje dezintegracja felgi a deplanacja materiału powoduje zablokowanie np tarcz hamulcowych i zerową sterowność.
    2. Używanie łańcuchów śniegowych na alufelgach jest praktycznie niemożliwe!!!
    3. Zsunięcie się opony z oblodzonego krawężnika w wypadku alufelgi jest zazwyczaj związane z jej mniejszym lub większym uszkodzeniem.
    4. Ewentualne uszkodzenie alufelgi i zakup nowej jest nawet 7 krotnie droższy niż stalowej.
    5. Wyższy profil opony na feldze stalowej chroni ją przed uszkodzeniami w wyniku poślizgu.

    Za Alufelgami przemawiają głównie względy wizualne a więc z założenia opony mają niższy profil a felga większą średnicę względem stalowej.
    Tyle że w wypadku Gdańskich zim gdy tzw Moskiewska Breja (substancja żrąca występująca na drogach państw wschodnich zimą niszcząca nawet szkło) w Gdańsku występuje na niemal 99% dróg zabezpieczenie alufelg nie jest możliwe.
    Dlatego zimą kupujemy alufelgi aby mieć ładne autko latem.
    Na zimę kupujemy felgi stalowe do opon wyskoprofilowych.

    Artykuł dodatkowo jest kalką artykułu z regio moto :-)

    • 48 5

    • (2)

      ad. 2 Istnieją łańcuchy do alusów.

      • 3 0

      • a jechałeś na nich :-) (1)

        nie mówię tu o alpach tylko o bieszczadach i takich wynalazkach jak łańcuchy do alusów które po 250m przestają formalnie istnieć. Niestety tworzywa sztuczne mają niskie parametry wytrzymałościowe w niskich temperaturach.
        Istnieją także opaski na opony na sypki śnieg dostępne w cenie od 250zł/szt.
        Zapewne domyślasz się że posiadacz typowego gdańskiego samochodu tego nie kupi bo komplet felg stalowych z oponami budżetowymi kosztuje około 250zł/szt.

        • 0 0

        • Tzn. że znamy różne łańcuchy, nie miałem na myśli takich plastykowych. Są łańcuchy do alusów które mają taką konstrukcję, że wszystkie "agresywne" ich elementy opierają się o bok opony. Do tego jest dodatkowy bark w tych łańcuchach który odsuwa na jakiś 1cm wszystkie elementy od felgi, czyli jak przekładasz przez "średnicę" elementy zapinające łańcuchy to one nie mają żadnego styku z felgą. Mam takie łańcuchy, kiedyś przypadkiem trafiłem za śmieszny pieniądz na portalu aukcyjnym. Producent jakiś austriacki jeżeli dobrze pamiętam.

          • 0 0

    • W pełni się z tym zgadzam.

      Stosuję schemat: alu latem, stalówki zimą. Te alu w sumie też tylko dekoracyjnie ;)

      • 0 1

    • (1)

      Czyzby zbulwersowal sie handlarz od felg stalowych ? :) albo po prostu desperat, ktorego nie stac na piekne alufelgi :) ała

      • 3 21

      • ta handlarz i desperat którego nie stać :-)

        napisz szalonemu Januszowi jak jest dla jego dobra a on i tak wysmaruje paszkwila pomimo że z zawodu jest przykładowo rzeźnikiem a z wykształcenia tapicerem i o felgach wie tyle co zobaczył w swoim autku.
        Wyobraź sobie że są ludzie nie tylko biedniejsi od ciebie ale także zamożniejsi i mogą mieć stalowe felgi które są droższe od twoich aluminiowych ale takich to ty nawet nie widziałeś i nawet o nich nie przeczytasz w Autoświecie :-)
        Miłego dnia i pomyślności.

        • 9 1

  • Felgi stalowe (3)

    do Poloneza , ewnetualnie do samochodu 10 lat +

    Felgi aluminiowe sa po prostu ladniejsze

    • 8 9

    • Nie koniecznie (1)

      Istnieją felgi stalowe chromowane kute które są ładniejsze od aluminiowych i trwalsze. Szeroko spotykane nawet w amerykańskich ciężarówkach czy wybranych europejskich autobusach.
      Najładniejsze są chromowane i polerowane felgi stalowe. Niestety typowego posiadacza renault megane kia picanto czy innego citroena C4 na nie nie stać i nawet nie są oferowane.
      Ja osobiście akurat po wizytach w liczncyh autohandlach mam raczej takie doświadczenia że im bardziej zabiedzone powypadkowe auto tym ma zamontowane ładniejsze alufelgi aby łatwiej się sprzedało.
      Uważajcie na to w ogródkowych autohausach szczególnie tych polskich.
      Dodatkowo często markowe kołpaki plastikowe do nowych aut sa droższe od alufelg krzakfirmy :-)

      • 9 0

      • niekoniecznie

        • 0 0

    • Polonezy atu miały standardowo alufelgi :-)

      peugeoty 105 w wersji RS miały felgi stalowe

      • 3 0

  • Takie alu co kupujecie (3)

    w sklepach norauto, allegro.... za 250-400zl/szt to waza niewiele mniej niż stalówki , kosztują 3 tyle, jeżeli chodzi o zużycie to - alu ma się GIĄĆ - ale taniej u nas wychodzi wymiana zawieszenia szybciej o kilka tys km.... a jak przywalisz alu to i tak wahacz uszkodzisz.... PS alu się utlenia :)

    • 8 39

    • Szokowa wypowiedż.

      Czytam tego twojego gniota i trzeba mocnej głowy i głębokiego zastanowienia o co ci chodzi.

      • 7 0

    • co się dzieje w Twojej

      biednej głowie?

      • 11 0

    • ciężko się ciebie czyta, daje ci minusa

      • 34 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane