- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (275 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (196 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (60 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Auta elektryczne: standardy ładowania w Trójmieście
Przed tygodniem informowaliśmy o stacjach ładujących zlokalizowanych na terenie Trójmiasta, w których bezpłatnie "zatankujecie" swoje elektryczne auto. Tym razem zagłębiliśmy się w dość skomplikowanym i nie do końca jasnym temacie standardów obowiązujących w terminalach ładujących.
Standardy ładowania samochodów elektrycznych to, niestety, temat rzeka. Temat, w którym nie znaleziono jeszcze wspólnego języka. W Trójmieście znajduje się aktualnie kilkanaście ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów EV. I właśnie na nich skupiamy się w tym artykule.
Pomijając klasyczne gniazda 230 V, na trójmiejskich stacjach ładujących wyróżniamy tak naprawdę trzy międzynarodowe standardy ładowania: CHAdeMO (punkty szybkiego ładowania), Type 1 (SAE J1772, punkty normalnego ładownia) i Type 2 (VDE-AR-E 2623-2-2 - Mennekes, punkty półszybkiego ładowania).
Zasadniczą różnicą między standardami CHAdeMO a Type 1 i Type 2 - obok oczywiście przepustowości i szybkości ładowania - jest rodzaj wtyczek. To tak żeby trochę skomplikować życie miłośnikom aut EV. Chciałoby się napisać co kraj - a przynajmniej region świata - to... wtyczka.
Stacje ładujące w Trójmieście
Ładowarka CHAdeMO do wymysł Japończyków. CHAdeMo może ładować auto z maksymalną mocą 62,5 kW (napięcie 500VDC i prąd maksymalny 125A). Do samochodów EV zgodnych z japońskim standardem należą m.in.: Nissan Leaf, Toyota IQ, Mitsubishi I-MiEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Kia Soul EV czy Subaru R1e. Na całym świecie wybudowano niespełna 10 tys. stacji ładujących ze standardem CHAdeMO (około 6 tys. w samej Japonii). W Polsce jest ich... osiem, ale aż trzy zainstalowano w Trójmieście.
Type 1 SAE J1772 combo to z kolei amerykańska odpowiedź na japońską technologię. Dzięki temu standardowi auto może być ładowane zarówno prądem stałym z zewnętrznej ładowarki (DC), jak i jednofazowo z ładowarki pokładowej (AC). Type 1 wspierają producenci: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche, VW i koncern General Motors.
Kolejnym, chyba najpopularniejszym europejskim standardem jest Type 2 VDE-AR-E 2623-2-2 - Mennekes. Taka ładowarka pozwala na pracę jednej (3,5 kW) lub trzech faz (11, 22 lub 44 kW).
- Reasumując, standard CHAdeMO pozwala na pracę terminala ładującego z mocą do 62,5 kW (punkty CHAdeMO należące do Energi mają moc ok. 40 kW). Type 1 pozwala na podłączenie pojazdów posiadających wbudowaną ładowarkę o mocy do 7,2 kW (ładowanie jednofazowe), natomiast Type 2 umożliwia ładowanie trójfazowe dla pojazdów wyposażonych w ładowarki do 22 kW. Dla zobrazowania różnic wspomnianych standardów warto przyjrzeć się szybkości ładowania. W przypadku CHAdeMO naładowanie pojazdu "do pełna" trwa około 60 min - są to tak zwane punkty szybkiego ładowania. Natomiast Type 1 oraz Type 2 pozwalają na naładowanie pojazdu w czasie nawet 8 godzin (przy ładowaniu o mocy 3,5 kW) - porównuje Jakub Dusza z Grupy Energa.
- Stacja ładująca Energii, al. Grunwaldzka 472 (obok kompleksu biurowego Olivia Business Centre) - standard ładowania CHAdeMO.
- Stacja ładująca Energii, al. Zwycięstwa 13 (koło stacji paliw Lotos) - standard ładowania CHAdeMO.
- Stacja ładująca Energii, ul. Nowe Ogrody 6 (między Urzędem Miejskim w Gdańsku a Szpitalem Wojewódzkim) - standard ładowania Type 1 i Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Zawodników 1 (nieopodal stadionu żużlowego) - standard ładowania Type 1 i Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Partyzantów 36 (przy budynku ZDiZ) - standard ładowania Type 1 i Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Karwieńska 3 (przy oliwskim ZOO) - standard ładowania Type 1 i Type 2.
Gdynia:
- Stacja ładująca Energi, al. Zwycięstwa 165 (koło stacji paliw Lotos w Redłowie) - standard ładowania CHAdeMO.
Sopot:
- Stacja ładująca Energi, ul. Kościuszki 25/27 (przy magistracie) - standard ładowania Type 1 i Type 2.
Straszyn:
- Stacja ładująca Ensto Chago, ul. Starogardzka 17a - standard ładowania Type 2.
O standardach ładowania porozmawialiśmy z człowiekiem, który zna temat od podszewki. To Zbigniew Kopeć, inżynier specjalizujący się w przerabianiu samochodów z napędem spalinowym na napęd elektryczny. Na własnej posesji udostępnia potrzebującym użytkownikom pojazdów EV gniazda zasilające do podładowania baterii. Uważa, że w naszym kraju brakuje przede wszystkim ogólnodostępnych klasycznych gniazd 230 V, a nie terminali szybkiego ładowania.
- Ładowanie pojazdu ze zwykłego gniazdka 230 V daje prądu zazwyczaj na 30 km jazdy autem EV. Warto zaznaczyć, że 95 proc. ludzi w Polsce, ale też na świecie, pokonuje dziennie mniej niż 60 km, i tak przez cały rok - mówi Zbigniew Kopeć, konstruktor aut elektrycznych.
Jednak świat idzie do przodu i stawia na terminale szybkiego ładowania. Co ciekawe, na terenie naszych zachodnich sąsiadów postawiono już około 100 punktów szybkiego ładowania, a Niemcy szacują, że do 2020 roku po ich drogach będzie jeździło milion aut EV. W Polsce samochodów zasilanych prądem jest bardzo mało, a to swego rodzaju hamulec rozbudowy specjalnej infrastruktury.
- Do szybszego ładowania potrzeba gniazd siłowych 3 x 400 V po 16A, a co ileś punktów ładowania przydałyby się siłowe 32A, rzadziej 63A. I tak naprawdę do podłączenia auta dla szybkiego doładowania EV po drodze, ze specjalnymi wtyczkami, każdy użytkownik powinien dokupić adapter dopasowujący wtyczkę do istniejącego gniazda siłowego. Markety i parkingi powinny być wyposażane w słupki (gniazdka) dla EV do doładowania po drodze ze specjalnymi gniazdkami pasującymi do wtyczek zainstalowanymi w różnych droższych samochodach (CHAdeMO, Type 2 itp.) Tak to powinno wyglądać - zakończył ekspert.
W kolejnym artykule przedstawimy wam dostępne i popularne na polskim rynku samochody "na prąd".
Miejsca
Opinie (57)
-
2016-02-23 11:17
A ceny? (2)
Ile kosztuje "tankowanie" auta na prąd? Jak się opłaca to może zrezygnuje z LPG
- 1 0
-
2016-02-23 11:21
Tesla jest za darmo , wiele stacji do ladowania jest rowniez za darmo . (1)
Normalnie w zależności jaka masz taryfę na prąd ale średnio 100 km kosztuje 1-2 Euro.
- 1 1
-
2016-02-23 11:57
Nie ma nic za darmo. Ktoś za to płaci. Pytanie kto i ile.
- 1 0
-
2016-02-23 11:14
Miasto Leipzig ( Lipsk) kupilo 50 BMW i3 dla miejskich instytucji i zbudowalo 33 stacje do ladowania w atrakcyjnych miejscach .
Dzieki takim zakupom miasto wspiera producenta BMW, samochody i3 są produkowane w Lipsku .Samorządy coraz częściej kupują samochody elektryczne żeby stworzyć jak najszybciej rynek wtórny dla tych pojazdów.
https://www.press.bmwgroup.com/deutschland/article/detail/T0245142DE/
https://de.chargemap.com/stadt/leipzig/- 2 0
-
2016-02-23 11:02
@eeeee
dzień bez Darmowej reklamy dniem starconym
- 3 0
-
2016-02-23 11:02
A Gdzie
utylizowane są takie akumulatory "baterie" wyeksploatowane z tych czystych jak łza samochodzików?
- 6 0
-
2016-02-23 10:52
gdyby tylko (1)
gdyby tylko taki np. samochód elektryczny LEAF kosztował około 75-80 tys zł to miałoby to jakiś sens a tak to słabo jest jeżeli chodzi o koszty zakupu i zasięgu aut elektrycznych.
Najlepsze z tego wszystkiego jest to ,że w całym Trójmieście nie ma dealera samochodów elektrycznych marki Nissan a chyba tych samochodów najwięcej jeździ w Trójmieście ( Gdańsku ) bo i Straż miejska ma i ZOO i UM w Gdańsku i ZDIZ w Gdańsku itd- 0 1
-
2016-02-23 10:56
ale dla np 3 sztuk kupowac maszyny do obslugi ?
serwis musi zarabiac a nie dotowac
- 0 0
-
2016-02-23 09:07
Samochody EV? (4)
EV jest skrótem od Electric Vehicle, co można tłumaczyć jako pojazd z napędem elektrycznym. Wynika za tego, że określenie samochód EV, stosowane przez autora, jest delikatnie mówiąc chybione.
- 3 20
-
2016-02-23 10:32
Coś jak
płyta CD.
- 6 0
-
2016-02-23 10:13
we ferie są mniejsze korki
a to dlatego że nie trzeba tłuszczy wozić pod szkołe-zauważyliście?
- 9 0
-
2016-02-23 09:23
EV - electric vehicle - oznacza pojazd elektryczny.
Samochód jest jednym z rodzajów pojazdów o takim napędzie. Tak więc określenie "samochód EV" jest jak najbardziej poprawne.
- 8 0
-
2016-02-23 09:17
Samochód EV to auto elektryczne. Jaki masz problem? :D
- 8 2
-
2016-02-23 09:54
Jak naładować auto elektryczne?
Najlepiej w stacji ładowania- pod warunkiem, że jakiś debil swoim dieslem/benzyniakiem nie zastawi dostępu.
- 5 3
-
2016-02-23 09:54
Czyli jeżeli te punkty ładowania są darmowe, to znaczy te ładowania (moc podana w artykule 40 kW oznacza, że godzina ładowania to koszt ok. 12zł, zużywając przy tym prądu ile potrzeba dla tysiąca przeciętnych żarówek LED ) drogich samochodów, na które stać jedynie najlepiej zarabiających, opłacane są przez wszystkich klientów Energii (czyli również rencistki, emerytów co nie mają na lekarstwa i w domu przy jednej lampce LED 3w siedzą bo drogo).
Prąd elektryczny nie bierze się z powietrza. Polska cierpi na deficyt energetyczny, linie przesyłowe są za słabe na potrzeby (straty na przesyle w Polsce są ogromne), bazujemy na energetyce węglowej, a wy narzekacie, że samochodów elektrycznych jest za mało? Żeby naładować przez godzinę taki "ekologiczny" samochodzik, do atmosfery unosi się tyle syfu co przez ten sam czas emituje kilka TIRów na autostradzie.- 10 2
-
2016-02-23 09:49
to nie tak
jest wiele zasad i nie ma jednej reguły, są bowiem rozne auta z roznymi akumulatormi modelami, modułami itp.
- 2 0
-
2016-02-23 09:42
Fajna sprawa
Fajna sprawa. Oby było jak najwięcej takich aut. Mieszkamy w pięknym mieście, Mamy tu piękne morze, ulice i lasy. Czyste powietrze również nie zaszkodzi :)
- 12 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.