• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrady A2 i A4: nowy system poboru opłat e-TOLL

mJ
2 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowy system poboru opłat już działa. Nowy system poboru opłat już działa.

Mamy istotną wiadomość dla kierowców z Trójmiasta, którzy często podróżują na południe Polski. Od 1 października jedynym systemem umożliwiającym wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd płatnymi, państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 będzie e-TOLL, który zastąpił dotychczasowy system viaTOLL.



Czy często podróżujesz autostradami A2 i A4?

O tym, że 1 października 2021 roku państwowy e-TOLL definitywnie zastąpi system viaTOLL, wiemy od kilku miesięcy. Tak naprawdę nowy system działa już o 24 czerwca. A co oznacza w praktyce? Tyle, że opłaty za przejazd drogami krajowymi i autostradami, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, będzie można uiszczać wyłącznie w systemie e-TOLL. Ten etap wdrażania nowego systemu dotyczy wyłącznie pojazdów powyżej 3,5 t. Wraz z dezaktywacją systemu viaTOLL przestały działać urządzenia viaBOX i viaAUTO. Istotna informacja jest również taka, że należy wyrejestrować się z systemu viaTOLL. Informacje jak to zrobić znajdują się na stronie etoll.gov.pl.

- System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Umożliwia kompleksową obsługę online, bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają użytkownikom na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem, dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych - wyjaśnia Magdalena Rzeczkowska, szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Użytkownicy pojazdów ciężkich muszą zarejestrować się w e-TOLL i wybrać urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych: urządzenie pokładowe OBU/ZSL lub aplikację mobilną e-TOLL.

Drugi etap zmian nastąpi z początkiem grudnia. Z państwowych odcinków autostrady A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica znikną szlabany, a kierowcy aut osobowych, aby opłacić przejazd, będą musieli skorzystać z tej samej aplikacji lokalizującej pojazd, co kierujący ciężarówkami. Manualna możliwość uiszczenia opłaty zostanie wyłączona. Oczywiście bez obowiązku można korzystać z aplikacji już teraz. Dla kierowców, którzy nie zdecydują się skorzystać ze wspomnianej aplikacji - pozostanie wykupienie biletu np. na stacjach benzynowych.

- Zapewniliśmy branży transportowej trzy miesiące okresu przejściowego, czyli równoległego funkcjonowania dwóch systemów i cały czas staramy się wspierać przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmiany. Temu służą ulga podatkowa na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL oraz obniżone stawki w e-TOLL. Kierowcy pojazdów osobowych mogą nadal opłacać przejazdy po autostradach w sposób manualny, ale ich też zachęcamy do korzystania z nowego systemu - dodaje.
Czy to oznacza, że już niedługo po wszystkich drogach w Polsce będziemy jeździć bez zatrzymywania na bramkach z ujednoliconym systemem płatności? Nie do końca. Tak naprawdę wszystko zależy od porozumienia Ministerstwa Finansów z koncesjonariuszami, które na zarządzanych autostradach, jak chociażby A1 z Gdańska do Torunia, wprowadziło własne automatyczne systemy płatności AmberGo. Pojawił się jednak pomysł, aby państwowy e-TOLL zintegrować z działającym wideotollingiem (automatyczny odczyt tablic rejestracyjnych).

Czytaj także:

Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski



Czytaj także:

Czytelnik: zakaz wyprzedzania dla "tirów" na autostradzie

mJ

Opinie (54)

  • Poczytajcie opinie o tej wspaniałej aplikacji

    etoll. Po prostu dramat.

    • 9 0

  • Ktoś jak ma osobówkę to nie musi korzystać z tej (5)

    łajniastej aplikacji. Ja mam minivana, który ma 2505 DMC i z przyczepą kempingową dmc 1000 przekraczam 3.5 tony o pięć kg. Gdzie tu jest sprawiedliwość - wszedzie na swiecie nie ma opłat za takie coś. Tylko u nas.

    • 8 23

    • Zawsze musi być granica (1)

      Przekraczasz to znaczy płacisz, nie wierzę, że nie wiedziałeś o parametrach przed zakupem. Jadący busem też udaje zdziwionego jak po ważeniu pojazd ma 6500 kg - to nie możliwe ten grat tyle nie weźmie. Janusze i Grażynki to takie niewiniątka i winnych widzą tylko innych. Oni to ostoja uczciwości i prawości i cnót wszelakich ..

      • 20 2

      • Nie napisałeś nic mundrego niestety

        A tylko sobie używasz bo nie masz nic mądrego do powiedzenia.

        Autor pisze że za normalny samochód plus wcale nie tak wielka przyczepa płaci za drogi (np. przejazd na południe Polski to 150 PLN , nie licząc A1 gdzie płacisz 70 PLN za taki zestaw). Nigdzie w Europie nie ma takich opłat ani rzeźbienia w g... z tollami. Taki "zestaw" to żaden luksus - większa osobówka plus wcale nie taka duża przyczepa.

        Pytając o sprawiedliwość: jak jedziesz Seicento z przyczepką na betoniarkę po A1 to płacisz tyle co czterdziestotonowy zestaw. To przyczepa i to przyczepa. Sprawiedliwe? Nie sądzę.

        • 2 8

    • (1)

      Wystarczy usunąć lub wymeinić na lżejsze z przyczepy coś o wadze 5 kg... serio nie wpadłeś na to? Ogólnie uwielbiam biadolenia na zasady, każdy chciałby żeby dla niego zastosowano jakiś wyjątek

      • 3 5

      • widać że guano wiesz

        Przyczepa ma wpisane DMC w dowód i jakbyś ją całą przerobił na carbon, w środku zostawił nic to i tak według papiera będzie ważyć 1000 i etoll naliczy się od tej wagi.

        Oczywiście możesz ponownie homologować przyczepę, ale podobno jest w Polsce urzędnik który ma pojęcie jak to się robi. O kosztach imprezy nawet nie myślę.

        • 4 3

    • odkręć jedno koło będziesz lżejszy

      • 2 2

  • No to będzie wesoło

    Zobaczymy ile to problemów stworzy.

    • 18 1

  • Bałagan

    Po wielu latach pracy jest gniot. Winietki i działa,ale wujek nie da pracy

    • 8 0

  • Czy często podróżujesz autostradami A2 i A4? (1)

    Odp 5. Nie przyszło mi do bańki, że istnieją.

    • 5 1

    • To trzeba być niezłym ignorantem

      Powiedz jeszcze, że nie wiesz gdzie leżą Kraków i Poznań.

      • 1 2

  • Czyli jeżeli ktoś raz na 10 lat chce skorzystać z autostrady to czeka go problem

    bo zamiast po prostu w jej kierunku pojechać i zapłacić na miejscu musi się męczyć z kontami, telefonami, aplikacjami, lokalizacją, itd.

    • 8 0

  • Błagam jeszcze wiekszy

    Wczoraj jechałam że Opole Wrocław ,kolejki do kasy dobre 4 km i czas stracony 1,5 godzi to ma być pomocne .Co jeden wymyśli to juz przechodzi ludzkie pojęcie.Powiedzcie co będą robić osoby zagraniczni nie dysponujący polskimi pieniędzmi ani jakimi tam aplikacjami ? Gdzie nabył kartę przejazdowa za granicą bo w Polsce nikt nie wie ..Myślące głowy Opole Wrocław i Wrocław Opole autostrada kosztuje 6.90 a po waszej reorganizacji ile będzie kosztować czy tak jak we Włoszech 3x więcej jak podają ?

    • 4 0

  • Terror

    Normalne viniety i nie było by problemów ...ale nie ...w tym chorym kraju urzędników trzeba ludziom wszystko utrudniać ...i karać ,ścigać ,nękać

    • 6 0

  • Pomysł jak zwykle bez sensu. W Polsce nie ma obowiązku posiadania smartfona, telefonu w ogóle. ***** PiS

    Wiadomo, że chodzi o inwigilację. Potem będą automatycznie wystawiane mandaty jak system stwierdzi że została przekroczona prędkość

    • 2 0

  • Opłaty

    To tylko w Polsce taki cyrk trzeba mieć 15 aplikacji by płacić elektronicznie porażka a powinno być jedna aplikacja w której się rejestrujemy kamera na bramkach zczytuje tablicę i po kłopocie nawet nie musi być włączona nie muszę mieć telefonu z sobą a tak bezmyślność urzędników poraża mam IKO i nic więcej mnie nie obchodzi aby na kacie byla kasa a teraz muszę jeszcze mniec GPS i cały czas włączona aplikację co za gniot

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane