- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (232 opinie)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (182 opinie)
- 3 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (109 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (377 opinii)
- 5 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
- 6 Nie będzie podatku od aut spalinowych (170 opinii)
Napęd na cztery koła znajdziemy nie tylko w suvach. Zaczyna dominować także w limuzynach.
To, że najlepszy jest napęd na cztery łapy najlepiej wiedzą gepardy. Topowi producenci niemieckich limuzyn stwierdzili, że cętkowane koty mają rację. Napęd na obie osie zdecydowanie zaczyna dominować w ofercie segmentu premium spod znaku BMW czy Mercedesa.
Jak działa to rozwiązanie? Nie jest to oczywiście klasyczne 4x4 jak w przypadku samochodów terenowych. To zupełnie inna filozofia i technologia mająca zoptymalizować trakcję czy poprawić stabilność pojazdu w zakrętach lub np. na oblodzonych nawierzchniach.
- Układ xDrive skalibrowano tak by nie odbierać kierującemu przyjemności z jazdy, jaką daje tylny napęd - opowiada Maciej Kaczmarek, instruktor jazdy z BMW Polska. - W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego tradycyjnie trafia tak, jak we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła.
Centralnym elementem układu xDrive jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Układ sterowania systemu jest w pełni zintegrowany z całym systemem kontroli stabilności jazdy. Na bieżąco analizuje dane dostarczane m.in. przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), monitoruje kąt skrętu kół czy położenie pedału gazu.
Dzięki temu xDrive potrafi "myśleć" z wyprzedzeniem i błyskawicznie zareagować np. zanim wystąpi poślizg. W czasie jednej z jazd testowych, w czasie cyklicznych imprez "xDrive Life Tour", BMW udowodniło, że model 3 coupe potrafi ruszyć, gdy na oblodzonej drodze tylko jedno z kół złapie przyczepność. Wśród samochodów konkurencji z takiej próby zwycięsko wyszła tylko mocno niszowa Honda Legend.
Zwolennicy BMW wydają się przekonani do rozwiązań zaproponowanych przez markę. W tym sezonie klienci mają do wyboru aż 64 modele BMW z systemem xDrive. Przedstawiciele marki twierdzą, że już kilkadziesiąt procent kupujących bawarskie limuzyny wybiera te z napędem na obie osie. Idąc za ciosem BMW wprowadza na rynek także serię 1 z układem xDrive, także w najmocniejszych wersjach.
Tego trendu nie mógł nie zauważyć także drugi z wielkich graczy w segmencie samochodów luksusowych. Mercedes także intensywnie promuje swoją koncepcję napędu na obie osie - układ 4matic. Ten znajdziemy chociażby w stylowym Mercedesie CLS w wersji "shooting brake". Samochody wyposażone w układ 4matic także cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów.
Mercedes zrobił coś jeszcze. CLA, najnowsza limuzyna tej marki, która oficjalnie zadebiutuje u nas wiosną, ma podobnie jak klasa A czy B, napęd na... przednią oś. Topowa wersja spod znaku AMG będzie wyposażona w układ 4matic.
Czy tylny napęd odchodzi w przeszłość i stanie się niszowym "zjawiskiem"? - Obecnie ten rodzaj napędu wybierają przede wszystkim świadomi kierowcy, pragnący czerpać radość z jazdy i umiejący w pełni wykorzystywać jego możliwości - mówi Michał Baran z firmy BMG, przedstawiciela Mercedesa w Trójmieście.
Szukasz BMW? Tu znajdziesz trójmiejskie salony marki
A może Mercedes? Sprawdź salony marki
Miejsca
Opinie (70) 3 zablokowane
-
2013-03-07 16:38
(1)
Jakie ma znaczenie jaki napęd lubię najbardziej skoro nie stać mnie na nowe auto.
- 1 1
-
2013-03-08 08:46
se wsrod uzywakow poszukaj ulubionego
- 0 0
-
2013-03-05 14:16
SUBARU (4)
A ja mam Subaru Outbacka od 5 lat i nie zamienię na nic innego. Stały napęd bez elektrycznego badziewia 4x4 z równym podziałem 50/50. Pełna kontrola jazdy i fenomenalna frajda, zwłaszcza w jeździe po śniegu czy w dużym deszczu.
- 25 3
-
2013-03-05 15:54
popieram (2)
po tym jak mi ukradli BMW poluje na subarynke, ewentualnie alfe Q4 - wtedy spelnilbym 2 marzenia w jednym (solidny naped na 4 i marka)
- 5 1
-
2013-03-07 16:00
Q4 .... bez komentarza.... (1)
chyba za dużo na forach siedzisz....
- 0 1
-
2013-03-08 08:43
powiedz cos konstruktwnego mistrzu
jesli Torcen C nie jest dla ciebie sportowy to ty chyba za duzo na forach siedzisz
- 1 0
-
2013-03-05 14:35
Forester
Forek, Forek, Forek!
- 6 1
-
2013-03-05 19:00
bmw (4)
a moje volvo ..r.. ma 300km i wszystkim kaze wachac dymek...pozdrawiam dresy z bmw....
- 7 10
-
2013-03-07 15:58
no zobacz 300km i jeszcze jedzie!!!
a ten dymek... czas na remont silnika....
- 0 0
-
2013-03-06 08:01
szczególnie ja na światłach stoisz jako pierwszy i zamulasz, bo bieg nie chce wskoczyć
dymisz i dymisz i dymisz, a tu nic
- 3 0
-
2013-03-05 21:06
Tzn. przekręciło już licznik i znowu masz 300km przebiegu? ;-) (1)
- 7 0
-
2013-03-05 21:44
Z takim przebiegiem to rzeczywiście dymek, z olejem
- 1 0
-
2013-03-05 21:27
Pamiętam swoje pierwsze e30 325 :) z przebiegiem 270 tyś... (8)
Żadne auto już później nie dawało mi tyle frajdy. Bo byłem młody i wolny... Teraz prawie nowe 530 to tylko środek lokomocji... Smutne, ale pewnie wielu rozumie...
- 18 1
-
2013-03-07 11:06
...
Chwalisz sie czy zalisz?
- 0 0
-
2013-03-06 07:34
Prawie nowe (3)
Po ilu dzwonach i ilu turasów pierdziało w siedzenia?
- 1 3
-
2013-03-06 20:58
Spytaj siostry..o (1)
...ona najlepiej zna się na tapicerkach tylnych kanap.
- 0 0
-
2013-03-07 09:23
spytam twojej
ona zna te tureckie
- 0 0
-
2013-03-06 08:14
Każdy ok 50-latek
zamieniłby swe 4*4 na cofnięcie czasu o 20 lat i przesiadkę w fiata 126p
- 4 0
-
2013-03-06 08:27
ja mam nadal E30 tyle ze 1.8 iS
przygotowane do rajdow do klasy RWD. wiesz na czym polega frajda z uzytkowania tego auta? ono nie ma tych roznych dziwnych elektronicznych systemow utrudniajacych jazde, jest lekkie i nieduze. szyba jest zaraz przed kierownica, maska jest dosc dluga. w efekcie auto jest zwinne i troche narowiste, ale na tym polega frajda z jazdy nim. mam tez model F11 i to nie jest juz TO. wiadomo auto szybsze, bardziej przewidywalne i bardziej komfortowe ale przez to gdzies sie zgubil ten charakter.
- 2 3
-
2013-03-06 07:29
Prawie nowe
Czyli pewnie rocznik 2003-2004.
- 1 5
-
2013-03-05 23:53
ja to rozumiem...
trafiłeś w 10
- 4 2
-
2013-03-06 08:52
to juz nie bedzie bączków ?? (2)
- 1 0
-
2013-03-06 13:17
bedzie trzeba wylaczyc ESP i inne elektryczne kagance
- 1 0
-
2013-03-06 12:56
nie, bo są już dostępne leki na wzdęcia ;)
- 1 0
-
2013-03-06 13:16
oo usuneli moj przytyk o sprzegle wielkoplytowym
:D:D:D
- 1 0
-
2013-03-05 21:40
(1)
tylko napęd na tył nie ma to jak polatać bokiem a Prawdziwe gwiazdy skończyły się na w123 i w124 oraz 190
- 9 3
-
2013-03-06 11:04
gwiazdy na taxi
- 1 0
-
2013-03-05 12:17
eeee tam napęd, ważne (6)
że jest znaczek BMW, trójmiejskim małolatkom to bez różnicy ;)
- 44 19
-
2013-03-05 18:23
Od lat obserwuję jakie pokrecone teorie mają specjalisci od BMW (3)
a to wciskanie kitu na tylni naped ( co teraz powiedza ci wszyscy, co twierdzili, ze przedni naped jest dobry dla dziewczynek) ? a to teraz będą kit zenic na 4x4, który limuzynie pasuje jak siodło swini, a kiedys po latach piperzenia, ze jak BMW to tylko limuzyna, zobaczyłem pierwsze BMW Kombi i tak sobie pomyslałem, że snobizm BMW to dziecinada i wymysł jakiejs baby z niepewnymi poglądami.
Jakis czas temu dałem sie namówic na x5 z napedem na 4x4, w sytuacji kolizyjnej na zachodniej autostradzie w deszczu niemiecki policjant powiedzial wprost: 4x4 w x5 - panie, zwariował pan? tak, przy 50 na godzinę to tak. Nie potrafil mi rozwinac tezy dlaczego tylko przy 50 na godzinę, chociaz odpowiedz nasuwa sie sama dla tych co mają prawdziwe terenówki, oni wiedzą, ze 4x4 przy predkosciach powyzej 100k/h nie dosc, ze nie pomaga to jeszcze przeszkadza. Moze sponsorzy artykułu, BMG Bogdan Goworowski cos napiszą wiecej, choc wątpię.- 2 4
-
2013-03-06 08:14
hmm terenowe 4x4 to zupelnie co innego (2)
w X5 to bym raczej porownal do takiego 4x4 ktore uzywane jest w rajdach i to wlasnie do duzych predkosci. w BMW w miare fajnie to dziala bo tak na prawde napedzany jest tyl, dopiero przy duzym uslizu dolacza sie przod i pomaga wyciagnac
- 1 2
-
2013-03-06 08:33
to staly naped (1)
wlasnie nie to nie jest naped dolanczany -cztery kola chodza caly czas tylko rozdzial sie zmienia (tyl ma wiekszy udzial).
- 2 0
-
2013-03-06 09:48
masz racje ale chodzilo mi bardziej o porownanie do prawdziwych terenowek
w nich faktycznie za szybko nie mozesz pojechac (kiedy nie maja centralnego dyferencjalu a jedynie blokade miedzyosiowa) na 4x4 bo zmielisz dyfry. w BMW masz system roznicujacy te predkosc miedzy osiami. od stosunku momentu miedzy osiami 40:60 w normlanych warunkach do nawet 100:0
- 2 0
-
2013-03-06 08:15
trojmiejskie malolatki musza sie zadowolic raczej E36 i najstarszymi E46
nowe beemki za 200 klockow w gore to raczej dla ludzi majetnych
- 1 0
-
2013-03-05 16:49
a ja mam klasyczne bmw, a 4 koła to za nie dałem, model e36, co z tego, że starsze ode mnie jak białki same się pchajom do środka i to przez rynnę wydechowom co żem z domu sonsiada porzyczył
- 15 1
-
2013-03-05 12:32
Nie mam, pewnie długo mieć nie będę, ale jedno mnie zastanawia (8)
Przecież kierowca dostosowuje styl jazdy do napędu. W sytuacji krytycznej inaczej zachowuje się auto z napędzaną ośką tylną, przednią czy obiema. To jak to jest w tych "inteligentnych" samochodach? Wchodzę ostro w zakręt, auto zaczyna uciekać tyłem, ale zanim zdążę zareagować, to komputer zmienia je w czteronapędówkę? Czy przypadkiem od tego nie można zgłupieć, kiedy o charakterystyce auta w ułamku sekundy decyduje komputer? Chyba że kierowca nie ma za wiele do powiedzenia przy włączonych systemach, a tylko "wydaje mu się że coś ma do powiedzenia"? Nie pytam złośliwie, autentycznie jestem ciekaw.
- 13 4
-
2013-03-05 15:59
dzialaja tak by niewprawiony kierowca tez uszedl z zyciem (4)
czyli kierownica tam gdzie chcesz jechac i ewentualnie hamulec w podloge. reszte robi system. normalnie musialbys sie sporo nakrecic. minus jest taki ze o sportowej jezdzie nie ma mowy, komputer ma duzo do powiedzenia i duzo z przyjemnosci i twojej woli ucina. ja tam wole stare beemki, mialem E30 a teraz mam 43 letnia 2002Ti
- 6 0
-
2013-03-05 18:30
nieprawda (3)
komputer w x5 z 2009 roku nie potrafi wyprowadzic czteronapedowego diesla 3.0sd z poslizgu bocznego. na prostej trasie przy 160 km/h auto jedzie w dowolna strone jak nacisniej hamulce do gleby, zanim komputer zrozumie bład człowieka to mozesz juz byc w niebie
- 3 2
-
2013-03-06 09:12
na lodzie nie ma znaczenia, a wyglada ze tak jechales
- 0 0
-
2013-03-06 08:16
przy 160 to nawet czolg bedzie jechal bokiem
- 2 0
-
2013-03-06 07:43
??
to chyba już wiesz, że w poślizgu trzeba dodać gaz żeby system DSC wyprowadził auto z poślizgu
- 1 0
-
2013-03-05 15:12
Mam ponad 300-konne tylnonapędowe BMW i ponad 500-konnego Mercedesa z napędem na 4 koła. Wcześniej miałem też słabsze samochody (poniżej 250KM) z napędem na przednie koła i napiszę krótko - każdy napęd jest na swój sposób dobry. Wystarczy jeździć z głową na karku a nie z głową kobiety na naszym kroczu ;)
- 12 0
-
2013-03-05 15:10
nie trzeba reagowac
auto myśli za nas.. tysiące czujników, masa elektroniki, układów, przejmuje kontrolę nad bezpieczeństwem. taki drogowy rok 1984.
- 2 1
-
2013-03-05 13:55
większości kierowcom to pomaga, normalnie wylecieli by z drogi,
nielicznym przeszkadza, są lepsi od asystentów elektronicznych albo chcą bardziej zaryzykować
- 3 0
-
2013-03-06 09:09
SKANDAL !!!
CO teraz na to POlski rząd ? Czy wprowadzi akcyze na oba napędy - bo w końcu to luksus ! Wiec oprózca akcyzy na pojemnosc silnika to moze jeszcze w imie sprawiedliwosci społecznej akcyza na oba napędy?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.